Gå til innhold

Er det noen gang greit å påføre andre skam?

Anbefalte innlegg

Solstrim skrev (2 minutter siden):

Aldri hatet noen, jeg. Er det normalt å hate? 

Jeg hater en person, og det er pga den mishandling og forfølgelse han utsatte meg for. 

Men ellers så er det ikke normalt for meg å hate noen. Det er et ganske sterkt ord. 

Fortsetter under...

Glitter skrev (1 minutt siden):

Jeg hater en person, og det er pga den mishandling og forfølgelse han utsatte meg for. 

Men ellers så er det ikke normalt for meg å hate noen. Det er et ganske sterkt ord. 

Ja, i slike tilfeller er det nok normalt å hate. I alle fall veldig forståelig. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Først må man definere hva "å hate" betyr.

Anonymkode: 3294b...1ad

Ja. Tipper mange bare har lagt det til i vokabularet sitt uten kanskje helt å vite hva det betyr eller innebærer. Det er noe man i noen tilfeller bare sier, tror jeg. 

Endret av Solstrim
Solstrim skrev (17 minutter siden):

Aldri hatet noen, jeg. Er det normalt å hate? 

Nei, det tror jeg ikke at det er. Men på nett blir det kalt hat når det kun er rettet negativ og hetsende kritikk mot noen. Som å gå på usakligheter som å hetse utseende og alt mellom himmel og jord. 

Det som vel definerer hat fra "bare" hets og mobbing er når man vil "utrydde" eller "bli kvitt noen". I det flere går sammen i grupper på nett, så blir det dermed hat siden de oppfordrer til å ekskludere osv. Å ødelegge for andre også. Det er hat, og der skjer gjerne i grupper fordi de må stå samnen mot noe de temker er "større enn dem selv", og da blir det ekstra truende. 

Du har helt sikkert sett dette hatet på nett? Og også på ungdomsskolen 🙃

Det er et ganske interessant fenomen som er "lovlig" i serier hvor man hater den usympatosle birollekarakteren. Da er det gøy. Men det blir dratt med til nett hvor ekte mennesker får gjennomgå. Rampelys på Kg er en arena som godt eksempel. Så veldig uvanlig er det nok ikke på visse felt.

Tror hat ellers ikke er så normalt å føle på.

Annonse

Vhanja skrev (19 minutter siden):

Jeg er enig i at "hate" er et sterkt ord. Tror det eneste jeg kan bruke det om for min del er dyremishandlere. Det er en av de få situasjoner hvor jeg kunne blitt voldelig.

Også hater jeg Trump.

Men hater du vil du 'utslette". Fjerne objektet helt. Ikke "bare" bli voldelig. 

Så ja, det er sterkt. 

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Men hater du vil du 'utslette". Fjerne objektet helt. Ikke "bare" bli voldelig. 

Så ja, det er sterkt. 

Trump er en av de få mennesker hvor jeg tror verden ville blitt bedre om han ikke levde. Så, ja, han ønsker jeg å utslette. 

Vhanja skrev (6 minutter siden):

Trump er en av de få mennesker hvor jeg tror verden ville blitt bedre om han ikke levde. Så, ja, han ønsker jeg å utslette. 

Jeg tror han er farlig. Eller det har han jo bevist. Men jeg tror absolutt at vi trengte ham. Det var en grunn til at han ble valgt. 

Det gikk bare for langt...

påskelilje skrev (1 time siden):

For meg er hat et ekstremt sterkt ord. Jeg har aldri hatet noen , og håper at jeg slipper å måtte oppleve det, fordi jeg tror at en blir ødelagt innvendig selv dersom en hater noen.

Jeg er helt enig med deg. Men er redd språket vårt har blitt betydelig påvirket av engelsk. "Hate" på engelsk har en mildere betydning enn samme ord på norsk. I filmer har jeg for eksempel hørt folk si "I hate you" som et slags ertende uttrykk for vennskapelig misunnelse.

Har også registrert norsk ungdom si eller skrive "Ikke hat meg" når det etter mitt syn er helt malplassert.

Nå høres jeg ut som om  jeg er 90, men jeg føler meg på feil klode når det snakkes om å shame, dømme, hate, blikke osv.

Stopp verden, jeg vil av!

påskelilje skrev (3 timer siden):

For meg er hat et ekstremt sterkt ord. Jeg har aldri hatet noen , og håper at jeg slipper å måtte oppleve det, fordi jeg tror at en blir ødelagt innvendig selv dersom en hater noen.

Betyr dette at du er mer tolerant ift hvordan folk oppfører seg mot hverandre? At vi som bruker ordet "hat" ( som jeg forklarer her ) har mye lavere terskel og kanskje urimelig lav i ditt syn- for å kalle noe uakseptabel oppførsel? 

Jeg har i tråden her forklart at hat går ut på å ha et ensidig negativt syn på noen man vil ekskludere/ fjerne. 

Hvordan definerer du hat og netthat? Gjerme hver for seg om du syns det er forskjell?

Jeg spør fordi jeg møter dette argumentet OFTE : "Hat er så sterkt, og det blir misbrukt", men helt alvorlig har ikke en eneste forklart hvordan hat opplevrs uten å høres ut som en tvers igjennom psykopat. Så.. kan du forklare? 🙂

Jeg er ikke enig i at å si noe som får andre til å føle skam er manipulasjon.

Hvis noen alltid kommer for sent til møter er det kanskje nødvendig til slutt å si fra uten å pakke det inn sånn at de kjenner litt på det. Det fungerer på meg i alle fall.

Annonse

Grendel skrev (14 minutter siden):

Hvis noen alltid kommer for sent til møter er det kanskje nødvendig til slutt å si fra uten å pakke det inn sånn at de kjenner litt på det. Det fungerer på meg i alle fall.

Jeg mener at det kommer an på hvor direkte man er.. 

Skal man først gi beskjed- om enn dårlig, eller komme med kritikk, så bør det sies direkte og tydelig. Da kan man riktignok bli oppfattet son hensynsløs, men heller det enn å komme med subtile og passiv aggresive utsagn. 

Det er dårlug oppførsel å alltid komme for sent til møter. Hvør mye skal voksne skånes og når? 

Jeg spurte alvorlig en gang om vi skulle behandle andre som om de var på verst mulig sted mentalt. Overraskende mange syns det var en god ide "fordi vi jo aldri vet"

Ikke helt lett å være enig i slike ting. 

Endret av Kashmir
Kashmir skrev (3 timer siden):

Betyr dette at du er mer tolerant ift hvordan folk oppfører seg mot hverandre? At vi som bruker ordet "hat" ( som jeg forklarer her ) har mye lavere terskel og kanskje urimelig lav i ditt syn- for å kalle noe uakseptabel oppførsel? 

Jeg har i tråden her forklart at hat går ut på å ha et ensidig negativt syn på noen man vil ekskludere/ fjerne. 

Hvordan definerer du hat og netthat? Gjerme hver for seg om du syns det er forskjell?

Jeg spør fordi jeg møter dette argumentet OFTE : "Hat er så sterkt, og det blir misbrukt", men helt alvorlig har ikke en eneste forklart hvordan hat opplevrs uten å høres ut som en tvers igjennom psykopat. Så.. kan du forklare? 🙂

Jeg tror ikke jeg er mer tolerant ift andre personers oppførsel enn andre, men for meg er det milevid forskjell på en handling jeg tenker er uakseptabel og en handling jeg ville kunne kjenne hat mot.

Hat er vel den aller sterkeste negative følelsen, vil jeg tro. 

Jeg tror at det har gått inflasjon i ordet hat nå, at når mange bruker det, kunne de (i mine øyne) heller sagt at de ikke aksepterer det, at de misliker det eller tar sterk avstand fra det, for eksempel. 

Du sier at det å hate impliserer at du ønsker personen/handlingen fjernet fullstendig. Jeg er ikke enig i at det er definisjonen. Det er mye/mange jeg kunne ønsket forsvant - personer som gjør overgrep mot andre, krigshandlinger eller terror m.m., men jeg har ikke noe personlig hat mot dem. For meg er hat noe ekstremt personlig, og jeg tror at dersom jeg noensinne skulle kjenne hat overfor noen, så måtte det være dersom noen gjorde noe forferdelig mot en av mine nærmeste, eller meg selv.

Når det er sagt, så gjentar jeg det jeg sa tidligere her, at jeg tror at en selv kan bli oppspist og ødelagt innvendig dersom en lar hatet vokse og ta plass, fordi drt er så ekstremt skremmende og nedbrytende for en selv - i tillegg til at det kan føre til handlinger en påfører andre i affekt, sinne og hat, som en kanskje vil angre på i ettertid.

Netthat har noen liknende aspekter, men jeg tror jeg må svare på det i morgen, er så trøtt nå.

Men forstår du mer av hva jeg mener nå?

Babette skrev (6 timer siden):

Jeg er helt enig med deg. Men er redd språket vårt har blitt betydelig påvirket av engelsk. "Hate" på engelsk har en mildere betydning enn samme ord på norsk. I filmer har jeg for eksempel hørt folk si "I hate you" som et slags ertende uttrykk for vennskapelig misunnelse.

Har også registrert norsk ungdom si eller skrive "Ikke hat meg" når det etter mitt syn er helt malplassert.

Nå høres jeg ut som om  jeg er 90, men jeg føler meg på feil klode når det snakkes om å shame, dømme, hate, blikke osv.

Stopp verden, jeg vil av!

Veldig enig med deg. Jeg er også 90 på dette området...!

påskelilje skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ikke jeg er mer tolerant ift andre personers oppførsel enn andre, men for meg er det milevid forskjell på en handling jeg tenker er uakseptabel og en handling jeg ville kunne kjenne hat mot.

Hat er vel den aller sterkeste negative følelsen, vil jeg tro. 

Jeg tror at det har gått inflasjon i ordet hat nå, at når mange bruker det, kunne de (i mine øyne) heller sagt at de ikke aksepterer det, at de misliker det eller tar sterk avstand fra det, for eksempel. 

Du sier at det å hate impliserer at du ønsker personen/handlingen fjernet fullstendig. Jeg er ikke enig i at det er definisjonen. Det er mye/mange jeg kunne ønsket forsvant - personer som gjør overgrep mot andre, krigshandlinger eller terror m.m., men jeg har ikke noe personlig hat mot dem. For meg er hat noe ekstremt personlig, og jeg tror at dersom jeg noensinne skulle kjenne hat overfor noen, så måtte det være dersom noen gjorde noe forferdelig mot en av mine nærmeste, eller meg selv.

Når det er sagt, så gjentar jeg det jeg sa tidligere her, at jeg tror at en selv kan bli oppspist og ødelagt innvendig dersom en lar hatet vokse og ta plass, fordi drt er så ekstremt skremmende og nedbrytende for en selv - i tillegg til at det kan føre til handlinger en påfører andre i affekt, sinne og hat, som en kanskje vil angre på i ettertid.

Netthat har noen liknende aspekter, men jeg tror jeg må svare på det i morgen, er så trøtt nå.

Men forstår du mer av hva jeg mener nå?

Jeg forstår absolutt hva du tenker her. Det er en interessant diskusjon, og jeg tror også at han kan være altoppslukende og ødeleggende. Vi ser noe av det o vetden nå.

Mem alt har nivåer.

Vi kan ta det når du er mer våken 😊

Grendel skrev (3 timer siden):

Er folk flest så hårsåre at de ikke tåler å høre at det er viktig av hensyn til andre å møte presis? Det kan være ren tankeløshet som gjør dem til tidsoptimister, og helt greit å si fra.

Som leder har jeg påpekt dette med møtedisiplin mange ganger, men aldri opplevd at det har blitt tatt ille opp. Om noen har "skammet seg", skjuler de det godt.

Jeg vet ikke helt hva du mener med at budskapet ikke skal pakkes inn. Nei, selvsagt ikke, men det er heller ingen vits i å skyte spurv med kanoner.

Babette skrev (5 minutter siden):

Er folk flest så hårsåre at de ikke tåler å høre at det er viktig av hensyn til andre å møte presis? Det kan være ren tankeløshet som gjør dem til tidsoptimister, og helt greit å si fra.

Som leder har jeg påpekt dette med møtedisiplin mange ganger, men aldri opplevd at det har blitt tatt ille opp. Om noen har "skammet seg", skjuler de det godt.

Jeg vet ikke helt hva du mener med at budskapet ikke skal pakkes inn. Nei, selvsagt ikke, men det er heller ingen vits i å skyte spurv med kanoner.

Vi har så lett for å ta oss selv og våre omgivelser og erfaringer som nålestokk og i bruk som argumenter. Det kan være helt ok i mange situsjoner. Men hvis man følger med på flere arenaer så skjer det mye utenom det som er normalt og vanlig for oss... 

Noen ganger har jeg vanskelig for å tro på enkelte ting- mem jeg tror mye er helt reelle opplevelser med og av. Og ja, det er mamge hårsåre mennesker.

Å påføre andre skam er min konfrontasjonsstil. Ikke noe jeg vet der og da i øyeblikket men når jeg tenker over hva jeg sa, kroppsspråk og spesielt blikket. 

Synes ikke det er noe bra. Men gjør noen meg sint så gjør sinnet mitt hva det kan for å knuse vedkommendes følelser og føler jeg har ganske heftige våpen til det. Er aldri fysisk men tror ikke dette er særlig mindre skadelig. 

Anonymkode: 56a2d...d57

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...