Gå til innhold

Profittere på Kredittkort, er det virkelig forskjellig fra å profittere på å selge dop el.l ?

Skjønner du poenget i denne tråden  

7 stemmer

1. 1. Skjønner du hva denne tråden prøver å få frem av poeng

• Ja, skjønner, og det er et godt poeng
      1
    • Ja, skjønner, men er helt uenig !
      1
    • Nei, dette ga ingen mening for meg
      5

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ser hele tiden folk som "reklamerer" for kredittkort, sparte poeng og fikk gratis ditt og datt, hører jeg hele tiden, og jeg må innrømme at jeg blir noe frustrert. Noe jeg aldri hører, er dem forklare hvem det er som betaler for disse gratis tingene deres. Det er ingenting i verden som er gratis, noen betaler, spørsmålet er bare hvem. Aldri fått et eneste svar fra en kredittkortbruker på det. Det virker som at folk enten er veldig dumme, eller vet svaret men ikke vil innrømme det for da fremstår de umoralske. 

La oss prøve oss på en ny intellektuell vri for å se om folk tar poenget mitt, si at du starter en bedrift, som gir dop gratis til folk, eller enda bedre du betaler folk penger for å bruke dopet ditt, men du deler bare ut en liten mengde dop og penger per måned, skal de har mer må de betale.... Så, nå har du masse kunder, og mange av dem kommer tilbake hver måned for sin betaling i dop og penger men blir ikke avhengige, så de får både penger og rus gratis wow fantastisk!!! også går de på forum og reklamerer for dette tilbudet, se gå hit få gratis penger og dop, sålenge du er ansvarlig er det ikke noe problem.....

Men, faktum er, denne fontenen av "gratis dop og penger", som forumbrukerne nå jubler over, fungerer KUN dersom folk blir avhengige og uansvarlige, og dermed putter mer penger inn enn må deles ut. Rett og slett lokker folk inn i avhengighet, for så å profittere på baksiden. De sterke utnytter "de svake", også snur de på det og skylder på de svake som ikke klarte å ta imot det "gode tilbudet". Men faktum er dersom ingen var uansvarlige, så stanser fontenen fordi bedriften taper penger. DET er problemet. Det finnes ikke en verden hvor du profitterer på andres uansvarlighet, dersom alle er ansvarlige, så hele premisset er at alle vil ikke være ansvarlige, så du kan utnytte dem og tjene på dem. Er det noen forumbrukere som kan forklare hvordan dette kan forsvares etisk, hvorfor er kredittkort profittering greit mens dopsalg profittering eller andre ting ikke ville vært greit ?

Tanker ?

Anonymkode: 24820...614

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2

Har hatt 85 000 i kredittkortgjeld. Men jeg klarte å stoppe.

Det er jo økonomisk dop. Heldigvis for meg var det vanskelig å få kreditt da jeg var på mitt fattigste.

Men folk som virkelig bruker veldig mye penger de ikke har, mesteparten må jo gå i seg selv.

Det er jo på en måte utnyttelse av svakere grupper da. Noen som blir fristet av kredittkort blir avhengig og gjeldsslave og noen som får prøve dop blir avhengig og dør til og med kanskje. 

Etisk sett så er det kanskje i samme gaten. Bare at det ene er lovlig, og det andre ikke. Og dopvirksomhet fører til mer sykdom og død, men skal man bare følge prinsippet om at man skal ikke komme med tilbud som er ment for å finne de svake leddene og utnytte dem, så er det kanskje nokså likt. 

Men jeg kan ikke være sikker på om jeg forstod deg for du framstilte det som at dette er veldig komplisert. Så da går jeg ut ifra at det er det og jeg er ikke god på komplisert. 

AnonymBruker
Glitter skrev (9 minutter siden):

Det er jo på en måte utnyttelse av svakere grupper da. Noen som blir fristet av kredittkort blir avhengig og gjeldsslave og noen som får prøve dop blir avhengig og dør til og med kanskje. 

Etisk sett så er det kanskje i samme gaten. Bare at det ene er lovlig, og det andre ikke. Og dopvirksomhet fører til mer sykdom og død, men skal man bare følge prinsippet om at man skal ikke komme med tilbud som er ment for å finne de svake leddene og utnytte dem, så er det kanskje nokså likt. 

Men jeg kan ikke være sikker på om jeg forstod deg for du framstilte det som at dette er veldig komplisert. Så da går jeg ut ifra at det er det og jeg er ikke god på komplisert. 

Ja du skjønte hovedpoenget, mitt fokus er på kundene da siden det er kundene som jeg hører fra på forum, som typ sier "jeg har kredittkort X og det er flott for jeg fikk gratis Y", altså både at du fikk gratis ting, som du fikk pga andres lidelse kan jo stilles spørsmålstegn ved om er riktig å gjøre eller ikke, men det farligste er vel at du skriver om det på forum, som i praksis blir en levende reklameplakat som vil lokke flere ofre i fella. Helt isolert (når vi kun anser kredittselskapers profitt fra typ folk som ikke klarer betale i tide og dermed får høye renter, som ikke stemmer men som er litt for komplisert for denne tråden) kan jeg se at noen kan forsvare den delen med at alt annet likt spiller det ingen rolle siden du stjeler da litt profitt fra selskapene da som en "god" kunde vs å ikke være kunde som dermed blir nøytralt, men så fort du skriver om det online så forsvinner alt mulig forsvar slik jeg ser det, da er du en levende reklameplakat som lokker nye kunder og da har du et forklaringsproblem.

Worriesome Plenty 2 skrev (31 minutter siden):

Har hatt 85 000 i kredittkortgjeld. Men jeg klarte å stoppe.

Det er jo økonomisk dop. Heldigvis for meg var det vanskelig å få kreditt da jeg var på mitt fattigste.

Men folk som virkelig bruker veldig mye penger de ikke har, mesteparten må jo gå i seg selv.

Bra du kom ut av det da. Kreditt kan ha noen positive sider, men når det kombineres med slike salgstriks (gratis ditt gratis datt) virker fokuset være på helt feil sted. Kredittkort "selges" på forum som dol og kg som noe som en skal bruke selv om en ikke trenger kreditt. Det gir ingen mening... det er kun lagt opp slik for å lokke folk utpå, i håp om at noen av dem er for tunge for å gå på isen.

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Dette er nok for høytflyvende for de fleste dolere tror jeg.

Anonymkode: 658e6...dab

Er nok litt komplisert kombinert med at jeg er dårlig på å formulere meg, men, fordelen med å være den eneste, er at du dermed også blir den beste, selv om du er dårlig ;) 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja du skjønte hovedpoenget, mitt fokus er på kundene da siden det er kundene som jeg hører fra på forum, som typ sier "jeg har kredittkort X og det er flott for jeg fikk gratis Y", altså både at du fikk gratis ting, som du fikk pga andres lidelse kan jo stilles spørsmålstegn ved om er riktig å gjøre eller ikke, men det farligste er vel at du skriver om det på forum, som i praksis blir en levende reklameplakat som vil lokke flere ofre i fella. Helt isolert (når vi kun anser kredittselskapers profitt fra typ folk som ikke klarer betale i tide og dermed får høye renter, som ikke stemmer men som er litt for komplisert for denne tråden) kan jeg se at noen kan forsvare den delen med at alt annet likt spiller det ingen rolle siden du stjeler da litt profitt fra selskapene da som en "god" kunde vs å ikke være kunde som dermed blir nøytralt, men så fort du skriver om det online så forsvinner alt mulig forsvar slik jeg ser det, da er du en levende reklameplakat som lokker nye kunder og da har du et forklaringsproblem.

Bra du kom ut av det da. Kreditt kan ha noen positive sider, men når det kombineres med slike salgstriks (gratis ditt gratis datt) virker fokuset være på helt feil sted. Kredittkort "selges" på forum som dol og kg som noe som en skal bruke selv om en ikke trenger kreditt. Det gir ingen mening... det er kun lagt opp slik for å lokke folk utpå, i håp om at noen av dem er for tunge for å gå på isen.

Er nok litt komplisert kombinert med at jeg er dårlig på å formulere meg, men, fordelen med å være den eneste, er at du dermed også blir den beste, selv om du er dårlig ;) 

Dessverre så vil jo til og med folk som blir advart falle uttfor. Trenger ikke være positivt snakk, men direkte fraråding type "jeg fikk så stor gjeld hold dere unna slike kort og avtaler de ødelegger liv". Så vil garantert noen tenke "men JEG har kontroll og jeg kan ta opp kreditt". Men hadde de det? Nei kanskje ikke, de lot seg jo friste tross advarsler. Kanskje har de en genetisk sårbarhet for avhengighet også.

Men hva man kan gjøre. "Hold dere unna dop det er farlig og ulovlig" samt synet av de verste junkiene på gata tiggende er nok til at de fleste tar avstand fra dop. Men noen forviller seg likevel inn i det og slik vil det alltid være av ulike grunner. Gjelder det å ta opp kreditt også det. 

Men klart, kredittkortselskapene kan jo bli illegalisert for å prøve å dempe bruken av kreditt, eller i hvert fall bli opplagt en rekke strenge regler. Men som vi ser med narkotika så hjelper det lite at det er ulovlig for de som faller utpå. Rusen er tilgjengelig uansett. Hvis kreditt blir ulovlig så kommer det et svartemarked. 

Endret av Glitter

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (20 minutter siden):

Dessverre så vil jo til og med folk som blir advart falle uttfor. Trenger ikke være positivt snakk, men direkte fraråding type "jeg fikk så stor gjeld hold dere unna slike kort og avtaler de ødelegger liv". Så vil garantert noen tenke "men JEG har kontroll og jeg kan ta opp kreditt". Men hadde de det? Nei kanskje ikke, de lot seg jo friste tross advarsler. Kanskje har de en genetisk sårbarhet for avhengighet også.

Men hva man kan gjøre. "Hold dere unna dop det er farlig og ulovlig" samt synet av de verste junkiene på gata tiggende er nok til at de fleste tar avstand fra dop. Men noen forviller seg likevel inn i det og slik vil det alltid være av ulike grunner. Gjelder det å ta opp kreditt også det. 

Men klart, kredittkortselskapene kan jo bli illegalisert for å prøve å dempe bruken av kreditt, eller i hvert fall bli opplagt en rekke strenge regler. Men som vi ser med narkotika så hjelper det lite at det er ulovlig for de som faller utpå. Rusen er tilgjengelig uansett. Hvis kreditt blir ulovlig så kommer det et svartemarked. 

Jeg tror en start er å slutte helt med "gratis" ting for å bruke kredittkort, inkludert gratis kreditt første 30 dager. La første 30 dager ha minimum typ standard rente for sikret lån el.l ta 4% per år f.eks så typ 0.35% eller hva det blir for å låne penger i 30 dager, om en ikke betaler så kan renta økes tilsvarende mer fair usikret låne-rente. Om folk trenger kreditt så får de betale for det, men det vil bli mindre forlokkende og mindre pushing av kredittkort på forum som DOL og KG uten disse gratis "lokketilbudene". Det er umulig å forsvare dagens praksis slik jeg ser det, men er åpen for å høre fra de som er uenige med meg :) 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror en start er å slutte helt med "gratis" ting for å bruke kredittkort, inkludert gratis kreditt første 30 dager. La første 30 dager ha minimum typ standard rente for sikret lån el.l ta 4% per år f.eks så typ 0.35% eller hva det blir for å låne penger i 30 dager, om en ikke betaler så kan renta økes tilsvarende mer fair usikret låne-rente. Om folk trenger kreditt så får de betale for det, men det vil bli mindre forlokkende og mindre pushing av kredittkort på forum som DOL og KG uten disse gratis "lokketilbudene". Det er umulig å forsvare dagens praksis slik jeg ser det, men er åpen for å høre fra de som er uenige med meg :) 

Jo du sier jo noe der. Det er jo veldig lett å ta opp et kredittkortlån når det er rentefritt i starten. Det er supert for de med kontroll, men for andre er det starten på personlig ruin. Og det er jo en vanlig årsak til selvmord blant spesielt menn. 

UtakknemligDiva

Det er jo sant. Gikk dette opp for deg først nå? Ingen betyr noe. Så lenge det er penger å tjene på noe, så er det lov for «de sterke». Jeg har lurt på hvorfor er ikke heroin lov. Men, det var lov en gang i tiden, før det var så mye «sånn». Det ville vært avløserne å gjøre det lovlig igjen. Men det er mye «dealing». Feks, tv/spill/Internett/smartphone. Dette er ikke ting vi ikke hadde klart oss uten. Det er ting som selger veldig bra, som har gjort noen rike. 
Og noe annet som skurrer er miljøet. Det er sånn fokus på miljø og at myndighetene skal gjøre tiltak for at vi skal forbruke mindre. Men hvorfor drives det da enda mer reklame? Reklamene har kommet på terrornivå. Det koster å produsere dem, og å henge opp plakater osv osv. Miljø du liksom.

Noe skurrer.

Ja det med kredittkort. Pengene lages vel et sted. 

Nå husker jeg ikke denne fortellingen, men det var noe med en mann som går på et hotell og leverer en 1000 lapp, så går han og ser på rommet. Han i resepsjonen at lappen og leverer til en på en bensinstasjon for å betale for bensin, så drar han igjen videre til neste fordi han var skyldig noe, så går pengene tilbake til han der første.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...