Gå til innhold

Er det noen gang greit å påføre andre skam?

Anbefalte innlegg

Babette skrev (10 minutter siden):

Dette blir bare flisespikkeri og ordkløveri. Jeg mente ikke at du meldte fra til øvrigheten om avsporing, jeg mente at du skrev det til meg.  Det du kaller avsporing har til alle tider vært noe av sjarmen med DOL. Jeg håper det bare er tråder du selv starter som du oppfatter deg som moderator for? Da vet jeg at jeg skal holde meg unna dem heretter.

Unnskyld.

Jeg syns bare at tema er interessant, og det kommer mye bra her. Og litt avsporing er helt okay. Jeg var bare litt redd for at det skulle skli ut helt..

Fortsetter under...

Kashmir skrev (16 minutter siden):

Du tenker vel at det er preventivt at han dør..? Kanskje?

Jeg har aldri ønsket noen døde, men jeg tror det er pga ocd/ tvangstanker. Muligens 🙂

Jeg tenker at verden ville vært et bedre sted uten ham.

Babette skrev (3 timer siden):

I går så jeg på TV-serien Kokkeskolen. Der brukte de uttrykket å "plate", altså et verb laget av et engelsk ord som egentlig er et substantiv. Jeg måtte tenke i to sekunder før jeg skjønte at det var å legge opp på tallerken. Hvorfor kan de ikke bare si det?

Grøss. Har ikke hørt akkurat det ordet, men min datter på 19 bruker omtrent 40 % engelske ord/uttrykk eller forengelskede ord og uttrykk når hun snakker, så jeg blir oversvømt av det til daglig. Når jeg da repeterer med det norske ordet, blir hun litt småirritert, men synes vel egentlig at det er litt greit at jeg gjør det 😄

Babette skrev (3 timer siden):

Mye av denne diskusjonen handler om språk. Og om hvordan ord og uttrykk som adpoteres fra engelsk blir lett å misforstå når de brukes i det norske språket. Som dette med skam, som har dukket opp i ymse nye sammenhenger i dagens vokabular.

Men "shame on oyu" er et velkjent uttrykk på engelsk.

I gamle dager kom man i skammekroken på skolen, og strenge foreldre ba barna om å skamme seg. Men dette med å påføre andre skam mellom voksne  synes jeg lyder rart. En person kan si noe litt krast til meg, for eksempel:  Du er altfor gammel til å gå med så korte skjørt. Men bryr jeg meg? Neida, jeg bare ler og tenker ikke mer på det. Skammen ville det være jeg selv som påførte meg. Avsender kan ha en intensjon, men det er mottakeren som styrer sin egen reaksjon.

Hvis du løfter blikket og er åpen for store sammenhenger, åpnes nye kunnskapsdører.

Jeg synes også at uttrykket "å påføre andre skam" er fremmed, og jeg må tenke veldig for å forstå det. 

påskelilje skrev (16 minutter siden):

Jeg synes også at uttrykket "å påføre andre skam" er fremmed, og jeg må tenke veldig for å forstå det. 

Det er litt oppsiktsvekkende at dere er flere som syns det å påføre andre skam virker fremmed. Det er kanskje derfor det såpass ofte skjer- fordi en egentlig ikke reflekterer over det? 

Når det gjelder nett-hat så er det jo akkurat det som skjer : man vil få offeret til å føle seg mindreverdig, "feil", mislykket og udugelig. At de blir "kritisert" og hetset for å føle seg dårlige.

Det skjer jo tusen ganger om dagen på ulike plattformer 🙂

Babette skrev (6 timer siden):

Hvis jeg sier noe med alle til stede, er det ikke i forbindelse med at en har kommet for sent. Jeg sier det som gjennomgang av "spilleregler", dvs. hva som forventes av alle. Man skal selvsagt ikke refse en enkelt i andres påhør.

Men min erfaring er at det er samme personer som kommer for sent på jobb,  til møter og ikke holder tidsfrister. Når det er et gjentakende mønster, bør man snakke med vedkommende under fire øyne.

Som du er inne på så tror jeg det handler litt om språk. Jeg er ikke helt fortrolig med uttrykket "å påføre skam". Folk må stort sett ta ansvar for sin egen skam.

Jeg tenker at forskjellen på å ta opp noe i plenum eller under fire øyne handler mest om å ikke la personen miste ansikt foran andre. Jeg tror jeg hadde skammet meg en del hvis forsentkomming resulterte i en medarbeidersamtale. Da er det seriøst. Vi snakker kanskje om hårfine nyanser her.

Kanskje MDG prøver å påføre meg skam for å fly og spise kjøtt, men det fungerer bare i den grad jeg føler de har litt rett. Jeg kan ikke anklage dem for min skam. Det er så klart mye mer behagelig hvis ingen setter fingeren på det.

Annonse

Grendel skrev (37 minutter siden):

Som du er inne på så tror jeg det handler litt om språk. Jeg er ikke helt fortrolig med uttrykket "å påføre skam". Folk må stort sett ta ansvar for sin egen skam.

Jeg tenker at forskjellen på å ta opp noe i plenum eller under fire øyne handler mest om å ikke la personen miste ansikt foran andre. Jeg tror jeg hadde skammet meg en del hvis forsentkomming resulterte i en medarbeidersamtale. Da er det seriøst. Vi snakker kanskje om hårfine nyanser her.

Kanskje MDG prøver å påføre meg skam for å fly og spise kjøtt, men det fungerer bare i den grad jeg føler de har litt rett. Jeg kan ikke anklage dem for min skam. Det er så klart mye mer behagelig hvis ingen setter fingeren på det.

Hvis du stadig kom for sent, ville jeg i første omgang spørre om årsaken. Kanskje du må ta fjøsstellet før jobb, for eksempel. Det kan finnes legitime årsaker, og i slike tilfeller er det lurt å finne fleksible ordninger. Hvis du hadde skammet deg, tipper jeg du ikke hadde noen annen grunn til å komme for sent enn at du stadig forsover deg.

Vi er for øvrig helt enige når det gjelder "påført" skam. Den er i så fall selvpåført.

Jeg skal la denne tråden dø ut nå, men jeg er helt enig i at folk som føler på skam uten at noen bevisst prøver å påføre dem det, er selv den som har ansvar for egne følelser. Og eventuelle yteinger som følge av dem! Det var pga en sånn situasjon jeg lagde tråden også. 

Takk for alle innspill. Ble litt rotete og rar tråd- men den ble inspirerende og nyttig for meg ihvertfall 🙂

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...