Gå til innhold

Gjenbruks gaver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

laban skrev (1 minutt siden):

Derfor selges den som et renoveringsobjekt. Jeg garanterer at den blir solgt. 

Der har du, hvis det er sant, et sparepotensiale på ca. 30 000 i året. 

Den blir solgt raskt, og pusset opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor det skal være så komplimentert. Jeg har selvfølgelig ikke 500.000 to år da jeg skal reise en del.

Selvfølgelig skal du ut å reise endel. Hvor mye tenker frøkenen å bruke på dette?

Anonymkode: de25b...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (14 minutter siden):

Så ved å skrive dette så vil du at folk skal reagere og ta en ny runde på sparing og bruk av penger for å holde tråden gående.

Har din mor lagt dine ti småsøsken enda?

Det er normalt kles budsjett med 3000-, i måneden på det så nei det er ikke noe og reagere på. Nei du kom hjem fra jobb å ødela. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig skal du ut å reise endel. Hvor mye tenker frøkenen å bruke på dette?

Anonymkode: de25b...5a7

Totalt 50.000 ca

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (11 minutter siden):

Derfor selges den som et renoveringsobjekt. Jeg garanterer at den blir solgt. 

Der har du, hvis det er sant, et sparepotensiale på ca. 30 000 i året. 

Jeg ville aldri bodd det laban. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Totalt 50.000 ca

Anonymkode: 16ef8...71c

Hadde blitt et bra tilskudd til egenkapitalen det. Du kan ikke få både i pose og sekk vet du.

Anonymkode: de25b...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Nei jeg bruker ikke narkotika. Tenk at du forslår det. Det hadde jeg faktisk ikke trodd om deg. Jeg bruker 3000-, på klær gjennomsnitt i måneden. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Ja jeg er en humoristisk person skjønner du. :)

3000 kr ja. Ikke at jeg tror det er sant, men det er jo folk som er totalt blottet for økonomisk sans. Så selv om det er en tenkt situasjon så er det også for noen en realistisk en. Ender fort opp med forbruksgjeld til slutt da, hvis de ikke har veldig god lønn. 36 000 i året på klær er jo litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 minutt siden):

Ja jeg er en humoristisk person skjønner du. :)

3000 kr ja. Ikke at jeg tror det er sant, men det er jo folk som er totalt blottet for økonomisk sans. Så selv om det er en tenkt situasjon så er det også for noen en realistisk en. Ender fort opp med forbruksgjeld til slutt da, hvis de ikke har veldig god lønn. 36 000 i året på klær er jo litt. 

Eh nei. Jeg bruker mindre utgifter på mat. Det kommer igjen an på prioriteringer ikke sant? 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eh nei. Jeg bruker mindre utgifter på mat. Det kommer igjen an på prioriteringer ikke sant? 

Anonymkode: 16ef8...71c

Det går bare ikke an at noen som bruker 3000 på mat per måned og for øvrig som du sa mer enn 6000 totalt på forbruk sitter og klager på å ikke kunne spare og at foreldrene derfor må gjøre det. Du trenger ikke mer enn i gjennomsnitt 500 kr per måned på klær. Det er 6000 i året og mer enn nok. Jeg brukte nettopp 1000 kr på tre klesplagg. Blir ikke noe mer denne eller neste måned for å si det sånn. Men jeg handler på only, hm, junkyard. Ikke sånne kjempedyre steder. Jeg har ikke en eneste bukse som koster mer enn 500. Så ingen dyre Levis-bukser på meg. Du kan sikkert halvere klesbudsjettet bare ved å handle andre steder. Eller handle på dyre steder, men mer sjeldent. Du kan jo ikke ha plass til klær for 36 k per år. Så regner med du selger eller gir bort til Fretex. Ergo bruker du ikke nye klær lenge. Men det kan du begynne med. 

Eller bare forsett som du gjør nå og ikke få spart noe. Eller fortsette å spinne på denne fiksjonen. Jeg tror det er delvis sant. At dette med bolig, foreldre, kausjonist osv. Er reelt, men at du setter det veldig på spissen og overdriver for underholdningens og engasjementets skyld. Litt som det gjøres med filmer som er basert på en sann historie. Det er alltid mer dramatisk på film enn i virkeligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en merkelig tråd.  Begynte med gjenbruksgaver, men gikk så over til forventninger til foreldre.  Det var egentlig litt fint å diskutere gjenbruksgaver for det blir mer og mer aktuelt i miljøbevisst samfunn.  Det andre gidder jeg ikke engasjere meg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (19 minutter siden):

Det går bare ikke an at noen som bruker 3000 på mat per måned og for øvrig som du sa mer enn 6000 totalt på forbruk sitter og klager på å ikke kunne spare og at foreldrene derfor må gjøre det. Du trenger ikke mer enn i gjennomsnitt 500 kr per måned på klær. Det er 6000 i året og mer enn nok. Jeg brukte nettopp 1000 kr på tre klesplagg. Blir ikke noe mer denne eller neste måned for å si det sånn. Men jeg handler på only, hm, junkyard. Ikke sånne kjempedyre steder. Jeg har ikke en eneste bukse som koster mer enn 500. Så ingen dyre Levis-bukser på meg. Du kan sikkert halvere klesbudsjettet bare ved å handle andre steder. Eller handle på dyre steder, men mer sjeldent. Du kan jo ikke ha plass til klær for 36 k per år. Så regner med du selger eller gir bort til Fretex. Ergo bruker du ikke nye klær lenge. Men det kan du begynne med. 

Eller bare forsett som du gjør nå og ikke få spart noe. Eller fortsette å spinne på denne fiksjonen. Jeg tror det er delvis sant. At dette med bolig, foreldre, kausjonist osv. Er reelt, men at du setter det veldig på spissen og overdriver for underholdningens og engasjementets skyld. Litt som det gjøres med filmer som er basert på en sann historie. Det er alltid mer dramatisk på film enn i virkeligheten. 

500k på klær tuller du? Jeg selger en del på Tise når jeg er ferdig med dem. Et husholdningsbudsjett er normalt på et pr tusen i måneden. Hvilken hylle skal kosmetikk gå under da? Der bruker jeg også en del i måneden. Jeg har spart og sparer men jeg skal bruke 50. Av de på reiser og da har jeg igjen 25.000 etter det. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

500k på klær tuller du? Jeg selger en del på Tise når jeg er ferdig med dem. Et husholdningsbudsjett er normalt på et pr tusen i måneden. Hvilken hylle skal kosmetikk gå under da? Der bruker jeg også en del i måneden. Jeg har spart og sparer men jeg skal bruke 50. Av de på reiser og da har jeg igjen 25.000 etter det. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Prioriteringer er vanskelig, det sliter jeg med selv altså. Jeg hadde egentlig ikke 1000 kr å bruke på klær i dag. ;)

Hvor mye bruker du på mat da? Jeg prøver å ikke bruke mer enn 6000 i mnd på mat, husholdning og klær. Så varierer det om jeg klarer det. Ofte klarer jeg det ikke, men det har sine grunner. Så får ikke spart så mye akkurat. 

Det er jo ditt valg om du velger å bruke pengene på reise, men du kan ikke få i pose og sekk. Bare å akseptere at jo mer penger du bruker på andre reise, klær etc. Jo mindre vil du ha til sparing og hvor mye du klarer å spare per mnd vil avgjøre om det tar 4, 8, 10 år å få nok kapital. Det handler om prioritering ja og behovsutsettelse. Noen velger å leve fritt og festfult som ung med den konsekvens at det tar tid å etablere seg. Andre velger å heller jobbe og spare i tjueårene for å komme tidlig inn på markedet. Det er fordeler og ulemper ved begge. Noen få kan få i pose og sekk, men du er jo ikke en av dem så da må du velge og ved å bruke 50 k på reise så har du jo valgt. Men da kan du jo ikke klage etterpå på at du ikke har egenkapital. Da må du sette pris på opplevelsene og være glad for det. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (36 minutter siden):

Prioriteringer er vanskelig, det sliter jeg med selv altså. Jeg hadde egentlig ikke 1000 kr å bruke på klær i dag. ;)

Hvor mye bruker du på mat da? Jeg prøver å ikke bruke mer enn 6000 i mnd på mat, husholdning og klær. Så varierer det om jeg klarer det. Ofte klarer jeg det ikke, men det har sine grunner. Så får ikke spart så mye akkurat. 

Det er jo ditt valg om du velger å bruke pengene på reise, men du kan ikke få i pose og sekk. Bare å akseptere at jo mer penger du bruker på andre reise, klær etc. Jo mindre vil du ha til sparing og hvor mye du klarer å spare per mnd vil avgjøre om det tar 4, 8, 10 år å få nok kapital. Det handler om prioritering ja og behovsutsettelse. Noen velger å leve fritt og festfult som ung med den konsekvens at det tar tid å etablere seg. Andre velger å heller jobbe og spare i tjueårene for å komme tidlig inn på markedet. Det er fordeler og ulemper ved begge. Noen få kan få i pose og sekk, men du er jo ikke en av dem så da må du velge og ved å bruke 50 k på reise så har du jo valgt. Men da kan du jo ikke klage etterpå på at du ikke har egenkapital. Da må du sette pris på opplevelsene og være glad for det. 

Hvordan kan du mene at 500 k på klær er levelig? Klær går under undertøy - sokker og. Man får ikke den slags under 200 k. Mat tja ja jeg bruker sikkert 7-800 k på mat. Kanskje 1000. Jeg er ikke så glad i masse mat så jeg sparer en litt på den posten. Ja sånn måtte det altså bli når det skulle ta to år før jeg absolutt måtte vente. Det er ikke mulig. Uverdig er det. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er derfor det skulle vært spart før en ble født. Dette fordi det for noen tar noen år å velge bort andre prioriteringer sånn at plikten ikke hadde vært så stort når man trengte den. Du kan vel være enig i det?

Anonymkode: 16ef8...71c

Jeg er helt enig og sparte ganske mye før jeg fikk barn, og jeg var på toppen av det hele en ganske ung mor. Jeg regner med du har gjort det samme? 😀Hvor mye har du spart til nå? 😀

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 minutt siden):

Jeg er helt enig og sparte ganske mye før jeg fikk barn, og jeg var på toppen av det hele en ganske ung mor. Jeg regner med du har gjort det samme? 😀Hvor mye har du spart til nå? 😀

Eh ja jeg har spart 70.000 k selvfølgelig. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eh ja jeg har spart 70.000 k selvfølgelig. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Så fint men det holder nok ikke både til bolig og bil til deg (for du eier ingen av delene nå sant), eller til ungene som skal få det i gave av deg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (Akkurat nå):

Så fint men det holder nok ikke både til bolig og bil til deg (for du eier ingen av delene nå sant), eller til ungene som skal få det i gave av deg.  

Har fokus på ting som kan øke i verdi. Som du vet er det gjenbruk. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eh ja jeg har spart 70.000 k selvfølgelig. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Trekk fra 50000 til reising da.

Anonymkode: de25b...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok
AnonymBruker skrev (1 time siden):

500k på klær tuller du? Jeg selger en del på Tise når jeg er ferdig med dem. Et husholdningsbudsjett er normalt på et pr tusen i måneden. Hvilken hylle skal kosmetikk gå under da? Der bruker jeg også en del i måneden. Jeg har spart og sparer men jeg skal bruke 50. Av de på reiser og da har jeg igjen 25.000 etter det. 

Anonymkode: 16ef8...71c

 

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvordan kan du mene at 500 k på klær er levelig? Klær går under undertøy - sokker og. Man får ikke den slags under 200 k. Mat tja ja jeg bruker sikkert 7-800 k på mat. Kanskje 1000. Jeg er ikke så glad i masse mat så jeg sparer en litt på den posten. Ja sånn måtte det altså bli når det skulle ta to år før jeg absolutt måtte vente. Det er ikke mulig. Uverdig er det. 

Anonymkode: 16ef8...71c

 

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Eh ja jeg har spart 70.000 k selvfølgelig. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Mener du å skrive kr og ikke k? K i denne sammenheng betyr 1000. Så 500k er det samme som 500 000kr. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan kan du mene at 500 k på klær er levelig? Klær går under undertøy - sokker og. Man får ikke den slags under 200 k. Mat tja ja jeg bruker sikkert 7-800 k på mat. Kanskje 1000. Jeg er ikke så glad i masse mat så jeg sparer en litt på den posten. Ja sånn måtte det altså bli når det skulle ta to år før jeg absolutt måtte vente. Det er ikke mulig. Uverdig er det. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Fordi en trenger ikke å kjøpe undertøy og klær hver måned. Jeg har tre bukser jeg bruker og av mer ordentlige gensre som passer til dem har jeg 3-4 stk. Så har jeg treningstightser som jeg bruker istedenfor joggebukse og diverse gensre/jakkegenste til den. Hver sommer kjøper jeg en ny sommerkjole. Koster typisk 300 kr. Undertøy kjøper jeg på HM/CUBUS på 3 for 2, og de holder lenge. Jeg har kanskje sånn 15-20 truser og noen av de har jeg hatt i flere år. Så lenge de ikke er slitt eller blass i fargen er det jo ingen vits å bytte ut. Sokker bruker jeg ull bortsett fra på vår og sommer. Har da seks par. Ullsokker trenger ikke å vaskes etter hver bruk. Jeg pleier å ønske meg en spesifikk type i julegave til venner/fra nissen etc. Tennissoklene og ankelsokkene har jeg hatt i alt fra to til flere år. 

Jeg vet ikke hvor mye jeg bruker totalt på klær i året, men kanskje et gjennomsnitt er på 5-600 kr. Muligens litt over, men jeg driver ikke og sparer til bolig. ;) Har likevel ikke god råd. 

Jeg har akkurat tømt klesskapet mitt for fem poser med tøy jeg ikke bruker. Kunne nok tømt det enda mer i grunn. Men målet er i alle fall å ikke fylle det opp i løpet av året. Nå når jeg kjøpte klær i dag så er målet å vente helt til våren/sommeren til når jeg skal kjøpe en sommerkjole. 

Du kam hoppe over kleskjøp to måneder på rad også handle for 1500 hver tredje måned. Hvis du for eksempel trenger en ny bukse og den absolutt må koste 1000 kr. Så kan du investere i litt nytt undertøy og sokker for 500 så skulle du vel klare deg i et års tid i det minste. 

Yttertøy som skallbukse/turbukse og skalljakke kan du ønske deg jule- og bursdagsgave fra Stormberg eller sport outlet. Det trenger ikke være Norrøna eller Fjellreven. Jeg har ei skallbukse fra Stormberg til 1000 kr med 1000 i vannsøyle og en jakke fra sport outlet, merke hellemyr(?) Jeg vet ikke merke, men den kostet 799 kr på nedsatt outletpris og den har 8000 i vannsøyle. 8000 er nok for den type bruk jeg bruker til. Altså helt greie priser å ønske seg i gave. Jakken fikk jeg i julegave i fjor faktisk. Stormberg har mange gode turbukser som både ser og føles bra ut. 

Hvis du bruker å kjøpe treningstightser så har de kjempegode tightser på sport outlet til 299. Du trenger ikke kjøpe en dyr kompresjonstights til 800 kr. 

Når det gjelder hårprodukter og kosmetikk så trenger du ikke velge det dyreste der heller. Jeg bruker helt vanlig Sunsilk sjampo og balsam, hårkur fra Loreal tror jeg for 89 kr boksen som varer i minst seks mnd også investerer jeg i litt dyr hårolje/hårkrem eller hva det heter. Den jeg har nå kostet 350 kr, men den har jeg da i 6-9 mnd. Bruker den etter hver dusj. Det er fordi håret mitt trenger den for å ikke bli slitt. 

Hvis det er et produkt som absolutt MÅ være av et dyrt frisørmerke så kan du spare inn et annet sted.

Sånn kan jeg fortsette i det uendelige om hvordan du kan få ned klesbudsjettet ditt, men du kommer neppe til å forsøke å få ned utgiftene uansett. 😛

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...