Gå til innhold

Trenger du også en liten kostholdsmessig snuoperasjon etter jul? 😬


Bøtteknotten

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida skrev (3 timer siden):

Jeg spiste opp de siste sandkakene som en del av matpakka i bilen på vei hjem fra hytta. Nå er alt tomt og synes det var deilig å gå tilbake til normalt kosthold. Hele jula gikk jeg og følte meg oppblåst. Jeg får så mye vann i kropoen av usunn mat, at jeg fikk ikke av meg ringene en gang. 

Vi har en del julekaker igjen, tror jeg. Jeg blir mer tung i kroppen, enn oppblåst. Forresten, ringen sitter ganske godt fast 😮

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida skrev (7 timer siden):

Jeg spiste opp de siste sandkakene som en del av matpakka i bilen på vei hjem fra hytta. Nå er alt tomt og synes det var deilig å gå tilbake til normalt kosthold. Hele jula gikk jeg og følte meg oppblåst. Jeg får så mye vann i kropoen av usunn mat, at jeg fikk ikke av meg ringene en gang. 

Høres kjent ut ja... Kroppen min skriker etter vanlig mat nå kjenner jeg. Får også fort så mye vann i kroppen at ringene sitter bom fast! Både mannen og jeg har blitt rene gassfabrikkene i jula! 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser som regel mindre i jula en til vanlig, (bortsett fra den jula jeg stod på en medisin som gjorde at metthetsfølelsen forsvant). 

Forstår ikke helt at det er mulig å legge på seg flere kilo etter en liten uke med jul:-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (14 minutter siden):

Forstår ikke helt at det er mulig å legge på seg flere kilo etter en liten uke med jul:-) 

Det meste er nok vann i kroppen og tarmfyll. :) Man klarer jo rett og slett ikke å legge på seg 2-3 kg fett på 2-3 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (9 timer siden):

Og så skal jeg ikke kjøpe mer fem sjokolader for hundre kroner. Det er bare galskap.

Det klarte jeg å styre unna siden det kostet 19,90 for en sjokolade på Rema. Da hadde jeg nettopp bevist for meg selv at kjøper jeg to, forsvinner to. Den ene blir ikke spart til neste helg samme hvor mye jeg tror jeg klarer det. Så å kjøpe 5 plater, hørtes ut som en dårlig idé 😅 Ikke at jeg er veldig opptatt av hva jeg stapper i meg, men det føltes mer fornuftig å bruke pengene på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (9 timer siden):

Det meste er nok vann i kroppen og tarmfyll. :) Man klarer jo rett og slett ikke å legge på seg 2-3 kg fett på 2-3 uker.

Joda det er lett. Er bare å være ca 1000 kcal i overskudd per dag. Når jeg har hatt mine verste fylleperioder eller overspisingsperioder så har jeg lagt på meg ett kg i uken med reell vekt. 9-10 øl pluss mat og snop hver dag. 😛

Men de færreste spiser jo såpass mye i jula og det meste er da vann man går opp. Men det går hvis man vil. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (1 time siden):

Joda det er lett. Er bare å være ca 1000 kcal i overskudd per dag. Når jeg har hatt mine verste fylleperioder eller overspisingsperioder så har jeg lagt på meg ett kg i uken med reell vekt. 9-10 øl pluss mat og snop hver dag. 😛

Men de færreste spiser jo såpass mye i jula og det meste er da vann man går opp. Men det går hvis man vil. 

Joda, jeg skulle klart det jeg også om jeg hadde gått inn for det. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (20 timer siden):

Det meste er nok vann i kroppen og tarmfyll. :) Man klarer jo rett og slett ikke å legge på seg 2-3 kg fett på 2-3 uker.

Forstår nada om det med vann i kroppen 🙂 Er det vanlig at kroppen holder mer på vann når man har spist litt mer en vanlig noen dager? Altså jo mer salt, jo mer vann på et vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (11 minutter siden):

Forstår nada om det med vann i kroppen 🙂 Er det vanlig at kroppen holder mer på vann når man har spist litt mer en vanlig noen dager? Altså jo mer salt, jo mer vann på et vis?

Jeg spiser nokså karbohydratredusert til vanlig (aka lavkarbo) så jeg har lite overskuddsvann i kroppen til vanlig. Karbohydrater binder 4 ganger så mye vann (mener det er så mye) som fett og proteiner så når jeg av og til skeier ut med en del mer karbohydrater enn vanlig samler jeg også enormt mye vann i kroppen. Noe jeg raskest merker på at ringene sitter fast på fingrene og at jeg blir mer stinn i fingrene faktisk. Så når jeg etterpå går over til å spise lavkarbo så tisser jeg enormt i et par dager og så får jeg av meg ringene igjen. :) Det samme gjelder om jeg får i meg mer salt enn til vanlig ja, f.eks. om jeg lager grønnsakssuppe med buljonkraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (22 timer siden):

Forstår ikke helt at det er mulig å legge på seg flere kilo etter en liten uke med jul:-) 

Jeg har heller aldri skjønt dette med slankekur og hvit måned etter jul, vanlig hverdagsliv får da kropp og hode i rute etter første uke? Lurer på om det har blitt en del av tradisjonen på lik linje med før- og romjulstradisjoner for mange å skulle gjennomføre en mer eller mindre begrunnet renselse 🤩

Sannheten er jo at det er det man gjør mellom nyttår og jul, ikke mellom jul og nyttår som får varige konsekvenser for kropp og helse 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (6 minutter siden):

Jeg har aldri vært veldig begeistret for julemat og julekaker og legger ikke spesielt på meg i julen.

Jeg spiser mye mer i julen enn på en vanlig uke, men syns typisk tung julemat som ribbe, medister og pinnekjøtt er godt bare et begrenset antall ganger. Jeg spiser nok større opsjoner og betydelig mer poteter og fet saus i jula enn til vanlig, og brunsjene er jo gedigne sammenlignet med lunsj på jobb. Men - at det skal gjøre meg så usunn og tjukk at jeg må inn i askesens verden etterpå, nope :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (1 time siden):

Forstår nada om det med vann i kroppen 🙂 Er det vanlig at kroppen holder mer på vann når man har spist litt mer en vanlig noen dager? Altså jo mer salt, jo mer vann på et vis?

Salt mat og snop binder (mer) vann i kroppen enn feks salat og mager hverdagskost, men som du er inne på er jo dette bare en effekt man opplever der og da. Når man går tilbake til hverdagskost og mer aktivitet regulerer kroppen seg fint når det er snakk om en uke. Om man kjører jul halve november og hele desember kan det være at man legger på seg, men da er jo problemstillingen litt annerledes ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Bøtteknotten skrev (På 2.1.2023 den 20.09):

Julen blir fort en litt annerledes tid kostholdsmessig. Nå er er det januar, og jeg trenger iallfall en liten snuoperasjon.


For min del handler det aller mest om sjokolade, julekonfekt, julekaker og alt annet proppet med sukker. Andre som trenger en fullstendig «snopestopp» etter jul? 😬 

Jeg har startet 14 dagers totalavhold i dag, vel vitende at det ekstreme søtsuget gir seg innen den tid. Samt at 14 dager er kort nok til at det føles overkommelig nå i starten.. Har ingen intensjon om å fortsette lengre enn det, men forhåpentligvis er måtehold innen rekkevidde da 🙈 Den siste uka har det tatt helt av her. Oh, en stor pose Smash i skapet? *Svisj* ingen pose lengre. Hm..en pepperkake dynket i NonStop? *svusj* Det ble 5 stk. Pluss 3 brune pinner og 4 hjemmelagde troikabiter. På vei ut med et glass til oppvaskmaskinen liksom?! 🤣🙈😳

 

Har ingen problem til å holde meg borte fra godteri. Kan fint ha godteri foran meg uten bli fristet. Jeg har god selv-kontroll. 

Anonymkode: fd297...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ekstra skrev (18 minutter siden):

Jeg har aldri vært veldig begeistret for julemat og julekaker og legger ikke spesielt på meg i julen.

Ikke jeg heller. Har faktisk gått ned. 

Anonymkode: fd297...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kayia skrev (38 minutter siden):

Jeg har heller aldri skjønt dette med slankekur og hvit måned etter jul, vanlig hverdagsliv får da kropp og hode i rute etter første uke? Lurer på om det har blitt en del av tradisjonen på lik linje med før- og romjulstradisjoner for mange å skulle gjennomføre en mer eller mindre begrunnet renselse 🤩

Sannheten er jo at det er det man gjør mellom nyttår og jul, ikke mellom jul og nyttår som får varige konsekvenser for kropp og helse 🤪

Jeg kaller det ikke slankekur. Bare en liten justering tilbake til det normale. De fleste måneder er hvite for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (15 minutter siden):

Jeg kaller det ikke slankekur. Bare en liten justering tilbake til det normale. De fleste måneder er hvite for meg. 

Hva er hvit måned?

Anonymkode: 8798c...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er hvit måned?

Anonymkode: 8798c...27e

De kaller det hvit måned de som bestemmer seg for ikke å drikke alkohol i måned. Ergo drikker de mye til vanlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 time siden):

Salt mat og snop binder (mer) vann i kroppen enn feks salat og mager hverdagskost, men som du er inne på er jo dette bare en effekt man opplever der og da. Når man går tilbake til hverdagskost og mer aktivitet regulerer kroppen seg fint når det er snakk om en uke. Om man kjører jul halve november og hele desember kan det være at man legger på seg, men da er jo problemstillingen litt annerledes ;) 

 

Lillemus skrev (3 timer siden):

Jeg spiser nokså karbohydratredusert til vanlig (aka lavkarbo) så jeg har lite overskuddsvann i kroppen til vanlig. Karbohydrater binder 4 ganger så mye vann (mener det er så mye) som fett og proteiner så når jeg av og til skeier ut med en del mer karbohydrater enn vanlig samler jeg også enormt mye vann i kroppen. Noe jeg raskest merker på at ringene sitter fast på fingrene og at jeg blir mer stinn i fingrene faktisk. Så når jeg etterpå går over til å spise lavkarbo så tisser jeg enormt i et par dager og så får jeg av meg ringene igjen. :) Det samme gjelder om jeg får i meg mer salt enn til vanlig ja, f.eks. om jeg lager grønnsakssuppe med buljonkraft.

Man lærer stadig noe nytt her inne!

Jeg bruker ikke ringer, så går nok glipp av verdifull informasjon om egen kropp, men jeg liker ikke å bruke hverken smykker, klokker eller ringer. Jaja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Jeg kaller det ikke slankekur. Bare en liten justering tilbake til det normale. De fleste måneder er hvite for meg. 

Jeg tenker på jul som det som er annerledes, dermed trengs det ingen justering. Det er liksom bare hverdag igjen, og da går ting tilbake til det samme vante :) Har det litt sånn etter sommerferie også, bare at da handler det mer om døgnrytme og ikke tung mat med fete sauser :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...