Gå til innhold

Gjenbruks gaver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Glitter skrev (2 minutter siden):

Ja for å betjene en bolig på 2,5 mill med 375 000 i egenkapital. 

Men som sagt du får ikke mye for 2,5 midt i store byee. Da må du mer i utkanten. Jeg bor i et rekkehus fra 80-tallet 10 min med bil unna byen. 15 med buss. Kostet 2,5 mill i 2019, men er nok steget til ca 3 millioner nå sammenlignet med hva naboene selger for. 6600 i fellesutgifter  på 92 kvadrat. Til sammenligning da jeg bodde mer sentralt i en leilighet fra 2008 så betalte jeg 1,7 mill for 43 kvadrat. 5500 i fellesutgifter per mnd. Så det koster å bo mer sentralt. Midt i Oslo vil 43 kvadrat være mye dyrere enn 1,7 millioner. Sikkert 2,5 pluss fellesutgifter. 

Du må ikke glemme fellesutgifter. Ikke bare lånet som skal betales ned på. 

Et lån på 2,1 mill som skal betales ned på 25 år blir 7000 i mnd pluss renter fra banken. Også må man regne med fellesutgifter fra 3000-7000 kr. Alle steder jeg ser på er det rundt 6000 kr. 

Ja men hus er dyrere enn leilighet. Jeg har 2 krav til leiligheten. Den skal være i sentrum og ha balkong. Jeg vet ikke hva det koster men jeg må bo sentralt til kollektivt. Visste ikke at det var så dyrt… 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter skrev (6 minutter siden):

Ja for å betjene en bolig på 2,5 mill med 375 000 i egenkapital. 

Men som sagt du får ikke mye for 2,5 midt i store byer. Da må du mer i utkanten. Jeg bor i et rekkehus fra 80-tallet 10 min med bil unna byen. 15 med buss. Kostet 2,5 mill i 2019, men er nok steget til ca 3 millioner nå sammenlignet med hva naboene selger for. 6600 i fellesutgifter  på 92 kvadrat. Til sammenligning da jeg bodde mer sentralt i en leilighet fra 2008 så betalte jeg 1,7 mill for 43 kvadrat. 5500 i fellesutgifter per mnd. Så det koster å bo mer sentralt. Midt i Oslo vil 43 kvadrat være mye dyrere enn 1,7 millioner. Sikkert 2,5 pluss fellesutgifter. 

Du må ikke glemme fellesutgifter. Ikke bare lånet som skal betales ned på. 

Et lån på 2,1 mill som skal betales ned på 25 år blir 7000 i mnd pluss renter fra banken. Jeg har bare 350 i lån i banken, men med rentesrigningene betaler jeg nå 1200 kr i renter per måned. Det har steget med 800 kr. Også må man regne med fellesutgifter fra 3000-7000 kr. Alle steder jeg ser på er det rundt 6000 kr. Det er ofte slik at lavere innskudd = høyere fellesutgifter. Pluss at borettslaget sin alder har noe å si i forhold til om de har tatt opp lån for å fikse fasade og slike ting. 

Med så lite egenkapital så får du bare ikke spesielt mye i lån og lån får du ikke med lav eller uforutsigbar inntekt (feks ekstravakt uten fast kontrakt). 

Fellesutgifter? Har ikke tenkt å bo et sted der de har det.

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fellesutgifter? Har ikke tenkt å bo et sted der de har det.

Anonymkode: 16ef8...71c

Det er det i alle sameier og borettslag. Du finner ikke mange leiligheter der det ikke er noen form for fellesutgifter/husleie. Om du finner det må du betale kommunale avgifter som fort er 10-15.000,- i året, alle vedlikeholdskostnader og forsikringer + renhold av oppgang osv. Dette er inkludert i borettslagets husleie/fellesutgifter, i sameiet der min far bor må man betale kommunale avgifter selv i tillegg til fellesutgifter på ca. 3500,-. I tillegg til ev. boliglån selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja men hus er dyrere enn leilighet. Jeg har 2 krav til leiligheten. Den skal være i sentrum og ha balkong. Jeg vet ikke hva det koster men jeg må bo sentralt til kollektivt. Visste ikke at det var så dyrt… 

Anonymkode: 16ef8...71c

Du får kanskje en knøtt liten leilighet til 2,5 mill i Oslo sentrum. Mulig du må i utkanten for å få ei leilighet som ikke er dyrere. Og dyrere går jo ikke, for selv 2,5 vil bli for dyrt for deg. 

Kanskje du kan finne ei studioleilighet til en billigere penge, men de billige leilighetene går fort for alle vil ha de. 

Det er dessverre veldig dyrt. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fellesutgifter? Har ikke tenkt å bo et sted der de har det.

Anonymkode: 16ef8...71c

Med mindre du skal bo i enebolig noe du ikke har råd til så må du bo i borettslag og da er det fellesutgifter.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nei jeg kan ikke betale 8000 i et lån. Hva skal jeg da leve for? 

Anonymkode: 16ef8...71c

🤔

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

400.000 i års inntekt? Det var mye. Jeg visste ikke det var så mye når man eier en bolig. Jeg kan sikkert klare det men jeg synes jo halvparten skulle blitt delt på da. 8000-, er mye alene. Det er ikke rimelig 

Anonymkode: 16ef8...71c

🤷‍♂️

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette må være trolling altså. At folk gidder. 🙄

Anonymkode: de25b...5a7

 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fellesutgifter? Har ikke tenkt å bo et sted der de har det.

Anonymkode: 16ef8...71c

🤣

 

Dette er jo litt festlig da, de skal h*n ha. Undrer meg dog litt over de av dere som bruker tid på seriøse svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (4 minutter siden):

🤔

🤷‍♂️

 

🤣

 

Dette er jo litt festlig da, de skal h*n ha. Undrer meg dog litt over de av dere som bruker tid på seriøse svar.

Jeg kjeder meg og tar det som underholdning. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Oslo fant jeg bare én leilighet til under 2,5 mill innenfor en 5 km radius fra sentrum. Den var ca 2 km unna sentrum. 2,3 mill og 5000 i fellesutgifter. Med takterrasse og god kollektiv transport. 35 kvadrat. 35 er lite, men det går jo. Finnes så små leiligheter på 15 og 20 kvadrat.

Du må nok enda mer vekk fra sentrum for å finne noe rimeligere og evt større. Differansen per kvadrat på min bolig i sentrum og den jeg bor i nå utenfor byen er 10 000 per kvadrat. Det er stor forskjell. 

Det du må gjøre er å spare det du kan nå, studer deg ferdig, spar alt du kan av lønnen hver måned når du er nyutdannet (bo billig) og i fast jobb, og sett deg et mål om kjøp av bolig når du er 30 år. Hvis det er feks 8 år til så vil du kunne spare litt. Dette gjorde min venninne. Hun og samboeren kjøpte sammen da hun var 29. Det er det som er normalt i dag. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (16 minutter siden):

Du får kanskje en knøtt liten leilighet til 2,5 mill i Oslo sentrum. Mulig du må i utkanten for å få ei leilighet som ikke er dyrere. Og dyrere går jo ikke, for selv 2,5 vil bli for dyrt for deg. 

Kanskje du kan finne ei studioleilighet til en billigere penge, men de billige leilighetene går fort for alle vil ha de. 

Det er dessverre veldig dyrt. 

Med mindre du skal bo i enebolig noe du ikke har råd til så må du bo i borettslag og da er det fellesutgifter.

Studioleilighet? Hva er det?

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 minutter siden):

I Oslo fant jeg bare én leilighet til under 2,5 mill innenfor en 5 km radius fra sentrum. Den var ca 2 km unna sentrum. 2,3 mill og 5000 i fellesutgifter. Med takterrasse og god kollektiv transport. 35 kvadrat. 35 er lite, men det går jo. Finnes så små leiligheter på 15 og 20 kvadrat.

Du må nok enda mer vekk fra sentrum for å finne noe rimeligere og evt større. 

Det du må gjøre er å spare det du kan nå, studer deg ferdig, spar alt du kan av lønnen hver måned når du er nyutdannet (bo billig) og i fast jobb, og sett deg et mål om kjøp av bolig når du er 30 år. Hvis det er feks 8 år til så vil du kunne spare litt. Dette gjorde min venninne. Hun og samboeren kjøpte sammen da hun var 29. Det er det som er normalt i dag. 

8 år?????  Nei det går ikke glitter. Ærlig talt. 8 år???? 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (21 minutter siden):

Det er det i alle sameier og borettslag. Du finner ikke mange leiligheter der det ikke er noen form for fellesutgifter/husleie. Om du finner det må du betale kommunale avgifter som fort er 10-15.000,- i året, alle vedlikeholdskostnader og forsikringer + renhold av oppgang osv. Dette er inkludert i borettslagets husleie/fellesutgifter, i sameiet der min far bor må man betale kommunale avgifter selv i tillegg til fellesutgifter på ca. 3500,-. I tillegg til ev. boliglån selvfølgelig.

Fellesutgifter er en u ting. Den kan jeg uansett ikke betale. Der må det spons til. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei så nitrist det skal jeg i alle fall ikke ha😳

Anonymkode: 16ef8...71c

Tror du må begynne å spille Viking-Lotto og satse på å vinne hovedgevinsten der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fellesutgifter er en u ting. Den kan jeg uansett ikke betale. Der må det spons til. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Nå har jeg et forslag - du får finne deg en Sugar-Daddy som kan sponse deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (Akkurat nå):

Tror du må begynne å spille Viking-Lotto og satse på å vinne hovedgevinsten der.

Nei det er bare tull. Jeg skal jo kjøpe så det trenger jeg ikke. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (Akkurat nå):

Nå har jeg et forslag - du får finne deg en Sugar-Daddy som kan sponse deg!

😳 nå er det på tide du kommer deg på jobb. Det er ikke Sundt for deg å være syk!!

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Studioleilighet? Hva er det?

Anonymkode: 16ef8...71c

Liten leilighet uten avgrenset soverom og slikt. Gjerne en krok eller alkove evt hems til soveplass. De er billigere enn leiligheter med soverom. Det blir dyrere for hvert soverom. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

8 år?????  Nei det går ikke glitter. Ærlig talt. 8 år???? 

Anonymkode: 16ef8...71c

Når du ikke har mulighet til å sette av typ 8000 i måneden over 3-4 år så må du forlenge tiden du må spare på. 

Det er jo den kjipe realiteten. 

Du kan søke om startlån i husbanken da. Da tror jeg du kan slippe unna med lavere til ingen egenkapital, og med en betalingstid på 30-35 år, men du må fortsatt ha betalingsevne. Det vil kreve 100% inntekt av deg, og det kan fort bli sånn 8000-10 000 per måned pluss fellesutgifter. Det er ment for de uten egenkapital som vil komme seg inn på boligmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 minutt siden):

Liten leilighet uten avgrenset soverom og slikt. Gjerne en krok eller alkove evt hems til soveplass. De er billigere enn leiligheter med soverom. Det blir dyrere for hvert soverom. 

Når du ikke har mulighet til å sette av typ 8000 i måneden over 3-4 år så må du forlenge tiden du må spare på. 

Det er jo den kjipe realiteten. 

Du kan søke om startlån i husbanken da. Da tror jeg du kan slippe unna med lavere til ingen egenkapital, og med en betalingstid på 30-35 år, men du må fortsatt ha betalingsevne. Det vil kreve 100% inntekt av deg, og det kan fort bli sånn 8000-10 000 per måned pluss fellesutgifter. Det er ment for de uten egenkapital som vil komme seg inn på boligmarkedet.

Nei så kjedelig. Skam ha kausjonist og skal mase til de sier ja. Det har funket før på andre ting. Blir for komplisert med alt det andre. 

Anonymkode: 16ef8...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (3 minutter siden):

Nå har jeg et forslag - du får finne deg en Sugar-Daddy som kan sponse deg!

Eller hun kan jo ha en svart jobb på si (zip-lock-poser og hvitt pulver), da kan hun sette penger som er lovlig og skattet av til sparing og regninger også ha de svarte pengene til alt av forbruk. Fram til tre mnd før hun skal søke lån. Da må hun bruke pengene mer som normalt med alt fra regninger til mat slik at når banken sjekker forbruket de tre siste mnd så ser det normalt ut. 

Da klarer hun vel å spare sånn 6000 i mnd, hvis det er det hun bruker på mat, klær, aktiviteter etc. Per måned. Da tar det fire år å tjene opp 388 000 😁

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...