Gå til innhold

"Du slutter ikke å leke fordi du blir gammel. Du blir gammel fordi du slutter å leke"

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om det utsagnet? Og hvis dere er enige- hvordan leker dere? Hvis dere ikke er enige, hvordan unngår dere å bli "gamle"? 

Et tredje alternativ er at noen blir gamle og trives med det- og det er jo helt okay. 

Fortsetter under...

Kashmir skrev (18 minutter siden):

Hva tenker dere om det utsagnet? Og hvis dere er enige- hvordan leker dere? Hvis dere ikke er enige, hvordan unngår dere å bli "gamle"? 

Et tredje alternativ er at noen blir gamle og trives med det- og det er jo helt okay. 

Gammel i alder blir jo mange av oss, men man kan jo holde seg ung i sinnet. :) Selv samler jeg på (norske) gamle dukker, av den typen barn lekte med på 40-70-tallet, og litt småtteri i den tilknytning. Jeg leker jo ikke med dem i den forstand, men kan kose meg med å sy klær til dem, strikke litt, bytte tøy på dem av og til, omplassere litt i dukkevogner og vugge og bytte på hvem som skal få stå på stas og hvem som skal få sitte i vogna en periode. :) 

I sommer var to andre dukke-damer og jeg på besøk hos en av landets største dukkesamlere, en fantastisk dame på over 80 år og hun var fast bestemt på at vi aldri må slutte å leke! Hun har et stort stabbur på 3 etg som er fullt av gamle leker, mest dukker, men også mye annet spennende! 

Når det kommer til lek så tar jeg vel det sånn helt konkret ut med mine nå voksne barn. Vi spiller spill, både brettspill, puslespill og dataspill, vi kan løpe rundt i hagen og kaste frisbee eller spille dart. :) 

Lillemus skrev (3 minutter siden):

Gammel i alder blir jo mange av oss, men man kan jo holde seg ung i sinnet. :) Selv samler jeg på (norske) gamle dukker, av den typen barn lekte med på 40-70-tallet, og litt småtteri i den tilknytning. Jeg leker jo ikke med dem i den forstand, men kan kose meg med å sy klær til dem, strikke litt, bytte tøy på dem av og til, omplassere litt i dukkevogner og vugge og bytte på hvem som skal få stå på stas og hvem som skal få sitte i vogna en periode. :) 

I sommer var to andre dukke-damer og jeg på besøk hos en av landets største dukkesamlere, en fantastisk dame på over 80 år og hun var fast bestemt på at vi aldri må slutte å leke! Hun har et stort stabbur på 3 etg som er fullt av gamle leker, mest dukker, men også mye annet spennende! 

Når det kommer til lek så tar jeg vel det sånn helt konkret ut med mine nå voksne barn. Vi spiller spill, både brettspill, puslespill og dataspill, vi kan løpe rundt i hagen og kaste frisbee eller spille dart. :) 

Det du skriver her gjorde meg mer glad enn jeg får uttrykt! 😀

Spørs hva man kaller leking. Selv er jeg f.eks veldig glad i ting som gaming, brettspill (litt mer "voksne" brettspill enn Ludo, da), Magic the Gathering og andre kortspill, fantasy osv. 

Jeg var over 40 år da vi var i London og jeg sto i kø for å bli tatt bilde av på King's Cross Station Platform 9 3/4. 😁

Jeg leker ikke så mye på vanlig tradisjonell måte, men jeg (og andre i familien) leker og tuller mye med ord og uttrykk, overdriver mimikk og grimaser og har diverse kallenavn på hverandre 😄 BARE til helt internt bruk altså 😄 

Jeg kan ta en dans med en av døtrene mine på stuegolvet, eller jeg kan leke ballerina helt alene og ta både øvelser og hopp med og uten musikk 😄 (har aldri danset ballett altså, men har vært nære på flere i løpet av hele livet)

Jeg synes det er gøy å hoppe og stupe i vannet, leke delfin og snurre rundt og plaske og herje, slik jeg gjorde da jeg var barn. Synes også det er gøy å leke i snøen, både lage engler, lage snøhytte (det er noen år siden sist nå), gå på ski og renne slalåm, og kan late som jeg er supergod skiløper i verdensklasse 😄 

Tror jeg fremdeles er leken, på min måte.

Jeg føler meg ung til sinns, slett ikke gammel. Det samme sier min mor på langt over 80 - at hun av og til skvetter når hun ser seg i speilet fordi hun kjenner seg veldig mye yngre enn det kroppen tilsier. Slik vil jeg også bli som overåttiåring.

Det er ikke så ofte jeg får latterkrampe, men jeg synes det er herlig å le skikkelig, og det gjør jeg innimellom sammen med de jeg er trygg på.

Endret av påskelilje
Kashmir skrev (2 timer siden):

Hvis dere ikke er enige, hvordan unngår dere å bli "gamle"? 

Hva mener du med "gammel"? 

Jeg har aldri vært spesielt leken, så kanskje jeg har vært "gammel" lenge. Jeg har ikke lekt etter at mitt yngste barn ble for stort, det er nesten 20 år siden. Bortsett fra at vi har spilt airhockey hvis vi har vært et sted der det var mulig. Det synes jeg er kjempegøy, selv om junior som regel slår meg. 

Å spille brettspill, kortspill eller utendørsspill (kubb, badminton...) synes jeg er noe annet enn å leke. Mener ikke at det er dødsens alvor, men det er ikke som å leke med barneleker. 

Får jeg barnebarn, kommer jeg selvfølgelig til å leke med dem. 

Er det ikke et større problem at barn slutter å leke (til fordel for skjerm) i svært tidlig alder, enn at voksne ikke leker med hverandre? 

Annonse

Vhanja skrev (40 minutter siden):

Jeg var over 40 år da vi var i London og jeg sto i kø for å bli tatt bilde av på King's Cross Station Platform 9 3/4. 😁

Misunnelig!!! 😍 

Kashmir skrev (2 timer siden):

Jeg leser det i litt mer overført betydning. At det handler om å barnslig nysgjerrighet/åpenhet for det ukjente (mens man som godt voksen gjerne har mer fordommer, mer vegring mot det nye - i blant også med god grunn). At man våger seg litt ut av komfortsonen i blant, kanskje jobber litt med å møte nye situasjoner/mennesker med blanke ark. Arkene våre blir gjerne godt farget etterhvert som vi blir eldre :) 

Anonymkode: 648ff...2fd

Nicklusheletida

Jeg liker å leke i snøen. Lage sofa, snølykter, snøhule osv. Når det gjelder spill, liker jeg bare kinasjakk. Kanskje fordi ingen slår meg i kinasjakk :) Jeg er med på andre spill også, men det er for å være grei. 

Jeg tenker at utsagnet kan tolkes på to vidt forskjellige måter:

1. Du holder deg ung til sinns hvis du er et lekende menneske

2.  Du blir gammel, dvs. lever lenge, hvis du slutter å leke.

Jeg skjønner jo at det er første alterntiv som er det rette, men litt morsomt likevel. Språk er finurlig.

Uansett tror jeg det er viktig at man ikke tenker bokstavelig. Voksne trenger ikke å sitte og grave i sandkassa eller leke "Tyve, tyven", men vil ha glede av å kunne bevare en bit av barnet i seg.

Ingen peker bedre på disse sammenhengene enn André Bjerke i diktet "Kunstneren", her sakser jeg siste del:

Ta kunstnerens blikk fra et barn, ta formgleden fra det,
og se, det vil trå på sitt spann og vil kaste sin spade.
og se, det vil glemme sin lyst og gå under i skygge,
og broer og byer og skip vil det ingengang bygge!

Driv kunstneren ut: all lek vil du dermed fordrive
og mister du evnen til lek, da mister du livet.

Mer nyttig enn alle de dødsens fornuftige «nytter»
er formen som føler, er diktet som ser, er tonen som
lytter....

Babette skrev (2 timer siden):

Uansett tror jeg det er viktig at man ikke tenker bokstavelig. Voksne trenger ikke å sitte og grave i sandkassa eller leke "Tyve, tyven", men vil ha glede av å kunne bevare en bit av barnet i seg.

Dette var godt sagt. Og det å bevare en bit av barnet i seg, kan like gjerne være en barnlig undring som å rulle rundt og «leke», selv om det også kan være fint. 

Annonse

laban skrev (11 timer siden):

Hva mener du med "gammel"? 

Jeg har aldri vært spesielt leken, så kanskje jeg har vært "gammel" lenge. Jeg har ikke lekt etter at mitt yngste barn ble for stort, det er nesten 20 år siden. Bortsett fra at vi har spilt airhockey hvis vi har vært et sted der det var mulig. Det synes jeg er kjempegøy, selv om junior som regel slår meg. 

Å spille brettspill, kortspill eller utendørsspill (kubb, badminton...) synes jeg er noe annet enn å leke. Mener ikke at det er dødsens alvor, men det er ikke som å leke med barneleker. 

Får jeg barnebarn, kommer jeg selvfølgelig til å leke med dem. 

Er det ikke et større problem at barn slutter å leke (til fordel for skjerm) i svært tidlig alder, enn at voksne ikke leker med hverandre? 

Med gammel i dette tilfellet tenker jeg at man ikke kan gjøre noe uten at det har en dypere mening eller er "fornuftig". At man ikke kan slippe hemninger og bare gjøre det som faller en inn der og da. Være mer spontan og åpen for ting og mennesker. 

Jeg ser jo på det å spille spill og konkurrere som lek også. Vise glede ved å vinne fks. 

Jeg tenker også at mangel på mysgjerrigjet og spontanitet er å "bli gammel". 

Endret av Kashmir

Det er noe sant i det synes jeg, hvis man ikke toller ordet "lek" helt bokstavelig. Man har ikke behov for å leke med babydukker når man har en ekte baby.

Mm blir fort gammel hvis mam slutter å være nysgjerrig på å lære nye ting og prøve nye ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...