Gå til innhold

Å smile når man snakker om noe vanskelig

Anbefalte innlegg

Jeg har lett for å smile (og le) når jeg snakker om noe vanskelig. Gjerne da noe trist eller noe som bare var veldig vanskelig på andre måter.

Ett eksempel var etter ett av selvmordsforsøkene mine. Jeg var innlagt på DPS da jeg forsøkte og så dagen etterpå da jeg ble skrevet ut fra sykehus hadde jeg samtale med behandler og primærkontaktene mine på posten. Og jeg begynte å smile og le når de fortalte om hvor vondt det var for dem...

Føler meg som ett forferdelig menneske... men har skjønt at det ikke er så uvanlig og at det regnes som en forsvarsmekanisme og mestringsstrategi? Gjerne for å holde de faktiske, vonde følelsene unna. 

Anonymkode: b868f...e6f

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Glemte spørre: Hva kan man gjøre? For å få mer adekvate følelser?

Anonymkode: b868f...e6f

Først - er det noe som er normalt eller unormalt i en slik situasjon du beskriver? Det tror jeg ikke - ingen har den korrekte oppskriften på hvordan det er riktig å reagere og føle der... Det er så ulikt fra person til person. Det ville ha vært like normalt som unormalt å ikke reagere også, slik jeg kan til tider gjøre...

Og jeg kan ha samme reaksjon som deg, men da ofte om vonde og såre hendelser å fortelle om Min terapeut har i blant bemerket det og spurt meg: "Hva gjør at du føler for å smile og le nå?" Mulig du kan ha nytte av å tenke igjennom det samme spørsmålet - og litt mer inngående enn det første som faller deg inn. Om det f.eks. er en forsvarsmekanisme, hvorfor har du behov for en forsvarsmekanisme? Hva hadde skjedd om du tok den bort? Hvilken funksjon har den for deg? Om du finner ut av det igjen, kan du spørre deg selv videre.

Selv hjelper det meg å skrive når jeg gjør dette - da holder jeg mer fokus på egne tanker. Om ikke skriving er din greie, vet jeg at andre kan ha like god nytte av å snakke inn på lydopptak eller videoopptak. Poenget er å holde fokus på det du skal og ikke la tankene fare...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...