Gå til innhold

Gjenbruks gaver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Glitter skrev (2 minutter siden):

Det kan være, men grunnleggende kunnskaper bør vel en ung voksen ha. Å skjønne at 100 000 er mye har vel ikke så mye med modenhet å gjøre, men kunnskaper. Evt kan jo forventninger bære preg av umodenhet. Da jeg var 19 så stilte min far opp som kausjonist så jeg og eks kjøpte hus, men jeg forventet ikke at han skulle stille opp som det, og jeg så ikke på det som at da betaler han lånet hvis jeg ikke greier det. At jeg skulle betjene lånet var en selvfølge. Og at det var mine holdninger visste jo min far. Hvis ikke hadde han ikke stilt opp. I motsetning til hun som mener de kunne vært kausjonist og bare betalt lånet for henne. Som om det er det oppgaven til en kausjonist er. Det er en blanding av lavt nivå på kunnskaper og umodenhet som ikke står i stil med hennes alder. 

Herregud glitter. Jeg skal selvsagt betale lånet hvis jeg bare får kommet inn på markedet. Jeg er voksen nok til å betjene et lån hvis jeg bare har nok kapital. Men jeg vil ikke vente i 2 år til det. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter skrev (3 minutter siden):

Å skjønne at 100 000 er mye har vel ikke så mye med modenhet å gjøre, men kunnskaper. Evt kan jo forventninger bære preg av umodenhet.

Poenget mitt var egentlig at jeg ikke tror det nødvendigvis er foreldrenes feil at voksne barn har umodne holdninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 minutt siden):

Poenget mitt var egentlig at jeg ikke tror det nødvendigvis er foreldrenes feil at voksne barn har umodne holdninger. 

Hvor kommer de umodne holdningene inn? Jeg foreslo mange sparetips til at 100.000 ikke trengte å være så mye.

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Herregud glitter. Jeg skal selvsagt betale lånet hvis jeg bare får kommet inn på markedet. Jeg er voksen nok til å betjene et lån hvis jeg bare har nok kapital. Men jeg vil ikke vente i 2 år til det. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Du har jo skrevet om at de kan jo bare betale det hvis du ikke greier det. Men bra at du nå tenker at det er en selvfølge. Du må nok bare belage deg på å vente. Hvis du (starten av 20-årene?) Har nok kapital og inntekt til å kjøpe bolig om to år så sitter du bedre i det enn veldig mange. Det er ikke uvanlig å ikke komme inn på boligmarkedet før slutten av tjueårene/starten av trettiårene. Det er vel mer regelen enn unntaket hvis man er singel. 

laban skrev (4 minutter siden):

Poenget mitt var egentlig at jeg ikke tror det nødvendigvis er foreldrenes feil at voksne barn har umodne holdninger. 

Åja sånn sett. Det er jeg enig i. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 minutt siden):

Du har jo skrevet om at de kan jo bare betale det hvis du ikke greier det. Men bra at du nå tenker at det er en selvfølge. Du må nok bare belage deg på å vente. Hvis du (starten av 20-årene?) Har nok kapital og inntekt til å kjøpe bolig om to år så sitter du bedre i det enn veldig mange. Det er ikke uvanlig å ikke komme inn på boligmarkedet før slutten av tjueårene/starten av trettiårene.

Åja sånn sett. Det er jeg enig i. 

Ja hvis ikke skulle klare det må de jo det, men det klarer jeg. Nei jeg vil ikke vente til 2 år jeg vil det nå. Jeg har ikke tid til å vente i 2 år. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor kommer de umodne holdningene inn? Jeg foreslo mange sparetips til at 100.000 ikke trengte å være så mye.

Anonymkode: 16ef8...71c

Det er jo fint, da kan du jo fint spare det selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja hvis ikke skulle klare det må de jo det, men det klarer jeg. Nei jeg vil ikke vente til 2 år jeg vil det nå. Jeg har ikke tid til å vente i 2 år. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Det er jo nettopp det at nei, det er ikke noe de skal måtte gjøre. Hvis det er noen sjanse for at du ikke klarer å betale så er det klart de ikke vil være kausjonist. I hvert fall ikke når du tar så lett på deres penger som du gjør. 

Når man er så ung, og nå føler jeg meg gammel, så tenker man typisk at man ikke har tid til å vente. Ikke har tid til å gjøre ting ordentlig, men du vil etter hvert lære deg at noen ganger må man bare ta seg den tiden. Det nytter ikke stresse med ting du ikke får gjort noe med.

Og det nytter ikke å nå si "ja, men jeg vil ikke vente!" For det må du.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg foreslo mange sparetips til at 100.000 ikke trengte å være så mye.

Da får du praktisere denne sparingen selv, ikke forlange at foreldrene dine skal gjøre det. Hvis de er på min alder, kjøpte de kanskje bolig mens lånerenten var tosifret på 1980- eller 1990-tallet og barnehagen kostet mer enn i dag (uten at man konverterer kroneverdien, vi betalte 3200 1992-kr pr mnd) hvis man var så svineheldig å få en plass. Så det kan tenkes de synes de har prioritert ned seg og sitt for at barna skulle få det de trengte, lenge nok.  

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (11 minutter siden):

...barnehagen kostet mer enn i dag (uten at man konverterer kroneverdien, vi betalte 3200 1992-kr pr mnd) hvis man var så svineheldig å få en plass

Rettelse: 4100 kr i 1992 for en 2-åring, 3900 etter fylte 3 år. Jeg husket helt feil. Det var et ganske betydelig innhogg i økonomien, men å få plass i Oslo (privat, selvsagt) var ingen selvfølge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (16 minutter siden):

Det er jo nettopp det at nei, det er ikke noe de skal måtte gjøre. Hvis det er noen sjanse for at du ikke klarer å betale så er det klart de ikke vil være kausjonist. I hvert fall ikke når du tar så lett på deres penger som du gjør. 

Når man er så ung, og nå føler jeg meg gammel, så tenker man typisk at man ikke har tid til å vente. Ikke har tid til å gjøre ting ordentlig, men du vil etter hvert lære deg at noen ganger må man bare ta seg den tiden. Det nytter ikke stresse med ting du ikke får gjort noe med.

Og det nytter ikke å nå si "ja, men jeg vil ikke vente!" For det må du.

Jeg klarer det sa jeg jo. Jeg klarer det nå da kunne jeg bodd der et år så leid den ut fordi jeg har ikke bestemt meg for hvor jeg er om 2 år. Det er dette vi ofte diskuterer til det blir krangling. Er det så vanskelig og forstå? 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (3 minutter siden):

Rettelse: 4100 kr i 1992 for en 2-åring, 3900 etter fylte 3 år. Jeg husket helt feil. Det var et ganske betydelig innhogg i økonomien, men å få plass i Oslo (privat, selvsagt) var ingen selvfølge. 

Vi hadde to barnehagebarn samtidig en god stund, var litt søskenrabatt, men det dro avgårde over 6000,- i mnd mener jeg å huske. Slutten av 1990-tallet/starten på 2000-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (16 minutter siden):

Da får du praktisere denne sparingen selv, ikke forlange at foreldrene dine skal gjøre det. Hvis de er på min alder, kjøpte de kanskje bolig mens lånerenten var tosifret på 1980- eller 1990-tallet og barnehagen kostet mer enn i dag (uten at man konverterer kroneverdien, vi betalte 3200 1992-kr pr mnd) hvis man var så svineheldig å få en plass. Så det kan tenkes de synes de har prioritert ned seg og sitt for at barna skulle få det de trengte, lenge nok.  

Jeg klarer ikke spare 1000.000 når jeg har inntekter som er vesentlig lavere enn det i måneden. De kjøpte bolig rundt da de også på 1980 tallet og nå er den jo verdt flere millioner derav kunne det tatt pant i huset eller hva det heter. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå snakket jeg om startkapital i bursdagsgave henholdsvis. Men nei jeg tror du er ganske streng ellers. Det inntrykket har jeg av deg her i allefall. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Du kommer kanskje til å få noen penger til konfirmasjonen.

Anonymkode: de25b...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De kjøpte bolig rundt da de også på 1980 tallet og nå er den jo verdt flere millioner derav kunne det tatt pant i huset eller hva det heter. 

Så du synes foreldrene dine skal ta opp lån for at du skal kunne kjøpe bolig før du får fast inntekt. Det synes jeg er både frekt og urimelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (Akkurat nå):

Så du synes foreldrene dine skal ta opp lån for at du skal kunne kjøpe bolig før du får fast inntekt. Det synes jeg er både frekt og urimelig. 

Nei pant er ikke lån. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg klarer ikke spare 1000.000 når jeg har inntekter som er vesentlig lavere enn det i måneden.

Anonymkode: 16ef8...71c

Hvordan har du tenkt å betjene et lån uten fast inntekt?

Anonymkode: de25b...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan har du tenkt å betjene et lån uten fast inntekt?

Anonymkode: de25b...5a7

Det har jeg visst det 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har jeg visst det 

Anonymkode: 16ef8...71c

Hvor mye tjener du i måneden?

Anonymkode: de25b...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei pant er ikke lån. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Har du spilt monopol noen gang? Hva er det som skjer når du pantsetter en eiendom, og hvorfor gjør man det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (Akkurat nå):

Har du spilt monopol noen gang? Hva er det som skjer når du pantsetter en eiendom, og hvorfor gjør man det? 

Ja det har jeg derav er jeg flink med penger. Da tar banken eierskap i boligen? Husker ikke grunnen 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...