Gå til innhold

Har du sydd eller tenkt å sy deg festdrakt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
Lillemus skrev (På 10.5.2023 den 21.39):

Er det noen som har kastet seg på trenden og sydd sin egen festdrakt? Gjerne av gjenbruksmaterialer som er så in i tiden. :) Jeg sysler med tanken og har samlet noe stoff og bånd og leker meg med ideer til hvordan jeg tenker meg den skal bli. Har mønstre til både skjorte og stakk fra Selfmade og har også kjøpt boka "Sy din egen fæstdrakt" fra Fæbrik. Gleder meg til å komme i gang, men mangler mye stoff ennå!

Har sydd masse 

Anonymkode: f9caf...c8e

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neida men har sydd masse klær 

Anonymkode: f9caf...c8e

Jeg syr stort sett alle t-skjorter, gensere, skjørt og kjoler selv - og underbukser! ;) Har sydd mine egne truser i flere år og har knapt en selvsydd genser, t-skjorte eller kjole uten matchende truser! 😂

Annonse

Lillemus skrev (8 timer siden):

Kan og kan... ;) Skal nå prøve! Bruker jo ikke stoffer til mange hundre kroner meteren uansett. :)  Kan jo sy en test-vest av noe billig sengetøy f.eks.

Ja, veldig god idè å sy en test-vest. Samiske kofter syes av ullklede som oftest. Samiske kofter skal jo syes med riktig mønster til riktig sted slik som bunader, men det er ingen som har "monopol" på samiske kofter slik som det er for bunader. Det er veldig morsomt å sy, jeg har sydd en del. For min del har jeg ennå ikke klart å bruke en samisk kofte pga. fornorskningen som pågikk, selv om jeg er 100% samisk. 

Til en festdrakt har du jo frihet og kan bruke fantasien når du skal sy, vi har skjeie ut når vi syr sommerkofte. Håndarbeid følger jo gjerne moter, men for noen er det slik at gamle tradisjoner ikke skal bli brutt. I tidligere tid så brukte man gjerne det man hadde for hånd, men slik er det jo ikke lenger. Jeg er for at man kan modernisere bunader og samiske kofter, men det er det ikke alle som er. 

Mitt tips er å prøve å finne stoffer som ikke krøller seg så lett 🙂

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...