Gå til innhold

160 cm og 69 kg, hvor kort tid er det realistisk å bruke på å gå ned til 50 kg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 160 cm og veier 69 kg nå. Hvor kort tid er det realistisk å bruke på å gå ned til 50 kg? Så vidt jeg har skjønt vil det bli vanskeligere å gå ned i vekt des lengre ned i vekt man kommer?

Anonymkode: 0a7b0...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er 163 og har gått ned fra 60,5 til 52,5. Målet er cirka 50 for meg også. De første fire gikk helt av seg selv. De neste måtte jeg jobbe litt mer bevisst med. Men det varierer fra kropp til kropp. 

Anonymkode: a0d45...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2023 den 14.25):

Jeg er 160 cm og veier 69 kg nå. Hvor kort tid er det realistisk å bruke på å gå ned til 50 kg? Så vidt jeg har skjønt vil det bli vanskeligere å gå ned i vekt des lengre ned i vekt man kommer?

Anonymkode: 0a7b0...6e0

For å gå ned på en sunn måte som varer, vil det være realistisk å gå ned 0.5kg i uken. Da må du ligge ca 3500kcal i underskudd per uke. Få tak i en puls klokke og se hvor mye du forbrenner i snitt på en dag, og beregn ut deretter. Hvis ikke kan du finne ut hvor mye du ca forbrenner i forhold til kjønn, vekt, alder og aktivitetsnivå med et googlesøk. For at denne metoden skal fungere må man telle kaloriene man spiser. Da kan du bruke MyFitnessPal appen. Da scanner du matvaren du spiser og legger inn hvor mye du spiser av den. Det kan være litt stress i starten, men det er veldig lett å legge inn når du har blitt vant med det. Jeg holder på med det samme, og teorien stemmer veldig bra 😊 Jeg ville satt meg delmål. Ta noen uker av gangen bare, så holder du motivasjonen oppe. Jeg har også hørt at de siste kiloene tar ekstra lang tid, men det har jeg ikke erfart selv enda. Jeg er nok tett på idealvekt nå, og så langt virker det hvertfall 😊 Lykke til!

Anonymkode: 68be8...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går på et balansert lavkarbo-kosthold (ketogent) kan du nok greie det på 3-4 måneder. Med "vanlig" slanking ved å redusere mat- og snopinntak vil jeg tro det tar ca. 9 måneder eller mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.11.2023 den 22.30):

For å gå ned på en sunn måte som varer, vil det være realistisk å gå ned 0.5kg i uken. Da må du ligge ca 3500kcal i underskudd per uke. Få tak i en puls klokke og se hvor mye du forbrenner i snitt på en dag, og beregn ut deretter. Hvis ikke kan du finne ut hvor mye du ca forbrenner i forhold til kjønn, vekt, alder og aktivitetsnivå med et googlesøk. For at denne metoden skal fungere må man telle kaloriene man spiser. Da kan du bruke MyFitnessPal appen. Da scanner du matvaren du spiser og legger inn hvor mye du spiser av den. Det kan være litt stress i starten, men det er veldig lett å legge inn når du har blitt vant med det. Jeg holder på med det samme, og teorien stemmer veldig bra 😊 Jeg ville satt meg delmål. Ta noen uker av gangen bare, så holder du motivasjonen oppe. Jeg har også hørt at de siste kiloene tar ekstra lang tid, men det har jeg ikke erfart selv enda. Jeg er nok tett på idealvekt nå, og så langt virker det hvertfall 😊 Lykke til!

Anonymkode: 68be8...247

Hvis man skal gå ned 3500 kcal hvor mye spiser man da til vanlig hvis det skal tas bort? 

Anonymkode: 4cced...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke ta bort 3500 kcal i uka. Jeg vet ikke hva du ligger på nå, men uten å være noen ekspert bør du ligge 500 kcal i underskudd i uka for å gå ned et halvt kg. Korriger meg noen om det er feil? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje ikke så sunt, men jeg gikk ned 10 kg på seks uker og spiste 1100  kalorier vanlig mat for fem år siden.  Ikke gikk jeg opp igjen heller før jeg spiste masse protein og sluttet å røyke samtidig i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steeve Fais
tilstede skrev (17 minutter siden):

Du skal ikke ta bort 3500 kcal i uka. Jeg vet ikke hva du ligger på nå, men uten å være noen ekspert bør du ligge 500 kcal i underskudd i uka for å gå ned et halvt kg. Korriger meg noen om det er feil? 

7000kcal forbrent er lik 1kg ned i vekt, ikke nødvendigvis at alt kommer fra fett da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker jeg om å gå ned halv til en kg vekt i uka, som innebærer at en reduserer kosten med 500 til 1000 kcal i uka. For fornuftig vekttap. I tillegg bør en være i aktivitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steeve Fais

 

tilstede skrev (24 minutter siden):

Nå snakker jeg om å gå ned halv til en kg vekt i uka, som innebærer at en reduserer kosten med 500 til 1000 kcal i uka. For fornuftig vekttap. I tillegg bør en være i aktivitet. 

Hvis man har en forbrenning på 2100kcal om dagen og spiser 1100kcal daglig vil du ligge 7000kcal i underskudd per uke og miste ca 1kg per uke ja 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tilstede skrev (27 minutter siden):

Nå snakker jeg om å gå ned halv til en kg vekt i uka, som innebærer at en reduserer kosten med 500 til 1000 kcal i uka. For fornuftig vekttap. I tillegg bør en være i aktivitet. 

Ikke pr. uke, men pr. dag. :) Det blir fort rundt 3500 kcal mindre i uka om man ligger 500 kcal i underskudd pr. dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (3 minutter siden):

Ikke pr. uke, men pr. dag. :) Det blir fort rundt 3500 kcal mindre i uka om man ligger 500 kcal i underskudd pr. dag.

Men er det normalt å spise 6500 kcal i uka ? 

Anonymkode: 4cced...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men er det normalt å spise 6500 kcal i uka ? 

Anonymkode: 4cced...452

Nei, det er ekstremt lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
påskelilje skrev (5 minutter siden):

Nei, det er ekstremt lite.

Hva er normalt da da? Hvis 3600 er lite og 6500 er lite hva er normalt da? 

Anonymkode: 4cced...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Men er det normalt å spise 6500 kcal i uka ? 

Anonymkode: 4cced...452

For en kvinne med gjennomsnittlig vekt og høyde er ca. 2000 kcal pr dag normalt, det gir 14.000 kcal i uka. For en mann er det noe høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men er det normalt å spise 6500 kcal i uka ? 

Anonymkode: 4cced...452

Det er under 1000 kcal om dagen og alt for lite for et voksent menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er normalt da da? Hvis 3600 er lite og 6500 er lite hva er normalt da? 

Anonymkode: 4cced...452

Se Lillemus sitt svar. Det varierer veldig fra person til person hvor mye du trenger av energi til å "drifte" kroppen din og holde vekta stabil; alder, vekt, høyde, aktivitetsnivå m.m.

Jeg har også lest at en kan regne 1600-2400 kcal pr dag er vanlig for kvinner, 2200-3200 for menn.

Så må du gange dette med 7 for å finne ukesbehovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
påskelilje skrev (5 minutter siden):

Se Lillemus sitt svar. Det varierer veldig fra person til person hvor mye du trenger av energi til å "drifte" kroppen din og holde vekta stabil; alder, vekt, høyde, aktivitetsnivå m.m.

Jeg har også lest at en kan regne 1600-2400 kcal pr dag er vanlig for kvinner, 2200-3200 for menn.

Så må du gange dette med 7 for å finne ukesbehovet.

Jeg har bare spist en is i dag og det holder for meg. Men jeg har ingen plan om å gå ned i vekt. Jeg er normalvektig med dårlig matlyst. 

Anonymkode: 4cced...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg har bare spist en is i dag og det holder for meg. Men jeg har ingen plan om å gå ned i vekt. Jeg er normalvektig med dårlig matlyst. 

Anonymkode: 4cced...452

Du vil jo gå ned i vekt dersom du bare spiser en is per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
påskelilje skrev (13 minutter siden):

Du vil jo gå ned i vekt dersom du bare spiser en is per dag.

Det går fint siden jeg har en bmi på 20.m, jeg har mye å gå på. 

Anonymkode: 4cced...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...