AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 Del Skrevet 7. november 2023 Vhanja skrev (9 timer siden): Interessant tema. Skam kan i noen tilfeller kanskje være en nyttig følelse å kjenne på for å forandre noe med seg selv som er dårlig oppførsel. Men i en del tilfeller vil skam ikke hjelpe, det vil bare gjøre at man føler seg verre uten at man klarer å endre oppførselen (f.eks ved avhengighet). Så er det også slik at det er forskjell på å om noen påfører en skam bevisst eller om man selv føler på skam uten at det var intensjonen til den andre. Så det er ikke gitt at andre påfører en skam, men at man påfører det på seg selv. Tenker du har et godt poeng angående nytteverdi. Noen ganger kan bevisstgjøring over en vane eller et feilsteg medføre skam fordi det helt naturlig bør være skam der når den som gjør noe galt erkjenner det. Altså hvis man skjønner at man har gjort noe skammelig, så er det helt vanlig og greit å følge på skam. Så endrer man seg kanskje. Det som er mer interessant, synes jeg, er hvilken måte dette blir gjort på og hvorfor avsender ender opp med å påføre skam? Var det berettiget, var det en form for manipulasjon eller bare eget sinnesutbrudd som ble sånn? Anonymkode: 56a2d...d57 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476009-er-det-noen-gang-greit-%C3%A5-p%C3%A5f%C3%B8re-andre-skam/page/3/#findComment-4217922 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 Del Skrevet 7. november 2023 Jeg prøver å følge disse ord: vær mot andre slik du vil andre skal være mot deg. Jeg liker ikke påføre andre hverken skam, skyld eller vonde følelser. Da får jeg dårlig samvittighet. hvis jeg skal ta opp noe kjipt, prøver jeg å starte med «jeg» jeg opplever, jeg føler, jeg tenker osv. så kommer jeg med min opplevelse av saken og hvordan det påvirker meg. Så får vedkommende mulighet til å si ting fra sitt ståsted. Dette er uansett nok til at vedkommende skjønner at jeg reagerer. Om de da føler på skam eller ubehag kommer det fra de selv, og ikke noe jeg bevisst har prøvd å påføre. når det gjelder barn. Nei, bare absolutt nei! skam er ingen god følelse å kjenne på. Anonymkode: f4fee...916 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476009-er-det-noen-gang-greit-%C3%A5-p%C3%A5f%C3%B8re-andre-skam/page/3/#findComment-4217925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grendel Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 Babette skrev (8 timer siden): Er folk flest så hårsåre at de ikke tåler å høre at det er viktig av hensyn til andre å møte presis? Det kan være ren tankeløshet som gjør dem til tidsoptimister, og helt greit å si fra. Som leder har jeg påpekt dette med møtedisiplin mange ganger, men aldri opplevd at det har blitt tatt ille opp. Om noen har "skammet seg", skjuler de det godt. Jeg vet ikke helt hva du mener med at budskapet ikke skal pakkes inn. Nei, selvsagt ikke, men det er heller ingen vits i å skyte spurv med kanoner. Jeg tror alle forstår at man bør møte i tide. Det er ikke noe man egentlig må forklare. Det skal være litt flaut å være sent ute. Når du tar opp det med møtedisiplin blir det tydelig at noen er litt irritert, og de rette personene føler skam. Det skal være litt flaut å komme for sent. Å pakke det inn er å forstå at "ungdom trenger søvn", at "småbarnsforeldre er slitne" eller det "akademiske kvarter". Det er veldig snilt siden det tar bort skamfølelsen. Det får ikke samme effekt heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476009-er-det-noen-gang-greit-%C3%A5-p%C3%A5f%C3%B8re-andre-skam/page/3/#findComment-4217958 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 8. november 2023 Forfatter Del Skrevet 8. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Å påføre andre skam er min konfrontasjonsstil. Ikke noe jeg vet der og da i øyeblikket men når jeg tenker over hva jeg sa, kroppsspråk og spesielt blikket. Synes ikke det er noe bra. Men gjør noen meg sint så gjør sinnet mitt hva det kan for å knuse vedkommendes følelser og føler jeg har ganske heftige våpen til det. Er aldri fysisk men tror ikke dette er særlig mindre skadelig. Anonymkode: 56a2d...d57 Bare takk for ærligheten. Jeg tror vi alle gjør det i større eller mindre grad, ubevisst eller med hensikt. Jeg opplevde at en person ble så sykt forbanna på meg, og måtte i tenkeboksen. Jeg fant ut at jeg hadde påført personen skam. Og når jeg tenkte videre, så ser jeg at vi alle forholdsvis ofte gjør det. I større og mindre grad. Derav denne tråden. Endret 8. november 2023 av Kashmir 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476009-er-det-noen-gang-greit-%C3%A5-p%C3%A5f%C3%B8re-andre-skam/page/3/#findComment-4217960 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 8. november 2023 Forfatter Del Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg prøver å følge disse ord: vær mot andre slik du vil andre skal være mot deg. Jeg liker ikke påføre andre hverken skam, skyld eller vonde følelser. Da får jeg dårlig samvittighet. hvis jeg skal ta opp noe kjipt, prøver jeg å starte med «jeg» jeg opplever, jeg føler, jeg tenker osv. så kommer jeg med min opplevelse av saken og hvordan det påvirker meg. Så får vedkommende mulighet til å si ting fra sitt ståsted. Dette er uansett nok til at vedkommende skjønner at jeg reagerer. Om de da føler på skam eller ubehag kommer det fra de selv, og ikke noe jeg bevisst har prøvd å påføre. når det gjelder barn. Nei, bare absolutt nei! skam er ingen god følelse å kjenne på. Anonymkode: f4fee...916 Skjønner. Vil bare si at "jeg føler" er noe JEG kan oppfatte som manipulerende. Det er fullt mulig at der er mitt problem på grunn av at jeg er som jeg er, men jeg kan bli provosert når folk sier "jeg føler meg dum/ oversett/ betydningsløs når det og dette skjer ( noe jeg da gjør ), og da må jeg likevel bli påført dårlig samvittighet eller ta hensyn, selv om jeg oppfatter det som den andres problem. Ikke så lett dette 😀 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476009-er-det-noen-gang-greit-%C3%A5-p%C3%A5f%C3%B8re-andre-skam/page/3/#findComment-4217961 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 (endret) Kashmir skrev (3 minutter siden): Skjønner. Vil bare si at "jeg føler" er noe JEG kan oppfatte som manipulerende. Det er fullt mulig at der er mitt problem på grunn av at jeg er som jeg er, men jeg kan bli provosert når folk sier "jeg føler meg dum/ oversett/ betydningsløs når det og dette skjer ( noe jeg da gjør ), og da må jeg likevel bli påført dårlig samvittighet eller ta hensyn, selv om jeg oppfatter det som den andres problem. Ikke så lett dette 😀 Å si "jeg føler" framfor "du gjør" blir man anbefalt som kommunikasjonsmåte i blant annet parterapi. Jeg synes det er bedre enn å gå rett på "hugget" hvis du skjønner. Kommunikasjon er vanskelig ja. Endret 8. november 2023 av Glitter 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476009-er-det-noen-gang-greit-%C3%A5-p%C3%A5f%C3%B8re-andre-skam/page/3/#findComment-4217962 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 8. november 2023 Forfatter Del Skrevet 8. november 2023 (endret) Glitter skrev (17 minutter siden): Å si "jeg føler" framfor "du gjør" blir man anbefalt som kommunikasjonsmåte i blant annet parterapi. Jeg synes det er bedre enn å gå rett på "hugget" hvis du skjønner. Kommunikasjon er vanskelig ja. Ja, jeg vet at det blir anbefalt. Og det kan også være greit å bruke det i flere situasjoner. Men jeg begynner å klø 🙃 Det er litt med det over-pedagogiske også. Jeg innser at det er mitt problem da.. Ja, kommunikasjon er veldig vanskelig til tider. Men også veldig interessant 🙂 Endret 8. november 2023 av Kashmir 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476009-er-det-noen-gang-greit-%C3%A5-p%C3%A5f%C3%B8re-andre-skam/page/3/#findComment-4217973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 påskelilje skrev (12 timer siden): Veldig enig med deg. Jeg er også 90 på dette området...! I går så jeg på TV-serien Kokkeskolen. Der brukte de uttrykket å "plate", altså et verb laget av et engelsk ord som egentlig er et substantiv. Jeg måtte tenke i to sekunder før jeg skjønte at det var å legge opp på tallerken. Hvorfor kan de ikke bare si det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476009-er-det-noen-gang-greit-%C3%A5-p%C3%A5f%C3%B8re-andre-skam/page/3/#findComment-4218010 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 8. november 2023 Forfatter Del Skrevet 8. november 2023 Babette skrev (3 minutter siden): I går så jeg på TV-serien Kokkeskolen. Der brukte de uttrykket å "plate", altså et verb laget av et engelsk ord som egentlig er et substantiv. Jeg måtte tenke i to sekunder før jeg skjønte at det var å legge opp på tallerken. Hvorfor kan de ikke bare si det? Ikke avspor sååå mye? 🙃 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476009-er-det-noen-gang-greit-%C3%A5-p%C3%A5f%C3%B8re-andre-skam/page/3/#findComment-4218011 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 Grendel skrev (3 timer siden): Jeg tror alle forstår at man bør møte i tide. Det er ikke noe man egentlig må forklare. Det skal være litt flaut å være sent ute. Når du tar opp det med møtedisiplin blir det tydelig at noen er litt irritert, og de rette personene føler skam. Det skal være litt flaut å komme for sent. Å pakke det inn er å forstå at "ungdom trenger søvn", at "småbarnsforeldre er slitne" eller det "akademiske kvarter". Det er veldig snilt siden det tar bort skamfølelsen. Det får ikke samme effekt heller. Hvis jeg sier noe med alle til stede, er det ikke i forbindelse med at en har kommet for sent. Jeg sier det som gjennomgang av "spilleregler", dvs. hva som forventes av alle. Man skal selvsagt ikke refse en enkelt i andres påhør. Men min erfaring er at det er samme personer som kommer for sent på jobb, til møter og ikke holder tidsfrister. Når det er et gjentakende mønster, bør man snakke med vedkommende under fire øyne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476009-er-det-noen-gang-greit-%C3%A5-p%C3%A5f%C3%B8re-andre-skam/page/3/#findComment-4218012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 Kashmir skrev (5 minutter siden): Ikke avspor sååå mye? 🙃 Mye av denne diskusjonen handler om språk. Og om hvordan ord og uttrykk som adpoteres fra engelsk blir lett å misforstå når de brukes i det norske språket. Som dette med skam, som har dukket opp i ymse nye sammenhenger i dagens vokabular. Men "shame on oyu" er et velkjent uttrykk på engelsk. I gamle dager kom man i skammekroken på skolen, og strenge foreldre ba barna om å skamme seg. Men dette med å påføre andre skam mellom voksne synes jeg lyder rart. En person kan si noe litt krast til meg, for eksempel: Du er altfor gammel til å gå med så korte skjørt. Men bryr jeg meg? Neida, jeg bare ler og tenker ikke mer på det. Skammen ville det være jeg selv som påførte meg. Avsender kan ha en intensjon, men det er mottakeren som styrer sin egen reaksjon. Hvis du løfter blikket og er åpen for store sammenhenger, åpnes nye kunnskapsdører. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476009-er-det-noen-gang-greit-%C3%A5-p%C3%A5f%C3%B8re-andre-skam/page/3/#findComment-4218017 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 8. november 2023 Forfatter Del Skrevet 8. november 2023 Babette skrev (11 minutter siden): Mye av denne diskusjonen handler om språk. Og om hvordan ord og uttrykk som adpoteres fra engelsk blir lett å misforstå når de brukes i det norske språket. Som dette med skam, som har dukket opp i ymse nye sammenhenger i dagens vokabular. Men "shame on oyu" er et velkjent uttrykk på engelsk. I gamle dager kom man i skammekroken på skolen, og strenge foreldre ba barna om å skamme seg. Men dette med å påføre andre skam mellom voksne synes jeg lyder rart. En person kan si noe litt krast til meg, for eksempel: Du er altfor gammel til å gå med så korte skjørt. Men bryr jeg meg? Neida, jeg bare ler og tenker ikke mer på det. Skammen ville det være jeg selv som påførte meg. Avsender kan ha en intensjon, men det er mottakeren som styrer sin egen reaksjon. Hvis du løfter blikket og er åpen for store sammenhenger, åpnes nye kunnskapsdører. Ja, men igjen : jeg har hatt meningsutveksling ang bla hat/ netthat tidligere, og et helt typisk utsagn er at hat er et VELDIG sterkt uttrykk. Jeg oppfatter det som at hets på nett dermed bagatelliseres- folk må liksom tåle litt ( spesielt om de stikker seg ut/ er mer kjente ) Når jeg da spør hva andre legger i hat, så er det ikke bare sterke følelser: det er liksom alt fra å ville kappe opp folk til å ønske og drepe dem mer "humant" 🙃 Er hat nødvendigvis ønske om død over andre? Hva mener DU med hat? Og jeg tenker at man påfører andre voksne skam både bevisst og ubevisst. For oss som har en tendens til å moralisere, så er det faktisk fort gjort selv om det ikke er personlig rettet mot noen. Andre som ser ut til å være vellykket på "alle" måter og fikser ting en selv er helt mislykket på. Slike ting kan få folk til å føle skam ( og da ofte "hat" mot de som fremstår perfekte og vellykket ) Å påføre skam ved å være nedlatende og latterligjøre er jo mer bevisst måte å få folk til å skamne seg. Ikke rent lite brukt da. Hva betød den siste setningen din? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476009-er-det-noen-gang-greit-%C3%A5-p%C3%A5f%C3%B8re-andre-skam/page/3/#findComment-4218023 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 Kashmir skrev (8 minutter siden): Ja, men igjen : jeg har hatt meningsutveksling ang bla hat/ netthat tidligere, og et helt typisk utsagn er at hat er et VELDIG sterkt uttrykk. Jeg oppfatter det som at hets på nett dermed bagatelliseres- folk må liksom tåle litt ( spesielt om de stikker seg ut/ er mer kjente ) Når jeg da spør hva andre legger i hat, så er det ikke bare sterke følelser: det er liksom alt fra å ville kappe opp folk til å ønske og drepe dem mer "humant" 🙃 Er hat nødvendigvis ønske om død over andre? Hva mener DU med hat? Og jeg tenker at man påfører andre voksne skam både bevisst og ubevisst. For oss som har en tendens til å moralisere, så er det faktisk fort gjort selv om det ikke er personlig rettet mot noen. Andre som ser ut til å være vellykket på "alle" måter og fikser ting en selv er helt mislykket på. Slike ting kan få folk til å føle skam ( og da ofte "hat" mot de som fremstår perfekte og vellykket ) Å påføre skam ved å være nedlatende og latterligjøre er jo mer bevisst måte å få folk til å skamne seg. Ikke rent lite brukt da. Hva betød den siste setningen din? Den siste setningen min betyr at du ikke bør være så rask med å melde avsporing. Det som kan se ut som avsporing ved første øyekast er kanskje ikke det likevel. Og innlegget du mener jeg avsporet i, var dessuten ikke et svar til deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476009-er-det-noen-gang-greit-%C3%A5-p%C3%A5f%C3%B8re-andre-skam/page/3/#findComment-4218027 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 8. november 2023 Forfatter Del Skrevet 8. november 2023 Babette skrev (1 minutt siden): Den siste setningen min betyr at du ikke bør være så rask med å melde avsporing. Det som kan se ut som avsporing ved første øyekast er kanskje ikke det likevel. Og innlegget du mener jeg avsporet i, var dessuten ikke et svar til deg. Jeg meldte ikke- jeg kom med en oppfordring. Ja, dette handler om skam og hat, og hva man legger i de uttrykkene. Da blir det jo litt ut i periferien å snakke om mat og å plate 🙃 Men ok. Jeg er egentlig mer interessert i hvordan du vil beskrive "hat" 🙂 Jeg får jo aldri noe svar på det. Det er kun komnentarer på hva det IKKE er... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476009-er-det-noen-gang-greit-%C3%A5-p%C3%A5f%C3%B8re-andre-skam/page/3/#findComment-4218030 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 Kashmir skrev (13 minutter siden): Jeg meldte ikke- jeg kom med en oppfordring. Ja, dette handler om skam og hat, og hva man legger i de uttrykkene. Da blir det jo litt ut i periferien å snakke om mat og å plate 🙃 Men ok. Jeg er egentlig mer interessert i hvordan du vil beskrive "hat" 🙂 Jeg får jo aldri noe svar på det. Det er kun komnentarer på hva det IKKE er... Jeg for min del hadde et oppriktig ønske om at han skulle dø. Både pga hat for det han gjorde, og for å hindre han i å fortsette. Istedenfor var jeg heller med på å få han dømt til forvaring i fengsel og jeg har fått mer fred. Så det lå det i det å hate noen for min del. Jeg har aldri før eller siden kjent et slikt hat. Det er hva jeg mener med at det er et sterkt ord. Men spørs om det finnes noen klar objektiv definisjon. Det blir jo veldig subjektivt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476009-er-det-noen-gang-greit-%C3%A5-p%C3%A5f%C3%B8re-andre-skam/page/3/#findComment-4218041 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 Kashmir skrev (18 minutter siden): Jeg meldte ikke- jeg kom med en oppfordring. Ja, dette handler om skam og hat, og hva man legger i de uttrykkene. Da blir det jo litt ut i periferien å snakke om mat og å plate 🙃 Men ok. Jeg er egentlig mer interessert i hvordan du vil beskrive "hat" 🙂 Jeg får jo aldri noe svar på det. Det er kun komnentarer på hva det IKKE er... Dette blir bare flisespikkeri og ordkløveri. Jeg mente ikke at du meldte fra til øvrigheten om avsporing, jeg mente at du skrev det til meg. Det du kaller avsporing har til alle tider vært noe av sjarmen med DOL. Jeg håper det bare er tråder du selv starter som du oppfatter deg som moderator for? Da vet jeg at jeg skal holde meg unna dem heretter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476009-er-det-noen-gang-greit-%C3%A5-p%C3%A5f%C3%B8re-andre-skam/page/3/#findComment-4218045 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 8. november 2023 Forfatter Del Skrevet 8. november 2023 (endret) Glitter skrev (10 minutter siden): Jeg for min del hadde et oppriktig ønske om at han skulle dø. Både pga hat for det han gjorde, og for å hindre han i å fortsette. Istedenfor var jeg heller med på å få han dømt til forvaring i fengsel og jeg har fått mer fred. Så det lå det i det å hate noen for min del. Jeg har aldri før eller siden kjent et slikt hat. Det er hva jeg mener med at det er et sterkt ord. Men spørs om det finnes noen klar objektiv definisjon. Det blir jo veldig subjektivt? Ja,jeg vet. Jeg har kjent på hat da det gjaldt ABB. Det var bare skremmende å kjenne på. Fryktelig intenst. Men jeg tror ikke hat MÅ være så intenst...? Jeg tror forakt kan sammenlignes med hat for min del. Og det har jeg følt et par ganger. Tror det ligger frykt i det også. Jeg tror jeg oppfatter det som en trussel at de har evnen til å ytre seg 🙃 så ville nok forvist dem til et isøde om jeg kunne. Neida. De kunne fint få vært på en sydhavsøy-bare ute av syne 😎 og tause. Endret 8. november 2023 av Kashmir 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476009-er-det-noen-gang-greit-%C3%A5-p%C3%A5f%C3%B8re-andre-skam/page/3/#findComment-4218046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 Kashmir skrev (1 minutt siden): Ja,jeg vet. Jeg har kjent på hat da det gjaldt ABB. Det var bare skremmende å kjenne på. Fryktelig intenst. Men jeg tror ikke hat MÅ være så intenst...? Jeg tror forakt kan sammenlignes med hat for min del. Og det har jeg følt et par ganger. Tror det ligger frykt i det også. Jeg tror jeg oppfatter det som en trussel at de har evnen til å ytre seg 🙃 så ville nok forvist dem til et isøde om jeg kunne. Neida. De kunne fint få vært på en sydhavsøy-bare ute av syne 😎 Ja, forakt er kanskje et riktig ord. Hehe, ja. Ute av syne ute av sinn er innimellom en god ting. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476009-er-det-noen-gang-greit-%C3%A5-p%C3%A5f%C3%B8re-andre-skam/page/3/#findComment-4218047 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vhanja Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 Kashmir skrev (1 minutt siden): Ja,jeg vet. Jeg har kjent på hat da det gjaldt ABB. Det var bare skremmende å kjenne på. Fryktelig intenst. Men jeg tror ikke hat MÅ være så intenst...? Jeg tror forakt kan sammenlignes med hat for min del. Og det har jeg følt et par ganger. Tror det ligger frykt i det også. Jeg tror jeg oppfatter det som en trussel at de har evnen til å ytre seg 🙃 så ville nok forvist dem til et isøde om jeg kunne. Neida. De kunne fint få vært på en sydhavsøy-bare ute av syne 😎 Ja, forakt var et bedre ord. Jeg føler forakt ovenfor dyremishandlere. Trump skulle jeg oppriktig ønske noen tok livet av. Vet ikke hva det klassifiseres som. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476009-er-det-noen-gang-greit-%C3%A5-p%C3%A5f%C3%B8re-andre-skam/page/3/#findComment-4218048 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 8. november 2023 Forfatter Del Skrevet 8. november 2023 Vhanja skrev (Akkurat nå): Ja, forakt var et bedre ord. Jeg føler forakt ovenfor dyremishandlere. Trump skulle jeg oppriktig ønske noen tok livet av. Vet ikke hva det klassifiseres som. Du tenker vel at det er preventivt at han dør..? Kanskje? Jeg har aldri ønsket noen døde, men jeg tror det er pga ocd/ tvangstanker. Muligens 🙂 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476009-er-det-noen-gang-greit-%C3%A5-p%C3%A5f%C3%B8re-andre-skam/page/3/#findComment-4218050 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.