Gå til innhold

Kan man være i en konstant tilstand av dissosiasjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på det som tittelen sier. Jeg føler jeg går rundt og er avkoblet kropp og omverden nesten konstant eller i veldig lange perioder. Dette er nytt de siste månedene og jeg lurer på om det er dissosiasjon eller noe annet? Andre med lignende opplevelser?

Anonymkode: fe0bf...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan gå rundt med en konstant uvirkelighetsfølelse/fremmedfølelse i månedsvis. Tror det er vanlig ved flere psykiske lidelser. Psykoselidelser, bipolare lidelser, depressive lidelser, angstlidelser etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann skrev (20 minutter siden):

Jeg kan gå rundt med en konstant uvirkelighetsfølelse/fremmedfølelse i månedsvis. Tror det er vanlig ved flere psykiske lidelser. Psykoselidelser, bipolare lidelser, depressive lidelser, angstlidelser etc. 

Samme her. Kan begynne å lure på om verden er uekte. At jeg egentlig er helt alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil gå over så fort man finner en medisin som fungerer. Enten det er AD eller AP. Det vil ikke gå helt bort, men vil dempes kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (16 minutter siden):

Det vil gå over så fort man finner en medisin som fungerer. Enten det er AD eller AP. Det vil ikke gå helt bort, men vil dempes kraftig.

Men det spørs jo årsaken til at man har det da. 

Anonymkode: 32162...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, AnonymBruker said:

Men det spørs jo årsaken til at man har det da. 

Men hva kan være årsakene? Jeg har de siste månedene også hatt opplevelser og fenomener som folk rundt meg ikke har. Kan det være relatert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men hva kan være årsakene? Jeg har de siste månedene også hatt opplevelser og fenomener som folk rundt meg ikke har. Kan det være relatert?

Går du til noe oppfølging eller behandling? Du kan jo spørre dps eller kommunepsykiatrien om de vet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, AnonymBruker said:

Går du til noe oppfølging eller behandling? Du kan jo spørre dps eller kommunepsykiatrien om de vet 

Ja, går på DPS så skal spørre, men kvier meg litt så ville bare høre om noen hadde lignende erfaringer først eller om jeg skulle legge det dødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Samme her. Kan begynne å lure på om verden er uekte. At jeg egentlig er helt alene. 

Samme her. Av og til lurer jeg også på om jeg har havnet i et annet univers eller om alle rundt meg er blitt byttet ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, skogbrann said:

Samme her. Av og til lurer jeg også på om jeg har havnet i et annet univers eller om alle rundt meg er blitt byttet ut. 

Jeg er sikker på at jeg har kontakt med universet og andre dimensjoner og tider. Tror du det kan være essensen i det? At sinnet mitt er åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg er sikker på at jeg har kontakt med universet og andre dimensjoner og tider. Tror du det kan være essensen i det? At sinnet mitt er åpent.

Det er nok mulig det, ja. Men jeg kan selvfølgelig ikke si noe for sikkert. Jeg har selv opplevd noe som kanskje kan minne om dine opplevelser, og da har jeg alltid hatt uvirkelighetsfølelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg levde med konstant depersonalisering og derealisering fra jeg var rundt 17 til jeg var 34. Det var aldri noen form for bedring uansett hva slags medikamenter eller rusmidler jeg prøvde, men mye av det forsvant etter at jeg kjøpte barndomshjemmet sånn at jeg begynte å huske noen grove traumer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann skrev (9 timer siden):

Ja. Jeg kan sitte og prate med noen også bare føle at de ikke er ekte personer. Det er ekkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (6 timer siden):

Ja. Jeg kan sitte og prate med noen også bare føle at de ikke er ekte personer. Det er ekkelt. 

Ja, det er ekkelt. Jeg synes at det kan være ganske skremmende også. Opplever du det ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2022 den 16.38):

Jeg lurer på det som tittelen sier. Jeg føler jeg går rundt og er avkoblet kropp og omverden nesten konstant eller i veldig lange perioder. Dette er nytt de siste månedene og jeg lurer på om det er dissosiasjon eller noe annet? Andre med lignende opplevelser?

Uansett hva det er, er du utenfor ditt "toleransevindu", som det i større og større grad har blitt populært å snakke om. Dvs. at du enten er overaktivert (opplever for høy angst) eller er underaktivert), dvs. at du stenger inntrykk ute for å bedre ivareta deg selv. Dette gjelder både i det daglige og i en terapisituasjon; du vil få mer utbytte av en terapitime jo mindre dissosiasjon som skjer.

Jeg snakker nå primært om angsrelatert dissosiativ tilstander og ulike type uro og rastløshet. Det beste du kan gjøre, er å forsøke å roe deg selv ned, trekke ned stressnivået, sitte stille, kjenne etter og jobbe med å slappe av i kroppen, puste rolig, fokusere på det som er rundt deg i et fast mønster (såkalte landingsøvelser) etc., for å klare å ta inn inntrykk, sanser og tanker som normalt. Vi fungerer ikke på vårt beste når vi ikke har helt kontakt med oss selv.

Dette kan behandlere mye om... :)  Og se på dissosiasjon som noe som en gang var nødvendig og lenge har beskyttet deg, men som nå er en uhensiktsmessig mestringsmåte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann skrev (19 timer siden):

Ja, det er ekkelt. Jeg synes at det kan være ganske skremmende også. Opplever du det ofte?

Det varierer. Periodevis så skjer det ofte, mens i perioder ikke så ofte. Feks nå for tiden skjer det ikke så ofte. Eller i hvert fall ikke i så intens grad. Nå kan jeg bare riste det av meg når det kommer. I dårlige perioder så kan det skremme meg, og jeg føler meg så alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Eva Sofie said:

Uansett hva det er, er du utenfor ditt "toleransevindu", som det i større og større grad har blitt populært å snakke om. Dvs. at du enten er overaktivert (opplever for høy angst) eller er underaktivert), dvs. at du stenger inntrykk ute for å bedre ivareta deg selv. Dette gjelder både i det daglige og i en terapisituasjon; du vil få mer utbytte av en terapitime jo mindre dissosiasjon som skjer.

Jeg snakker nå primært om angsrelatert dissosiativ tilstander og ulike type uro og rastløshet. Det beste du kan gjøre, er å forsøke å roe deg selv ned, trekke ned stressnivået, sitte stille, kjenne etter og jobbe med å slappe av i kroppen, puste rolig, fokusere på det som er rundt deg i et fast mønster (såkalte landingsøvelser) etc., for å klare å ta inn inntrykk, sanser og tanker som normalt. Vi fungerer ikke på vårt beste når vi ikke har helt kontakt med oss selv.

Dette kan behandlere mye om... :)  Og se på dissosiasjon som noe som en gang var nødvendig og lenge har beskyttet deg, men som nå er en uhensiktsmessig mestringsmåte...

Takk for fint svar! Jeg har bare alltid trodd at dissosiasjon er noe som skjer i korte perioder som minutter til timer? Nå har jeg gått i snart to måneder med det. Jeg føler jeg er mer i kontakt med universet også da og skyggeverdenen (som er mindre hyggelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for fint svar! Jeg har bare alltid trodd at dissosiasjon er noe som skjer i korte perioder som minutter til timer? Nå har jeg gått i snart to måneder med det. Jeg føler jeg er mer i kontakt med universet også da og skyggeverdenen (som er mindre hyggelig).

Synes du skal nevne det for din behandler og se hva h*n tenker om det. Det høres uansett stressende ut, og mulig det kan hjelpe å sette ord på det til noen andre? Du forstår jo at dette er noe ikke andre opplever, men at det likevel er ubehagelig og stressende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...