Gå til innhold

Hvorfor i helsike denne kampen mellom land?

Anbefalte innlegg

Ja jeg mener nå Gaza. Jeg har en palestinsk kompis som forteller meg litt andre ting enn det media forteller. 
På samme tid er det israelske kjendiser som forsvarer Israel. Jeg lurer på om de gjør det fordi de føler de må? Har også andre venner som støtter Israel. 

Israel er et land jeg lenge har hatt lyst til å dra til. Jeg er ikke på noen side. Jeg synes dette er trist for begge parter. 

Slik jeg har forstått det har Palestina lenge blitt trakassert av Israel. 
Jeg lurer bare hvorfor?! 

Anonymkode: 4f0a6...6c9

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg mener nå Gaza. Jeg har en palestinsk kompis som forteller meg litt andre ting enn det media forteller. 
På samme tid er det israelske kjendiser som forsvarer Israel. Jeg lurer på om de gjør det fordi de føler de må? Har også andre venner som støtter Israel. 

Israel er et land jeg lenge har hatt lyst til å dra til. Jeg er ikke på noen side. Jeg synes dette er trist for begge parter. 

Slik jeg har forstått det har Palestina lenge blitt trakassert av Israel. 
Jeg lurer bare hvorfor?! 

Anonymkode: 4f0a6...6c9

Hvorfor? Da jødene ble forvist fra Israel for1800 år siden etablerte andre folkegrupper seg der. Da Israel ble opprettet av sionistiske jøder fra hele verden etter holocaust, ble palestinerne fordrevet til Gaza og Vestbredden. De mistet sine hjem. Det er naivt å tro de ville ta det med et smil.

Vestbredden var også en del av det bibelske Israel og etter krigen i 67 begynte jødiske bosettere å flytte dit også og på nytt tok de land fra palestinerne.

Palestinerne hater derfor jøder og ett felles likeverdig land for begge parter lar seg ikke gjennomføre.

De fleste jøder vil ikke ha ett selvstendig Palestina, så de undertrykker og fjerner rettigheter fra palestinerne på Vestbredden. Dette er mulig fordi kristne tror det at jødene vender hjem til Israel etter århundrer med landflyktighet er tegn på endetid å jesus andre komme. Derfor støtter usa Israel uforbeholdent og det blir ikke tostatsløsning som er det eneste rette.

Jeg tror vi må la være å ta parti. De involverte vil mer forståelig støtte sine egne som vanlig er, men alle vi andre bør kunne forstå begge parter her, og ihvertfall slutte med å hetse folk som ikke velger side. 

Jeg er med i både politisk gruppe og en mer som går på samfunn i sin helhet. Jeg har aldri en eneste gang møtt noe i nærheten av hat der, og det kan bli diskusjoner med engasjement. Nå er det mer seriøse voksne personer der, så veldig lite "tull" der. Men! Jeg har blitt sjokkert de siste ukene. Noen mister hodet helt, og jeg ble beskyldt for å hate mennesker på ene siden, selv om jeg var nøytral. Folk kan være virkelig stygge nå, og det er søren meg så uvant og litt sjokkerende. Flere har blitt utestengt på grunn av hatytringer og tilogmed trusler. Jeg har sluttet å skrive om dette noe sted. 

Det er forferdelig tragisk alt sammen. Veldig fint at man engasjerer seg, men vi må ikke støtte en part i så høy grad at vi ser på de andre som fiender. Det blir bare mer tragedie ut av det. 

Endret av Kashmir

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...