Gå til innhold

Spørsmål om celleprøve

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da regner jeg med at du nyttiggjør deg innleggelsene og ikke sløser med ressursene i spesialisthelsetjenesten. 

Anonymkode: 6c928...bda

Jeg gjør så godt jeg kan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er på tide for meg å ta min andre celleprøve. Men jeg har en mannlig fastlege som jeg attpåtil har utlevert meg selv til og jeg lurer dermed på:

1) Hvilke erfaringer har dere med å ta celleprøve hos mannlig fastlege? 
2) Hvilke erfaringer har dere med å ta celleprøve hos fastlege som du kjenner godt pga psyken?
3) Burde jeg be om henvisning til gynekolog? (Og er det i det hele tatt noe jeg vil få?)
4) Burde jeg bare ta meg sammen og ta prøven hos fastlegen?
5) Hva er deres beste tips til å klare å ta seg sammen?

Anonymkode: d0587...4cd

I mange år tok jeg det hos fastlegen, han var kjapp, dyktig og diskret og det var unnagjort på 2 min. Så byttet jeg fastlege og har tatt det en gang hos den ny, men han knotet så innmari at neste gang tar jeg den hos gynekolog altså! Har tatt en gang hos gynekolog etter det, var der for noe annet og hun tok den med det samme. Jeg husker ikke når det var engang, men pleier å få innkalling fra kreftregisteret (?) så den kommer kanskje til våren. Skal til gynekolog igjen til høsten sannsynligvis så da skal jeg få tatt celleprøve med det samme.

Det er ikke uvanlig å be om henvisning til gynekolog for å få tatt celleprøve, det er mange som ikke er bekvemme med at fastlegen gjør det så det vil han neppe reagere på i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (13 timer siden):

Eksponering.

Jeg har gått gjennom en del prøverørsforsøk. I begynnelsen var det kjempevanskelig, men etter hvert så skjønte jeg hvor hverdagslig dette var for legen. Så ble det lettere for meg også. Jeg opplever også at det har blitt lettere ved økende alder.

Mulig det blir vanskeligere igjen når legene starter å være yngre enn meg😉

Skjønner. Eksponering er vel det som skal til, ja. Jeg synes også at gynekologisk undersøkelse er kjempevanskelig, men jeg klarte meg jo igjennom forrige celleprøve, så det var ikke så ille som jeg hadde trodd i utgangspunktet. 

Bøtteknotten skrev (12 timer siden):

Det finnes alltid unntak, og om du er et vet du best selv. Da er det ikke problem å be om en henvisning, uten snev av dårlig samvittighet.

Men, for de aller aller fleste er det gjennomførbart med celleprøve hos fastlegen. Ubehagelig/kleint ja, men likevel.

1+2) Fordi jeg utsatte i over 12 år(syntes det var så..ekkelt/kleint/skummelt, og ble bare verre for hvert år jeg utsatte) har jeg bare tatt en hos min lege. Det er ingen andre mennesker i verden som kjenner mitt «indre liv» mer enn han. Skulle kanskje tro at det gjorde det verre, jeg trodde det (hei sann ja, rote rundt der nede, og så «ja, hvordan går det med deg?» 🥴), men i praksis gikk det veldig fint! Og jeg sa (rett før start) at han måtte snakke om noe helt annet for å distrahere meg. Det var han kjempeflink til 😂 Så gikk vi rett over til andre ting etterpå, og det gikk også helt fint faktisk. Han svitsja helt rundt uten problem, og jeg opplevde at hele celleprøvesituasjonen forsvant på få sekund da. Grudd meg og gjort dette til en stor sak i 12(!) år, så gikk det jo fint 🙄

3+4) Klart du kan. Men gi legen din en sjanse først? Det kan gå så mye bedre enn du frykter. 

5) Tja..fortell hva du tenker om det, og få høre hans tanker? Du kan evt skrive en e-konsultasjon og forklare der? Si at du har vurdert å be om henvisning til gynekolog, men er usikker. Hva er du redd skal skje om du tar denne prøven hos han? På 5 minutter er det over, og ham vil aldri tenke på den hendelsen noen sinne igjen 😊 selv om du kommer tilbake «neste uke» pga psyken. Eller en halsbetennelse.

Så bra at du endelig fikk tatt celleprøve og at det ble en bra opplevelse for deg. Ja, jeg burde kanskje forsøke fastlegen først. Vil jo egentlig ikke ta opp unødvendig plass hos spesialist, som nevnt av andre... Det jeg er redd for skal skje... jo, selv om han aldri tenker på hendelsen igjen så kommer jeg til å gjøre det, mye 😅 Også er jeg redd det blir kleint, men det skulle og burde jeg vel klare å takle.

Dorthe skrev (12 timer siden):

Fastlegen min gjør ikke gyn undersøkelser, så jeg må gå til privat gynekolog.

Må du betale full pris for privat gynekolog? (Ikke bare egenandel). 

Lillemus skrev (11 timer siden):

I mange år tok jeg det hos fastlegen, han var kjapp, dyktig og diskret og det var unnagjort på 2 min. Så byttet jeg fastlege og har tatt det en gang hos den ny, men han knotet så innmari at neste gang tar jeg den hos gynekolog altså! Har tatt en gang hos gynekolog etter det, var der for noe annet og hun tok den med det samme. Jeg husker ikke når det var engang, men pleier å få innkalling fra kreftregisteret (?) så den kommer kanskje til våren. Skal til gynekolog igjen til høsten sannsynligvis så da skal jeg få tatt celleprøve med det samme.

Det er ikke uvanlig å be om henvisning til gynekolog for å få tatt celleprøve, det er mange som ikke er bekvemme med at fastlegen gjør det så det vil han neppe reagere på i det hele tatt.

Når du går til gynekolog hva betaler du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Når du går til gynekolog hva betaler du da?

Jeg var hos offentlig gynekolog på sykehuset så jeg betalte bare vanlig egenandel (muligens pluss noen kroner for bruk av utstyr til å ta celleprøven, jeg aner ikke), husker ikke hvor mye det var, 250-300,- tror jeg. Om man skal til privat gynekolog koster det 1600,- der jeg går for å få hjelp til overgangsaldersplager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...