Gå til innhold

Fiskeoppskrift


Fru2020

Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått svar på hvorfor fisk er sunnere enn kjøtt. Men her i huset blir fiskemiddagene laget av prosessert fisk, som fiskeboller.

Har du en lite tidkrevende og god fiskeoppskrift? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Laks (bakt i ovnen eller stekt i panne) servert med asparges, poteter og en god saus (f.eks sandefjordsmør, hollandaise eller tilsvarende). 

Trekt torsk med bacon, erter og poteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (Akkurat nå):

Nå har jeg fått svar på hvorfor fisk er sunnere enn kjøtt. Men her i huset blir fiskemiddagene laget av prosessert fisk, som fiskeboller.

Har du en lite tidkrevende og god fiskeoppskrift? 

Laks krydret med salt, pepper. sitronsaft, presset hvitløk 

i folie i ovn 

potete, rømme og agurksalat 

Endret av Marye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekt sei med tomatsaus ( med løk og kanskje noen urter av noe slag ) og pommes frites. Eller poteter i annen utgave. Lettere kan det ikke gjøres, og det er både billig og godt. Syns jeg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for tips. Må teste ut noen. Et litt demotiverende at sønnen ikke liker fisk. Det er kjedelig å lage til noe som han bare pirker i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (20 minutter siden):

Tusen takk for tips. Må teste ut noen. Et litt demotiverende at sønnen ikke liker fisk. Det er kjedelig å lage til noe som han bare pirker i.

Han spiser nok bare han er sulten nok og det ikke finnes andre alternativer å fylle opp magen på. 

Anonymkode: 9ecef...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han spiser nok bare han er sulten nok og det ikke finnes andre alternativer å fylle opp magen på. 

Anonymkode: 9ecef...e79

Men da spiser han ikke mat med den næringen han trenger. Han kan ikke bare leve på skivemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten

Spiser han fiskeburger? Jeg vet det er prosessert, men noen inneholder 80% fisk og har en helt annen «ekte» fiskesmak som kan være en vei til å bli vant med smaken? En slags stepping stone fra fiskeboller til ren fisk 😅

Vi har fiskeburger med båtpoteter og raspa gulrøtter 😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laks med mango chutney. 

Jeg kutter opp salat, paprika, agurk, rødløk, mais etc. 

Steker laksen og varmer grovt pitabrød. 

Når lakseterningene er stekt har jeg over en blanding av mango chutney, rømme eller crème fresh (til meg tar jeg 1 ss mango og en teskje rømme) og krydderet chili explosion. 

Så blander jeg laks, saus og salat og har i pitabrødet. 

For ekstra stas ha fetaost og fersk mango i tillegg. Men det blir litt mye kcal da. Er mer som helgemat å regne da. 

Det er godt uten pitabrød også da. Da kan man jo erstatte det med fetaost. 

Det smaker utrolig godt. Spiser det nesten en gang i uken. 

Ellers kan du jo kjøpe hello fresh en uke. Du kan velge kun fisk. Da får du mat til to og oppskrifter. Jeg har fått kupong av venninne så når jeg kommer hjem fra DPS så skal jeg ha en sånn eske. Får den første gratis. Jeg så på oppskrifter hun har fått, og det var god og spennende mat. Både fisk og vegetar. Selv går jeg nok for å bestille vegetar. Vil redusere mengden kjøtt. Jeg spiser mye kylling. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten skrev (1 time siden):

Spiser han fiskeburger? Jeg vet det er prosessert, men noen inneholder 80% fisk og har en helt annen «ekte» fiskesmak som kan være en vei til å bli vant med smaken? En slags stepping stone fra fiskeboller til ren fisk 😅

Vi har fiskeburger med båtpoteter og raspa gulrøtter 😋

Det er kjempegodt! Det har vi også hatt en del - helt topp mat det vel?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Det er kjempegodt! Det har vi også hatt en del - helt topp mat det vel?!

Ja, altså jeg synes det - men det ble sagt noe om prosessert mat, er ikke alle som synes det er «ekte» fiskemiddag 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bøtteknotten skrev (Akkurat nå):

Ja, altså jeg synes det - men det ble sagt noe om prosessert mat, er ikke alle som synes det er «ekte» fiskemiddag 😅 

Joda, men disse burgerne med over 80% fisk synes jeg fint man kan spise, man skal jo ikke bli fanatisk heller. :) "Fiskekaker" med 36% fisk derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisketaco: tortillas (helst fullkorn) med ovnsstekt laksefilet(krydret etter ønske), salatgrønnsaker og tzatziki.

Bali fiskegryte: ta utgangspunkt i Bali kyllinggryte-base fra Toro, men erstatt kylling med torsk, og tilsett noe ekstra grønnsaker, f.eks sukkererter og skivet gulrot. Server med fullkornsris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Laks med mango chutney. 

Jeg kutter opp salat, paprika, agurk, rødløk, mais etc. 

Steker laksen og varmer grovt pitabrød. 

Når lakseterningene er stekt har jeg over en blanding av mango chutney, rømme eller crème fresh (til meg tar jeg 1 ss mango og en teskje rømme) og krydderet chili explosion. 

Så blander jeg laks, saus og salat og har i pitabrødet. 

For ekstra stas ha fetaost og fersk mango i tillegg. Men det blir litt mye kcal da. Er mer som helgemat å regne da. 

Det er godt uten pitabrød også da. Da kan man jo erstatte det med fetaost. 

Det smaker utrolig godt. Spiser det nesten en gang i uken. 

Ellers kan du jo kjøpe hello fresh en uke. Du kan velge kun fisk. Da får du mat til to og oppskrifter. Jeg har fått kupong av venninne så når jeg kommer hjem fra DPS så skal jeg ha en sånn eske. Får den første gratis. Jeg så på oppskrifter hun har fått, og det var god og spennende mat. Både fisk og vegetar. Selv går jeg nok for å bestille vegetar. Vil redusere mengden kjøtt. Jeg spiser mye kylling. 

Har prøvd Hello Fresh et par ganger, og er veldig fornøyd!! Bra tips😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (19 timer siden):

Men da spiser han ikke mat med den næringen han trenger. Han kan ikke bare leve på skivemat.

Jeg bor i hus med en som ble tvunget til å spise visse typer grønnsaker for eksempel. Det har ført til at han i dag brekker seg bl.a. av godt kokte gulrøtter og blomkål. Om vi skal ha det, må de være woket og knasende i konsistensen. Så, jeg tror ikke det er lurt å ikke la barn få alternativer til mat - det er en pedagogikk som er på vei ut. Det finnes en del suksessfull forskning nå på hvordan få barn til å spise mat de ikke liker, men husker ikke hva det heter - har sett det ble omtalt på NRK.

Jeg har tenkt litt på barnevennlige alternativer... Si ifra om jeg ev. skal være behjelpelig med å finne oppskrift på noe her..

Fiskegrateng; da kan man bruke den frosne og ev. tilsette litt mer fisk o.l. eller lage den fra bunnen av.

Fiskepakker - bak fisk i folie med grønnsaker, du finner oppskrift bl.a. på Trinesmatblogg.no og andre steder... Alt av grønnsaker kan brukes og de kan tilpasses den enkelte etter hva h*n ønsker... Og den kan også ha kylling eller annet kjøtt i seg...

Hjemmelagde fiskepinner med ønsket tilbehør (bruk da hele laks/ørret/torsk-filet)

Hjemmelagde fiskekaker/burgere (eller kjøpte med minst 80% fiskeinnhold)

Fiskesuppe

Fiskegryte

Vet ikke om de to siste er veldig attraktivt for en gutt, men et tips jeg vet de bruker på skoler og barnehager, er at de kaller det for lakseburger istedenfor fiskeburger - "fisk" er av en eller annen grunn negativt ladet i barns hoder... Ikke sikkert det hjelper på en så stor gutt, men ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Jeg bor i hus med en som ble tvunget til å spise visse typer grønnsaker for eksempel. Det har ført til at han i dag brekker seg bl.a. av godt kokte gulrøtter og blomkål. Om vi skal ha det, må de være woket og knasende i konsistensen. Så, jeg tror ikke det er lurt å ikke la barn få alternativer til mat - det er en pedagogikk som er på vei ut. Det finnes en del suksessfull forskning nå på hvordan få barn til å spise mat de ikke liker, men husker ikke hva det heter - har sett det ble omtalt på NRK.

Jeg har tenkt litt på barnevennlige alternativer... Si ifra om jeg ev. skal være behjelpelig med å finne oppskrift på noe her..

Fiskegrateng; da kan man bruke den frosne og ev. tilsette litt mer fisk o.l. eller lage den fra bunnen av.

Fiskepakker - bak fisk i folie med grønnsaker, du finner oppskrift bl.a. på Trinesmatblogg.no og andre steder... Alt av grønnsaker kan brukes og de kan tilpasses den enkelte etter hva h*n ønsker... Og den kan også ha kylling eller annet kjøtt i seg...

Hjemmelagde fiskepinner med ønsket tilbehør (bruk da hele laks/ørret/torsk-filet)

Hjemmelagde fiskekaker/burgere (eller kjøpte med minst 80% fiskeinnhold)

Fiskesuppe

Fiskegryte

Vet ikke om de to siste er veldig attraktivt for en gutt, men et tips jeg vet de bruker på skoler og barnehager, er at de kaller det for lakseburger istedenfor fiskeburger - "fisk" er av en eller annen grunn negativt ladet i barns hoder... Ikke sikkert det hjelper på en så stor gutt, men ;) 

Jeg er ikke vokst opp med fisk selv. Vi hadde det ytterst sjelden. Bortsett fra fiskeboller. I voksen alder hatt jeg vært "redd" for å tilberede ren fisk. Vet ikke om jeg har gjort det. Så å lage egen fiskemat er skummelt. Men sånn som å lage egne fiskepinner burde jeg jo klart for det hadde han nok spist. Hvor mange prosent fisk er det i ferdige fiskepinner mon tro?

Fiskepakker har jeg også tenkt på. Kanskje jeg skulle prøve det. Han er ikke så glad i kokte grønnsaker, men gulrot skulle jeg nok fått i han.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ganske barnevennlig variant er fiskekake og salat i pitabrød. Du kan starte med en fiskekaketype som ikke har så veldig høy fiskeprosent og gå sakte over til grovere etter hvert. La junior velge det øvrige som skal inn i brødet - råkost, salat, løk... og eventuelt litt dressing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...