Gå til innhold

Ukas trening, uke 16.


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Mandag : Trening på Sats med pt. Det ble tatt en del tester på meg og det viste seg at jeg både har god bevegelighet og sterk kjernemuskeltur. Ble positivt overrasket siden jeg trodde det sto litt dårlig til på disse områdene. 

Tirsdag : 4, 5 km. Samboer og jeg går på så fort vi kan oppover både bratte bakker og mindre bratte bakker. Kondisen min har blitt mye bedre enn den var før påske. Samboeren klarer ikke å gå i fra meg lenger. Henger på han som et slips oppover de bratteste bakkene. En utrolig deilig følelse :) Jeg tror det må være de 2 ukene jeg hadde på fjellet med skigåing som har gjort susen. 

Onsdag : Trening på Sats . Kondisjonstrening på tredemølle og styrketrening for hele kroppen. 

Torsdag : Det samme som tirsdag. 

Søndag : Trening på Sats : Kondisjonstrening på tredemølle og styrketrening for hele kroppen. 

Fornøyd med uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mandag: gåtur 4 km

Tirsdag: sykkeltur 20 km

Onsdag: 5 km

Torsdag: sykkeltur 10 km

Fredag: flere små turer og en del gåing på jobben så det ble 20.000 skritt tilsammen

Lørdag: 35 min styrke

I dag har jeg bare vært inne og vært husmor, det er drittvær ute og jeg har ikke orket gå på mølla heller, har en del smerter i hoftene i dag og selv om jeg vet at bevegelse lindrer så har jeg ikke orket i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Lillemus skrev (25 minutter siden):

Mandag: gåtur 4 km

Tirsdag: sykkeltur 20 km

Onsdag: 5 km

Torsdag: sykkeltur 10 km

Fredag: flere små turer og en del gåing på jobben så det ble 20.000 skritt tilsammen

Lørdag: 35 min styrke

I dag har jeg bare vært inne og vært husmor, det er drittvær ute og jeg har ikke orket gå på mølla heller, har en del smerter i hoftene i dag og selv om jeg vet at bevegelse lindrer så har jeg ikke orket i dag.

God bedring ! 

Kom at jeg nok har en god del skritt på lørdag jeg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var god treningsuke for begge dere to! Jeg er også fornøyd 😁 Ikke pga antall økter, men fordi jeg har begynt å jogge igjen! Første joggetur på sikkert 7 mnd var i går (30 min i ett, veldig gøy ), og en intervalløkt i kveld (4 ganger opp en bratt bakke i skogen bak huset - tok ikke mer enn 12-13 min, inkl jogging til og fra bakken). Så nå er jeg kjempeinspirert til en løpevår og løpesommer 🤩🤩🤩

Uka ble dermed slik:

Mandag: vedarbeid i ca en time

Lørdag: jogging 30 min + vedarbeid 30 min 

Søndag: 30 min vedarbeid + 1 time styrketrening for bryst, armer og skuldre + intervalløkt løping  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tatt en fin joggetur i shorts ute før vinteren kom tilbake. Kondisen var OK. Jeg klarte i alle fall 5km-runden uten å stoppe. Det har jeg ikke alltid klart første joggetur på våren.

Ellers ble det 1x styrketrening.

Dette er mindre enn målet, men jeg var såpass aktiv i påska og helgen etter at jeg føler jeg har litt å gå på. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten

Blir mindre og mindre her 😛

To joggeturer, og det er det. 10 km mandag (i T-skjorte! Jogga samme plassen 3 dager tidligere i ull og jakke), 8 km torsdag.

 

Det blir oftere og oftere til at planen blir utsatt og gjerne faller bort, dalende motivasjon.. 😕 Store planer i formiddag, men det ble ikke. Så nå er planen i kveld etter legging 💪 (håper jeg 🙈)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skriver veldig sjelden her, men burde bidra, siden det tross alt var jeg som dro i gang denne ukentlige rapporteringen for hundre år siden.  Hehe, jeg husker vi  (Lillemus!) hadde en tilsvarende tråd for ukas vekt, den het Ukas vekt - uten en tråd. Dermed ble treningstråden også hetende Ukas trening - uten en tråd. I starten. Men det ble tidlig slutt på nakentreninga. Like greit.

Jeg er inne i et opplegg der knærne skal venne seg til å tåle stadig lengre løpeturer uten smerte.  Sakte og forsiktig økning er oppskriften, kombinert med at jeg gjør styrkeøvelser for knærne de dagene jeg ikke løper. Og diverse andre øvelser etter hver løpetur.

Men altså: Løpeturer i varierende vær tirsdag, torsdag, lørdag og søndag. I underkant av 6 km hver gang. Aldri på asfalt, jeg velger grusveier eller helst brede stier. Ikke så mye å velge i akkurat nå. Men det spiller ingen rolle når lykkefølelsen og "rusen" setter inn.

Må bare innrømme at jeg er fullstendig hektet og avhengig, blir aldri lei av å løpe. Jeg er ellers ikke noen sprudlende eller utpreget lykkelig person. Men i løpsrusen er jeg lykkelig.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Babette skrev (1 time siden):

Jeg skriver veldig sjelden her, men burde bidra, siden det tross alt var jeg som dro i gang denne ukentlige rapporteringen for hundre år siden.  Hehe, jeg husker vi  (Lillemus!) hadde en tilsvarende tråd for ukas vekt, den het Ukas vekt - uten en tråd. Dermed ble treningstråden også hetende Ukas trening - uten en tråd. I starten. Men det ble tidlig slutt på nakentreninga. Like greit.

Jeg er inne i et opplegg der knærne skal venne seg til å tåle stadig lengre løpeturer uten smerte.  Sakte og forsiktig økning er oppskriften, kombinert med at jeg gjør styrkeøvelser for knærne de dagene jeg ikke løper. Og diverse andre øvelser etter hver løpetur.

Men altså: Løpeturer i varierende vær tirsdag, torsdag, lørdag og søndag. I underkant av 6 km hver gang. Aldri på asfalt, jeg velger grusveier eller helst brede stier. Ikke så mye å velge i akkurat nå. Men det spiller ingen rolle når lykkefølelsen og "rusen" setter inn.

Må bare innrømme at jeg er fullstendig hektet og avhengig, blir aldri lei av å løpe. Jeg er ellers ikke noen sprudlende eller utpreget lykkelig person. Men i løpsrusen er jeg lykkelig.

 

 

 

Så bra at du vil bidra her :)

Er det under løpinga eller etter løpinga du føler rusen ? Jeg føler det slik når jeg går langrenn. Jeg elsker det.  Nå i kveld har jeg trent på Sats, men kjenner absolutt ingen rus i det hele tatt når jeg trener på Sats nei 😁 Men nå når jeg er ferdig dusjet og landet under pleddet i sofaen, da er lykkelig for at jeg har gjort det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (12 minutter siden):

Så bra at du vil bidra her :)

Er det under løpinga eller etter løpinga du føler rusen ? Jeg føler det slik når jeg går langrenn. Jeg elsker det.  Nå i kveld har jeg trent på Sats, men kjenner absolutt ingen rus i det hele tatt når jeg trener på Sats nei 😁 Men nå når jeg er ferdig dusjet og landet under pleddet i sofaen, da er lykkelig for at jeg har gjort det. 

Det er underveis, og nærmere bestemt når jeg har løpt en stund. Skjønner godt at du ikke får den gode følelsen innendørs på treningssenter, jeg tror også det er noe med frisk luft, fuglekvitter og naturopplevelser som blir en del av den intenst gode følelsen.

Jeg har tredemølle hjemme, men den er og blir en nødløsning når vær og føre er spinnvilt, som storm og hålke, eller når  jeg har veldig lite tid til rådighet.

Å gå i fjellet er en god nummer to når det gjelder lykkefølelse.. Da blir tankene lyse og lette. Jeg tror også at når man må fokusere på hvor man setter foten for å unngå stein og trerøtter ledes stresset ut av hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babette skrev (23 minutter siden):

Det er underveis, og nærmere bestemt når jeg har løpt en stund. Skjønner godt at du ikke får den gode følelsen innendørs på treningssenter, jeg tror også det er noe med frisk luft, fuglekvitter og naturopplevelser som blir en del av den intenst gode følelsen.

Jeg har tredemølle hjemme, men den er og blir en nødløsning når vær og føre er spinnvilt, som storm og hålke, eller når  jeg har veldig lite tid til rådighet.

Å gå i fjellet er en god nummer to når det gjelder lykkefølelse.. Da blir tankene lyse og lette. Jeg tror også at når man må fokusere på hvor man setter foten for å unngå stein og trerøtter ledes stresset ut av hodet.

Jeg opplever det samme, men bare etter 6-7 km. Da flyr jeg noen ganger.  Runners high😆

Så går der over igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babette skrev (39 minutter siden):

Det er underveis, og nærmere bestemt når jeg har løpt en stund. Skjønner godt at du ikke får den gode følelsen innendørs på treningssenter, jeg tror også det er noe med frisk luft, fuglekvitter og naturopplevelser som blir en del av den intenst gode følelsen.

Jeg har tredemølle hjemme, men den er og blir en nødløsning når vær og føre er spinnvilt, som storm og hålke, eller når  jeg har veldig lite tid til rådighet.

Å gå i fjellet er en god nummer to når det gjelder lykkefølelse.. Da blir tankene lyse og lette. Jeg tror også at når man må fokusere på hvor man setter foten for å unngå stein og trerøtter ledes stresset ut av hodet.

Jeg kan også kjenne en berusende følelse når jeg løper, så jeg gleder meg til å komme ordentlig i gang med løping igjen nå. Skal sitte på med mannen et stykke i morgen, og så løpe 3,5 km til jobb. Må ta det litt forsiktig. Kan også kjenne den deilige følelsen når jeg går lange turer alene i skogen. Mener faktisk også at jeg kjente på litt av det på treningssenteret i går, selv om det var innendørs. Blir så lykkelig og takknemlig når jeg merker at kroppen fungerer og at jeg kan bli sterkere og bedre i noe, selv om jeg er et par år inn i femtiårene! Tar det ikke som noen selvfølge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (1 time siden):

Jeg opplever det samme, men bare etter 6-7 km. Da flyr jeg noen ganger.  Runners high😆

Så går der over igjen.

Ja det er ubeskrivelig herlig når man flyr. Da klaffer alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 time siden):

Jeg kan også kjenne en berusende følelse når jeg løper, så jeg gleder meg til å komme ordentlig i gang med løping igjen nå. Skal sitte på med mannen et stykke i morgen, og så løpe 3,5 km til jobb. Må ta det litt forsiktig. Kan også kjenne den deilige følelsen når jeg går lange turer alene i skogen. Mener faktisk også at jeg kjente på litt av det på treningssenteret i går, selv om det var innendørs. Blir så lykkelig og takknemlig når jeg merker at kroppen fungerer og at jeg kan bli sterkere og bedre i noe, selv om jeg er et par år inn i femtiårene! Tar det ikke som noen selvfølge. 

Ja man må være takknemlig når kroppen fungerer. Men det er opp til oss selv å vedlikeholde den så den holder lenge.

Et godt råd til deg er å være forsiktig med å løpe på asfalt, selv om du ikke får vondt noe sted nå. Østrogentap med alderen gjør at vi kvinner er mer utsatt for smerter og plager, blant annet i hofter og rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Babette skrev (10 minutter siden):

Ja man må være takknemlig når kroppen fungerer. Men det er opp til oss selv å vedlikeholde den så den holder lenge.

Et godt råd til deg er å være forsiktig med å løpe på asfalt, selv om du ikke får vondt noe sted nå. Østrogentap med alderen gjør at vi kvinner er mer utsatt for smerter og plager, blant annet i hofter og rygg.

Jeg foretrekker helt klart å løpe i skogen, eller evt på grus. Men jeg var med på to løp i fjor, og de var på asfalt, så jeg tenkte at jeg innimellom kunne ta ei økt på asfalt, for å trene på det.

Ja, har blitt mer bevisst på det å forebygge forfall, særlig ved hjelp av styrketrening,  de siste årene. Balansetrening og kondistrening er også viktig tror jeg, i vår alder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten skrev (14 timer siden):

Blir mindre og mindre her 😛

To joggeturer, og det er det. 10 km mandag (i T-skjorte! Jogga samme plassen 3 dager tidligere i ull og jakke), 8 km torsdag.

 

Det blir oftere og oftere til at planen blir utsatt og gjerne faller bort, dalende motivasjon.. 😕 Store planer i formiddag, men det ble ikke. Så nå er planen i kveld etter legging 💪 (håper jeg 🙈)

Du har jo vært så flink i hele vinter. Tror du ikke at motivasjonen kommer tilbake? Kanskje vi skal delta på løp sammen i sommer? Jeg lurte på om jeg skulle prøve meg igjen på de to løpene jeg var med på i fjor 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Nå har jeg bestemt meg. Jeg skal på løpetur i løpet av uka. Jeg kan søren ikke være noe dårligere 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (2 timer siden):

Nå har jeg bestemt meg. Jeg skal på løpetur i løpet av uka. Jeg kan søren ikke være noe dårligere 🤣

Ble fristet jeg og :). Men ryggen min liker dessverre ikke løping. Behandleren min fraråder det :(. For kondistrening sykler jeg i stedet på sommeren, på vinteren har jeg jo ski og litt spinning/cycling på treningssenteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Ekstra skrev (8 minutter siden):

Ble fristet jeg og :). Men ryggen min liker dessverre ikke løping. Behandleren min fraråder det :(. For kondistrening sykler jeg i stedet på sommeren, på vinteren har jeg jo ski og litt spinning/cycling på treningssenteret.

Det forstår jeg. Da skal du heller ikke gjøre det.

Jeg har et svakt punkt når det gjelder hoftene mine og er derfor litt skeptisk til å løpe på asfalt. Jeg løper jo på tredemølla. Jeg løp litt på asfalt også i fjor, men det var jo ikke lange turene da. 

Det å løpe på asfalt / harde støt skal vist være bra for å styrke skjelletet. Jeg skal prøve. Heldigvis har jeg gode knær som tåler det meste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (4 timer siden):

Nå har jeg bestemt meg. Jeg skal på løpetur i løpet av uka. Jeg kan søren ikke være noe dårligere 🤣

Heyheyhey 😄 Gøy at vi kan inspirere hverandre!

Jeg definerte meg som en løper fjor (da jeg brått meldte meg på løp, først i juni, og så i august 😄 ) - har nå hatt vinterdvale, men er nå igjen en løper! Løp halve veien til jobb i dag - det gikk kjempefint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (13 minutter siden):

Heyheyhey 😄 Gøy at vi kan inspirere hverandre!

Jeg definerte meg som en løper fjor (da jeg brått meldte meg på løp, først i juni, og så i august 😄 ) - har nå hatt vinterdvale, men er nå igjen en løper! Løp halve veien til jobb i dag - det gikk kjempefint!

Her er det full vinter igjen, så må vente til slapseføret er over. Foreløpig nøyer jeg meg med tredemølla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...