Gå til innhold

Noen som tror at denne verden er ekte?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ekte i forhold til hva? 

Vi har jo sanser som syn, hørsel og berøring, og jeg stoler ganske mye på dem. Så det jeg ser, hører og kan berøre konkluderer jeg med er fra ekte mennesker og gjenstander i en ekte verden. 

Så kan jeg for både filosofiens skyld, og også for underholdning lure på litt av hvert. Men det opptar meg ikke så mye sånn til vanlig. 

Endret av Kashmir
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Ekte i forhold til hva? 

Vi har jo sanser som syn, hørsel og berøring, og jeg stoler ganske mye på dem. Så det jeg ser, hører og kan berøre konkluderer jeg med er fra ekte mennesker og gjenstander i en ekte verden. 

Så kan jeg for både filosofiens skyld, og også for underholdning lure på litt av hvert. Men det opptar meg ikke så mye sånn til vanlig. 

Men noen kan jo tukle med hjernen din for å simulere sanseintrykk barne man er smart nok

Anonymkode: 32496...458

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men noen kan jo tukle med hjernen din for å simulere sanseintrykk barne man er smart nok

Sånne tanker ser jeg ikke noe poeng i å gruble over. Tanker som det slår meg heller ikke. Og hvis det mot alle odds skulle være sånn, så javel, det får jeg jo da åpenbart ikke gjort noe med 😀

Hvorfor tenker du på det? 

Annonse

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Sånne tanker ser jeg ikke noe poeng i å gruble over. Tanker som det slår meg heller ikke. Og hvis det mot alle odds skulle være sånn, så javel, det får jeg jo da åpenbart ikke gjort noe med 😀

Hvorfor tenker du på det? 

Jeg tenker på det fordi jeg stadig får stikk fra noen når jeg har disse tankene

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi lever nok i en simulering, ingenting er virkelig? Hvem vet.

https://forskning.no/teknologi-data-filosofiske-fag/elon-musks-ville-id-vi-lever-i-en-simulering/267640

Anonymkode: 29f1b...5cf

Veldig intressant det kan ikke være mulig av vi er ekte

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker på det fordi jeg stadig får stikk fra noen når jeg har disse tankene

Okay. Jeg fikk stadig stikk jeg også fordi jeg ikke tok i dørhåndtak og nektet å spise mat andre har smurt ( brødskiver ) At det tok fem minutter å gå ut en dør ( da jeg var på mitt verste ) 

Jeg skjønte og skjønner fremdeles at folk reagerer på visse ting. De stikkene er ikke ondskapsfulle, men det er mye ironi kanskje? Noen ganger virker det vi sier og gjør litt koko for andre, og det virker koko på meg selv også. 

Kanskje vi bør tåle det?  Såfremt det ikke blir mobbing så klart. Eller nærmer seg det. 

Everybody skrev (3 minutter siden):

Vi lever i en simulert virkelighet i følge Elon Musk.

Han er vel ikke akkurat så bastant? 😀 han får jo så mange merkelige spørsmål, og han svarer litt hit og dit på ting. At han ikke utelukker betyr ikke at han tror på det..

Endret av Kashmir

Annonse

Glitter skrev (6 minutter siden):

Jeg synes verden er uekte. Det eneste som er ekte for meg er meg selv for det er alt jeg kjenner. Men jeg får bare leve i å føle på den aleneheten det gir. 

Kanskje dette er det som er tilbake av den diagnosen du er lite preget av nå? For det hører med at man kan føle seg tom og alene med den diagnosen. 

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Han er vel ikke akkurat så bastant? 😀 han får jo så mange merkelige spørsmål, og han svarer litt hit og dit på ting. At han ikke utelukker betyr ikke at han tror på det..

Det er nok av forskere som mener det, som Nick Bostrom. Uansett, ikke mulig å få bekreftet eller avkreftet det. Får bare spille med. Akkurat som vi får late som vi har fri vilje, selv om vi ikke har det.

Vendi skrev (8 minutter siden):

Men det å snakke med folk ansikt til ansikt og skrive på nett (så sant man får svar/tilbakemeldinger) på det man selv sier og skriver, skulle vel tale imot at en er helt aleine i verden og den eneste som eksisterer? Hvem er det da man kommuniserer med muntlig og skriftlig hvis ikke det finnes noen andre enn en selv her i verden? 

Vet ikke. Noen ganger føles selv mine barn som uekte skall. Jeg kan sitte og snakke med noen og føle at de ikke har en bevissthet slik jeg har en bevissthet og da kan jeg føle på litt frykt og på denne aleneheten. 

Men det er kanskje bare følelser. 

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Kanskje dette er det som er tilbake av den diagnosen du er lite preget av nå? For det hører med at man kan føle seg tom og alene med den diagnosen. 

Nei det er ikke det å føle meg tom jeg mener. 

Egentlig forstår jeg ikke helt hvordan man kan føle seg tom. Kroppen er jo en fylt masse. 

Endret av Glitter
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er nok av forskere som mener det, som Nick Bostrom. Uansett, ikke mulig å få bekreftet eller avkreftet det. Får bare spille med. Akkurat som vi får late som vi har fri vilje, selv om vi ikke har det.

Ja, det er sant at noen tror det. Andre ikke. 

Det kan være interessant og gøy å lese om det noen ganger. Det er jo også filosofer som mener at vi lever i en illusjon.

Men det er ikke tanker som normalt opptar meg da.  

Glitter skrev (7 minutter siden):

Vet ikke. Noen ganger føles selv mine barn som uekte skall. Jeg kan sitte og snakke med noen og føle at de ikke har en bevissthet slik jeg har en bevissthet og da kan jeg føle på litt frykt og på denne aleneheten. 

Men det er kanskje bare følelser. 

Nei det er ikke det å føle meg tom jeg mener. 

Egentlig forstår jeg ikke helt hvordan man kan føle seg tom. Kroppen er jo en fylt masse. 

Tom kan bety å føle at man ikke blir inspirert. At man kjeder seg. At man ikke ser poeng i å gjøre ting. At man ikke har en klar identitetsfølelse. Slike ting er nok hva som menes med tomhet. Lite substans om du vil. 

Endret av Kashmir
Kashmir skrev (5 minutter siden):

Tom kan bety å føle at man ikke blir inspirert. At man kjeder seg. At man ikke ser poeng i å gjøre ting. At man ikke har en klar identitetsfølelse. Slike ting er nok hva som menes med tomhet. Lite substans om du vil. 

Okei. Men å kjede seg gjør jo de fleste fra tid til annen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...