Gå til innhold

Og så blir det storstreik

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

90tallsbarn skrev (6 timer siden):

Øl, brus og energidrikker kan det bli tomt for. Å nei å nei

For meg er det veldig viktig med Pepsi Max, så jeg har nettopp vært på butikken og kjøpt en del. Man blir oppfordret til måtehold og ikke hamstring, så kjøpte ikke svære mengder, men noe måtte jeg sikre meg, syntes jeg ;)

Annonse

Tenker de som er avhengige av div som Pepsi Max og alkohol kan få et problem her. Kjenner et par som ikke har mulighet til å hamstre heller, så dem syns jeg synd på nå. Det hjelper jo ikke å gå på utesteder heller. Dyrt og straks tomt for øl. Polet blir for dyrt. 

Oss andre har ikke noe problem med dette. Det vil ikke gå tomt for kaffe og mat. 

Vendi skrev (1 time siden):

For meg er det veldig viktig med Pepsi Max, så jeg har nettopp vært på butikken og kjøpt en del. Man blir oppfordret til måtehold og ikke hamstring, så kjøpte ikke svære mengder, men noe måtte jeg sikre meg, syntes jeg ;)

Samme her. Kommer meg ikke I butikken før i ettermiddag, men det bør vel holde?

Annonse

Worriesome Plenty 2 skrev (På 17.4.2023 den 8.29):

De ble tilbudt 5,2. Hva bør det ligge på?

Uenigheten består visst i at NHO satser på 1.9% ekstra i lokale oppgjør. Det tror ikke LO noe på. Jeg vet ikke hvem som har rett. Det vet kanskje ingen.

Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hvorfor det er streik i mellomoppgjøret for første gang siden krigen. Hvorfor har ikke det skjedd før, og hvorfor skjer det akkurat nå?

Worriesome Plenty 2

Jeg har sympati for de lavt lønnende. Så  jeg støtter selvsagt streiken. Skjønner de blir sinte når lederlønninger og bonuser går kraftig opp. De snakker om inflasjon og noen må ta støyten og da burde det være de høyest lønnede som begrenser seg mest. Men mye vil ha mer.

AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (På 17.4.2023 den 8.29):

De ble tilbudt 5,2. Hva bør det ligge på?

Generelt har kostnadene økt med ca 5% de siste årene, merker selv at huslånet har økt nesten en tusenlapp i mnd siden vi tok lån i 2020. 

Anonymkode: 7c243...199

Konsumprisindeksen har faktisk økt med 6,5 prosent siden mars i fjor, så en sentral ramme på 5,2, som også inkluderer kronetillegg for lavtlønnede, ville ha ført til reallønnsnedgang for store grupper. De lokale forhandlingene blir antakelig vanskeligere enn noensinne.

Endret av adhoc
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Generelt har kostnadene økt med ca 5% de siste årene, merker selv at huslånet har økt nesten en tusenlapp i mnd siden vi tok lån i 2020. 

Anonymkode: 7c243...199

Synes en heller bør se på lønnsomheten til bedriftene, en satte vel opp renta for at folk skulle bli fattigere og en kan vel anta at det rammer bedriftene også, at alle skal beholde kjøpekraften i nedgangstider er muligens ikke realistisk

Anonymkode: 56934...eb8

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes en heller bør se på lønnsomheten til bedriftene, en satte vel opp renta for at folk skulle bli fattigere og en kan vel anta at det rammer bedriftene også, at alle skal beholde kjøpekraften i nedgangstider er muligens ikke realistisk

Anonymkode: 56934...eb8

Når skal de på toppen moderere seg? Om ikke annet en for å statuere ett eksempel?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...