Gå til innhold

Begynt på Ozempic, er spent på hvordan dette går.


emilie321

Anbefalte innlegg

Her om dagen var jeg hos en flott lege på sykehuset, han var veldig hyggelig og virket dyktig. Ikke ofte jeg har følt meg så avslappet på en legetime, følte meg både sett, hørt og akseptert. Skal nå bytte diabetes medisin + begynne på Ozempic og er kjempe spent på hvordan dette vil virke.   Vet jeg må gjøre en innsats selv, både på den ene og andre måten, men håper på et bra resultat.  Hadde vært så godt og blitt mindre sulten og fysen.  Er iallefall positivt innstilt.  Hadde bare lyst til å dele (og håper jeg etterhvert kan komme med noen gode tilbakemeldinger)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
emilie321 skrev (11 minutter siden):

Her om dagen var jeg hos en flott lege på sykehuset, han var veldig hyggelig og virket dyktig. Ikke ofte jeg har følt meg så avslappet på en legetime, følte meg både sett, hørt og akseptert. Skal nå bytte diabetes medisin + begynne på Ozempic og er kjempe spent på hvordan dette vil virke.   Vet jeg må gjøre en innsats selv, både på den ene og andre måten, men håper på et bra resultat.  Hadde vært så godt og blitt mindre sulten og fysen.  Er iallefall positivt innstilt.  Hadde bare lyst til å dele (og håper jeg etterhvert kan komme med noen gode tilbakemeldinger)

 

Det blir jo spennende, lykke til :) 

Min far tar det mot diabetes og har fått enda mindre matlyst enn han hadde, det er ikke bra i hans tilfelle da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (5 minutter siden):

Det blir jo spennende, lykke til :) 

Min far tar det mot diabetes og har fått enda mindre matlyst enn han hadde, det er ikke bra i hans tilfelle da. 

Tusen takk!

Men hvorfor får han det mot diabetes hvis det ikke er bra i hans tilfelle?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (30 minutter siden):

Her om dagen var jeg hos en flott lege på sykehuset, han var veldig hyggelig og virket dyktig. Ikke ofte jeg har følt meg så avslappet på en legetime, følte meg både sett, hørt og akseptert. Skal nå bytte diabetes medisin + begynne på Ozempic og er kjempe spent på hvordan dette vil virke.   Vet jeg må gjøre en innsats selv, både på den ene og andre måten, men håper på et bra resultat.  Hadde vært så godt og blitt mindre sulten og fysen.  Er iallefall positivt innstilt.  Hadde bare lyst til å dele (og håper jeg etterhvert kan komme med noen gode tilbakemeldinger)

 

Godt du hadde god erfaring med sykehuslegen. Ønsker deg masse lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
emilie321 skrev (18 minutter siden):

Tusen takk!

Men hvorfor får han det mot diabetes hvis det ikke er bra i hans tilfelle?  

Ja det lurer jeg og på, det er jo ingenting igjen av han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (26 minutter siden):

Godt du hadde god erfaring med sykehuslegen. Ønsker deg masse lykke til! :)

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv skrev (19 minutter siden):

Ja det lurer jeg og på, det er jo ingenting igjen av han. 

Får han ikke oppfølging?  Legen burde jo se slikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
emilie321 skrev (7 minutter siden):

Får han ikke oppfølging?  Legen burde jo se slikt

Jo han går til legen innimellom og der gikk han på en medisin, så var han på sykehuset hos diabeteslegen og hun satt han på ozempic. Syns det er galskap jeg, har sagt det til han og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (4 minutter siden):

Jo han går til legen innimellom og der gikk han på en medisin, så var han på sykehuset hos diabeteslegen og hun satt han på ozempic. Syns det er galskap jeg, har sagt det til han og. 

Høres rart ut hvis det er sånn at det er lite igjen av han, men får håpe de legene vet hva de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
emilie321 skrev (Akkurat nå):

Høres rart ut hvis det er sånn at det er lite igjen av han, men får håpe de legene vet hva de gjør.

Ja han hadde jo dårlig matlyst fra før og var tynn, det er bare skinn og ben men det er min mor og og hun går jo ikke på det. Men han sier matlysten er mindre etter han begynte på det. Tror ikke legene vet hva de gjør jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (På 19.4.2023 den 19.40):

Her om dagen var jeg hos en flott lege på sykehuset, han var veldig hyggelig og virket dyktig. Ikke ofte jeg har følt meg så avslappet på en legetime, følte meg både sett, hørt og akseptert. Skal nå bytte diabetes medisin + begynne på Ozempic og er kjempe spent på hvordan dette vil virke.   Vet jeg må gjøre en innsats selv, både på den ene og andre måten, men håper på et bra resultat.  Hadde vært så godt og blitt mindre sulten og fysen.  Er iallefall positivt innstilt.  Hadde bare lyst til å dele (og håper jeg etterhvert kan komme med noen gode tilbakemeldinger)

 

Så spennende. Håper det gjør god nytte for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (9 minutter siden):

Så spennende. Håper det gjør god nytte for seg.

Ja, det er spennende.  Kan ikke akkurat si at jeg merker noe forskjell ennå, men må vel opp i dose før den begynner å virke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper den gjør sin nytte for deg. :)

Det er spennende at slike medisiner nå er tilgjengelig for de som trenger det. Kanskje kan det hjelpe alle som må gå på AP slik at de ikke går sånn opp i vekt. Den ulvehungeren har jeg hatt og den er vanskelig å motstå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (1 time siden):

Håper den gjør sin nytte for deg. :)

Det er spennende at slike medisiner nå er tilgjengelig for de som trenger det. Kanskje kan det hjelpe alle som må gå på AP slik at de ikke går sånn opp i vekt. Den ulvehungeren har jeg hatt og den er vanskelig å motstå. 

Ja, den ekstreme sulten og fysingen er vanskelig å motstå. Jeg greier det en god stund, men gir etter spesielt når jeg blir/er veldig sliten. Da er motstandskraften lav. Og når jeg i perioder sover ekstra lite, er det nok litt ekstra mangel på motstandskraft.  Det var da jeg begynte på medisiner at jeg la på meg så kraftig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (29 minutter siden):

Ja, den ekstreme sulten og fysingen er vanskelig å motstå. Jeg greier det en god stund, men gir etter spesielt når jeg blir/er veldig sliten. Da er motstandskraften lav. Og når jeg i perioder sover ekstra lite, er det nok litt ekstra mangel på motstandskraft.  Det var da jeg begynte på medisiner at jeg la på meg så kraftig. 

Helt naturlig at motstandskraften blir redusert da. Viljestyrken vår er dårligere når vi sover dårlig og er sliten. 

Ja jeg også la som sagt på meg. 30 kg. Ikke bra, og så tungt å gå ned igjen, men fikk det til da medisinen ble trappet ned fra 900 mg til 200 (Quetiapine). Jeg hadde aldri vært overvektig i mitt liv før oppstart av de medisinene. 

Siden du må gå på medisinene så håper jeg du får god hjelp av slankemedisinen. Men også at det snart blir lettere for deg å være i fysisk aktivitet. Har du fortsatt å bli bedre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (24 minutter siden):

Helt naturlig at motstandskraften blir redusert da. Viljestyrken vår er dårligere når vi sover dårlig og er sliten. 

Ja jeg også la som sagt på meg. 30 kg. Ikke bra, og så tungt å gå ned igjen, men fikk det til da medisinen ble trappet ned fra 900 mg til 200 (Quetiapine). Jeg hadde aldri vært overvektig i mitt liv før oppstart av de medisinene. 

Siden du må gå på medisinene så håper jeg du får god hjelp av slankemedisinen. Men også at det snart blir lettere for deg å være i fysisk aktivitet. Har du fortsatt å bli bedre? 

Dessverre så har jeg blitt verre igjen.  Holder snart på å klikke i vinkel.  Heldigvis så har jeg time hos en ortoped på onsdag.  Håper han kan hjelpe meg med noe. Er livredd for operasjon i ryggen, men  det kan være det som må til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (20 minutter siden):

Dessverre så har jeg blitt verre igjen.  Holder snart på å klikke i vinkel.  Heldigvis så har jeg time hos en ortoped på onsdag.  Håper han kan hjelpe meg med noe. Er livredd for operasjon i ryggen, men  det kan være det som må til. 

Å så dumt. 😕 Du har virkelig hatt det lenge du. 

Hva eksakt er du redd for? Det at det er i ryggen med alle nervene og slikt? Eller smertene? Jeg har operert brukket rygg og det gikk veldig fint i hvert fall. Plagene i ettertid merkes kun ved at det er vondt i ryggen å sykle mer enn 30 min og å sitte lenge ved et middagsbord. Ellers er ryggen som før bruddet. Det vil nok være verdt det å få bort smertene. Det tærer på psyken å ha vondt og være så begrenset det skal være sikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 timer siden):

Å så dumt. 😕 Du har virkelig hatt det lenge du. 

Hva eksakt er du redd for? Det at det er i ryggen med alle nervene og slikt? Eller smertene? Jeg har operert brukket rygg og det gikk veldig fint i hvert fall. Plagene i ettertid merkes kun ved at det er vondt i ryggen å sykle mer enn 30 min og å sitte lenge ved et middagsbord. Ellers er ryggen som før bruddet. Det vil nok være verdt det å få bort smertene. Det tærer på psyken å ha vondt og være så begrenset det skal være sikkert. 

Ja, jeg synes det har vart i lengste laget. Har nok trigget det litt for mye, men det er ikke lett å vite hvor grensen går.

Jeg er redd for og ikke våkne opp fra narkosen eller at de kutter bittelitt feil og at jeg blir lam eller at smertene blir varig.  De sa på sykehuset at en operasjon i mageleie var mer risikofylt pga narkosen og det var enda mer risikofylt pga at jeg var så tykk. De sa også at etter ett år, så var de som var operert og de som ikke ble, var like friske. Jeg leste på nett at 80% ble friske av seg selv. Men jeg føler at dette ikke går lenger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (1 time siden):

Ja, jeg synes det har vart i lengste laget. Har nok trigget det litt for mye, men det er ikke lett å vite hvor grensen går.

Jeg er redd for og ikke våkne opp fra narkosen eller at de kutter bittelitt feil og at jeg blir lam eller at smertene blir varig.  De sa på sykehuset at en operasjon i mageleie var mer risikofylt pga narkosen og det var enda mer risikofylt pga at jeg var så tykk. De sa også at etter ett år, så var de som var operert og de som ikke ble, var like friske. Jeg leste på nett at 80% ble friske av seg selv. Men jeg føler at dette ikke går lenger 

Skjønner. Men mer risikofylt betyr jo ikke nødvendigvis at det faktisk er risikofylt. Jeg vil anta det fortsatt er ganske trygt. Ingen sa til meg da jeg hadde to operasjoner i mageleie, en på flere timer, at det var så risikofylt. 

Jeg googlet og fant at forekomsten ved skade/død under anestesi er under 1 av 80 000, det blir omregnet til 0,00125% hvis jeg skjønte matten riktig (googlet det også 😅). Så er det litt høyere pga mageleie og vekt, men fortsatt svært liten sjanse for at noe går galt med narkosen sånn rasjonelt sett. Hvis det var til noe hjelp. 

Her er link til infoen jeg leste på: 

https://nhi.no/sykdommer/kirurgi/anestesi/anestesi-og-pasientbekymringer/

Skal dere bestemme for om det blir operasjon på onsdag? Da må du bare spørre om absolutt alt du tenker du er redd for slik at de kan berolige deg. Jeg liker i alle fall å få masse info om ting jeg er redd for. For hvis ikke kan egen fantasi gjøre det veldig stort og mer vanskelig enn det trenger å være. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (På 23.4.2023 den 5.57):

Ja, jeg synes det har vart i lengste laget. Har nok trigget det litt for mye, men det er ikke lett å vite hvor grensen går.

Jeg er redd for og ikke våkne opp fra narkosen eller at de kutter bittelitt feil og at jeg blir lam eller at smertene blir varig.  De sa på sykehuset at en operasjon i mageleie var mer risikofylt pga narkosen og det var enda mer risikofylt pga at jeg var så tykk. De sa også at etter ett år, så var de som var operert og de som ikke ble, var like friske. Jeg leste på nett at 80% ble friske av seg selv. Men jeg føler at dette ikke går lenger 

Hvordan gikk det hos ortopeden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...