Gå til innhold

Gjenbruks gaver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har gitt/fått brukte gaver? Tror det er in? Hvordan ble det evt mottatt eller hva synes dere om å få brukte gaver? Jeg kunne gjerne få brukt selv, men får meg ikke til å gi det. Vet ikke hvorfor.

Anonymkode: 74eba...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Noen som har gitt/fått brukte gaver? Tror det er in? Hvordan ble det evt mottatt eller hva synes dere om å få brukte gaver? Jeg kunne gjerne få brukt selv, men får meg ikke til å gi det. Vet ikke hvorfor.

Anonymkode: 74eba...50c

Kommer helt an på hva det er. :) Bøker, dvd, cd, kopper og kar (om man samler på noe spesielt og gammelt f.eks.) er jo helt greit. Klær blir litt annerledes, må være om man f.eks. har ønsket seg et spesielt plagg som noen finner i veldig fin stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk engang noen lyshus som var brukt. Det syntes jeg var helt fint. 

Man blir jo være rimelig sikker på mottakers smak siden det ikke kan byttes.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten

Har noen ganger gitt brukte ting i gave til barna, feks sykler. En pent brukt sykkel, av en kvalitet og prisklasse som vi ellers aldri hadde kunnet prioritere penger på. Synes det er genialt! 

Men enig i at en må være ekstra sikker på gaven siden det ikke kan byttes. Så skal nok mye til at det er et reelt alternativ for meg til folk utenfor familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (35 minutter siden):

Jeg har gitt gullsmykker videre til døtrene mine. Teller det ?

Jeg synes det teller og har gitt det og sølvtøy til mine

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen som har gitt/fått brukte gaver? Tror det er in? Hvordan ble det evt mottatt eller hva synes dere om å få brukte gaver? Jeg kunne gjerne få brukt selv, men får meg ikke til å gi det. Vet ikke hvorfor.

Anonymkode: 74eba...50c

Spørs jo helt hva det er. Gjelder det smykker, sølvtøy og annet av både symbolsk og følelsesmessig verdi er det helt ok. Også helt ok om det gjelder noe som er litt dyrt, da gjerne i samråd med mottaker. Å gi noe brukt bare for å spare penger på å kjøpe nytt er ikke ok, mener jeg, da får man heller finne på noe billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en helt nydelig tekanne av ei venninne, som jeg ble veldig glad for. Hun vet at jeg liker gjenbruk, og det passet veldig bra. Jeg kan gjerne motta brukte gaver, helst da hvis det er noe spesiell historie bak, eller spesielt fint eller noe 🙂 Har gitt brukt gave til samme venninne, og har også gitt brukte møbler og friluftslivutstyr til de to eldste barna. Vi har i alle år kjøpt både skiutstyr og sykler brukt innimellom, så hele familien er vant til gjenbruk.

Smykker og ting med familiær/historisk verdi er selvsagt fint å både gi og få brukt. Noe av det jeg ble mest glad for til min 50 års dag, var et flott smykke som min mor fikk til sin konfirmasjon ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gav et par brukte gaver til jul, en type pute jeg visste noen trengte, og et pent ullskjerf fra en eller annen museumsbutikk. De var nye, altså kjøpt brukt men ikke brukt. Fikk også noe gjenbrukt til jul, noe jeg først oppdaget da jeg prøvde å bytte det i en butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Jeg har gitt gullsmykker videre til døtrene mine. Teller det ?

Det blir noe annet?

Anonymkode: 74eba...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er så in vet jeg ikke, men det har blitt veldig vanlig blant den yngre garde. Vi har i flere år fått ønskeliste bestående av nettlenker på Finn fra jr, nieser og nevøer, og det kan være alt fra retro smykker og vesker, fotoutstyr, klær og sko. Syns det er supert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å få og gi brukte bøker. Da er det bøker som jeg har lest og vet er perfekte for vedkommende. Det er også den beste gaven å få.

Jeg har kjøpt noe i tillegg hvis det ikke er utenom bursdag eller jul. Det føles litt kjipt å bare gi bort noe som er gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått brukte ting i gave flere ganger, og da stort sett etter mer eller mindre spesifikt ønske, typisk bestikk, smykker osv. 

Det har hendt seg at jeg har gitt bort noe jeg har funnet i en bruktbutikk el.lign., men da har det vært litt sånn «ekstraordinær gave», som ikke erstatter «egentlig» jule-/bursdagsgave. Eller at gaven er gitt uten noe spesiell anledning, fordi jeg har kommet over og kjøpt en ting som jeg mener den passer for mottaker.

Jeg ville ikke våget å gi brukte ting i hovedgave uten at jeg var trygg på at dette var mottakerens ønske, men jeg synes ideen om å gi brukte ting er helt super! Det handler om at det er mye fint brukt å få kjøpt, og at det er miljøvennlig og smart med sirkulær økonomi, og gjerne også å få mer for pengene/bedre kvalitet. Det handler for meg overhodet ikke om et ønske om å bruke mindre penger. 
 

Jeg simpelthen elsker gode bruktfunn, og har trålet bruktforretninger og Finn lenge før det ble «trendy». Hjemme har jeg mange interiørting som er kjøpt brukt, gamle møbler, pynteting, servise og bestikk etc. Og så har jeg både gjenbrukskatt og gjenbruksmann, så du kan trygt kalle meg gjenbruksjunkie! 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant tråd. Jeg står i dilemma nå angående en bursdag. Jeg har en coco Chanel parfyme ubrukt (som lukter forferdelig) som jeg vurderer å gi i bursdagsgave til en i familien. Selv ville jeg heller hatt my gave. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (10 timer siden):

Jeg har gitt gullsmykker videre til døtrene mine. Teller det ?

Jeg har også gitt smykker til datteren og hun ble glad for de. Det må jo være det som teller, at mottaker blir glad for gaven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (2 timer siden):

Det føles litt kjipt å bare gi bort noe som er gratis.

Men er det så vanlig at man gir bort _i gave_ ting som er gratis? Bare noe man tilfeldigvis har hjemme, men ikke vil ha lenger selv? Jeg tenker iallfall at snakk om «å gi bort brukte ting» først og fremst handler om å kjøpe en brukt ting å gi bort? 
 

Noe annet er at andre kan overta ting man likevel hadde tenkt å gi bort til loppis el lign, som fx at søstra mi overtar noen bøker jeg har lest. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (14 minutter siden):

Hjemme har jeg mange interiørting som er kjøpt brukt, gamle møbler, pynteting, servise og bestikk etc.

Vi har to spiseskjeer av et bestikk jeg alltid har likt så godt, men aldri har funnet i butikken, det er nok mange år siden det var i salg. Lykken var stor da jeg fant 4 gafler og 4 skjeer på brukt'n her for en tid siden! :D Mannen syntes også det var stas for han liker også det bestikket veldig godt. Brukt kan være gull det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (3 minutter siden):

Vi har to spiseskjeer av et bestikk jeg alltid har likt så godt, men aldri har funnet i butikken, det er nok mange år siden det var i salg. Lykken var stor da jeg fant 4 gafler og 4 skjeer på brukt'n her for en tid siden! :D Mannen syntes også det var stas for han liker også det bestikket veldig godt. Brukt kan være gull det!

Er enig at brukt kan være gull, men hvis en skal gi noe brukt som gave, så bør en vite at mottaker vil like det.  Nå synes jeg det gjelder med kjøpegaver også.  Ikke bare kjøpe for å kjøpe noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (5 minutter siden):

Vi har to spiseskjeer av et bestikk jeg alltid har likt så godt, men aldri har funnet i butikken, det er nok mange år siden det var i salg. Lykken var stor da jeg fant 4 gafler og 4 skjeer på brukt'n her for en tid siden! :D Mannen syntes også det var stas for han liker også det bestikket veldig godt. Brukt kan være gull det!

Ja nettopp :) Supert å kunne supplere, og kanskje finnes ikke lenger det serviset man har fx i produksjon  

Jeg liker gjenbruk også fordi jeg synes det jeg da kan få mer særpreg enn å kjøpe det som interiørbutikkene har å tilby. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (7 minutter siden):

Er enig at brukt kan være gull, men hvis en skal gi noe brukt som gave, så bør en vite at mottaker vil like det.  Nå synes jeg det gjelder med kjøpegaver også.  Ikke bare kjøpe for å kjøpe noe.

Definitivt! Jeg kjøpte en gang en brukt bok til mannen for han fortalte at han hadde hatt den en gang og antagelig lånt den bort til noen for han hadde den ikke lenger og jeg visste at han gjerne ville ha den. :) Var stor stas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...