Gå til innhold

Gjenbruks gaver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg klarer det sa jeg jo. Jeg klarer det nå da kunne jeg bodd der et år så leid den ut fordi jeg har ikke bestemt meg for hvor jeg er om 2 år. Det er dette vi ofte diskuterer til det blir krangling. Er det så vanskelig og forstå? 

Anonymkode: 16ef8...71c

Jeg kan sende spørsmålet tilbake: Er det så vanskelig å forstå at som voksen er det du som er ansvarlig for økonomien. Du kan ikke forvente penger av foreldrene dine. Hvis de gir deg noe så bra det, men det er ingen plikt av dem og de har tydeligvis vurdert det slik at du er ikke ansvarlig med økonomien enda til å ta en slik sjanse det er å være kausjonist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da tar banken eierskap i boligen?

Ja, og utbetaler et tilsvarende beløp. Altså et lån med pant i boligen.

Så kan man velge å betale det ned, eller la heftelsen stå til eieren dør (typisk hvis en minstepensjonist sitter i en diger enebolig som er verd en formue, men ikke har inntekt nok til å dekke daglige utgifter, en del enker er i den situasjonen).  

Hva kausjon betyr, har jeg forklart deg tidligere. Det er uansett boligen deres som står som sikkerhet for at lånet blir betalt som det skal. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 minutter siden):

Jeg kan sende spørsmålet tilbake: Er det så vanskelig å forstå at som voksen er det du som er ansvarlig for økonomien. Du kan ikke forvente penger av foreldrene dine. Hvis de gir deg noe så bra det, men det er ingen plikt av dem og de har tydeligvis vurdert det slik at du er ikke ansvarlig med økonomien enda til å ta en slik sjanse det er å være kausjonist. 

Der gjør jeg jo men nå er jeg altså klar til å kjøpe på markede. Og da skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal vente når det er nå jeg vil. Jeg vet ikke hva jeg vil om 2 år, jeg kan være i en annen verdensdel da. På den måten kunne jeg fått leieinntekter og. Vinn vinn. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (2 minutter siden):

Ja, og utbetaler et tilsvarende beløp. Altså et lån med pant i boligen.

Så kan man velge å betale det ned, eller la heftelsen stå til eieren dør (typisk hvis en minstepensjonist sitter i en diger enebolig som er verd en formue, men ikke har inntekt nok til å dekke daglige utgifter, en del enker er i den situasjonen).  

Hva kausjon betyr, har jeg forklart deg tidligere. Det er uansett boligen deres som står som sikkerhet for at lånet blir betalt som det skal. 

Ja ok. Men mye hadde løst seg ved og spare da… de 100.000 som ville vært en rettferdig løsning. Men men då ville det jo også vært gjenbruk (for å spare miljøet)

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (37 minutter siden):

Det er jo fint, da kan du jo fint spare det selv :) 

Nei!!

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Der gjør jeg jo men nå er jeg altså klar til å kjøpe på markede. Og da skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal vente når det er nå jeg vil. Jeg vet ikke hva jeg vil om 2 år, jeg kan være i en annen verdensdel da. På den måten kunne jeg fått leieinntekter og. Vinn vinn. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Du er ikke klar til å kjøpe når du ikke har penger å kjøpe for. :) Sånn er det bare og det må du finne deg i selv om du synes det er grusomt urettferdig. Jeg skjønner heller ikke hvordan du tror du skal klare å betjene et lån på la oss si 8000,- i mnd når du sier du ikke klarer å spare så mye nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Der gjør jeg jo men nå er jeg altså klar til å kjøpe på markede. Og da skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal vente når det er nå jeg vil. Jeg vet ikke hva jeg vil om 2 år, jeg kan være i en annen verdensdel da. På den måten kunne jeg fått leieinntekter og. Vinn vinn. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Men du kan ikke komme deg inn på markedet bare fordi det er nå du vil. Er det det du vil si i banken når du skal søke om lån og de sier at nei, du har både for liten inntekt (betalingsevne) og egenkapital? "Men jeg vil det NÅ!"? 

Du kan jo prøve, men jeg tror du skjønner at det ikke går. "Jeg vil jeg vil"- metoden funker nok ikke på dine foreldre heller. De sa sikkert nei i butikken til is også da du var fire år, og jeg ser for meg at den type mas og nesten trass du bedriver med trigger samme følelse i foreldrene dine. At nå er det viktig å være standhaftig for å lære deg at et nei er et nei og det er ikke sånn at man skal få alt servert i livet. De tenker nok at du må lære deg respekt for at de ikke kan/vil hjelpe deg med dette. 

Bra du har en jobb. Fortsett med sparingen som du har så gode tips til og se om du får deg boliglån om to år. Du vil se det at når du har stått for det selv så vil det føles veldig bra når du først står der. Og hvem vet hvis foreldrene dine faktisk har penger å avse, kanskje de velger å hjelpe deg litt om to år når du har bevist at du er økonomisk ansvarlig og ikke forventet å bare få. Jeg fikk 70 000 av min mor som var øremerket å betale ned på studielånet. Samme fikk min søster. Men det kom som en overraskelse på meg at hun hadde spart til oss. Jeg synes det er merkelig å forvente det av sine foreldre. 

Jeg prøver å spare litt til sønnene mine, men jeg har uføretrygd og av den skal det betales barnebidrag og alle andre utgifter, så det er ikke mye jeg får spart. Kanskje 3000 i året til hver av de. Det blir 30 000 til han yngste når han er 18 år. Han er 8 nå. 

Men har du sjekket at du vil ha tilstrekkelig med egenkapital om to år? Du må jo ha noen hundre tusen. Hvis det er 20% av boligens verdi man må ha i egenkapital så må du ha 500 000 for en bolig på 2,5 millioner. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (9 minutter siden):

Men du kan ikke komme deg inn på markedet bare fordi det er nå du vil. Er det det du vil si i banken når du skal søke om lån og de sier at nei, du har både for liten inntekt (betalingsevne) og egenkapital? "Men jeg vil det NÅ!"? 

Du kan jo prøve, men jeg tror du skjønner at det ikke går. "Jeg vil jeg vil"- metoden funker nok ikke på dine foreldre heller. De sa sikkert nei i butikken til is også da du var fire år, og jeg ser for meg at den type mas og nesten trass du bedriver med trigger samme følelse i foreldrene dine. At nå er det viktig å være standhaftig for å lære deg at et nei er et nei og det er ikke sånn at man skal få alt servert i livet. De tenker nok at du må lære deg respekt for at de ikke kan/vil hjelpe deg med dette. 

Bra du har en jobb. Fortsett med sparingen som du har så gode tips til og se om du får deg boliglån om to år. Du vil se det at når du har stått for det selv så vil det føles veldig bra når du først står der. Og hvem vet hvis foreldrene dine faktisk har penger å avse, kanskje de velger å hjelpe deg litt om to år når du har bevist at du er økonomisk ansvarlig og ikke forventet å bare få. Jeg fikk 70 000 av min mor som var øremerket å betale ned på studielånet. Samme fikk min søster. Men det kom som en overraskelse på meg at hun hadde spart til oss. Jeg synes det er merkelig å forvente det av sine foreldre. 

Jeg prøver å spare litt til sønnene mine, men jeg har uføretrygd og av den skal det betales barnebidrag og alle andre utgifter, så det er ikke mye jeg får spart. Kanskje 3000 i året til hver av de. Det blir 30 000 til han yngste når han er 18 år. Han er 8 nå. 

Men har du sjekket at du vil ha tilstrekkelig med egenkapital om to år? Du må jo ha noen hundre tusen. Hvis det er 20% av boligens verdi man må ha i egenkapital så må du ha 500 000 for en bolig på 2,5 millioner. 

Skjønner ikke hvorfor det skal være så komplimentert. Jeg har selvfølgelig ikke 500.000 to år da jeg skal reise en del. Men de har uansett sagt 2 år. Hvor de 2 Årene kommer fra vet ikke jeg. De vil vel bare være vanskelige. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (17 minutter siden):

Du er ikke klar til å kjøpe når du ikke har penger å kjøpe for. :) Sånn er det bare og det må du finne deg i selv om du synes det er grusomt urettferdig. Jeg skjønner heller ikke hvordan du tror du skal klare å betjene et lån på la oss si 8000,- i mnd når du sier du ikke klarer å spare så mye nå?

Nei jeg kan ikke betale 8000 i et lån. Hva skal jeg da leve for? 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei jeg kan ikke betale 8000 i et lån. Hva skal jeg da leve for? 

Anonymkode: 16ef8...71c

Hvordan skal du betale lånet da? Du får jo ikke en leilighet for 100.000,-... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (13 minutter siden):

Men du kan ikke komme deg inn på markedet bare fordi det er nå du vil. Er det det du vil si i banken når du skal søke om lån og de sier at nei, du har både for liten inntekt (betalingsevne) og egenkapital? "Men jeg vil det NÅ!"? 

Du kan jo prøve, men jeg tror du skjønner at det ikke går. "Jeg vil jeg vil"- metoden funker nok ikke på dine foreldre heller. De sa sikkert nei i butikken til is også da du var fire år, og jeg ser for meg at den type mas og nesten trass du bedriver med trigger samme følelse i foreldrene dine. At nå er det viktig å være standhaftig for å lære deg at et nei er et nei og det er ikke sånn at man skal få alt servert i livet. De tenker nok at du må lære deg respekt for at de ikke kan/vil hjelpe deg med dette. 

Bra du har en jobb. Fortsett med sparingen som du har så gode tips til og se om du får deg boliglån om to år. Du vil se det at når du har stått for det selv så vil det føles veldig bra når du først står der. Og hvem vet hvis foreldrene dine faktisk har penger å avse, kanskje de velger å hjelpe deg litt om to år når du har bevist at du er økonomisk ansvarlig og ikke forventet å bare få. Jeg fikk 70 000 av min mor som var øremerket å betale ned på studielånet. Samme fikk min søster. Men det kom som en overraskelse på meg at hun hadde spart til oss. Jeg synes det er merkelig å forvente det av sine foreldre. 

Jeg prøver å spare litt til sønnene mine, men jeg har uføretrygd og av den skal det betales barnebidrag og alle andre utgifter, så det er ikke mye jeg får spart. Kanskje 3000 i året til hver av de. Det blir 30 000 til han yngste når han er 18 år. Han er 8 nå. 

Men har du sjekket at du vil ha tilstrekkelig med egenkapital om to år? Du må jo ha noen hundre tusen. Hvis det er 20% av boligens verdi man må ha i egenkapital så må du ha 500 000 for en bolig på 2,5 millioner. 

Ja jeg er sikkert den mest trassige av deres avkom. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (Akkurat nå):

Hvordan skal du betale lånet da? Du får jo ikke en leilighet for 100.000,-... 

nei men 100.000 skulle vært innskudd da. Årlig sparing. You see? Fra de til me. Jeg får jo sikkert en økning om en stund. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor det skal være så komplimentert. Jeg har selvfølgelig ikke 500.000 to år da jeg skal reise en del. Men de har uansett sagt 2 år. Hvor de 2 Årene kommer fra vet ikke jeg. De vil vel bare være vanskelige. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Jeg googlet og så at det i 2022 var krav om minst 15%  egenkapital så på 2,5 mill må du ha minst 375 000. Så kan en bare låne max fem ganger så mye som inntekten din, så du må ha over 400 000 i årsinntekt for å kunne låne de resterende 2,1 mill. Er ikke du student? Du har ikke 8000 å betale nei, men hvordan skal du greie et lån på minst 2,1 mill med 375 000 i egenkapital til en bolig på 2,5 mill? Det er ikke lett å finne noe billigere i større byer. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

nei men 100.000 skulle vært innskudd da. Årlig sparing. You see? Fra de til me. Jeg får jo sikkert en økning om en stund. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Tror ikke du har noen anelse om hvordan det faktisk er å ta opp et boliglån. Ikke har du startkapital og ikke har du inntekt nok til å betjene et lån. Du snakker jo ikke om å ta opp et lån om noen år, du vil jo gjøre det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 minutter siden):

Jeg googlet og så at det i 2022 var krav om minst 15% så på 2,5 mill må du ha minst 375 000. Så kan en bare låne max fem ganger så mye som inntekten din, så du må ha over 400 000 i årsinntekt for å kunne låne de resterende 2,1 mill. Er ikke du student? 

Du har ikke 8000 å betale nei, men hvordan skal du greie et lån på minst 2,1 mill med 375 000 i egenkapital til en bolig på 2,5 mill? Det er ikke lett å finne noe billigere i større byer. 

400.000 i års inntekt? Det var mye. Jeg visste ikke det var så mye når man eier en bolig. Jeg kan sikkert klare det men jeg synes jo halvparten skulle blitt delt på da. 8000-, er mye alene. Det er ikke rimelig 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Tror ikke du har noen anelse om hvordan det faktisk er å ta opp et boliglån. Ikke har du startkapital og ikke har du inntekt nok til å betjene et lån. Du snakker jo ikke om å ta opp et lån om noen år, du vil jo gjøre det nå.

Nei set har jeg ikke så dette måtte jo blitt første gangen. Jo men jeg har jo spart litt selv men det holder ikke. Der kommer kausjonisten inn som skal kausjonere litt mer enn selve kausjonen. Som en aksjon i lånet?

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor kommer de umodne holdningene inn? Jeg foreslo mange sparetips til at 100.000 ikke trengte å være så mye.

Anonymkode: 16ef8...71c

Men hvis det er så lett å spare 100000, så kan vel du også spare opp til det beløpet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (Akkurat nå):

Men hvis det er så lett å spare 100000, så kan vel du også spare opp til det beløpet? 

Nei det er vanskelig for meg 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

400.000 i års inntekt? Det var mye. Jeg visste ikke det var så mye når man eier en bolig. Jeg kan sikkert klare det men jeg synes jo halvparten skulle blitt delt på da. 8000-, er mye alene. Det er ikke rimelig 

Anonymkode: 16ef8...71c

Ja for å betjene en bolig på 2,5 mill med 375 000 i egenkapital. 

Men som sagt du får ikke mye for 2,5 midt i store byer. Da må du mer i utkanten. Jeg bor i et rekkehus fra 80-tallet 10 min med bil unna byen. 15 med buss. Kostet 2,5 mill i 2019, men er nok steget til ca 3 millioner nå sammenlignet med hva naboene selger for. 6600 i fellesutgifter  på 92 kvadrat. Til sammenligning da jeg bodde mer sentralt i en leilighet fra 2008 så betalte jeg 1,7 mill for 43 kvadrat. 5500 i fellesutgifter per mnd. Så det koster å bo mer sentralt. Midt i Oslo vil 43 kvadrat være mye dyrere enn 1,7 millioner. Sikkert 2,5 pluss fellesutgifter. 

Du må ikke glemme fellesutgifter. Ikke bare lånet som skal betales ned på. 

Et lån på 2,1 mill som skal betales ned på 25 år blir 7000 i mnd (5300 i mnd hvis lånet strekkes over 30 år, men da blir renta høyere totalt sett)pluss renter fra banken. Jeg har bare 350 000 i lån i banken, men med rentestigningene betaler jeg nå 1200 kr i renter per måned. Det har steget med 800 kr fra i fjor høst. Også må man regne med fellesutgifter fra 3000-7000 kr når man tenker å kjøpe bolig. Alle steder jeg ser på er det rundt 6000 kr. Det er ofte slik at lavere innskudd = høyere fellesutgifter. Pluss at borettslaget sin alder har noe å si i forhold til om de har tatt opp lån for å fikse fasade og slike ting. 

Med så lite egenkapital så får du bare ikke spesielt mye i lån og lån får du ikke med lav eller uforutsigbar inntekt (feks ekstravakt uten fast kontrakt). 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...