Gå til innhold

Gjenbruks gaver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Slapp av. Den andre bor fremdeles hjemme hos sin far og får mat og tak over hodet gratis der. :) 

Men det er det som er situasjonen her. Jeg er den eneste som ikke har fått hjelp. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det får jo ikke jeg gjort noe med. Ok men jeg synes mine foreldre kunne gjort det. 100.000 er jo ikke så mye når investeringen er stor. 

Anonymkode: 16ef8...71c

100 000 i året? Det er over 8000 kr i mnd. I tillegg må de jo spare til seg selv, og det bør ikke være slik at de sparer 8000 til deg, men feks kun har råd til å spare 1000-2000 kr til seg selv. Og hvis de har råd til å totalt spare 10 000 (men mtp rettferdighet skal de ikke spare mer til deg enn seg selv, så 16 000 per måned da skal de matche ditt krav) i mnd etter alt av utgifter er betalt så har de bedre råd enn de fleste. De fleste har ikke 10-16000 til overs hver måned. Og å kun spare til deg, dvs 8000 i mnd, er en uaktuell løsning for de fleste. De har overhodet ikke plikt til å forsørge sine voksne barn. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nå snakket jeg om startkapital i bursdagsgave henholdsvis. Men nei jeg tror du er ganske streng ellers. Det inntrykket har jeg av deg her i allefall. 

Anonymkode: 16ef8...71c

"Det er alle andre sin feil". 

Hvis du opplever at mange rundt deg virker streng, irritert og sur som du sa, så kan det være lurt å ta et blikk på seg selv, og spørre seg "hva er det jeg sier og gjør som skaper denne reaksjonen hos flere rundt meg?" For når man får samme reaksjoner og blir møtt på samme måte fra flere så er det ikke så sannsynlig at det er alle andre som det er noe galt med, men at en selv er på en måte som trigger noe i de rundt. Du vil sannsynligvis oppleve at omgivelsene dine vil endre seg i takt med at du endrer adferd og framtoning. Men jeg forventer i grunn ikke at du skal ta dette noe til deg, for du virker ikke til å være åpen for å ta til deg slike ting. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 minutter siden):

100 000 i året? Det er over 8000 kr i mnd. I tillegg må de jo spare til seg selv, og det bør ikke være slik at de sparer 8000 til deg, men feks kun har råd til å spare 1000-2000 kr til seg selv. Og hvis de har råd til å totalt spare 10 000 (men mtp rettferdighet skal de ikke spare mer til deg enn seg selv, så 16 000 per måned da skal de matche ditt krav) i mnd etter alt av utgifter er betalt så har de bedre råd enn de fleste. De fleste har ikke 10-16000 til overs hver måned. Og å kun spare til deg, dvs 8000 i mnd, er en uaktuell løsning for de fleste. De har overhodet ikke plikt til å forsørge sine voksne barn. 

"Det er alle andre sin feil". 

Hvis du opplever at mange rundt deg virker streng, irritert og sur som du sa, så kan det være lurt å ta et blikk på seg selv, og spørre seg "hva er det jeg sier og gjør som skaper denne reaksjonen hos flere rundt meg?" For når man får samme reaksjoner og blir møtt på samme måte fra flere så er det ikke så sannsynlig at det er alle andre som det er noe galt med, men at en selv er på en måte som trigger noe i de rundt. Du vil sannsynligvis oppleve at omgivelsene dine vil endte seg i takt med at du endrer adferd og framtoning. Men jeg forventer i grunn ikke at du skal ta dette noe til deg, for du virker ikke til å være åpen for å ta til deg slike ting. 

Det er ikke min skyld at lillemus ofte er irritert mot meg. Jeg snakket faktisk helt rolig med laban. Nå snakket jeg om en investering i fremtiden som alle kan dra nytte av og synes 100.000 ikke er så mye hvis man har to inntekter. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (4 minutter siden):

Hvis du opplever at mange rundt deg virker streng, irritert og sur som du sa,

Nå har jeg hatt det kjempegøy her jeg sitter under ullpleddet mitt og er slapp som en gammel skurefille - jeg pleier ikke å svare fjortisen vår, men i dag klarte jeg ikke å la være. ;) Men du har helt rett i at det ikke spiller noen rolle hva vi sier, hun tar det ikke til seg fordi hun bare sitter og troller og tror at vi tar henne seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Nå har jeg hatt det kjempegøy her jeg sitter under ullpleddet mitt og er slapp som en gammel skurefille - jeg pleier ikke å svare fjortisen vår, men i dag klarte jeg ikke å la være. ;) Men du har helt rett i at det ikke spiller noen rolle hva vi sier, hun tar det ikke til seg fordi hun bare sitter og troller og tror at vi tar henne seriøst.

🙄 da får du bare være syk🦠🦠

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke min skyld at lillemus ofte er irritert mot meg. Jeg snakket faktisk helt rolig med laban. Nå snakket jeg om en investering i fremtiden som alle kan dra nytte av og synes 100.000 ikke er så mye hvis man har to inntekter. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Hvis disse to inntektene er sånn midt i laget, verken veldig høye eller lave og man kanskje har huslån som skal betales, strømreninger, telefon, transport, en bil eller to det skal betales forsikring og drivstoff/lading på, man skal ha mat og klær og kanskje en ferietur i løpet av sommeren, legebesøk/tannlege og noe til hobbyer og glede og litt til egen sparing - da har man ikke nødvendigvis igjen 100.000,- man kan gi bort til en kravstor unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Nå har jeg hatt det kjempegøy her jeg sitter under ullpleddet mitt og er slapp som en gammel skurefille - jeg pleier ikke å svare fjortisen vår, men i dag klarte jeg ikke å la være. ;) Men du har helt rett i at det ikke spiller noen rolle hva vi sier, hun tar det ikke til seg fordi hun bare sitter og troller og tror at vi tar henne seriøst.

Jeg tror faktisk ikke at hun troller i det hele tatt. Jeg tror dette er reelle, for henne alvorlige problemstillinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (Akkurat nå):

Jeg tror faktisk ikke at hun troller i det hele tatt. Jeg tror dette er reelle, for henne alvorlige problemstillinger. 

Det håper jeg virkelig ikke, da har foreldrene gjort en noe dårlig jobb med realitetsorientering av avkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Hvis disse to inntektene er sånn midt i laget, verken veldig høye eller lave og man kanskje har huslån som skal betales, strømreninger, telefon, transport, en bil eller to det skal betales forsikring og drivstoff/lading på, man skal ha mat og klær og kanskje en ferietur i løpet av sommeren, legebesøk/tannlege og noe til hobbyer og glede og litt til egen sparing - da har man ikke nødvendigvis igjen 100.000,- man kan gi bort til en kravstor unge.

Man kunne kommet langt med å drikke vann i ukedagene og helgene samt bare kjøpt first price. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (4 minutter siden):

Det håper jeg virkelig ikke, da har foreldrene gjort en noe dårlig jobb med realitetsorientering av avkom.

Tror ikke man kan skylde på foreldrene alltid for hvordan avkommet blir, siden avkommet blir født med sin helt egen personlighet. Barn/ungdom er umodne for en en stund, mens andre modnes aldri.. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (Akkurat nå):

Tror ikke man kan skylde på foreldrene alltid for hvordan avkommet blir, siden avkommet blir født med sin helt egen personlighet. Noen barn/ungdom er umodne for en en stund, mens andre modnes aldri.. 

hvem er det du snakker om? Man skal være over 18 for å kjøpe sånne store ting. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

@laban kom tilbake. Du var mye bedre å snakke med…

Anonymkode: 16ef8...71c

Men vi kommer ikke til å bli enige. Jeg fastholder at jeg ikke har noen plikt til å gi mine voksne barn høyere beløp enn jeg selv ønsker, og at det ikke har noe med hvor glad jeg er i dem å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (19 minutter siden):

Nå har jeg hatt det kjempegøy her jeg sitter under ullpleddet mitt og er slapp som en gammel skurefille - jeg pleier ikke å svare fjortisen vår, men i dag klarte jeg ikke å la være. ;) Men du har helt rett i at det ikke spiller noen rolle hva vi sier, hun tar det ikke til seg fordi hun bare sitter og troller og tror at vi tar henne seriøst.

Jeg blir forvirret om hun er seriøs eller ikke. Av og til tenker jeg åpenbar trolling, mens andre ganger lurer jeg på om det virkelig er slik hun er. De der deltakerne på paradis hotell framstår jo som en parodi på naive og bortskjemte barn de også. Ikke at jeg ser på paradise, men har jo fått med meg litt likevel. 

Vendi skrev (11 minutter siden):

Tror ikke man kan skylde på foreldrene alltid for hvordan avkommet blir, siden avkommet blir født med sin helt egen personlighet. Barn/ungdom er umodne for en en stund, mens andre modnes aldri.. 

Nei det er sant. Men hvordan går det an å ha et så dårlig begrep på penger? Det må jo være foreldrene som ikke har lært opp barna eller skjemt de mye bort? Min eldste spør ganske regelmessig om å få noe spillgreier, og når han får et nei aksepterer han det ikke med en gang, men prøver å overtale meg. Da sier jeg at jeg har ikke råd, slik at han skal forstå at selv 199 kr er for mye hvis det blir mer enn av og til. Da får han også forståelse av hvor mye 100 000 er. Til jul ønsket han seg penger for å få råd til en dyr ting til 5400 kr. Han fikk penger fra mange, men manglet enda 1000 kr. Da betalte ikke vi foreldre de 1000 kr for han. Nei han må fortsette sparingen og ikke bruke de han har opp på fjas i mellomtiden. Og han har ikke en eneste gang uttrykt misnøye over at han ikke fikk nok av oss foreldre. Han var heller fornøyd med det han fikk og var innstilt på å gjøre den siste innsatsen selv. Han er 11 år. Dette er jo ganske så grunnleggende opplæring som det virker som at hun ikke har. Evt så har hun det, men likevel har hun fått en forventning om at det hun får ikke er godt nok. Kanskje pga miljøet på skolen hvis det er av den høyere klassen hvor den ene ungen er mer bortskjemt enn den andre. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (2 minutter siden):

Men vi kommer ikke til å bli enige. Jeg fastholder at jeg ikke har noen plikt til å gi mine voksne barn høyere beløp enn jeg selv ønsker, og at det ikke har noe med hvor glad jeg er i dem å gjøre. 

Ja men vi kan vel bli litt enig? Du sa tidligere at du så det fra andre siden av bordet. Hva mente du med det? 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 minutter siden):

Han er 11 år.

Du kan komme til å oppleve at i enkelte sammenhenger er 11-åringer mer modne enn tenåringer og de som relativt nylig har gjennomgått tenårene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja men vi kan vel bli litt enig? Du sa tidligere at du så det fra andre siden av bordet. Hva mente du med det? 

Anonymkode: 16ef8...71c

At jeg er en av foreldrene til voksne barn i etableringsfasen. Faktisk ett som har fast jobb og egen bolig, og ett som er student og på leiemarkedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 minutt siden):

At jeg er en av foreldrene til voksne barn i etableringsfasen. Faktisk ett som har fast jobb og egen bolig, og ett som er student og på leiemarkedet. 

Ja og der er jeg også. Og i de tidene trenger man mer enn bare å leie. Å leie er utrygt med prisene som er nå… de slutter alt man har. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja og der er jeg også. Og i de tidene trenger man mer enn bare å leie. Å leie er utrygt med prisene som er nå… de slutter alt man har. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Det er jo på en måte å gi gjenbrukgsgaver 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (12 minutter siden):

Du kan komme til å oppleve at i enkelte sammenhenger er 11-åringer mer modne enn tenåringer og de som relativt nylig har gjennomgått tenårene...

Det kan være, men grunnleggende kunnskaper bør vel en ung voksen ha. Å skjønne at 100 000 er mye har vel ikke så mye med modenhet å gjøre, men kunnskaper. Evt kan jo forventninger bære preg av umodenhet. Da jeg var 19 så stilte min far opp som kausjonist så jeg og eks kjøpte hus, men jeg forventet ikke at han skulle stille opp som det, og jeg så ikke på det som at da betaler han lånet hvis jeg ikke greier det. At jeg skulle betjene lånet var en selvfølge. Og at det var mine holdninger visste jo min far. Hvis ikke hadde han ikke stilt opp. I motsetning til hun som mener de kunne vært kausjonist og bare betalt lånet for henne. Som om det er det oppgaven til en kausjonist er. Det er en blanding av lavt nivå på kunnskaper og umodenhet som ikke står i stil med hennes alder. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...