Gå til innhold

Gjenbruks gaver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lillemus skrev (38 minutter siden):

Definitivt! Jeg kjøpte en gang en brukt bok til mannen for han fortalte at han hadde hatt den en gang og antagelig lånt den bort til noen for han hadde den ikke lenger og jeg visste at han gjerne ville ha den. :) Var stor stas!

Jeg fikk en gang en brukt frakk/kåpe av datteren som ekstra gave og som var kjøpt på fretex. Den var fin og passet perfekt og jeg ble glad for den. Bruker den ikke så ofte, men når det er en passende anledning, så bruker jeg den. Nå er datteren den ivrigste av oss på bruktmarkedet, men jeg følger mer og mer etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (4 minutter siden):

I min familie har vi sluttet med gaver. Vi vipser litt da.

Vippser gaver? Stakkars 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (1 time siden):

Men er det så vanlig at man gir bort _i gave_ ting som er gratis? Bare noe man tilfeldigvis har hjemme, men ikke vil ha lenger selv? Jeg tenker iallfall at snakk om «å gi bort brukte ting» først og fremst handler om å kjøpe en brukt ting å gi bort? 
 

Noe annet er at andre kan overta ting man likevel hadde tenkt å gi bort til loppis el lign, som fx at søstra mi overtar noen bøker jeg har lest. 
 

Det er nok ikke normal folkeskikk, men jeg gjør det allikevel. Hele poenget er at det ikke er noe tilfeldig som jeg ville gitt til loppis. Det må være helt rett bok til rett person.

Noe av det beste jeg har fått var en piratkopiert tegneserie. Da har noen gjort en innsats og vært bestemt på at det er noe jeg bør lese. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vippser gaver? Stakkars 

Anonymkode: 16ef8...71c

Hvordan skal man ellers gi pengegaver? Det er vel ingen som gir kontanter nå, bortsett fra i barnebursdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vippser gaver? Stakkars 

Anonymkode: 16ef8...71c

Jeg vippser pengegaver til barn og barnebarn.  Bruker aldri kontanter lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (49 minutter siden):

Hvordan skal man ellers gi pengegaver? Det er vel ingen som gir kontanter nå, bortsett fra i barnebursdag. 

 

Savannah skrev (27 minutter siden):

Jeg vippser pengegaver til barn og barnebarn.  Bruker aldri kontanter lenger.

Skal man gi pengegave gir man en symbolsk ting som en bil eller kapital. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal man gi pengegave gir man en symbolsk ting som en bil eller kapital. 

Mange gir såpass normale beløp at de lar seg overføre med Vipps og er et stykke unna det man vil kalle "kapital". Pengene kommer jo inn på konto uansett hva man kaller det, og enten man vippser eller overfører, i motsetning til kontanter i en konvolutt. 

Jeg synes ikke pengegave og bil er helt - eh - ekvivalente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (4 minutter siden):

Mange gir såpass normale beløp at de lar seg overføre med Vipps og er et stykke unna det man vil kalle "kapital". Pengene kommer jo inn på konto uansett hva man kaller det, og enten man vippser eller overfører, i motsetning til kontanter i en konvolutt. 

Jeg synes ikke pengegave og bil er helt - eh - ekvivalente. 

Til bursdager er det ordinær gave å gi kapital f.eks til et spareprosjekt. Det er en plikt en foreleser har. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er en plikt en foreleser har. 

Autokorrektur kommer til å overta verden 😄

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Til bursdager er det ordinær gave å gi kapital f.eks til et spareprosjekt.

Det kommer jo litt an på mottakerens alder. I tråden er det nevnt barnebarn - det er ikke sikkert de synes det er så stas at det settes penger på en boligkonto mens de er små. Barn i etableringsfasen derimot, vil forstå poenget. Men foreldrene har ingen plikt til å gi dem store beløp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

 

Skal man gi pengegave gir man en symbolsk ting som en bil eller kapital. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Det skal ofte ikke mer til😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Til bursdager er det ordinær gave å gi kapital f.eks til et spareprosjekt. Det er en plikt en foreleser har. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Nå er jeg heldigvis ikke mine barns foreleser så da slipper jeg lett unna det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laban skrev (45 minutter siden):

Autokorrektur kommer til å overta verden 😄

Det kommer jo litt an på mottakerens alder. I tråden er det nevnt barnebarn - det er ikke sikkert de synes det er så stas at det settes penger på en boligkonto mens de er små. Barn i etableringsfasen derimot, vil forstå poenget. Men foreldrene har ingen plikt til å gi dem store beløp. 

Jo det synes jeg de har. I dagens marked er det vanskelig å komme seg inn hvis ikke foreldre gjør sin plikt og stiller opp. 100.000 i det minste årlig. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo det synes jeg de har. I dagens marked er det vanskelig å komme seg inn hvis ikke foreldre gjør sin plikt og stiller opp. 100.000 i det minste årlig. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Dette tror jeg vi har diskutert tidligere, og vi blir nok ikke enige om omfanget av denne "plikten". Det skyldes nok bl.a. at jeg kunne vært mora di og ser problemstillingen fra den andre siden av bordet, for ikke å si kontoen.  

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (4 minutter siden):

Dette tror jeg vi har diskutert tidligere, og vi blir nok ikke enige om omfanget av denne "plikten". Det skyldes nok bl.a. at jeg kunne vært mora di og ser problemstillingen fra den andre siden av bordet, for ikke å si kontoen.  

Det er derfor det skulle vært spart før en ble født. Dette fordi det for noen tar noen år å velge bort andre prioriteringer sånn at plikten ikke hadde vært så stort når man trengte den. Du kan vel være enig i det?

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er derfor det skulle vært spart før en ble født.

Det forsto jeg lite av. Hvis du mener at foreldrene skulle spart egenkapital til sine framtidige barn omtrent samtidig med at de var i etableringsfasen selv, tror jeg du har et urealistisk bilde av hvor mye penger man egentlig har i den perioden.

Alle barn må leve med foreldrenes prioriteringer. Mange har et ønske om å klare seg selv når de ikke er mindreårige lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 time siden):

Det forsto jeg lite av. Hvis du mener at foreldrene skulle spart egenkapital til sine framtidige barn omtrent samtidig med at de var i etableringsfasen selv, tror jeg du har et urealistisk bilde av hvor mye penger man egentlig har i den perioden.

Alle barn må leve med foreldrenes prioriteringer. Mange har et ønske om å klare seg selv når de ikke er mindreårige lenger. 

Du vet at mange ikke klarer å komme seg inn på markede uten starthjelp sant? Jo det er mange prioriteringer de kunne gjort i stedet for at en må gjøre det selv. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du vet at mange ikke klarer å komme seg inn på markede uten starthjelp sant? Jo det er mange prioriteringer de kunne gjort i stedet for at en må gjøre det selv. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Jeg har det økonomisk greit, og klager ikke på min lønn.  Det er langt fra at jeg kan gi mine barn 100 000 hver i året, veldig langt fra.  Jeg har ikke tenkt å gi barnebarna 100000 kr hver heller, og kan ikke det.

Det bekymrer meg mer at barn i Norge lever i fattigdom, enn hva foreldre gir til sine voksne barn til leiligheter og biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (29 minutter siden):

Jeg har det økonomisk greit, og klager ikke på min lønn.  Det er langt fra at jeg kan gi mine barn 100 000 hver i året, veldig langt fra.  Jeg har ikke tenkt å gi barnebarna 100000 kr hver heller, og kan ikke det.

Det bekymrer meg mer at barn i Norge lever i fattigdom, enn hva foreldre gir til sine voksne barn til leiligheter og biler.

Men det får jo ikke jeg gjort noe med. Ok men jeg synes mine foreldre kunne gjort det. 100.000 er jo ikke så mye når investeringen er stor. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...