Gå til innhold

Æreskultur, storfamilier, skolefrafall og dårlige fremtidsutsikter kan skape en ekstra giftig cocktail

Anbefalte innlegg

Skriver Hadija Tajik i Aftenposten. Kan man håpe på at Arbeiderpartiet (endelig) har våknet?

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/15AxJl/en-ekstra-giftig-cocktail

Jeg er enig i at det er relevant å diskutere hvorfor hele 86 prosent av kriminelle gjengangere under 18 år i Oslo har innvandrerbakgrunn. Æreskultur, særlig relatert til landbakgrunner der storfamilietenkningen står sentralt, kan gjøre skolefrafall og dårlige fremtidsutsikter til en ekstra giftig cocktail.

Den unge mannen som dermed står helt uten fotfeste i arbeidslivet, kan forventes å bidra til å forsørge familien sin og opptre som en patriark. Måten å få til dette på kan bli gjennom kriminalitet. Det gir raske penger, status og nettverk.

Jeg tror vi gjør kriminalitetsbekjempelsen en bjørnetjeneste dersom vi ikke snakker om alle aspektene ved den økende og grove voldskriminaliteten blant unge – særlig i enkelte deler av Oslo. Negative kulturelle fellestrekk blant voldsutøvere bør være like viktig å snakke om som negative sosiale og økonomiske fellestrekk.

Anonymkode: 45687...e30

Fortsetter under...

Jeg tror det også er avgjørende å se litt på korrelasjon vs. kausalitet.

Eksempelvis en diskusjon som har pågått i USA rundt kulturell påvirkning og kriminalitet. Hvis du ser på hvilken musikk folk hører på, versus hvor kriminelle folk er, så vil du finne at folk som hører på hip-hop / rap er ganske mye mer kriminelle enn de som f.eks. hører på Celine Dion eller countrymusikk (eksempelvis). 

Dette reiser noen interessante spørsmål:

Blir du kriminell av å høre på hip-hop? Vil man kunne ta utgangspunkt i folks spillelister på Spotify og rapportere rett til politiet at dette er en risikoperson hvis det er mye hip-hop i spillelistene? Skal vi forby hip-hop, som tilsynelatende påvirker folk til å bli kriminelle?

Jeg hører selv en del på hip-hop og jeg er ikke kriminell.

Nei, jeg tror ikke du blir kriminell av å høre på hip-hop. På samme måte tror jeg ikke at det å ha minoritetsbakgrunn eller være muslim gjør deg kriminell - jeg tror årsakssammenhengen må finnes andre steder. Eksempelvis at mennesker med minoritetsbakgrunn (f.eks. i USA: kristne med spanskspråklig bakgrunn) i mange tilfeller sliter med å finne seg til rette i samfunnet, velge jobber med god inntekt, og at man gjennom det lettere tiltrekkes det kriminelle.

Så lenge det er et marked for kriminalitet (f.eks. dop, torpedovirksomhet, smugling, etc.) så vil folk gjøre det. Hadde du kastet ut enhver muslim fra Norge, så ville hvite nordmenn gjort "jobben". Fordi folk etterspør disse illegale tjenestene, og alt har sin pris. 

Endret av ISW
ISW skrev (1 time siden):

Eksempelvis en diskusjon som har pågått i USA rundt kulturell påvirkning og kriminalitet. Hvis du ser på hvilken musikk folk hører på, versus hvor kriminelle folk er, så vil du finne at folk som hører på hip-hop / rap er ganske mye mer kriminelle enn de som f.eks. hører på Celine Dion eller countrymusikk (eksempelvis). 

Blir du kriminell av å høre på hip-hop? Vil man kunne ta utgangspunkt i folks spillelister på Spotify og rapportere rett til politiet at dette er en risikoperson hvis det er mye hip-hop i spillelistene? Skal vi forby hip-hop, som tilsynelatende påvirker folk til å bli kriminelle?

Nei, jeg tror ikke du blir kriminell av å høre på hip-hop. På samme måte tror jeg ikke at det å ha minoritetsbakgrunn eller være muslim gjør deg kriminell - jeg tror årsakssammenhengen må finnes andre steder. Eksempelvis at mennesker med minoritetsbakgrunn (f.eks. i USA: kristne med spanskspråklig bakgrunn) i mange tilfeller sliter med å finne seg til rette i samfunnet, velge jobber med god inntekt, og at man gjennom det lettere tiltrekkes det kriminelle.

Så lenge det er et marked for kriminalitet (f.eks. dop, torpedovirksomhet, smugling, etc.) så vil folk gjøre det. Hadde du kastet ut enhver muslim fra Norge, så ville hvite nordmenn gjort "jobben". Fordi folk etterspør disse illegale tjenestene, og alt har sin pris. 

Oslo har ALDRI noen gang hatt samme problem med voldlige kriminelle ungdomsgjenger som nå.

Anonymkode: ac51d...0bb

Det nytter ikke å stikke hodet i sanden når vi samtidig vet at majoriteten av gjengkriminelle består av unge gutter og menn med midtøstlig og nordafrikansk avstamming, og at det har noe med æreskultur og klankultur å gjøre. Det burde ikke lenger være et tabu å si det som det er. Har man mistet fotfeste i utdanning og arbeidsliv, ønsker man likevel å tilhøre en gruppe som gir en status som de ikke ellers kan få i samfunnet. Som Tajik skriver: "Negative kulturelle fellestrekk blant voldsutøvere bør være like viktig å snakke om som negative sosiale og økonomiske fellestrekk."

Anonymkode: ac51d...0bb

Jeg tror ingen benekter at det er et problem, men jeg synes svært få snakker om løsningen på problemet.

Ref. mitt eksempel med å innrapportere alle som hører på hip-hop - selv blant Oslos minoritetsbefolkning er de kriminelle i et ekstremt mindretall i forhold til totalen. Du kan ikke enten kaste alle muslimer ut av Norge eller gjøre tiltak bredt mot minoritetsbefolkningen. Og jeg tror bare det er kontraproduktivt å stigmatisere enda mer - når en av grunnene til at dette skjer er at disse menneskene er fra "lave samfunnsklasser" (hvis man kan bruke et slikt ord) eller føler seg uglesett og utstøtt allerede.

Dessuten - som sagt, så lenge det er et marked for kriminalitet, så vil noen gjøre kriminaliteten. Kanskje man skulle sett på muligheten til å gjøre det mindre attraktivt å selge narkotika (f.eks. legalisering og salg i kontrollerte former?)

Endret av ISW

Annonse

ISW skrev (20 minutter siden):

Dessuten - som sagt, så lenge det er et marked for kriminalitet, så vil noen gjøre kriminaliteten. Kanskje man skulle sett på muligheten til å gjøre det mindre attraktivt å selge narkotika (f.eks. legalisering og salg i kontrollerte former?)

Det har alltid vært kriminalitet men den har aldri vært så omfattende og så voldelig som nå. Det er bare å se til Sverige for å se hvor ille det har blitt. Visse grupper har en langt langt høyere voldskapital og villige til å gå mye lenger enn det vi har vært vant med.

ISW skrev (14 minutter siden):

Dessuten

Hva er ditt syn på innvandring da, bør kultur ha noen påvirkning på hvem som får komme til Norge?

De dårligste kulturene fører til mest krig som fører til mest flyktninger (folk har begynt å mase om å hente palestinerne til Norge f.eks) som fører til at jo dårligere kultur du har jo bedre sannsynlighet for at du får komme til Norge/Sverige. Hva slags kultur ender du opp med i Norge da på lengre sikt tror du ?

Tenk om jeg sa det til en unge, i barneoppdragelse, jo mer du skriker og slår, jo mer godteri får du. Jo mer galt jo mer belønning. Huset blir jo en krigssone ganske fort da. 

ISW skrev (18 minutter siden):

Jeg tror ingen benekter at det er et problem, men jeg synes svært få snakker om løsningen på problemet.

Kanskje man skulle sett på muligheten til å gjøre det mindre attraktivt å selge narkotika (f.eks. legalisering og salg i kontrollerte former?)

Ja, GITT at befolkningen i landet ditt har en elendig kultur, SÅ, må en gjøre sånne ting, det er jeg enig i, GITT det som grunnlag. Men jeg er uenig i at vi skal gjøre kulturen i Norge dårlig, så vi må gjøre ditt og datt. Med din strategi vil hele velferdssystemet forsvinne også, gitt dårlig kultur kan en ikke ha et velferdssystem f.eks. Det du pusher er bare USA, i Norge, som jo sikkert er fint for de på "topp", som deg ;) ;) Men for landet som helhet synes jeg det er dumt, jeg likte Norge sånn det var :( 

Anonymkode: d5957...9b7

ISW skrev (3 timer siden):

Herregud. Nå fikk jeg bakoversveis her, for selv om vi to er sterkt uenige om mye og sikkert så ulike som det går an, så ser jeg alltid fornuft i det du skriver her. Og du har jo utvilsomt virksomme hjerneceller. Så jeg lurte på hva i all verden du var på vei til å skriver da jeg leste de fire første avsnittene.

Mulig jeg er litt fjern, men uansett- etterhvert skjønte jeg hvor du skulle, og er også helt enig i dette. 

Kashmir skrev (17 minutter siden):

Herregud. Nå fikk jeg bakoversveis her, for selv om vi to er sterkt uenige om mye og sikkert så ulike som det går an, så ser jeg alltid fornuft i det du skriver her. Og du har jo utvilsomt virksomme hjerneceller. Så jeg lurte på hva i all verden du var på vei til å skriver da jeg leste de fire første avsnittene.

Mulig jeg er litt fjern, men uansett- etterhvert skjønte jeg hvor du skulle, og er også helt enig i dette. 

Takk Kashmir! :)

Var kanskje litt mye eksempler og rart i innlegget mitt.

Men mitt utgangspunkt er at jeg tror ikke at noen, uavhengig av hvor i verden de opprinnelig kommer fra, er født kriminelle. At kriminalitet er et problem som må tas tak i, er helt åpenbart. Men jeg tror vi må se på forklaringer som utenforskap, dårlig økonomi, kanskje mangelfull integrering, osv - og ikke opphav, religion, og lignende.

Om Norge som et relativt lite land er i stand til å ta imot så mange som vi gjør, er egentlig en annen diskusjon men som absolutt kan være aktuell. For meg handler det om at vi skal være i stand til å sørge for at de som kommer hit, får et godt liv her. Med det mener jeg en god integrering, språkopplæring, undervisning, og at man kan jobbe og bidra i samfunnet. Jeg tror ikke vi klarer det med "åpne grenser" - da vil det danne seg en "underklasse" som ikke blir del av samfunnet. Det er nok grunnen til at Sverige sliter som de gjør i dag.

Dette er absolutt viktige problemstillinger. Men å peke og si "muslimer er kriminelle" er jeg ikke overbevist om at er rett medisin.

Endret av ISW
ISW skrev (7 minutter siden):

Men å peke og si "muslimer er kriminelle" er jeg ikke overbevist om at er rett medisin.

Så vidt jeg kan se har ingen her påstått at "muslimer er kriminelle". Men å ignorere at kultur spiller en viktig rolle her er litt lettvindt. At folk fra en macho æres- og klankultur med lav tillit til myndigheter og rettssamfunent er bør ikke være kontroversielt å hevde.

Du har selv sagt at somaliere skiller seg ut negativt når det gjelder arbeidsmoral?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er ditt syn på innvandring da, bør kultur ha noen påvirkning på hvem som får komme til Norge?

De dårligste kulturene fører til mest krig som fører til mest flyktninger (folk har begynt å mase om å hente palestinerne til Norge f.eks) som fører til at jo dårligere kultur du har jo bedre sannsynlighet for at du får komme til Norge/Sverige. Hva slags kultur ender du opp med i Norge da på lengre sikt tror du ?

Tenk om jeg sa det til en unge, i barneoppdragelse, jo mer du skriker og slår, jo mer godteri får du. Jo mer galt jo mer belønning. Huset blir jo en krigssone ganske fort da. 

Ja, GITT at befolkningen i landet ditt har en elendig kultur, SÅ, må en gjøre sånne ting, det er jeg enig i, GITT det som grunnlag. Men jeg er uenig i at vi skal gjøre kulturen i Norge dårlig, så vi må gjøre ditt og datt. Med din strategi vil hele velferdssystemet forsvinne også, gitt dårlig kultur kan en ikke ha et velferdssystem f.eks. Det du pusher er bare USA, i Norge, som jo sikkert er fint for de på "topp", som deg ;) ;) Men for landet som helhet synes jeg det er dumt, jeg likte Norge sånn det var :( 

Anonymkode: d5957...9b7

Jeg liker fortsatt Norge. Og jeg liker egentlig ikke Norge så mye dårligere enn jeg gjorde for 20 år siden, selv om det er litt mildere vintre og mindre snø.

Jeg kan jo stille deg et spørsmål: Det er svært få som har så mye problemer med ukrainere i Norge. Er det fordi ukrainere er "snillere" enn f.eks. pakistanere, eller er det fordi det allerede er vedtatt at ukrainere skal få en god velkomst i Norge, støtte og det de trenger? Slik at de ikke danner denne økonomiske og kulturelle underklassen som fører til kriminalitet? Og at kommentarfeltene ikke fylles opp av "jævla ukrainere"?

Det er likere kulturer og integreringen blir noe enklere, JA. Men jeg er nokså sikker på at hadde vi behandlet ukrainere slik vi ønsker å behandle enkelte andre folk, så hadde vi nok også sett ukrainske bander.

Det var ikke gjenger her da jeg flyttet hit for 25 år siden. Nå er det gjenger. Dette kom med at innvandrene ble flere og nordmenn ble færre. Det var og er østkanten. 

Det er ofte jeg tar buss og da har jeg flere ganger hørt snakk om kriminalitet og hat til ahmadia moskeen muslimsk retning som sees på som vantro.)

Jeg har også sett folk som går rundt å kritiserer folk unner ramadan.

Jeg tenker at dersom ISW ikke synes dette er ille at han burde flytte til Holmlia. Påfallende mange som er liberale og forståelsesfulle  og har penger til å bo hvor de vil, er folk som selv bor på vestkanten og ikke merker formørkningen av samfunnet( med formørkning mener jeg å Førdes utenfor de sene timer).

Anonymkode: e3d5e...cc4

Annonse

ISW skrev (13 minutter siden):

Dette er absolutt viktige problemstillinger. Men å peke og si "muslimer er kriminelle" er jeg ikke overbevist om at er rett medisin.

vidt jeg kan se har ingen her påstått at "muslimer er kriminelle". Men å ignorere at kultur spiller en viktig rolle her er litt lettvint. At folk fra en macho æres- og klankultur med lav tillit til myndigheter og rettssamfunent skiller seg negativt ut bør ikke være kontroversielt å hevde.

Hva kan grunnen være til det er svært lite kriminalitet og problemer med "fattige" innvandrere fra land som Chile, Thailand, Vietnam, Kina og India?

Du har selv sagt at somaliere skiller seg ut negativt når det gjelder arbeidsmoral?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet med en del somaliere i Norge er en typisk "høna-og-egget"-sak. Integreringen har vært svært mangelfull, svært få har jobb, og skepsisen er gjensidig høy. Det er nok årsaken til at denne gruppen utgjør de aller minst integrerte, og det ser man resultatet av hva gjelder (blant annet) kriminalitet.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker at dersom ISW ikke synes dette er ille at han burde flytte til Holmlia. Påfallende mange som er liberale og forståelsesfulle  og har penger til å bo hvor de vil, er folk som selv bor på vestkanten og ikke merker formørkningen av samfunnet( med formørkning mener jeg å Førdes utenfor de sene timer).

Jeg er litt lei av å ikke få lov til å mene noe (eller ha kvalifiserte meninger) fordi jeg nå jobber innen finans og bor på vestkanten.

Jeg tror (får prøve å holde kortene litt til brystet av hensyn til anonymitet) at jeg har sett det meste på godt og vondt. 

ISW skrev (Akkurat nå):

Jeg er litt lei av å ikke få lov til å mene noe (eller ha kvalifiserte meninger) fordi jeg nå jobber innen finans og bor på vestkanten.

Kanskje tre år som 100% ufør på Furuset hadde gjort en forskjell?

ISW skrev (14 minutter siden):

Jeg tror (får prøve å holde kortene litt til brystet av hensyn til anonymitet) at jeg har sett det meste på godt og vondt. 

Men det er fordi du ikke deler erfaringene fra østkanten. Så du vet ikke hvordan det er å se bydelen din bli mer og mer en ghetto. Jeg tenker du hadde mukker om staten gikk inn for å bygge drabantbyer med utleieleiligheter nær deg og at den norske delen på hele vestkanten ble 40% eller mindre. Og det å gå på butikken på sen kveldstid innebar en mulighet på og treffe på gjenger.

Anonymkode: e3d5e...cc4

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje tre år som 100% ufør på Furuset hadde gjort en forskjell?

Jeg ser ikke helt hva arbeidsevne har med saken å gjøre heller.

Det er nok en erkjennelse at Oslo har blitt som de fleste andre storbyer. Det er områder det dessverre ikke er trygt å gå alene sent på kvelden. Men jeg husker for 25 år siden - da var det definitivt IKKE trygt å gå alene på Sandvika stasjon om kveldene når du var i tenårene, selv om det både er på vestkanten og lenge siden. Jeg kjøper ikke helt premisset om at dette er så nytt.

ISW skrev (30 minutter siden):

Jeg ser ikke helt hva arbeidsevne har med saken å gjøre heller.

Det er nok en erkjennelse at Oslo har blitt som de fleste andre storbyer. Det er områder det dessverre ikke er trygt å gå alene sent på kvelden. Men jeg husker for 25 år siden - da var det definitivt IKKE trygt å gå alene på Sandvika stasjon om kveldene når du var i tenårene, selv om det både er på vestkanten og lenge siden. Jeg kjøper ikke helt premisset om at dette er så nytt.

Var det like mange ran, vold og overfall den gangen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...