Gå til innhold

Æreskultur, storfamilier, skolefrafall og dårlige fremtidsutsikter kan skape en ekstra giftig cocktail

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var det like mange ran, vold og overfall den gangen?

Anonymkode: 45687...e30

Jeg vet i alle fall at Sandvika stasjon er et vesentlig tryggere sted i dag enn i 1998..

Fortsetter under...

ISW skrev (7 timer siden):

Jeg tror det også er avgjørende å se litt på korrelasjon vs. kausalitet.

Eksempelvis en diskusjon som har pågått i USA rundt kulturell påvirkning og kriminalitet. Hvis du ser på hvilken musikk folk hører på, versus hvor kriminelle folk er, så vil du finne at folk som hører på hip-hop / rap er ganske mye mer kriminelle enn de som f.eks. hører på Celine Dion eller countrymusikk (eksempelvis). 

Dette reiser noen interessante spørsmål:

Blir du kriminell av å høre på hip-hop? Vil man kunne ta utgangspunkt i folks spillelister på Spotify og rapportere rett til politiet at dette er en risikoperson hvis det er mye hip-hop i spillelistene? Skal vi forby hip-hop, som tilsynelatende påvirker folk til å bli kriminelle?

Jeg hører selv en del på hip-hop og jeg er ikke kriminell.

Nei, jeg tror ikke du blir kriminell av å høre på hip-hop. På samme måte tror jeg ikke at det å ha minoritetsbakgrunn eller være muslim gjør deg kriminell - jeg tror årsakssammenhengen må finnes andre steder. Eksempelvis at mennesker med minoritetsbakgrunn (f.eks. i USA: kristne med spanskspråklig bakgrunn) i mange tilfeller sliter med å finne seg til rette i samfunnet, velge jobber med god inntekt, og at man gjennom det lettere tiltrekkes det kriminelle.

Så lenge det er et marked for kriminalitet (f.eks. dop, torpedovirksomhet, smugling, etc.) så vil folk gjøre det. Hadde du kastet ut enhver muslim fra Norge, så ville hvite nordmenn gjort "jobben". Fordi folk etterspør disse illegale tjenestene, og alt har sin pris. 

Jeg tror ikke at hip hop er en viktig årsak, men når du først nevner det så ser jeg ikke helt bort fra at noe så dumt som kultur kan ha noe å si.

For det første har jeg inntrykk av at artistene selv gikk opp i en rolle og ble kriminelle for å få kred. Halvparten av rap'ene fra 90- tallet handler om hvem som var ekte gangster og hvem som bare latet som. Til slutt måtte de skyte hverandre for å få rett. Jeg antar at det er like dumt i dag.

Ungdom går veldig inn i en identitet. Jeg tror at hvis man tutes full av "fuck the police" så blir det en legitim identitet. En gangster i Malmö bruker kanskje pistol, mens en like marginalisert ungdom i Skottland bruker nevene og skallen.

Andre går inn i dark wave / goth/ emo- musikk og får psykisk sykdom som identitet.

"Punk" var en identitet oppfunnet av moteindustrien, men folk gikk inn i rollen og ble pøbler på ordentlig. Middelklasseungdom som plutselig går i fillete klær og mener at alt er forjævlig Selvoppfyllende profeti.(80 tallet)

Jeg tror fattigdom og utenforskap er viktigst, men det er noen dumme og banale faktorer også.

(Dette ble en litt filosofisk rant på siden av tema, men jeg får vel poste det når jeg først har skrevet det).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...