Gå til innhold

Trenger du også en liten kostholdsmessig snuoperasjon etter jul? 😬


Bøtteknotten

Anbefalte innlegg

Bøtteknotten

Julen blir fort en litt annerledes tid kostholdsmessig. Nå er er det januar, og jeg trenger iallfall en liten snuoperasjon.


For min del handler det aller mest om sjokolade, julekonfekt, julekaker og alt annet proppet med sukker. Andre som trenger en fullstendig «snopestopp» etter jul? 😬 

Jeg har startet 14 dagers totalavhold i dag, vel vitende at det ekstreme søtsuget gir seg innen den tid. Samt at 14 dager er kort nok til at det føles overkommelig nå i starten.. Har ingen intensjon om å fortsette lengre enn det, men forhåpentligvis er måtehold innen rekkevidde da 🙈 Den siste uka har det tatt helt av her. Oh, en stor pose Smash i skapet? *Svisj* ingen pose lengre. Hm..en pepperkake dynket i NonStop? *svusj* Det ble 5 stk. Pluss 3 brune pinner og 4 hjemmelagde troikabiter. På vei ut med et glass til oppvaskmaskinen liksom?! 🤣🙈😳

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida

Jada og slik er det hver januar. Har inntatt mange flere kalorier enn hva jeg har brukt på skiturene, så har lagt på meg 2, 5 kilo. Det har vært konfekt , twist, krumkaker, sandkaker og diverse hver kveld, så kom ikke som noe sjokk :)

Dette skal raskt vekk, så i dag ble det laks, brokkoli og salat til middag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

😂 Åja. 2,5 kg opp her de siste 2-3 ukene. Jaja. Det går nok bort igjen nå når jeg slutter å spise så mye karbohydrater, i morgen blir et unntak, men ellers er jeg back on track jeg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det også skjerpings. Har gått opp jevnt og trutt det siste året, men nå må det være stopp. Akkurat nå ser jeg på 16 ukers helvete. Kanskje jeg kan få litt ekstra inspirasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått opp mye i jula, bare 600 g, men jeg har lagt på meg 5-6 kg totalt siden i sommer. Jeg vil ha vekk fem, men tar det veldig rolig. Har hatt stabil vekt for det meste i tre mnd da. Så må bare gjøre litt justering som å kun holde meg til måltidene og ikke kjøpe alkohol (gikk opp mye i sommer og høst pga ølen), unngå snop og is. Selve maten jeg spiser må jeg ikke endre på. Jeg er heldigvis ikke avhengig av noe sukker. Så lett å gå forbi sjokoladen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bøtteknotten

Jeg har heller ikke gått opp noe særlig i jula, men det er egentlig et dårlig tegn..for det sier bare at jeg har spist for lite skikkelig mat. Bytta ut ordentlig mat med kaker liksom 😝 Strever skikkelig med matlyst for tiden (utenom sukker da..det frister 🙄), og merker jo at det sitter enda mye lengre inne å ta seg noe ordentlig til et måltid om jeg allerede har spist masse søtt. Både fordi jeg da allerede er mett og har enda mindre lyst på mat - og pga kaloriene som da allerede er mye..

Så nå er det full stopp med søtsaker. Og inn med næring. 💪

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Jada og slik er det hver januar. Har inntatt mange flere kalorier enn hva jeg har brukt på skiturene, så har lagt på meg 2, 5 kilo. Det har vært konfekt , twist, krumkaker, sandkaker og diverse hver kveld, så kom ikke som noe sjokk :)

Dette skal raskt vekk, så i dag ble det laks, brokkoli og salat til middag. 

Haha, nei det er vel ganske forutsigbart 😂 men laks er jo egentlig supergodt da! Kanskje vi skulle hatt det i morgen..

emilie321 skrev (47 minutter siden):

Her er det også skjerpings. Har gått opp jevnt og trutt det siste året, men nå må det være stopp. Akkurat nå ser jeg på 16 ukers helvete. Kanskje jeg kan få litt ekstra inspirasjon. 

Det så jeg i fjor, og ble ikke helt enig med meg selv om jeg likte det 😅 Men må kanskje følge med i år også 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt motsatt problem denne julen. Slitt med magesmerter og matlyst og spist lite. Knapt fått i meg middag, og jeg som elsker middagsmat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gått opp en del i julen. Nå er det tilbake til hverdagen med strieskjorte og havregrøt! Vel, nesten. Men jeg skal ikke gå helt uten, da vet jeg at jeg sprekker. Men skal begrense det til moderat inntak i helgene slik jeg har pleid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går på jobb kjente jeg godtesuget - det var ingenting konfekt eller annet søtt her... Men jeg sprakk i går kveld, da heiv jeg innpå med noe julegodtegreier som var igjen og sånne sennepschips (Crispers maissnacks) ..... 😮 

Jeg er ikke helt motivert for total godterinekt, men skal absolutt bort fra julegodterispisingen......

Gikk opp litt i begynnelsen av jula, men klarte heldigvis å ta meg selv i nakken litt de siste dagene av ferien, så det er ikke så galt fatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (8 minutter siden):

I går på jobb kjente jeg godtesuget - det var ingenting konfekt eller annet søtt her... Men jeg sprakk i går kveld, da heiv jeg innpå med noe julegodtegreier som var igjen og sånne sennepschips (Crispers maissnacks) ..... 😮 

Jeg er ikke helt motivert for total godterinekt, men skal absolutt bort fra julegodterispisingen......

Gikk opp litt i begynnelsen av jula, men klarte heldigvis å ta meg selv i nakken litt de siste dagene av ferien, så det er ikke så galt fatt.

For meg hjelper det å ha tilgang til druer, klementiner etc. Ikke at det frotses, men når jeg får den der at jeg bare MÅ ha noe. Evt litt yoghurt naturell med litt honning i. 

Nå spiser jeg sykehusmat og det er sånn jeg blir fort sulten av, så da tok jeg en banan 45 min før kveldsmat. For jeg holdt på å bli sprø. 😛

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (36 minutter siden):

For meg hjelper det å ha tilgang til druer, klementiner etc. Ikke at det frotses, men når jeg får den der at jeg bare MÅ ha noe. Evt litt yoghurt naturell med litt honning i. 

Nå spiser jeg sykehusmat og det er sånn jeg blir fort sulten av, så da tok jeg en banan 45 min før kveldsmat. For jeg holdt på å bli sprø. 😛

Jeg har aldri skjønt det der med at frukt kan erstatte godtesuget 😮 Lysten på chips eller lakris eller noe annet sånt er helt totalt adskilt fra lysten på frukt og yoghurt 😄 Jeg er veldig glad i druer og mandariner, og kan gjerne spise yoghurt, men det er liksom "vanlig mat" og ikke lørdagsgodt 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (2 minutter siden):

Jeg har aldri skjønt det der med at frukt kan erstatte godtesuget 😮 Lysten på chips eller lakris eller noe annet sånt er helt totalt adskilt fra lysten på frukt og yoghurt 😄 Jeg er veldig glad i druer og mandariner, og kan gjerne spise yoghurt, men det er liksom "vanlig mat" og ikke lørdagsgodt 😄 

Kroppen lar seg ikke lure nei - er det sjokolade den vil ha så hjelper det lite å komme med et eple. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Kroppen lar seg ikke lure nei - er det sjokolade den vil ha så hjelper det lite å komme med et eple. ;)

Nettopp 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Nicklusheletida skrev (13 timer siden):

Jada og slik er det hver januar. Har inntatt mange flere kalorier enn hva jeg har brukt på skiturene, så har lagt på meg 2, 5 kilo. Det har vært konfekt , twist, krumkaker, sandkaker og diverse hver kveld, så kom ikke som noe sjokk :)

Dette skal raskt vekk, så i dag ble det laks, brokkoli og salat til middag. 

Mye av dette var vann i kroppen, for i dag var allerede 1 kilo borte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten
Lillemus skrev (1 time siden):

Kroppen lar seg ikke lure nei - er det sjokolade den vil ha så hjelper det lite å komme med et eple. ;)

Helt enig 😂 det er ikke en hvilken som helst søt ting..

påskelilje skrev (1 time siden):

Jeg er ikke helt motivert for total godterinekt, men skal absolutt bort fra julegodterispisingen......

Nei, det er jo helt individuelt 😅 jeg har ikke så mye valg, for selv om jeg normalt klarer å ta litt av og til, så er jeg inni en fullstendig nedadgående spiral av snop 🤯 må bare helt ut, og så kan jeg bestemme selv etterpå 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (1 time siden):

I går på jobb kjente jeg godtesuget - det var ingenting konfekt eller annet søtt her... Men jeg sprakk i går kveld, da heiv jeg innpå med noe julegodtegreier som var igjen og sånne sennepschips (Crispers maissnacks) ..... 😮 

Jeg er ikke helt motivert for total godterinekt, men skal absolutt bort fra julegodterispisingen......

Gikk opp litt i begynnelsen av jula, men klarte heldigvis å ta meg selv i nakken litt de siste dagene av ferien, så det er ikke så galt fatt.

Jeg spiste opp de siste sandkakene som en del av matpakka i bilen på vei hjem fra hytta. Nå er alt tomt og synes det var deilig å gå tilbake til normalt kosthold. Hele jula gikk jeg og følte meg oppblåst. Jeg får så mye vann i kropoen av usunn mat, at jeg fikk ikke av meg ringene en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri skjønt det der med at frukt kan erstatte godtesuget 😮 Lysten på chips eller lakris eller noe annet sånt er helt totalt adskilt fra lysten på frukt og yoghurt 😄 Jeg er veldig glad i druer og mandariner, og kan gjerne spise yoghurt, men det er liksom "vanlig mat" og ikke lørdagsgodt 😄 

Tror det handler om vaner. Jeg kunne fint sagt det samme før, men jeg har vent meg av å spise så mye sjokolade eller annet. Da blir etterhvert druene veldig søte. Det er ikke like bra som snop da, men som substitutt i stedet for å sprekke på sjokoladen. Det funker greit for meg, men vi er jo alle forskjellige. Likevel det tok jo en stund før det funket for meg da. I starten var det en sørgelig erstatning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke tomt her enda. Tenker å spise opp julekakene i løpet av denne uken. Så har jeg noen nøtter igjen, men de er det jo ikke så farlig med. De kan jeg ta med videre.

Satte meg ingen matmål for denne uken, men tenker at neste uke er tingen. 

Og så skal jeg ikke kjøpe mer fem sjokolader for hundre kroner. Det er bare galskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...