Gå til innhold

Anbefalte innlegg

påskelilje

Hjelpe meg for et vær vi har her sør!

Det har ikke kommet så mye snø på en gang siden 2007, da var det også helt vilt. Og det blåser og fyker noe enormt! Vi måtte ut og kjøre i går kveld. Innimellom føyk det så tett med snø at det var null sikt, vi måtte stoppe helt, det var som oppå fjellet når det er kolonnekjøring 😳

Skolene er stengt,  det er for farlig å la barna gå til skolen. I tillegg er det vanskelig for folk å komme seg på jobb. Stakkars de som jobber i hjemmesykepleien, de må ha en tung jobb disse dagene! Røde kors hjelper til med å få måkt innesperrede folk ut, og gi medisiner til de som trenger det.

Jeg var hos mine foreldre for to dager siden og måkte for dem, slik at de kunne komme ut. Skal dit igjen i morgen, i dag skal det komme enda mer snø!

Fortsetter under...

stjernestøv
påskelilje skrev (5 minutter siden):

Det har ikke kommet så mye snø på en gang siden 2007, da var det også helt vilt. Og det blåser og fyker noe enormt! Vi måtte ut og kjøre i går kveld. Innimellom føyk det så tett med snø at det var null sikt, vi måtte stoppe helt, det var som oppå fjellet når det er kolonnekjøring 😳

Skolene er stengt,  det er for farlig å la barna gå til skolen. I tillegg er det vanskelig for folk å komme seg på jobb. Stakkars de som jobber i hjemmesykepleien, de må ha en tung jobb disse dagene! Røde kors hjelper til med å få måkt innesperrede folk ut, og gi medisiner til de som trenger det.

Jeg var hos mine foreldre for to dager siden og måkte for dem, slik at de kunne komme ut. Skal dit igjen i morgen, i dag skal det komme enda mer snø!

Uff føler med dere, høres virkelig ille ut 😮 

emilie321
påskelilje skrev (5 minutter siden):

Ja, det har kommet utrolig mye på kort tid hos dere. Synes det er ille nok her jeg bor, men det er jo nesten lite iforhold til hos dere.  

påskelilje
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Uff føler med dere, høres virkelig ille ut 😮 

Alt av brøyteutstyr- og mannskap er jo i sving, men mannen min mener at det mangler en del tungt utstyr, som store freser, tunge ploger og ikke minst veihøvel for å holde de store veiene åpne og i nogenlunde god stand. Slik det er nå, får ikke plogene kastet snøen bort, og de klarer heller ikke å komme helt nedpå, sånn at veibanen blir enormt humpete, også på E18.

Alle gjør jo så godt de kan. Det er jo selvsagt et kostnadsspørsmål om det er riktig å ha optimal beredskap for noe som skjer hvert femtende år....

påskelilje
emilie321 skrev (Akkurat nå):

Ja, det har kommet utrolig mye på kort tid hos dere. Synes det er ille nok her jeg bor, men det er jo nesten lite iforhold til hos dere.  

Ja, og jeg bor jo i Kristiansand.  Det er mye verre i Grimstad og Arendal. Her kom nedbøren nyttårsaften som regn (det slo om litt før midnatt til snø), mens lenger øst kom alt som snø.

stjernestøv
påskelilje skrev (9 minutter siden):

Alt av brøyteutstyr- og mannskap er jo i sving, men mannen min mener at det mangler en del tungt utstyr, som store freser, tunge ploger og ikke minst veihøvel for å holde de store veiene åpne og i nogenlunde god stand. Slik det er nå, får ikke plogene kastet snøen bort, og de klarer heller ikke å komme helt nedpå, sånn at veibanen blir enormt humpete, også på E18.

Alle gjør jo så godt de kan. Det er jo selvsagt et kostnadsspørsmål om det er riktig å ha optimal beredskap for noe som skjer hvert femtende år....

Ja leste de måtte kanskje stenge E18? 

ikke greit når det kommer så mye snø. 

Annonse

Ser bilder og leser ja. Og jeg synes det er mye her. Det er ingenting i forhold.

Må jo le litt når det skrives at det ikke er plass til mer snø, og også at politiet må gi folk tips til å hvordan komme seg ut av husene! 

Men jeg har ikke tenkt på hjemmesykepleierne som må ha en helsikes jobb, men ser absolutt at dette også skaper mer alvorlige problemer for noen! 

påskelilje
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Ja leste de måtte kanskje stenge E18? 

ikke greit når det kommer så mye snø. 

Foreløpig er det åpent. Mannen min dro på jobb i Grimstad for ikke så lenge siden. Jeg syntes han kunne holdt seg hjemme, men han var ikke enig 🙃😳

Det er verst for de som bor alene og som ikke klarer å måke, og som trenger helsehjelp. Tenk på de som skal føde i disse dager....!

Leste akkurat at alle busser er innstilt, så nå er det jo enda vanskeligere for de i samfunnskritiske yrker å komme seg på jobb.

påskelilje
Vhanja skrev (2 minutter siden):

Skulle ønske det kom slik her også. Her er det bare grått og kaldt, ingen snø. 

Da kunne jeg hatt hjemmekontor. Også har jeg gåavstand til butikk så trenger ikke bil. 😁

Jeg synes også det er litt koselig med fyr i ovnen, masse snø på vinduene og oppetter veggen, og jobbe hjemmefra.  Men for samfunnet generelt er det tungvint!

påskelilje skrev (Akkurat nå):

Jeg synes også det er litt koselig med fyr i ovnen, masse snø på vinduene og oppetter veggen, og jobbe hjemmefra.  Men for samfunnet generelt er det tungvint!

Ja, jeg skjønner jo at det gjør ting vanskelig for mange. Men tenker jeg litt egoistisk på det så hadde jeg syntes det var spennende for min egen del.

Vi ble snødd inne en gang, for mange år siden. Skolene stengte, jeg kom meg ikke på jobb og bussene sluttet å gå.

stjernestøv
påskelilje skrev (2 minutter siden):

Foreløpig er det åpent. Mannen min dro på jobb i Grimstad for ikke så lenge siden. Jeg syntes han kunne holdt seg hjemme, men han var ikke enig 🙃😳

Det er verst for de som bor alene og som ikke klarer å måke, og som trenger helsehjelp. Tenk på de som skal føde i disse dager....!

Leste akkurat at alle busser er innstilt, så nå er det jo enda vanskeligere for de i samfunnskritiske yrker å komme seg på jobb.

Ja ikke lett å komme seg ut og rundt der nå. uff. 

Annonse

Nicklusheletida
påskelilje skrev (36 minutter siden):

Jeg begynte å le da jeg kom hjem etter jul og så terassen vår. Vi bor høyt oppe og er vant til å ha utsikt, men nå er den helt borte. Det er som en hvit vegg der ute. Har aldri sett det slik her før. Men har hørt det er mye verre på Sørlandet, så kan bare forestille meg hvordan det er. 

påskelilje
knas skrev (12 minutter siden):

Selv bor jeg i et snøhøl, så jeg klør meg litt i hodet når jeg leser om stengte skoler. Men dere er kanskje ikke vant med slike mengder?

Nei, vi er jo ikke det. Som regel kommet det litt, blir liggende et par dager, og så regner det bort.

Utfordringen nå er at det kom så mye på to døgn (inne i tredje døgn nå). Hørte av noen at de hadde ca 30 cm 31.12. Og så kom det ca 90 cm i løpet av mandag og tirsdag. Når da vinden blåser den tørre snøen i stiv kuling , blir det kaos. 

knas skrev (14 minutter siden):

Selv bor jeg i et snøhøl, så jeg klør meg litt i hodet når jeg leser om stengte skoler. Men dere er kanskje ikke vant med slike mengder?

Her hos oss, utenfor Trondheim, kom det 70 cm på en natt i mars i fjor og det var totalt kaos. Det er litt forskjell på om det kommer 70 cm fordelt på et par uker og når det kommer i løpet av en natt/noen timer - da blir det kaos også hos deg, det er jeg temmelig sikker på. :) Hos oss ble det så ille at vi ikke kunne ha søndagsåpent som normalt for folk kom seg rett og slett ikke på jobb.

påskelilje
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Her hos oss, utenfor Trondheim, kom det 70 cm på en natt i mars i fjor og det var totalt kaos. Det er litt forskjell på om det kommer 70 cm fordelt på et par uker og når det kommer i løpet av en natt/noen timer - da blir det kaos også hos deg, det er jeg temmelig sikker på. :) Hos oss ble det så ille at vi ikke kunne ha søndagsåpent som normalt for folk kom seg rett og slett ikke på jobb.

Ja, det er akkurat det. Og når folk kanskje har vært bortreist i nyttårshelga, så står bilene parkert slik at de ikke får brøytet ordentlig, og det tar tid å få måkt ut en hardpakket bil. Min fars bil er helt nedsnødd og innesperret. Men han skal ikke ut, så jeg skal grave den frem i morgen eller fredag.

Jeg lurer på - jeg leser at IKEA har valgt å holde stengt pga været. 

Vil de som skulle jobbet når IKEA har stengt fortsatt få lønn?

Ble bare nysgjerrig på hvordan det fungerer når det er bedriften som velger å stenge slik at man ikke kan komme på jobb selv om man er oppsatt.

påskelilje
Vhanja skrev (Akkurat nå):

Jeg lurer på - jeg leser at IKEA har valgt å holde stengt pga været. 

Vil de som skulle jobbet når IKEA har stengt fortsatt få lønn?

Ble bare nysgjerrig på hvordan det fungerer når det er bedriften som velger å stenge slik at man ikke kan komme på jobb selv om man er oppsatt.

Ja, veiene på det næringsområdet er ikke priorotert. Andre bedrifter der er også nedstengt. Jeg vil tro at de ansatte får lønn, når de er satt opp på vakter,  selv om de må være hjemme. Regner med at bedriftene legger inn noe slack med dager med lite salg pga dårlig vær.

Lillemus skrev (4 minutter siden):

Nei, det blir ikke slik kaos her. Vi er vant med mye snø på kort tid som sagt. Hender jeg må ut to ganger i løpet av en dag for å måke fra bilen igjen og ikke ser ut av kjøkkenvinduet til slutt. Og det er alltid noen som brøyter, selv om jeg merker det skal spares og brøytes mindre på de større veiene her nå. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...