Gå til innhold

Kjøpestopp og minimalisme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg føler jeg har alt for mange ting... også har jeg stadig ett ønske om å kjøpe meg noe nytt, som klær, hobbyting, fotokamera osv. Så jeg tenkte jeg skulle prøve meg på minimalisme og kjøpestopp - forsøke kvitte meg med mest mulig av de tingene jeg har (gi det til bruktbutikk, fretex o.l) også ikke kjøpe noe nytt i det hele tatt på 1 år... 

Noen som har erfaring enten med kjøpestopp eller minimalisme eller begge deler? Har dere noen tips til en nybegynner?

Anonymkode: 4bbab...4c4

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472652-kj%C3%B8pestopp-og-minimalisme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

UtakknemligDiva

Jeg har levd slik noen år. Dette blir et langt innlegg.

Psykologen jeg hadde mente det er en del av min ocd. 
Det er deilig å ikke ha masse ting. Men det er også veldig kjedelig å ikke kjøpe noe nytt. Det går litt på stil også. Jeg tok feks med 2 sengesett og 3 håndklær fra mamma da jeg flyttet tilbake til Oslo for 2 år siden. Det ene sengesettet og håndkledet kastet jeg i container fordi sengetøyet ikke var min stil og følte jeg ikke trengte å ha 4 håndkler. Det var også misfarget og litt hullete. 
Jeg har det andre sengetøyet som jeg kjøpte for 10 år siden fordi jeg likte fargen. Men nå skulle jeg helst hatt mer ensfargede. Har et helt hvitt et også. Kunne tenkt meg flere ensfargede, men får meg ikke til å kjøpe. Jeg har putetrekk til sengesettene men bruker bare ett i silke jeg har for det tørker ikke ut hår og hud som vanlig trekk. 

Jeg har gitt bort en bukse på Finn som egentlig var litt for kort på meg, men jeg skulle så absolutt ha den i 2016. En tightsbukse fra HM, den hadde jo mistet litt elastisitet da. 
Solgte nå en bukse jeg har hatt siden 2011, som jeg føler meg litt for voksen for. Har også solgt bukser som jeg har kjøpt litt for korte fordi jeg absolutt skulle ha de. Har kjøpt tilsvarende i tall avdelingen hos Zalando i vinter, men synes plutselig ikke den sitter noe fint på meg, pga lommene. Huff. 
Kjøpte en dressbukse på Zara for 1 år siden, fordi jeg ville ha noe som var behagelig å være på jobb i. Men der har glidelåsen falt av, så smekken er åpen, men synes ikke fordi jobbskjorta er litt lang. Kjøpte en bukse hos Zalando for noen uker siden for å bruke på jobb, som ikke hae noe knapp eller glidelås. Og den er jeg veldig fornøyd med. 

Ellers har jeg noen jeans fra 2016, har ikke kjøpt noe siden. Den ene er solgt fordi den også var litt kort, men jeg tenkte liksom så annerledes den tiden. Levis jeansen har jeg og er fornøyd med de buksene. Har også en Diesel fra 2015 som er godt brukt, den har mistet litt elastisitet.. er fornøyd med de og. 

Singletene mine er veldig gamle. Så gamle at de ikke sitter intil kroppen lenger. I fjor høst kjøpte jeg to nye, men må ha noen som er litt lenger. Stoffet er viktig, jeg må ha noe som puster, som feks viskose. 

Må ha en overgangsjakke. Har bare vinterparkas og regnjakke. Har en bikerjakke fra Zara, men vil selge fordi jeg ikke synes den er så behagelig. Stor/bred og kort. Så jeg er på jakt etter en jakke som du ikke svetter ihjel i, men som også holder deg varm når det er surt ute. I tillegg skal de se fine ut. 

Det er jo såklart litt kjedelig å ha samme klærne år etter år. Når andre bekjente ofte går i noe nytt. 

Endret av 90tallsbarn
Nicklusheletida

Fullstendig kjøpestopp er umulig å få til for meg, men jeg bestemte meg for å slutte med småhandling og satte meg et sparemål jeg skal nå før 1/1-24. Utrolig hvor mye penger det raskt blir ut av det. Etter 4 måneder har er jeg kommet like under halvparten av målet jeg satte meg, så jeg tror jeg fint kommer til å nå målet jeg satte meg for i år og sannsynligvis mer også. 

Jeg handlet ikke klær hele året 2021, men brukte mer på klær i fjor for det var en del jeg manglet.

Jeg har aldri handlet mye og overhodet ikke noe jeg ikke trenger.  Jeg bor i en liten leilighet og skal flytte om to år.  Jeg har gitt en del til barna mine og kommer til å fortsette med det.  Bøker samles opp og jeg gir alltid mye av dem til Frelsesarmeen når jeg rydder.  Noen bøker vil jeg og må ha, men de blir kastet etter min da.

Jeg har aldri likt å dra på handleturer på lørdager og handle sammen med venninner.  Jeg vil handle alene og da noe jeg mangler, ikke noe fjas.  Jeg reiser mye, men hvis jeg handler noe så er det noe jeg skal bruke.  Gjerne noe spiselig.  

Annonse

• 3 uker senere...
AnonymBruker

Tusen takk for svar alle sammen 🙂 Hadde helt glemt at jeg opprettet denne tråden. Jeg har ikke helt fått begynt ennå, endte opp med å kjøpe treningsklær jeg hadde overbevist meg selv om at jeg trengte (siden jeg nettopp har begynt å trene) 😅 Men NÅ! nå skal jeg forsøke virkelig holde meg til planen. 

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tusen takk for svar alle sammen 🙂 Hadde helt glemt at jeg opprettet denne tråden. Jeg har ikke helt fått begynt ennå, endte opp med å kjøpe treningsklær jeg hadde overbevist meg selv om at jeg trengte (siden jeg nettopp har begynt å trene) 😅 Men NÅ! nå skal jeg forsøke virkelig holde meg til planen. 

Jeg kjenner meg igjen her ja :) Jeg skulle bare en liten tur innom Josefine interiør i går. - Jeg skal bare titte litt, sier jeg til samboeren. - Jeg skal ikke kjøpe noe altså.  Neida, hvem var det som handlet ? På Josefine har de så veldig mye fint. Men uansett, har jeg vært veldig flink til å spare også da. 

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Flyreier er noe av det meste miljøsvinete som er. Men det vet du sikkert.

Anonymkode: 7be5a...49c

Det vet jeg, men noen ganger må man fly.  Reiser er også mye mer enn fly.  Jeg ser ikke akkurat på det som miljøvennlig å fylle leiligheten av ting og tang, og kjøpe en større leilighet til å ha plass for tingene som havner i søpla både før og etter jeg dør.

AnonymBruker skrev (På 6.5.2023 den 10.57):

Jeg føler jeg har alt for mange ting... også har jeg stadig ett ønske om å kjøpe meg noe nytt, som klær, hobbyting, fotokamera osv. Så jeg tenkte jeg skulle prøve meg på minimalisme og kjøpestopp - forsøke kvitte meg med mest mulig av de tingene jeg har (gi det til bruktbutikk, fretex o.l) også ikke kjøpe noe nytt i det hele tatt på 1 år... 

Noen som har erfaring enten med kjøpestopp eller minimalisme eller begge deler? Har dere noen tips til en nybegynner?

Kanskje er det noe du trenger som du kan lage selv? Eller lære deg å reparere, snekre eller sy? Få en liten jobb på Fretex?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...