Gå til innhold

Jul igjen, og julegaver til mange personer

Anbefalte innlegg

Jeg var mye utgifter, og sliter med å få det til å gå rundt. Nå nærmer det seg jul igjen. Jeg har minst 13 personer å kjøpe gave til. De fleste av disse har jeg ingen kontakt med. Men det forventes at man gir. Det er voksne nevøer og nieser og deres barn. Jeg synes det er unødvendig sløsing av penger å skulle kjøpe gave til alle sammen. Har forsøkt å ta det opp men i familien min ønskes det at man kjøper gaver til alle. 

Jeg vurderer enten å bare gi en hver sin sjokoladeplate til alle sammen eller kjøpe noe veldig billig. Det kan fort bli dyrt å kjøpe 13 julegaver. Hvor mange har dere å kjøpe til og hvor mye gir dere for? Forslag til noe å kjøpe ?  :)

Anonymkode: bf535...3fb

Fortsetter under...

Dette har du lagt ut tidligere år også og jeg tenker det samme nå som tidligere. Lag noe godt (håndarbeidet om du kan, en god chutney, hjemmelagd leverpostei, en god hjemmelagd likør på småflasker, noe bakst feks biscotti innpakket i cellofan med rød sløyfe etc) og gi det samme til alle pluss evt et flakslodd.

Jeg gir også til mange, men aldri mer enn jeg syns jeg har råd til. Noen får noe dyrere (typ jr, mamma og kjæresten), noen får noe småtteri (feks en bok kjøpt på salg eller vin pluss noe hjemmelaget), mens noen får kun noe hjemmelaget. Jeg bryr meg ikke om andre gir 50,- eller 5000,- til sine, jeg syns alle skal tilpasse verdien til egen lommebok og lyst. 

Hvis det er deg jeg har svart tidligere på den samme problemstillingen, vet du jo at jeg i stor grad foreslår det samme som @Kayia: Jeg ville laget godteri eller holdbare småkaker. Unge voksne som har flyttet hjemmefra, men ikke fått seg egen kjernefamilie, kjøper ofte ikke inn så mye ekstra til jul. Så det er passende gave til dem, hvis de absolutt skal ha noe, 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vurderer enten å bare gi en hver sin sjokoladeplate til alle sammen eller kjøpe noe veldig billig.

En kjøpt sjokoladeplate synes jeg blir meningsløst som eneste gave, det er heller ikke spesielt billig. Da ville jeg heller kjøpt refleks hos Clas Ohlson og et Flaxlodd. Sjekk også hos Normal om de har noen forbruksvarer i litt fancy innpakning, f.eks. krydder eller deodorant / såpe. 

Hvis det er noen du skal gi litt mer: Apotekene har relativt rimelige gavesett, både spiselige varer og "parfymerivarer". 

Jeg ordner julegave til ca. 10 personer, men de fleste er barn. De får noe foreldrene blir glade for (i år går det i votter, hansker og drikkeflasker) og noe de selv blir glade for (tidligere leker / spill, nå er de såpass store at det stort sett blir gavekort). Våre egne barn får selvsagt for langt større beløp, og så har jeg to venninner som jeg utveksler noe småtteri med. Så beløpene varierer selvsagt veldig.  

Endret av laban

Har 14 jeg gir til og da gir jeg til barna + de voksne jeg feirer jul med, dvs jeg gir selvfølgelig til datter, svigersønn og mor  når jeg ikke feirer jul med disse. 

Prøver å ligge på 200(+) til grandtantebarna mine. Min gamle mor får noe konfekt hun liker (kjøpt billig i Sverige)  Datter, svigersønn og barnebarnet får dyrere gaver. 

Akkurat nå så har jeg økonomi til å kjøpe så mange gaver, men hadde nok kuttet mer ned hvis jeg ikke hadde råd til det. Gir til grandtantebarna fordi jeg har kontakt med de, men hadde det ikke vært kontakt, så hadde jeg nok stoppet. 

Gaver bør gies med glede og ikke fordi noen mener en skal gi. En må også gi etter sin egen lommebok.

Jeg synes personlig at det er meningsløst å kjøpe gaver til godt etablerte voksne niesen og nevøer. De gir heller ikke noe tilbake selv. Men min søsken gir til mine voksne barn. 

De kommer til å få en veldig billig julegave i år. Den blir på max 50 kr per person. 

Enig med tipsene til laban om å gi refleks,  eller foreks såper. Dette er rimelige gaver. De får heller synes at jeg er en kjip tante. Jeg har ingen kontakt med dem annet enn i store familieselskap ca en gang i året uansett. 

emilie321 skrev (17 minutter siden):

Har 14 jeg gir til og da gir jeg til barna + de voksne jeg feirer jul med, dvs jeg gir selvfølgelig til datter, svigersønn og mor  når jeg ikke feirer jul med disse. 

Prøver å ligge på 200(+) til grandtantebarna mine. Min gamle mor får noe konfekt hun liker (kjøpt billig i Sverige)  Datter, svigersønn og barnebarnet får dyrere gaver. 

Akkurat nå så har jeg økonomi til å kjøpe så mange gaver, men hadde nok kuttet mer ned hvis jeg ikke hadde råd til det. Gir til grandtantebarna fordi jeg har kontakt med de, men hadde det ikke vært kontakt, så hadde jeg nok stoppet. 

Gaver bør gies med glede og ikke fordi noen mener en skal gi. En må også gi etter sin egen lommebok.

Jeg har inntekt til å kjøpe flotte gaver, men jeg har en rekke utgifter. Så for meg er det vanskelig. Jeg er enig med deg I at gaver bør gis etter lommeboken. 

Annonse

Jeg kjønner ikke hvorfor du skal gi til en rekke voksne nieser og nevøer + deres barn. Da jeg vokste opp så sluttet tanter og onkler å gi gaver etter deres nieser/nevøer ble konfirmert.

Vi har hatt år hvor vi har slitt med økonomien og da har vi sagt fra at årets gave blir en oppmerksomhet fordi vi kke har råd til mer. Da har vi gitt en flaske vin, et gavekort, en konfekteske osv.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var mye utgifter, og sliter med å få det til å gå rundt. Nå nærmer det seg jul igjen. Jeg har minst 13 personer å kjøpe gave til. De fleste av disse har jeg ingen kontakt med. Men det forventes at man gir. Det er voksne nevøer og nieser og deres barn. Jeg synes det er unødvendig sløsing av penger å skulle kjøpe gave til alle sammen. Har forsøkt å ta det opp men i familien min ønskes det at man kjøper gaver til alle. 

Jeg vurderer enten å bare gi en hver sin sjokoladeplate til alle sammen eller kjøpe noe veldig billig. Det kan fort bli dyrt å kjøpe 13 julegaver. Hvor mange har dere å kjøpe til og hvor mye gir dere for? Forslag til noe å kjøpe ?  :)

Sett ned foten, gi beskjed NÅ så de vet det i rimelig tid før jul at - jeg har ikke råd til å gi gaver til så mange så heretter blir det ikke gaver fra meg til jul lengre. Om de insisterer på å gi til deg/dere så er det deres eget valg, de vet nå at de ikke kommer til å få noe tilbake.

Nå som alle kan komme på alle kanaler som er på internett, så er det tusenvis av diy- videoer. Det kan ta litt tid å finne noe ok, men du bør finne ett eller annet, om så helt enkle og fine bokmerker. Alt fra konfekt til mer nyttige ting. 

Prøv om du kan finne ett eller annet der, og så lærer du å pakke inn gavene på morsomme måter også 😀 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er rimelige gaver. De får heller synes at jeg er en kjip tante.

Hvis ikke voksne folk allerede har forstått at man er nødt til å begrense gavekjøp til noe økonomien tåler, er det på tide de lærer det. Det er ikke kjipt, men fornuftig.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har forsøkt å ta det opp men i familien min ønskes det at man kjøper gaver til alle. 

Prøv å ta det opp på nytt når dere eventuelt treffes til jul. I år har så mange merket prisstigning og renteøkning, at det kan hende de er enige med deg i at det er tull å utveksle julegaver mellom voksne man ikke står spesielt nær. Så kanskje kan dere bli enige om å kutte dem ut fra og med neste jul.

Vil bare legge til en ting til - årsaken til at jeg foreslår noe hjemmelaget når du har dårlig råd er at dette gjerne oppleves større og mer ordentlig selv om det ikke koster mye. Jeg tror de fleste blir glad for (jule)bakst eller noe mer fancy (feks chutney) fordi veldig mange ikke tar seg tid til å lage dette selv. Jeg har en tradisjon der vi "bytter" leverpostei og soppsoya og kommenterer i ettertid at "i år var din skikkelig god altså" etc. Det er en hyggelig hilsen som krever litt arbeid i forkant, men som ikke koster skjorta pr. posjon, og det gir glede både å gi og få.

Jeg har sagt dette i andre lignende tråder også, men jeg er ikke like enig i at normal-såpe eller smådill til 50 kroner er en god ide, spesielt ikke til unge voksne. Mange av dem har godt med penger og rause vaner (før virkeligheten med lån og barn tar dem), og setter egentlig ikke så stor pris på billge såper eller reflekser (sorry @laban😇). De har råd til å være kresne på butikksortiment, men har ikke nødvenigvis tilgang på hjemmelagd mat eller håndarbeid (lugger feks). Flakslodd gir spenning og kan gi premie, uten at det koster skjorta, og er derfor en god tilleggsgave. 

Worriesome Plenty 2

Snakker ikke folk sammen? Det er vel bare å ta noen telefoner og si at du synes det er noe tull å kjøpe til voksne tantebarn?

Jeg har aldri fått en eneste gave av mine tanter og onkler. Jeg og den ene søsteren min har blitt enig i å ikke kjøpe til hverandre. Kan ikke du gjøre samme avtale mellom dine. Og bare gi til egne barn?

Annonse

Kayia skrev (53 minutter siden):

Jeg har sagt dette i andre lignende tråder også, men jeg er ikke like enig i at normal-såpe eller smådill til 50 kroner er en god ide, spesielt ikke til unge voksne. Mange av dem har godt med penger og rause vaner (før virkeligheten med lån og barn tar dem), og setter egentlig ikke så stor pris på billge såper eller reflekser (sorry @laban😇). De har råd til å være kresne på butikksortiment, men har ikke nødvenigvis tilgang på hjemmelagd mat eller håndarbeid (lugger feks). Flakslodd gir spenning og kan gi premie, uten at det koster skjorta, og er derfor en god tilleggsgave. 

Jeg tror ikke vi er så uenige, jeg trakk fram slike forbruksvarer kun som bedre enn en sjokoladeplate. 

laban skrev (17 minutter siden):

Jeg tror ikke vi er så uenige, jeg trakk fram slike forbruksvarer kun som bedre enn en sjokoladeplate. 

Det kommer litt an på hvem man kjøper til. Jeg hadde personlig blitt mye mer glad for en sjokoladeplate til 50 kr enn en såpe til 150 kroner. 

De som kjenner meg vet at jeg er veldig glad i sjokolade og at jeg er svært lite interessert i hygiene/sminkeprodukter. Så en sjokoladeplate hadde vist at de har tenkt på meg og kjøpt noe jeg faktisk liker. 

Vhanja skrev (4 minutter siden):

Det kommer litt an på hvem man kjøper til.

Det gjør det absolutt. Det er alltid en mulighet for å treffe blink eller bomme totalt. Ingenting er bedre enn at ts klarer å finne noe rimelig, men personlig, til hver enkelt. Men det virket ikke sånn ut fra startinnlegget. 

I trådstarters familie kan det godt hende det inngår både et voksent "tantebarn" som vil være strålende fornøyd med en marsipangris eller sjokolade, og et annet som trener og dusjer X ganger i uka og tar imot en deodorant med takk. Det er vanskelig for oss å vite. 

Men jeg så liksom for meg at alle skulle få en storplate Freia under juletreet, og det synes jeg virker både lite personlig / gjennomtenkt og lite "nyttig" (for en gjennomsnittlig ung voksen). Derav mine forslag - hvis forutsetningene er at det skal være billig og komme fra butikk. 

Vhanja skrev (18 minutter siden):

De som kjenner meg vet at jeg er veldig glad i sjokolade

Da hadde du nok likt konfektkulene eller sjokoladekjeksene jeg hadde laget til deg, hvis det var oss to dette gjaldt 😉

laban skrev (2 minutter siden):

Det gjør det absolutt. Det er alltid en mulighet for å treffe blink eller bomme totalt. Ingenting er bedre enn at ts klarer å finne noe rimelig, men personlig, til hver enkelt. Men det virket ikke sånn ut fra startinnlegget. 

I trådstarters familie kan det godt hende det inngår både et voksent "tantebarn" som vil være strålende fornøyd med en marsipangris eller sjokolade, og et annet som trener og dusjer X ganger i uka og tar imot en deodorant med takk. Det er vanskelig for oss å vite. 

Men jeg så liksom for meg at alle skulle få en storplate Freia under juletreet, og det synes jeg virker både lite personlig / gjennomtenkt og lite "nyttig" (for en gjennomsnittlig ung voksen). Derav mine forslag - hvis forutsetningene er at det skal være billig og komme fra butikk. 

Da hadde du nok likt konfektkulene eller sjokoladekjeksene jeg hadde laget til deg, hvis det var oss to dette gjaldt 😉

Ja, der er jeg enig med deg. Det å bare kjøpe sjokolade til alle blir lite gjennomtenkt. 

Og, ja, hadde satt pris på konfektkuler eller sjokoladekjeks. :D

Vhanja skrev (3 timer siden):

Jeg kjønner ikke hvorfor du skal gi til en rekke voksne nieser og nevøer + deres barn. Da jeg vokste opp så sluttet tanter og onkler å gi gaver etter deres nieser/nevøer ble konfirmert.

Vi har hatt år hvor vi har slitt med økonomien og da har vi sagt fra at årets gave blir en oppmerksomhet fordi vi kke har råd til mer. Da har vi gitt en flaske vin, et gavekort, en konfekteske osv.

Nå er ikke jeg ts, men jeg gir til grandtantebarna fordi jeg faktisk har kontakt med de. Men hadde de ikke vært en del av livet mitt, så hadde jeg nok ikke gitt noe.  Nevøer og nieser får når jeg feirer jul med de. Slik ts framstiller det, så hadde jeg kuttet ut gaver.

Synes en flaske vin, gavekort eller konfekt er helt greie gaver. 

laban skrev (7 timer siden):

Hvis ikke voksne folk allerede har forstått at man er nødt til å begrense gavekjøp til noe økonomien tåler, er det på tide de lærer det. Det er ikke kjipt, men fornuftig.

Prøv å ta det opp på nytt når dere eventuelt treffes til jul. I år har så mange merket prisstigning og renteøkning, at det kan hende de er enige med deg i at det er tull å utveksle julegaver mellom voksne man ikke står spesielt nær. Så kanskje kan dere bli enige om å kutte dem ut fra og med neste jul.

Jeg kommer til å kutte ned allerede i år. Jeg sliter hver jul med dette med julegaver. Jeg kommer til å gi en billig gave som koster nesten ingenting i åt. Og jeg kutter gave til nieser og nevøer som har barn. Da er det bedre å gi en gave til barnet 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...