Gå til innhold

Har bestemt meg for å begynne med vinterbading

Anbefalte innlegg

Jeg har en stund tenkt tanken på å begynne med vinterbading, og har nå bestemt meg for å hoppe i det. Hører jo at det kan hjelpe på bl.a depresjon (som jeg sliter med). Jeg tenker det kan jo ikke skade å prøve 🙂

Noen her som driver med det? Har du merket noen positive effekter? 

Endret av lavender

Fortsetter under...

Min svigerinne, som har isbadet i mange år, anbefaler opptrapping.  Altså, at man rett og slett ikke slutter med utendørsbading ved sommerens slutt, men gradvis venner seg til kaldere og kaldere vann,

Ellers sier hun at man ikke må bade alene.  Ikke stupe/hoppe ut i vannet, men senke seg langsomt ned.  Ikke opphold deg for lenge ute i vannet, spesielt ikke med hodet, og varm deg opp umiddelbart etter at du har gått opp av vannet.

Hun er sjelden syk og påstår isbadingen er grunnen, men hun startet ikke med å hugge hull i isen i 15 minus på land, hun tok det gradvis.

Anonymkode: 8096e...73b

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min svigerinne, som har isbadet i mange år, anbefaler opptrapping.  Altså, at man rett og slett ikke slutter med utendørsbading ved sommerens slutt, men gradvis venner seg til kaldere og kaldere vann,

Ellers sier hun at man ikke må bade alene.  Ikke stupe/hoppe ut i vannet, men senke seg langsomt ned.  Ikke opphold deg for lenge ute i vannet, spesielt ikke med hodet, og varm deg opp umiddelbart etter at du har gått opp av vannet.

Hun er sjelden syk og påstår isbadingen er grunnen, men hun startet ikke med å hugge hull i isen i 15 minus på land, hun tok det gradvis.

Anonymkode: 8096e...73b

Tror du det er for sent å begynne nå da? Det er ikke så alt for kaldt her jeg bor nå. Ligger på rundt 5 grader. 

Ellers takk for tips, har forsøkt lese meg litt opp på artikler osv 🙂

lavender skrev (7 timer siden):

Jeg har en stund tenkt tanken på å begynne med vinterbading, og har nå bestemt meg for å hoppe i det. Hører jo at det kan hjelpe på bl.a depresjon (som jeg sliter med). Jeg tenker det kan jo ikke skade å prøve 🙂

Noen her som driver med det? Har du merket noen positive effekter? 

Hvor i landet bor du?

Anonymkode: 7939c...8da

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det kan være farlig. Så enig med hun over her. Start på sommeren. 
Ellers er det anbefalt å dusje i så kaldt vann man klarer på slutten av en dusj. Det har samme effekt. 

Anonymkode: 7bd0f...3c8

Ok, så det er for sent å starte nå egentlig?
Takk for tips, skal forsøke det.

Jeg isbadet i vinter  én gang, i minus 10 grader, i sjøen! Gikk fint det! Vi hadde riktignok badstu, som vi var i både før og etter.

Jeg forlenget badesesongen mye utover høsten, og forrige gang var i ei elv oppe på fjellet, med et par minus i lufta og kanskje pluss ti i vannet. Det er en måned siden nå.

Ellers er jeg enig med de andre her med at du ikke bør bade alene. Ikke dukk hodet og helst ikke hendene. Lurt å ha med sitteunderlag som du kan tråkke på når du skal kle deg etterpå.

cilie skrev (17 timer siden):

Det er bare å starte nå, men gjør det i kontrollerte former. Kan anbefale kalde dusjer. 

Oki. Da skal jeg se om jeg får med meg noen å bade i sjøen. Men når du dusjer i kald dusj er der noe fremgangsmåte? Eller er det bare å skru på så kaldt som mulig og stå der så lenge man klarer?

Annonse

påskelilje skrev (16 timer siden):

Jeg isbadet i vinter  én gang, i minus 10 grader, i sjøen! Gikk fint det! Vi hadde riktignok badstu, som vi var i både før og etter.

Jeg forlenget badesesongen mye utover høsten, og forrige gang var i ei elv oppe på fjellet, med et par minus i lufta og kanskje pluss ti i vannet. Det er en måned siden nå.

Ellers er jeg enig med de andre her med at du ikke bør bade alene. Ikke dukk hodet og helst ikke hendene. Lurt å ha med sitteunderlag som du kan tråkke på når du skal kle deg etterpå.

Oj, minus 10 grader, såpass. Badstu høres supert ut, men finnes ikke noe slikt i nærheten av her jeg bor som jeg vet om dessverre. 

Ja, jeg skal se om jeg finner noen som kan være med. Hva er grunnen til at man ikke skal dukke hodet og hendene?

lavender skrev (2 timer siden):

Oki. Da skal jeg se om jeg får med meg noen å bade i sjøen. Men når du dusjer i kald dusj er der noe fremgangsmåte? Eller er det bare å skru på så kaldt som mulig og stå der så lenge man klarer?

Jeg prøver bare å ha det så kaldt som mulig og gjerne holde dusjhodet mot kragebeina. 

lavender skrev (2 timer siden):

Oj, minus 10 grader, såpass. Badstu høres supert ut, men finnes ikke noe slikt i nærheten av her jeg bor som jeg vet om dessverre. 

Ja, jeg skal se om jeg finner noen som kan være med. Hva er grunnen til at man ikke skal dukke hodet og hendene?

Du nedkjøler kroppen kraftig dersom du dukker hodet. Så lurt å unngå det. Og på hendene tar det vel lang tid å bli varm igjen hvis de blir skikkelig kalde.

Men bruk lue (helst ull), ullsokker og helst ullvotter, og kle deg raskt igjen. Det er grusomt, men herlig! Min søster isbader, så jeg tenkte jeg skulle bade med henne en gang snart!

påskelilje skrev (1 time siden):

Du nedkjøler kroppen kraftig dersom du dukker hodet. Så lurt å unngå det. Og på hendene tar det vel lang tid å bli varm igjen hvis de blir skikkelig kalde.

Men bruk lue (helst ull), ullsokker og helst ullvotter, og kle deg raskt igjen. Det er grusomt, men herlig! Min søster isbader, så jeg tenkte jeg skulle bade med henne en gang snart!

Åja, skjønner, skal unngå det da.

Takk for tips, jeg har faktisk aldri prøvd før så det blir første gangen for meg. Håper på kunne få med mamma neste helg 😊

lavender skrev (2 minutter siden):

Åja, skjønner, skal unngå det da.

Takk for tips, jeg har faktisk aldri prøvd før så det blir første gangen for meg. Håper på kunne få med mamma neste helg 😊

Husk sitteunderlag til å stå på etterpå! Det glemte vi da jeg badet på fjellet. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...