Gå til innhold

Er man reelt flykting når man reiser på ferie til landet man flyktet fra?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Drømmeautomat

Det kan de da heller ikke uten videre. UDI skal gjøre en vurdering i hvert tilfelle. Det kan jo være gode grunner til å reise tilbake til hjemlandet for en kort periode, f.eks. at en nær slektning er syk.

Den nasjonaliteten tar inn desidert mest av nå er Ukrainere. Faktisk har vi hatt en enorm økning av flyktninger vi har tatt inn de siste par årene pga. krigen i Ukraina. Mener du at ingen av disse heller skal få lov til å reise tilbake til hjemlandet for en kort periode?

Drømmeautomat skrev (39 minutter siden):

Det kan de da heller ikke uten videre. UDI skal gjøre en vurdering i hvert tilfelle. Det kan jo være gode grunner til å reise tilbake til hjemlandet for en kort periode, f.eks. at en nær slektning er syk.

Den nasjonaliteten tar inn desidert mest av nå er Ukrainere. Faktisk har vi hatt en enorm økning av flyktninger vi har tatt inn de siste par årene pga. krigen i Ukraina. Mener du at ingen av disse heller skal få lov til å reise tilbake til hjemlandet for en kort periode?

Man reiser ikke på ferie til det landet man flykter fra.

Anonymkode: 784eb...b9c

Kommer helt ann på tenker jeg. Har to kollegaer fra Kosovo og Irak. Begge flyktet når det var krig der og man risikerte å bli drept, de hadde veldig små barn og forlot hjemlandet av hensyn til dem. Barnene har vokst opp i Norge, snakker norsk, har norske venner, er vant til en norsk livsstil. Landene de kom fra tels forsåvidt nå som trygge nok, men det å røske opp barna og ta de ifra alt de kjenner til ønsker de ikke. Da er valget å dra hjem på ferie for å møte familie der nede. 

Anonymkode: 73a43...ccc

Annonse

Drømmeautomat skrev (46 minutter siden):

Nei, vanligvis ikke, så hva er problemet?

Mange, bl.a.,Ukrainere gjør det. Derfor strammes det nå inn.

https://www.nrk.no/norge/strammer-kraftig-inn-_-juleferie-i-ukraina-kan-gi-oppholdsnekt-1.16690124

Drømmeautomat
Sitat

I dag er regelen at utlendinger som har fått beskyttelse i Norge, kan miste oppholdstillatelsen sin dersom de reiser tilbake til landet de har flyktet fra.

Hittil har ukrainerne hatt unntak fra dette kravet, men det er det slutt på nå.

Med andre ord pga. en særregel for ukrainere inntil nå.

Drømmeautomat skrev (11 minutter siden):

Med andre ord pga. en særregel for ukrainere inntil nå.

Neida. 

Hver uke går det flere fulle fly fra Oslo til Etiopia. Først og fremst somaliere tar turen. Flyktningene er altså på besøk til hjemlandet. Er det trygt i hjemlandet er man ikke reell flyktning lenger, og burde dra hjem.

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er et interessant spørsmål.

Nei, er nå min mening.

Anonymkode: 0c5fd...462

Naboen dro akkurat til hjemlandet, fikk innvilget en periode ferie som i mine øyne slett ikke er ferie: for å begrave sin far. Skulle faen meg bare mangle.

Anonymkode: 22eee...b9b

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Naboen dro akkurat til hjemlandet, fikk innvilget en periode ferie som i mine øyne slett ikke er ferie: for å begrave sin far. Skulle faen meg bare mangle.

Den der med å begrave sine foreldre eller besøke sine døende foreldre er det mange som drar. 

Anonymkode: 5d58a...284

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den der med å begrave sine foreldre eller besøke sine døende foreldre er det mange som drar. 

Anonymkode: 5d58a...284

Det vet jeg ikke noe om. Jeg så i hvertfall bildene og har ingen grunn til å mistenke personen det gjorde åpenbart ikke de som innvilget søknaden heller.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...