Gå til innhold

Kvinner over femti

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Man skal takle mye. Ikke bare at håret blir grått, rynkene øker på, helsa er ikke så god som før, overgangsalderen som gir hetetokter og våkenetter. Nei en skal tåle å bli kalt av unge jenter for gammel, kjerringer, og sure hurper, selv om en ikke er det. På jobber blir jobbsøknader kastet i søpla kun pga alder. Og ellers ser man ukeblader mm bare av unge vakre kvinner. At en stor andel av kvinner er over 50 år og ofte gjør sitt beste for å se bra ut og frisk betyr ikke noe, det søkes etter folk under femti.  Er alt dette et resultat av at barn fra tidlig alder blir lært opp til at det som teller er utseendet? Kan vi ikke alle slutte å kommentere andres utseende, selv om de er pene? Tenk så mye bedre verden ville blitt for mange om man gav skryt til de som gjorde noe fint mot andre fremfor å kommentere det pene håret eller den fine jakka! 

Anonymkode: c91bc...c69

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472849-kvinner-over-femti/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Man skal takle mye. Ikke bare at håret blir grått, rynkene øker på, helsa er ikke så god som før, overgangsalderen som gir hetetokter og våkenetter. Nei en skal tåle å bli kalt av unge jenter for gammel, kjerringer, og sure hurper, selv om en ikke er det. På jobber blir jobbsøknader kastet i søpla kun pga alder. Og ellers ser man ukeblader mm bare av unge vakre kvinner. At en stor andel av kvinner er over 50 år og ofte gjør sitt beste for å se bra ut og frisk betyr ikke noe, det søkes etter folk under femti.  Er alt dette et resultat av at barn fra tidlig alder blir lært opp til at det som teller er utseendet? Kan vi ikke alle slutte å kommentere andres utseende, selv om de er pene? Tenk så mye bedre verden ville blitt for mange om man gav skryt til de som gjorde noe fint mot andre fremfor å kommentere det pene håret eller den fine jakka! 

Jeg er nærmere 60 enn 50. 

Det jeg synes er verst med å bli eldre er at det jeg ser i speilet når jeg gransker meg selv i sterkt lys, ikke samsvarer med den jeg føler meg på innsiden. 

Jeg føler meg fortsatt ung, jeg har like god helse og jeg kan ikke fatte og begripe at jeg om få år er 60 år. Det stemmer liksom ikke med mitt indre. 

Ellers opplever jeg ikke så mye negativt. Jeg sammenligner meg ikke med unge jenter. Jeg blir ikke kalt kjerring og hurpe. Jeg er forfengelug , sminker meg, skjuler grå hår, opotatt av klær, jobber fortsatt for sommerkroppen osv. 

Jeg var ute for å spise, drikke vin og skravle med ei jevngamnel venninne en lørdagskveld. Hun sa : - Har du lagt merke til at vi har blitt usynlige ? Men det hadde jeg ikke tenkt over. Hun hadde selvsagt rett, men det bryr meg ikke. Bare deilig å slippe fulle menn hengende rundt :) Den oppmerksomheten har jeg ikke behov for. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472849-kvinner-over-femti/#findComment-4169406
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er du i overgangsalderen selv eller er du yngre og prøver å se for deg hvordan det kan være? Jeg kjenner meg lite igjen i det du sier og synes jeg ser mange, utrolig flotte kvinner på min alder og eldre både rundt meg og i blader og på film. Det kommer vel an på hva man ser etter - er man gravid så ser man gravide overalt også! :D 

Man skal IKKE tåle at andre kaller en for ei sur hurpe, men på jobben er jeg nok av og til kjent for å være "hu der sure, gamla" og det lever jeg godt med. ;) Ikke blant kollegene altså, men blant brukerne, noen tar seg bare litt for godt til rette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472849-kvinner-over-femti/#findComment-4169424
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner noen kvinner på ca 60 år, og de er mer stilige og litt mer jålete enn yngre jeg kjenner. En av dem er sånn at hun ikke vil skjule alderen og har helt grått hår og er naturlig, men hun trener og er alltid kjempestilig kledd. De oppfører seg yngre og morsommere enn folk jeg kjenner på 30 år. Det fins da de på den alderen som er mer sure også, men humør er individuelt fra person til person uansett alder. Det er så idiotisk at litt eldre damer skal få stempel som sure og usynlige, det er urettferdig og stemmer ikke heller som noen regel. Kanskje det vil snu, det håper jeg. 

Jeg vil ikke slutte å gi komplimenter på utseendet da, for det handler ikke om pene mennesker men at alle har noe pent ved seg. Det vil jeg fortsette å si høyt hvis det passer. 

Anonymkode: e374e...d5b

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472849-kvinner-over-femti/#findComment-4169429
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.5.2023 den 14.28):

Kjenner ingen som snakker sånn du sier i hovedinnlegget, og de er under 50 år. Det er respektløst å snakke sånn. 

Anonymkode: 393d3...588

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472849-kvinner-over-femti/#findComment-4169571
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kjenner ingen som snakker sånn du sier i hovedinnlegget, og de er under 50 år. Det er respektløst å snakke sånn. 

Anonymkode: 393d3...588

Jeg har bare lest i kommentarfelt og hørte en gang på TV hvordan unge har uttalt seg om kvinner over femti. For ikke så lenge siden leste jeg " Gjelder ikke dette bare gamle damer over 50 da..." ,  og har sett flere av den slags kommentarer og hørte en gang på TV også hvor negativt en ung jente snakket om kvinner i femtiåra.  Skjønner ikke hvorfor de skal få lov å snakke så nedsettende om en gruppe mennesker som fra før av er i en litt mer vanskelig alder, ikke minst med alt som skjer med kroppen i overgangsalderen. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472849-kvinner-over-femti/#findComment-4169721
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lillemus skrev (På 17.5.2023 den 9.14):

Er du i overgangsalderen selv eller er du yngre og prøver å se for deg hvordan det kan være? Jeg kjenner meg lite igjen i det du sier og synes jeg ser mange, utrolig flotte kvinner på min alder og eldre både rundt meg og i blader og på film. Det kommer vel an på hva man ser etter - er man gravid så ser man gravide overalt også! :D 

Man skal IKKE tåle at andre kaller en for ei sur hurpe, men på jobben er jeg nok av og til kjent for å være "hu der sure, gamla" og det lever jeg godt med. ;) Ikke blant kollegene altså, men blant brukerne, noen tar seg bare litt for godt til rette.

Jeg er i overgangsalderen selv ja og har følt en slags litt sorg over å miste ungdommens glans, men sånt er vel litt tabu å si.  Tror mange føler det slik, og man kommer jo over det. Er lite hyggelig da å høre eller lese kommentarer der unge uttaler seg så negativt om kvinner i vår alder. Det er som de strør salt i såret. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472849-kvinner-over-femti/#findComment-4169729
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er i overgangsalderen selv ja og har følt en slags litt sorg over å miste ungdommens glans, men sånt er vel litt tabu å si.  Tror mange føler det slik, og man kommer jo over det. Er lite hyggelig da å høre eller lese kommentarer der unge uttaler seg så negativt om kvinner i vår alder. Det er som de strør salt i såret. 

Du er ikke alene om å føle en sorg over det, garantert. Det at kroppen eldes kan være vanskelig å erkjenne. På vår alder har vi nok tenkt i de baner av og til alle sammen. 

Husk at for ungjentene er vi urgamle og det syntes nok vi også at kvinner på 50+ var da vi var unge. 😊 Nå vet vi bedre! Håper du klarer å se lysere på livet og nyte dagene, alternativet til å bli gammel er tross alt verre. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472849-kvinner-over-femti/#findComment-4169750
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...