Gå til innhold

Kan psykiater nekte en pasient en medisin som fungerer og hvor høyt oppe må man være før psykiater ser røde flagg og reagerer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hallo alle sammen 😊

Jeg har begynt på antidepressiva og er sååå glad for å endelig ha begynt å en medisin jeg virkelig føler kan hjelpe meg 😃 Jeg har bipolar og psykiater sa at en normalt sett ikke setter bipolare på denne typen antidepressiva ettersom en kan bli hypoman eller manisk 🤪 Men at det nok ville være bra for meg ettersom jeg alt bruker stemningsstabiliserende og antipsykotika og (sannsynligvis) ikke ville ende opp med å gå over i hypomani 🙂

Men jeg sitter her og tenker og lurer på ett tenkt scenario og har 2 spørsmål knyttet til det: 1) Dersom jeg skulle ende opp med å bli høyere oppe/nesten hypoman, kan psykiater da nekte meg å fortsette på medisinene? Dvs nekte å skrive ut flere resepter? 2) Hvor høyt oppe må man være før psykiater reagerer? Dvs om man ender opp med å bli nesten-hypoman sees det på som greit liksom? Jeg har vert enten deprimert eller nedstemt stort sett siste året eller to så det hadde jo vert supert om jeg faktisk fikk effekt nå 🤭 Og det ville være utrolig kjipt om jeg blir fratatt en evnt bedring 😟

Takk for svar på forhånd 😄

Anonymkode: d929e...a65

Fortsetter under...

Jeg har blitt tatt av antidepressiva mot min vilje to ganger i hvert fall. Men var helt tydelig høyt oppe da og ikke bare litt. 

Vet ikke om de ved mer milde symptomer vil forsøke å se om det går seg tll eller ikke. 

Everybody skrev (1 time siden):

Må være jævlig kjipt å bli nektet en medisin som gjør en mye bedre.

Det var i hvert fall frustrerende. Jeg spurte om å få bare ri av bølgen paralellt med å fortsette på medisinen, men det fungerer visst ikke sånn. 

Når en person med god effekt av AD blir manisk, er det helt vanlig å seponere AD. Så vurderer en å sette det inn igjen når pasienten er stabilisert.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja det har jeg opplevd. Men det gir jo mening ettersom det er pga medisinen

Anonymkode: d0eb4...14b

Ja, kanskje. Bare håper det ikke skjer meg. Føler jeg har effekt av medisinen (bare litt mer energi).

Glitter skrev (2 timer siden):

men det fungerer visst ikke sånn. 

Hvordan fungerer det da? Fikk du begynne på igjen etter at du var stabilisert?

kupton skrev (56 minutter siden):

Når en person med god effekt av AD blir manisk, er det helt vanlig å seponere AD. Så vurderer en å sette det inn igjen når pasienten er stabilisert.

Du skriver manisk, betyr det at det ikke gjelder dersom man blir hypoman? Dvs får man fortsette dersom man bare blir hypoman?

Anonymkode: d929e...a65

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...