Gå til innhold

Belgfrukter- trenger oppskrifter.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har en oppskrift som er veldig god

2 dl bønner ( helst brune eller såkalte grytebønner på norsk. Er litt usikker, vi kaller dem svarte bønner, men ikke såå viktig tror jeg) 

1 dl basmairis ( husk å skyll den 😎

Ha olje i en gryte/ tykkbunnet kjele, og ha oppi 1 finhakket løk. La det surre litt, og ha oppi en halv grønn og halv rød finhakket paprika. Ha oppi litt salt. La det surre til det er litt karamellisert på medium varme. 

Ha oppi 1 finhakket hvitløk og la det surre ca ett minutt.

Bland inn en dl tomatsaus, 1 teskje malt spisskummen, 1 te skje paprikapulver og litt under en halv teskje cayennepepper. 

Ha oppi den kokte risen og 1 dl mais og litt salt. Ha oppi litt grønnsaksbuljong og kok opp. Så lav varme i ca 15 min.

Hakk opp vårløk og koriander ( ca 1/2 dl av hver) og blant oppi. 

Til slutt pepper, en ss sitronsaft og olivenolje.

Dette er til ca to personer 🙂

Endret av Kashmir
Nicklusheletida
Kashmir skrev (12 timer siden):

2 dl bønner ( helst brune eller såkalte grytebønner på norsk. Er litt usikker, vi kaller dem svarte bønner, men ikke såå viktig tror jeg) 

Ha olje i en gryte/ tykkbunnet kjele, og ha oppi 1 finhakket løk. La det surre litt, og ha oppi en halv grønn og halv rød finhakket paprika. Ha oppi litt salt. La det surre til det er litt karamellisert på medium varme. 

Bland inn en dl tomatsaus, 1 teskje malt spisskummen, 1 te skje paprikapulver og litt under en halv teskje cayennepepper. 

Ha oppi den kokte risen og 1 dl mais og litt salt. Ha oppi litt grønnsaksbuljong og kok opp. Så lav varme i ca 15 min.

Tusen takk for tips :) Skal prøves. 

Kashmir skrev (14 timer siden):

Men hvor kommer bønnene inn? 😊

Lurte også på hva du legger i tomatsaus. Mener du tomatpuré?

Høres godt ut 😊

Annonse

Ekstra skrev (27 minutter siden):

Men hvor kommer bønnene inn? 😊

Lurte også på hva du legger i tomatsaus. Mener du tomatpuré?

Høres godt ut 😊

Det er jo to dl bønner. Kanskje jeg misforsto. Lager tomatsaus, men jeg har brukt sånn pose kjøttdeigsaus også, men litt mindre væske. Men ekte saus er jo helt klart best. 

Kashmir skrev (11 minutter siden):

Det er jo to dl bønner. Kanskje jeg misforsto. Lager tomatsaus, men jeg har brukt sånn pose kjøttdeigsaus også, men litt mindre væske. Men ekte saus er jo helt klart best. 

Jeg så ikke i oppskriften når du har i bønnene, kanskje jeg må lese en gang fil.

Hjemmelaget tomatsaus, slik man har til pasta, er godt, men tar jo litt tid, om dette skulle være en hurtigmiddag.

Ekstra skrev (2 minutter siden):

Jeg så ikke i oppskriften når du har i bønnene, kanskje jeg må lese en gang fil.

Hjemmelaget tomatsaus, slik man har til pasta, er godt, men tar jo litt tid, om dette skulle være en hurtigmiddag.

Åja. Jeg putter de oppi sammen med risen 🙂 de skal bare varmes . Det tar ikke lang tid å lage. Surrer løk og paprika tar ca ti min. Resten går fort, hvis du har kokt ris vel og merke. Kan jo lage dette dagen etter et annet måltid med ris. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...