Gå til innhold

Snart 22 år, bor hjemme, utbetalt mellom 15-20 k i mnd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

At jeg skal gjøre litt husarbeid, altså hjelpe til i hjemmet, og at jeg må betale litt husleie (ev.spare ) eller flytte for meg selv når jeg skal begynne å jobbe fullt. 

Anonymkode: 30454...114

Det er helt rimelig at du tar din del av husarbeidet når du er så gammel som du er, hos oss var reglene mye mer fleksible mens jr gikk på videregående enn etter at han kom tilbake etter militæret :)

Som deg bodde han som sagt hjemme en kortere periode i påvente av studier, tok opp fag og jobbet og tjente omtrent det samme som deg. Vårt ressonnement var at det han sparte på å bo hjemme skulle spares, og vi snakkes oss fram til at 10.000 + til forbruk var en rimelig sum for en ung person uten andre store forpliktelser (derav 30% +/-). Pengene ble satt inn på BSU til oss (slik Nickløsheletiden anbefaler), men bare fordi vi kunne stole på han og visste at han ikke ville ta ut dette om han opplevde en nød. Hadde vi kjent han som en mer uansvarlig type ville vi satt det på en konto i vårt navn for å væe sikker på at det virkelig ble spart. 

For å si det sånn, i dag er han ferdig med et langt studie og er veldig glad for å ha en fin sum på konto som egenandel til et framtidig boligkjøp. Han jobbet under studiene også, og har faktisk spart en del på egen hånd også disse årene.

Fortsetter under...

Det er rimelig at du betaler litt hvis de ønsker det. Ikke alt for mye for en hybel uten eget bad og kjøkken.

Det kommer litt an på økonomien til foreldrene dine også. Mange vil hjelpe barna i gang økonomisk, men det forutsetter at barna selv er med på å spare, som mange er inne på.

Nicklusheletida
Kayia skrev (2 timer siden):

Det er helt rimelig at du tar din del av husarbeidet når du er så gammel som du er, hos oss var reglene mye mer fleksible mens jr gikk på videregående enn etter at han kom tilbake etter militæret :)

Som deg bodde han som sagt hjemme en kortere periode i påvente av studier, tok opp fag og jobbet og tjente omtrent det samme som deg. Vårt ressonnement var at det han sparte på å bo hjemme skulle spares, og vi snakkes oss fram til at 10.000 + til forbruk var en rimelig sum for en ung person uten andre store forpliktelser (derav 30% +/-). Pengene ble satt inn på BSU til oss (slik Nickløsheletiden anbefaler), men bare fordi vi kunne stole på han og visste at han ikke ville ta ut dette om han opplevde en nød. Hadde vi kjent han som en mer uansvarlig type ville vi satt det på en konto i vårt navn for å væe sikker på at det virkelig ble spart. 

For å si det sånn, i dag er han ferdig med et langt studie og er veldig glad for å ha en fin sum på konto som egenandel til et framtidig boligkjøp. Han jobbet under studiene også, og har faktisk spart en del på egen hånd også disse årene.

Det samme som min sønn. Han er ferdig med langt studie, jobber nå og synes det er gøy å se hvor mye raskere summen på BSU øker nå i forhold til under studietiden da han bare hadde sommerjobb. :)

Jeg var forelder til en person med jobb, men som bodde hjemme - jeg valgte å ikke ta husleie, men det var fordi h*n selv satte minst halvparten av lønna si inn på sparekonto for fremtidig bolig. 

Hvis h*n ikke hadde gjort det, hadde jeg krevd "husleie" og satt den inn på sparekonto.

Jeg er 25 år som bor hjemme hos mine foreldre og har nylig blitt ferdig med studie. Under studie jobber jeg 22% med ca 8000kr utbetalt i mnd. Nå jobber jeg 122% med ca 38000kr utbetalt i mnd. Jeg betaler heller ikke for leie eller mat, siden jeg sparer store deler av lønnen. Nå har jeg foreldre som god råd og jeg er yngst av mine søsken, så er bare meg igjen i huset. 

Annonse

Min 18 åring er lærling og bor hjemme. Har rundt 35.000 før skatt. 
Han setter inn alt på sparing hver mnd. Slik at han har igjen 5000 å bruke på seg selv. Han bruker Max 2000. 
pengene han sparer skal jo gå til egenkapital på bolig. Det går jo ikke uten.

ellers kjøper vi all mat, og ting han trenger.

Anonymkode: 14be5...d44

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...