Gå til innhold

Hvor mange kroner bruker du på en ferie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

 Jeg er kun med for å spare opp penger, og fordi jeg skal vise at jeg er selvstendig mtp på mål i fremtiden. 

Anonymkode: 4581e...656

Det har du nok vist dem, tenker jeg, når du bruker så mye penger på ferien at du må låne mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Prøv og forstå meg også da og ikke bare henne. Hun blir alltid forstått av dere og veldig sjeldent meg. 

Jeg synes faktisk @laban svarte med forståelse for at forholdene kan være slik at også din mor må jenke seg; hun skrev bl.a. til slutt:

"Siden jeg har stor aldersforskjell på barna, er jeg ikke så opphengt i at alle må gjøre det samme hele tiden på ferier. Det hadde ikke vært mulig mens de var for unge til å gjøre ting alene, Men jeg vet at noen foreldre ser på det som et nederlag om de ikke har intens familietid hele døgnet. Det finnes sikkert noen som har problemer med å redusere på dette kravet når barna blir voksne. I så fall bør begge parter jenke seg litt."

Når vi kommenterer her inne, kommenterer vi jo ut fra eget ståsted og egne erfaringer. Sånn sett vil det jo naturlig nok kunne ha betydning at mange av oss her inne er nærmere din mor enn deg i alder, og derfor både har vært barn som har vært med foreldre på tur OG at vi selv har vært foreldre som har hatt med barn i ulike aldre på tur. Vi har dermed erfaring fra "begge sider".  Men kanskje enda viktigere, er jo at vi kommenterer på det DU skriver og forsøker å gi råd til DEG, og hvordan vi mener du bør forholde deg basert på det du skriver. Hvis det hadde vært din mor som hadde lagt ut om ferien, kunne det jo hende at hun hadde fått svar at hun ikke måtte kjefte så mye og ikke forvente at voksne barn skal henge med på alt foreldrene gjør i ferien - hva vet jeg. 

Uansett, som andre har nevnt ser dere ut til å ha et kommunikasjonsproblem. Og det kan godt hende at moren din har kjørt seg litt fast i irritasjonen over oppførselen din og går for mye på repeat. Det er likevel ikke det samme som at du skal ha rett hver gang og aldri inngå kompromiss. Kompromisser er en del av grunnvilkårene i menneskelig samkvem, enten det er i familierelasjoner, blant venner eller på jobben. Alle må gi og ta, hele tiden. Også mellom voksne. Også mellom folk som elsker hverandre. 

Det er verken nyttig, konstruktivt eller hyggelig om man kommer inn i et kjeftemodus. Det er ikke hyggelig for noen av dere. Men det slutter ikke av seg selv. Dere burde tatt dere en skikkelig prat en gang når forholdene er rolige og snakke om forventningsavklaringer. Du bør komme moren din i møte på noe, hun bør komme deg i møte på annet. Hvis dere ikke klarer å få til en god tone og en enighet om hvordan ting bør være på en ferie (som hun betaler for), så bør du faktisk begynne å feriere alene. Da får dere begge det hyggeligere i ferien.

Så vil jeg bare avslutte med en ting til, relatert til et jeg sa over om at jeg (og mange andre her inne) har erfaring fra "begge sider" mht. ferie med foreldre og voksne barn: Det du forteller både om dine egne valg og oppførsel og om din mors reaksjon og krav er likevel ikke noe som jeg kjenner meg igjen i. Hos oss har det vært fred og fordragelighet og hyggelig samkvem, både unge voksne og deres foreldre har tatt hensyn til hverandre og innrettet seg på hverandre. "Gæmlisene" har tatt hensyn til at det er ungdommer med på tur, ungdommene er også imøtekommende og takknemlige. Takk og pris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
morsan skrev (12 minutter siden):

Jeg synes faktisk @laban svarte med forståelse for at forholdene kan være slik at også din mor må jenke seg; hun skrev bl.a. til slutt:

"Siden jeg har stor aldersforskjell på barna, er jeg ikke så opphengt i at alle må gjøre det samme hele tiden på ferier. Det hadde ikke vært mulig mens de var for unge til å gjøre ting alene, Men jeg vet at noen foreldre ser på det som et nederlag om de ikke har intens familietid hele døgnet. Det finnes sikkert noen som har problemer med å redusere på dette kravet når barna blir voksne. I så fall bør begge parter jenke seg litt."

Når vi kommenterer her inne, kommenterer vi jo ut fra eget ståsted og egne erfaringer. Sånn sett vil det jo naturlig nok kunne ha betydning at mange av oss her inne er nærmere din mor enn deg i alder, og derfor både har vært barn som har vært med foreldre på tur OG at vi selv har vært foreldre som har hatt med barn i ulike aldre på tur. Vi har dermed erfaring fra "begge sider".  Men kanskje enda viktigere, er jo at vi kommenterer på det DU skriver og forsøker å gi råd til DEG, og hvordan vi mener du bør forholde deg basert på det du skriver. Hvis det hadde vært din mor som hadde lagt ut om ferien, kunne det jo hende at hun hadde fått svar at hun ikke måtte kjefte så mye og ikke forvente at voksne barn skal henge med på alt foreldrene gjør i ferien - hva vet jeg. 

Uansett, som andre har nevnt ser dere ut til å ha et kommunikasjonsproblem. Og det kan godt hende at moren din har kjørt seg litt fast i irritasjonen over oppførselen din og går for mye på repeat. Det er likevel ikke det samme som at du skal ha rett hver gang og aldri inngå kompromiss. Kompromisser er en del av grunnvilkårene i menneskelig samkvem, enten det er i familierelasjoner, blant venner eller på jobben. Alle må gi og ta, hele tiden. Også mellom voksne. Også mellom folk som elsker hverandre. 

Det er verken nyttig, konstruktivt eller hyggelig om man kommer inn i et kjeftemodus. Det er ikke hyggelig for noen av dere. Men det slutter ikke av seg selv. Dere burde tatt dere en skikkelig prat en gang når forholdene er rolige og snakke om forventningsavklaringer. Du bør komme moren din i møte på noe, hun bør komme deg i møte på annet. Hvis dere ikke klarer å få til en god tone og en enighet om hvordan ting bør være på en ferie (som hun betaler for), så bør du faktisk begynne å feriere alene. Da får dere begge det hyggeligere i ferien.

Så vil jeg bare avslutte med en ting til, relatert til et jeg sa over om at jeg (og mange andre her inne) har erfaring fra "begge sider" mht. ferie med foreldre og voksne barn: Det du forteller både om dine egne valg og oppførsel og om din mors reaksjon og krav er likevel ikke noe som jeg kjenner meg igjen i. Hos oss har det vært fred og fordragelighet og hyggelig samkvem, både unge voksne og deres foreldre har tatt hensyn til hverandre og innrettet seg på hverandre. "Gæmlisene" har tatt hensyn til at det er ungdommer med på tur, ungdommene er også imøtekommende og takknemlige. Takk og pris!

Fint du er perfekt og har alltid vært perfekt. Den siste avsnittet trengte du ikke skrive. Det må være uvanlig og krangle med de du elsker mest skjønner jeg til hvordan du skriver. Det er kanskje derfor du aldri har reist på ferie med moren din fordi du aldri har hatt følelser på det. Eller vist dem. Det er faktisk normalt å krangle innad i en vanlig familie.  Og nei jeg skal ikke ferie alene. Takk og pris. 

Anonymkode: 4581e...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (2 timer siden):

Det har du nok vist dem, tenker jeg, når du bruker så mye penger på ferien at du må låne mer. 

Du hadde ikke annet å komme med? Har ikke sagt jeg skal låne, jeg sa kanskje. Uansett regner jeg med at det ordner seg. Gidder ikke diskutere dette mer med dere😣

Anonymkode: 4581e...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fint du er perfekt og har alltid vært perfekt. Den siste avsnittet trengte du ikke skrive. Det må være uvanlig og krangle med de du elsker mest skjønner jeg til hvordan du skriver. Det er kanskje derfor du aldri har reist på ferie med moren din fordi du aldri har hatt følelser på det. Eller vist dem. Det er faktisk normalt å krangle innad i en vanlig familie.  Og nei jeg skal ikke ferie alene. Takk og pris. 

Anonymkode: 4581e...656

Oi, er du våken? 🙂 Da rekker du frokosten klokken 11 da :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
morsan skrev (30 minutter siden):

Oi, er du våken? 🙂 Da rekker du frokosten klokken 11 da :)

 

Nei jeg skal ikke ha frokost. Og nei jeg er ikke våken, ligget og irritert meg over irriterende mor i hele natt så nå skal jeg sove mer og sabotere hele dagen. 

Anonymkode: 4581e...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei jeg skal ikke ha frokost. Og nei jeg er ikke våken, ligget og irritert meg over irriterende mor i hele natt så nå skal jeg sove mer og sabotere hele dagen. 

Anonymkode: 4581e...656

Høres ut som en hyggelig ferie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
morsan skrev (1 minutt siden):

Høres ut som en hyggelig ferie

Ja det er det for meg. Så lenge jeg ikke får det jeg er sur for da blir det sånn. Og før du tenker ditt om det kan jeg si det er bare jeg som ikke har fått. Og det er er sur for, naturligvis fordi jeg er et menneske akkurat som deg. 

Anonymkode: 4581e...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei jeg skal ikke ha frokost. Og nei jeg er ikke våken, ligget og irritert meg over irriterende mor i hele natt så nå skal jeg sove mer og sabotere hele dagen. 

Anonymkode: 4581e...656

Enda en flott måte å vise hvor voksen og ansvarlig du har blitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (3 timer siden):

Enda en flott måte å vise hvor voksen og ansvarlig du har blitt. :)

Ja det synes jeg også. Leser foresten sarkasmen din lang vei. Det har jeg uansett blitt og er. Å være voksen vil si og gjøre egne valg. 

Anonymkode: 4581e...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja det synes jeg også. Leser foresten sarkasmen din lang vei. Det har jeg uansett blitt og er. Å være voksen vil si og gjøre egne valg. 

Anonymkode: 4581e...656

Feil. Å være voksen betyr å ta ansvarlige valg både for seg selv og de rundt seg.

Ser ellers at du sier du er ferdig utlært flere steder. Å si det viser en svært umoden tankegang. Friske, voksne mennesker vet at man aldri er utlært, at man lærer noe nytt hele livet, og mange er så heldige å erkjenne at «jo mer jeg vet, jo mer vet jeg at jeg ikke kan være sikker på». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (59 minutter siden):

Feil. Å være voksen betyr å ta ansvarlige valg både for seg selv og de rundt seg.

Ser ellers at du sier du er ferdig utlært flere steder. Å si det viser en svært umoden tankegang. Friske, voksne mennesker vet at man aldri er utlært, at man lærer noe nytt hele livet, og mange er så heldige å erkjenne at «jo mer jeg vet, jo mer vet jeg at jeg ikke kan være sikker på». 

Kan gå med på å være enig i det. Du har sikkert rett i akkurat det. Men faktisk er det også sånn at det og være voksen det kan være på forskjellige måter. Det er ikke et fasit svar på det. Synes du virkelig det? 

Anonymkode: 4581e...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det synes jeg også. Leser foresten sarkasmen din lang vei. Det har jeg uansett blitt og er. Å være voksen vil si og gjøre egne valg. 

Anonymkode: 4581e...656

I følge din definisjon av å være voksen så er det å gjøre egne valg uten kompromiss, og så bli sur hvis noen reagerer på det. 

I følge den definisjonen oppfører både du og din familie dere voksent.Så kan man se hvor hyggelig det er.

Jeg for min del er glad jeg og de rundt meg opererer etter en annen forståelse av hva det vil si å være voksen. 

Men whatever floats your boat.

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Vhanja skrev (8 minutter siden):

I følge din definisjon av å være voksen så er det å gjøre egne valg uten kompromiss, og så bli sur hvis noen reagerer på det. 

I følge den definisjonen oppfører både du og din familie dere voksent.Så kan man se hvor hyggelig det er.

Jeg for min del er glad jeg og de rundt meg opererer etter en annen forståelse av hva det vil si å være voksen. 

Men whatever floats your boat.

Jeg har ikke blitt sur. Hvor har jeg blitt sur? Grunnen til at vi krangler er jo fordi jeg ikke får være den jeg er med mine behov. Synes du det er så spesielt eller? Jeg vet jo godt at jeg fremstår som vanskelig av og til. Jeg er jo ikke helt blåst! 

Anonymkode: 4581e...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Til egenkapital til bolig?

Anonymkode: 3bcee...89b

Nei camping bil sånn at jeg kan kjøre jorden rundt. 

Anonymkode: 4581e...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har ikke blitt sur. Hvor har jeg blitt sur?

Anonymkode: 4581e...656

 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja det er det for meg. Så lenge jeg ikke får det jeg er sur for da blir det sånn. Og før du tenker ditt om det kan jeg si det er bare jeg som ikke har fått. Og det er er sur for, naturligvis fordi jeg er et menneske akkurat som deg. 

Anonymkode: 4581e...656

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (2 minutter siden):

 

 

Ja men jeg har jo ikke blitt sur på deg. Ja jeg ser det, og det må jeg prøve og jobbe meg ut når ting blir vanskelig. 

Anonymkode: 4581e...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 hours ago, AnonymBruker said:

Det vet du ikke for øvrig. Jeg er voksen utlært på livet så med det kan jeg være ganske gammel selv. 

Anonymkode: 4581e...656

Når du skal på ferie neste gang kan du be om å få være julenissen selv.

Anonymkode: 8918e...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når du skal på ferie neste gang kan du be om å få være julenissen selv.

Anonymkode: 8918e...e5f

Har du stått opp med feil fot? Du burde heller komme meg i møte når jeg nå går alle i møte, med innsikt. 

Anonymkode: 4581e...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.7.2023 den 16.21):

På hverdager har de fleste vært på jobb/skole i flere timer allerede. Frokost spiser man med 6 - 7 tiden. Luker på hvilken planet du lever på. 🙄

Anonymkode: 3bcee...89b

Jeg jobber og spiser frokost kl 11. Det første måltidet på dagen for meg er når det er lunsj på jobben. 

Anonymkode: 3c87e...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...