Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

UtakknemligDiva

Hahah, åja, «Moxnes» 😆. Når jeg var barn, tok med noe godteri jeg glemte at jeg hadde i hånden. Kan ikke huske noe etter det. Bevist stjeling var det andre jeg gjorde, fordi jeg var redd for å være et englebarn. Også godteri. 

Endret av 90tallsbarn

Annonse

AnonymBruker

Ikke helt sikker på om jeg er enig i ordbruken her, selv om jeg applauderer kreative energien. Er nemlig ikke gitt at det var forglemmelse allikevel. Et justeringsforslag: å moxe = å stjele noe (selv om du vet det står noe på spill. For et kick!). 

Har moxet noen ølglass og askebeger på byen i 20 åra. Fra butikk: tok en ring fra en lekebutikk for å bevise at jeg torde. Da var jeg 11-12. Tenkte på det i mange år. Tror jeg la en 20 kroning på disken et par år senere, for å gjøre opp. Burde sikkert vært 25, mtp prisutvikling etc. men så langt tenkte jeg ikke. 

Har ikke drevet mening i stor skala. Da tenker jeg at man har et problem. 

Anonymkode: 67c89...977

Everybody skrev (16 timer siden):

Fortell om den gangen du moxet noe.

Å moxe = Ta med noe ut av butikken uten at du visste det.

Jeg liker verbet å moxe, - synes det kan ligge an til å bli ett av årets nyord. Har du sett andre ta det i bruk eller fant du på det selv? (Så at du brukte det for noen dager siden også, om jeg ikke tar feil?)

Men for meg blir nok betydningen noe i retningen av: "å stjele noe i en butikk og samtidig hardnakket forsøke å bortforklare det". 

frosken skrev (4 minutter siden):

Jeg liker verbet å moxe, - synes det kan ligge an til å bli ett av årets nyord. Har du sett andre ta det i bruk eller fant du på det selv? (Så at du brukte det for noen dager siden også, om jeg ikke tar feil?)

Men for meg blir nok betydningen noe i retningen av: "å stjele noe i en butikk og samtidig hardnakket forsøke å bortforklare det". 

Ja, jeg håper det kan bli ett av årets nyord. Jeg så det først på kvinneguiden så det er nok ikke meg som fant det på helt først. Det kan forsåvidt også bety det du beskrev, men jeg mener det bør bety å ta noe fra en butikk uten at du visste det.

Annonse

Nå er det blitt flere betydninger av uttrykket/spørsmålet her :)  Så for å ta alle:

* Forsettlig stjeling eller nasking i butikk, kiosk el lign, eller unnlatelse av å betale på serveringssted, bensinstasjon osv: Det har jeg aldri gjort. Men det jeg har tatt, er slikt som noen post-it-blokker og penner fra jobb, noen få glass ol fra utesteder, og en gang rappet jeg også et lite skilt fra en vegg. 

* Tatt med noe i vanvare: Det har skjedd flere ganger at jeg oppdager at noe ligger igjen i trillevogna etter at jeg trodde alt var lagt på båndet, men jeg har alltid oppdaget det i tide og betalt. Kan bare huske ett tilfelle der jeg kom helt hjem (det kan jo ha skjedd flere ganger uten at jeg husker det) og det var en gang jeg hadde puttet oppi handleposen en matvare som må ha tilhørt personer etter meg i køa. Jeg gikk ikke tilbake med det.

Kan også ta med slang: Heller ikke her utmerker jeg meg. I min pure ungdom har jeg bare tatt litt rips og en sjelden gang rabarbra og nepe! 😆 Husker også at en venninne og jeg sto opp midt på natta en lys sommernatt under en «sleep over». Vi sneik oss ut og gikk rundt i nabolaget og plukket hageblomster til hver vår store bukett, men bare få blomster fra hver hage. Jeg ga den til mor og sa vi hadde fått den av venninnas tante eller noe slikt. Vi var ca 13 år.

Alt i alt tilnærmet et dydsmonster 😅😅

Endret av morsan
Nicklusheletida

Det nærmeste jeg kommer, var at yngstedatter ( ca 1,5 -2  år ) tok en sjokolade og forsvant ut av Narvesen på Alnabru.  Jeg fikk selvsagt huket tak i henne og dro henne inn igjen og fikk betalt sjokoladen, samtidig som jeg prøvde å forklare henne at det ikke bare er å ta med seg. Vi må betale også. 

Nicklusheletida
morsan skrev (4 timer siden):

Nå er det blitt flere betydninger av uttrykket/spørsmålet her :)  Så for å ta alle:

* Forsettlig stjeling eller nasking i butikk, kiosk el lign, eller unnlatelse av å betale på serveringssted, bensinstasjon osv: Det har jeg aldri gjort. Men det jeg har tatt, er slikt som noen post-it-blokker og penner fra jobb, noen få glass ol fra utesteder, og en gang rappet jeg også et lite skilt fra en vegg. 

* Tatt med noe i vanvare: Det har skjedd flere ganger at jeg oppdager at noe ligger igjen i trillevogna etter at jeg trodde alt var lagt på båndet, men jeg har alltid oppdaget det i tide og betalt. Kan bare huske ett tilfelle der jeg kom helt hjem (det kan jo ha skjedd flere ganger uten at jeg husker det) og det var en gang jeg hadde puttet oppi handleposen en matvare som må ha tilhørt personer etter meg i køa. Jeg gikk ikke tilbake med det.

Kan også ta med slang: Heller ikke her utmerker jeg meg. I min pure ungdom har jeg bare tatt litt rips og en sjelden gang rabarbra og nepe! 😆 Husker også at en venninne og jeg sto opp midt på natta en lys sommernatt under en «sleep over». Vi sneik oss ut og gikk rundt i nabolaget og plukket hageblomster til hver vår store bukett, men bare få blomster fra hver hage. Jeg ga den til mor og sa vi hadde fått den av venninnas tante eller noe slikt. Vi var ca 13 år.

Alt i alt tilnærmet et dydsmonster 😅😅

Epleslang og slikt har jeg vært på også. Jeg klarer ikke helt å sammenligne det med å stjele på butikk. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...