Gå til innhold

Kollega som lurer meg gang på gang

Anbefalte innlegg

Jeg er så irritert på meg selv.

har en kollega som er veldig trivelig å snakke med. Hun er alltid tilgjengelig, vi skravler mye i tlf og hun er veldig lyttende og støttende. 
det som er minus er at hun snakker veldig mye stygt om andre kollegaer. Jeg tenker det handler om henne, og hennes usikkerhet. Jeg skifter bare tema. 
hun forteller andre på jobb det vi snakker om og kan lett vri på ting som blir sagt. Det har jeg hørt selv. 
selv om jeg ikke deler noe som er veldig hemmelig, så snakker hun. 
hun kan fort lage drama. 
dette er så trist da jeg også liker mange av hennes sider. 
de gangene jeg trekker meg unna kan hun ringe meg å gråte, og si hun ikke vil leve osv. da blir jeg fort hanket inn igjen. Har prøvd mange ganger å trekke meg bort, men da kommer hun med sykdommer, sorg og treffer hjertet mitt. 
Jeg har ikke helse til dette, og vil bare ha det fint på jobb og gjøre jobben min. 
hvordan kutte kontakten med henne privat? På jobb er vi hyggelige og samarbeider godt. Hun vil bare ha meg å klage og tømme seg til på fritiden.

en kollega sa til meg en dag at hun er giftig.. tenkte det var et hint. 
jeg må tenke på meg 

Anonymkode: e5730...37d

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/476090-kollega-som-lurer-meg-gang-p%C3%A5-gang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

har en kollega som er veldig trivelig å snakke med. Hun er alltid tilgjengelig, vi skravler mye i tlf og hun er veldig lyttende og støttende. 
det som er minus er at hun snakker veldig mye stygt om andre kollegaer. Jeg tenker det handler om henne, og hennes usikkerhet. Jeg skifter bare tema. 
hun forteller andre på jobb det vi snakker om og kan lett vri på ting som blir sagt. Det har jeg hørt selv. 
hun kan fort lage drama. 
de gangene jeg trekker meg unna kan hun ringe meg å gråte, og si hun ikke vil leve osv. da blir jeg fort hanket inn igjen. Har prøvd mange ganger å trekke meg bort, men da kommer hun med sykdommer, sorg og treffer hjertet mitt. 
Jeg har ikke helse til dette, og vil bare ha det fint på jobb og gjøre jobben min. 
hvordan kutte kontakten med henne privat? På jobb er vi hyggelige og samarbeider godt. Hun vil bare ha meg å klage og tømme seg til på fritiden.

jeg må tenke på meg 

Hun høres ut som en skikkelig dramaqueen, og fristende å si at hun har psypkopatiske eller i det minste narsissistiske trekk, men jeg er ikke den rette til å stille diagnoser. Hun spiller på dine følelser og du gjør lurt i å ta avstand. Spørsmålet er om du skal gi henne klar tale eller vike unna. Har ikke svaret.

Ekstra skrev (12 minutter siden):

Hun høres ut som en skikkelig dramaqueen, og fristende å si at hun har psypkopatiske eller i det minste narsissistiske trekk, men jeg er ikke den rette til å stille diagnoser. Hun spiller på dine følelser og du gjør lurt i å ta avstand. Spørsmålet er om du skal gi henne klar tale eller vike unna. Har ikke svaret.

Takk ❤️ planen min er å trekke meg unna, ikke svare på tlf og si jeg var opptatt. Men fortsette å være hyggelig på jobb. Da vil hun etterhvert ta hintet. 
å konfrontere vel.. vi jobber på et lite sted. Og jeg orker ikke noe drama på jobben. 
tenkte å vike unna, og hvis hun da tar opp hvorfor kan jeg jo si det til henne. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

hun kan fort lage drama. 

jeg må tenke på meg 

Kan du ikke bare snakke med henne om det?

Anonymkode: d53e2...8b4

Hadde en slik kollega en gang. Var kjempe gøy i starten. Så begynte det å komme anklager når vi ikke møttes så mye lenger. Det første varseltegnet var der egentlig fra start men jeg prøvde å se bort fra det. Det var nettopp det du sier der med baksnakking av andre. Også at vi var veldig bestiser veldig fort. Det kom selvmordstrusler sent på kvelden som virket være ute av verden igjen da jeg kom styrtende til. Tok litt avstand etter det, for der var flere ting i mellomtida der også. Enden på visa var at vi ikke var sammen utenfor jobb lenger og at de 3-4 andre "jentene" begynte å oppføre seg annerledes mot meg også. Aner ikke hva hun har sagt men det hadde tydeligvis sin virkning på de andre. 

Run... 

Anonymkode: 1ff94...cea

AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 18.28):

Takk ❤️ planen min er å trekke meg unna, ikke svare på tlf og si jeg var opptatt. Men fortsette å være hyggelig på jobb. Da vil hun etterhvert ta hintet. 
å konfrontere vel.. vi jobber på et lite sted. Og jeg orker ikke noe drama på jobben. 
tenkte å vike unna, og hvis hun da tar opp hvorfor kan jeg jo si det til henne. 

Håper du, eller heller hun da, takler å være på samme arbeidsplass fortsatt etter endring på vennskapsforhold. Ingen spøk det der. 

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde en slik kollega en gang. Var kjempe gøy i starten. Så begynte det å komme anklager når vi ikke møttes så mye lenger. Det første varseltegnet var der egentlig fra start men jeg prøvde å se bort fra det. Det var nettopp det du sier der med baksnakking av andre. Også at vi var veldig bestiser veldig fort. Det kom selvmordstrusler sent på kvelden som virket være ute av verden igjen da jeg kom styrtende til. Tok litt avstand etter det, for der var flere ting i mellomtida der også. Enden på visa var at vi ikke var sammen utenfor jobb lenger og at de 3-4 andre "jentene" begynte å oppføre seg annerledes mot meg også. Aner ikke hva hun har sagt men det hadde tydeligvis sin virkning på de andre. 

Run... 

Nettopp! Kuttet du av brått eller litt gradvis? Hun jeg snakker om prater hele tiden, og jeg kommer nesten ikke til. Når hun forteller om selvmordstanker er hun helt vanlig og glad dagen etter. Da har hun fått hanket meg inn igjen. Så tenker dette er en måte å kontrollere folk på. 
tenkte bare å fase henne litt gradvis ut. Ikke brått. Da blir det minst mulig styr. 
hun er ikke så tøff. Da jeg prøvde fase henne ut sist gikk hun i en offerrolle på jobb og klaget mye på magen, og dro hjem og var hjemme noen dager. Mulig hun fikk vondt i magen av mangel på kontroll også. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Håper du, eller heller hun da, takler å være på samme arbeidsplass fortsatt etter endring på vennskapsforhold. Ingen spøk det der. 

Ja det skal vi klare. Vi kan være gode kollegaer og ha det fint på jobb. Det ønsker jeg. Men ikke kontakt utenom jobb, da hun er som hun er 

AnonymBruker skrev (På 13.11.2023 den 1.18):

Nettopp! Kuttet du av brått eller litt gradvis? Hun jeg snakker om prater hele tiden, og jeg kommer nesten ikke til. Når hun forteller om selvmordstanker er hun helt vanlig og glad dagen etter. Da har hun fått hanket meg inn igjen. Så tenker dette er en måte å kontrollere folk på. 
tenkte bare å fase henne litt gradvis ut. Ikke brått. Da blir det minst mulig styr. 
hun er ikke så tøff. Da jeg prøvde fase henne ut sist gikk hun i en offerrolle på jobb og klaget mye på magen, og dro hjem og var hjemme noen dager. Mulig hun fikk vondt i magen av mangel på kontroll også. 

Det ble gradvis, og da var det ikke så ille på jobb ennå men turte liksom ikke ditche henne helt på fritiden ennå fordi vi hadde vært så nære. Og man blir jo litt usikker om personen er i fare, til tross for at ikke virket sånn rett etterpå.

Jeg ble syk og var på sykehus en ganske lang stund. Det som var litt påfallende da var at da hun besøkte meg ganske på slutten av oppholdet, så spurte hun egentlig ikke hvordan jeg hadde det eller noen ting. Var litt merkelig. Og da jeg kom tilbake til jobb enda en stund senere, så begynte de andre å oppføre seg merkelig. Vet fortsatt ikke hva hun har sagt som er så ille, men regner med at det er det samme som hun har sagt om den forrige jobbvenninna. Snakket litt med henne da, sånn etterhvert, og hun bekreftet at det hadde vært sånn cirka samme program med dem. Vi snakket ikke noe mer sammen etter det, men var godt å vite at noen hadde samme opplevelsen og at det ikke var jeg som er et forferdelig dårlig menneske. 

Din kollega virker bli påvirket av at du tar avstand men er kanskje ikke så aggressiv? Ville uansett fase ut så fort det lar seg gjøre om du ser slike manipulative og kontrollerende trekk...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...