Gå til innhold

Kristi himmelfartsdag

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
Kayia skrev (1 minutt siden):

Du må slutte å instruere hva andre skal svare på dol. Tåler du ikke svarene må du slutte å skrive innlegg. 

Du har sagt det veldig veldig tydelig. Jeg er ikke blind eller dum. (Som du tydeligvis tror) 

Anonymkode: 186c8...d17

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har sagt det veldig veldig tydelig. Jeg er ikke blind eller dum. (Som du tydeligvis tror) 

Du skrev nettopp «ikke snakk til meg», en liten time etter at jeg fortalte deg at du ikke kan bestemme hva jeg eller andre på dol skal svare.

Det tyder på at du ikke leste eller forstod innholdet første gang. 

Annonse

AnonymBruker
Kayia skrev (Akkurat nå):

Du skrev nettopp «ikke snakk til meg», en liten time etter at jeg fortalte deg at du ikke kan bestemme hva jeg eller andre på dol skal svare.

Det tyder på at du ikke leste eller forstod innholdet første gang. 

Antok at du visste at du svarte meg siden jeg gjentatte ganger har hørt jeg er ugjenkjennelig. Nei jeg kan tydeligvis ikke bestemme noe men du kan bestemme mye. 

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skal vi bytte ut flagget også eller ? Det er et kors der vet du... fra kristendommen....

Kristendommen ga oss mye godt, vi ble verdens beste land å bo i, selv om det ikke er sannhet i eventyrene så er sannheten at det gjorde oss til det vi er idag. Kan vi ikke feire og huske det

Islam gjorde ikke norge til det norge er i dag, om vi hadde hatt islam ville vis ett mer ut som afghanistan etc, det er ikke mye å feire..

Anonymkode: a7d8a...2cb

Kristendommen har ingenting å gjøre med at det gikk bra for Norge. Fisk og olje derimot spiller sterkt inn.

Oljen er betraktelig eldre enn kristendommen.

Tusen takk for hekseforfølgelsene, homofobi osv. Det var nok deilig å være ateist i middelalderen.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor i huleste feires denne dagen med en fridag? Og hvis den bare er ment som en fridag, hvorfor kalles den fremdeles Kristi himmelfartsdag når staten og resten av verden knapt tror på Kristus? Jeg mener det hele bør avvikles. 

Anonymkode: 4cd83...ec9

Om en skal være konsekvent ut fra det du skriver, burde vi også avvikle jul, påske og pinse.

AnonymBruker
kupton skrev (23 minutter siden):

Om en skal være konsekvent ut fra det du skriver, burde vi også avvikle jul, påske og pinse.

Ja, enig i at vi bør det. Syns ikke noe om at vi skal få godene ved kristendommen når ingen likevel tror på den. Hva er vitsen?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor i huleste feires denne dagen med en fridag? Og hvis den bare er ment som en fridag, hvorfor kalles den fremdeles Kristi himmelfartsdag når staten og resten av verden knapt tror på Kristus? Jeg mener det hele bør avvikles. 

Det er 2,3 milliarder kristne i verden så det finnes da noen igjen. Man mener at islam vil vokse med 70% i årene fremover, noe som er litt skummelt da forfølgelse mot andre religioner er økende der muslimer har makten. Det er rart at du snakker så lett om noe som er så viktig for mange og for noen faktisk så alvorlig at man blir forfulgt pga det man tror på. Så du mener vi skal fjerne kristne høytidsdager samtidig som muslimer får mer og mer plass med sine høytider her i Norge. Alle land har sine høytidsdager. I oppveksten kan det bety noe for felleskap og identitet å ha disse ulike felles markeringene i løpet av året. Det at vi i Norge setter individualismen i høysetet er ikke bare positivt. Vi kan godt akseptere å ha felles fridager. 

Anonymkode: 8b058...710

laban skrev (På 18.5.2023 den 17.00):

Jeg tror det er greit for samfunnet at mai / juni er som nå, med f.eks. "fast" inneklemt fredag etter KrH. På denne tiden av året ville mange nordmenn uansett tatt langhelger. Det er sommerhytter som skal åpnes, båter som skal på vannet osv. Nå legges dette til felles langhelger som pinse og den vi nå er inne i. Hvis alt konverteres til ekstra feriedager, kan mye av denne perioden komme til å gå for halv maskin fordi noen tar fri.

Det er vanskelig nok å få gjort noe som helst i den norske skoleferien, om det ikke skal forplante seg til mai / juni i tillegg.

Pluss at selvvalgte fridager aldri vil bli «røde» dager, som innebærer at de som må jobbe på disse dagene får helligdagstillegg. Det samme vil fort gjelde søndager, dersom de blir «vanlige» dager med åpne butikker etc. Det kommuniseres ikke av Venstre og andre sterke forkjempere av «velge selv». 

Selv om jeg er ateist er jeg veldig glad i våre kirkelige fridager. Jeg mener at vi som samfunn har veldig godt av å gå bittelitt «i takt». 

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (På 18.5.2023 den 23.07):

Ja, enig i at vi bør det. Syns ikke noe om at vi skal få godene ved kristendommen når ingen likevel tror på den. Hva er vitsen?

Du er klar over at man feirer jol før kristendommen?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...