Gå til innhold

Uføretrygd er latmannslønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gaylord Focker
psykedeliker skrev (14 minutter siden):

Eller holdningene i yrket som bør forandres.

Start for deg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

psykedeliker skrev (35 minutter siden):

Eller holdningene i yrket som bør forandres.

 

Kayia skrev (32 minutter siden):

Om man skal følge ISWs råd ad å løse egne problem selv, hva tror du gir best effekt av å skifte jobb eller å fighte mot systemet? 

 

psykedeliker skrev (26 minutter siden):

Jeg har aldri snakket om å slåss mot noe system, så dette er irrelevant.

Så «holdning til yrket» er ikke del av et system for deg altså. Interessant. Jeg for være konkret da: om man er sykepleiere og vil jobbe 100%, tror du er lettest å få endret stillingsstørrelse for sykepleiere i kommunen eller bytte yrke?  

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 time siden):

Dette er et veldig interessant perspektiv. Ja, alle historier er unike, men alle mennesker har en historie.

La meg dele min egen:

Allerede som barn (5-7 år) hadde jeg en overbeskyttende og noe perfeksjonistisk mor, og en far som drakk mye og ble ufin i fylla. Faren min skulle stadig "sette oss på bar bakke" når min mor ikke ville ligge med han i fylla. Ofte ble jeg vekket klokken 3 om natten av at han skrek at han hadde ståpikk og at det var min mors ansvar å gjøre noe med det. Jeg er/var imidlertid veldig glad i de begge to.

Jeg begynte på skolen og var ikke akkurat blant de kule kidsa. Få likte meg og mange mobbet og plaget meg. Jeg hadde noen venner, men betydelig flere uvenner. Jeg prøvde å løse dette ved å være pliktoppfyllende, men ble bare ansett som enda mer nerdete.

Dette vedvarte på ungdomsskolen. Dvs. nissen reiser med på lasset. Mye de samme menneskene og de samme problemene. Jeg ble i stor grad vurdert ut fra hvem jeg var tidligere og ikke hvem jeg ble. Problemene med foreldrene mine vedvarte. Fortsatt ekstremt mye megling i ståpikkproblematikk. 

Jeg bestemte meg for å ta tak i problemene mine. Valgte en videregående skole hvor jeg absolutt ikke kjente noen. Tok en krevende jobb ved siden av skolen. Fant ut at jeg var drittlei av pappas trusler om å sette oss på bar bakke. Derfor tjente jeg en million kroner og sa at nå kan du gjøre hva faen du vil, for jeg kan forsvare mamma økonomisk. Videre fant jeg ut at gode karakterer var kult på den skolen jeg gikk på, og bestemte meg for at nå skal ingen knekke meg, og jeg skal ha en god jobb. Jeg kom også til en viktig erkjennelse (som er utrolig lite politisk korrekt å si): Mine problemer som barn var mitt ansvar å løse. Det hjelper ingenting å skylde på andre.

Jeg fullførte en mastergrad i finans og har vært i full jobb siden, uavhengig av psykiske utfordringer.

***

Jeg tror kanskje at det er offer-rollen som dreper. Den dag i dag mener jeg at en god del av de som opplever problemer som barn, også kan gjøre en del selv for å løse problemene sine. Og dessverre er det pr tidspunkt veldig få som hjelper deg. Tenker du at noen burde hjulpet meg?

 

 

En meget sterk historie. Jeg tror den gjør dypt inntrykk på alle som leser den, veldig fint at du deler noe som er så personlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all støtte og hyggelige svar.

For de som kjenner meg her inne, så er jo en del av min fortid med på å prege meg litt også i dag. Jeg er fortsatt nokså rigid og liker å ha rett (påståelig), blant annet. Ovenfor sterke personligheter (også anonyme) her inne kan det ha medført opphetede diskusjoner. Og jeg skjønner at det framstår veldig "feil" å til dels legge ansvaret for mobbing på seg selv eller den som blir utsatt for det. Det jeg tror jeg mener, er at hvis man er i situasjon X eller Y, så er det ikke så mange andre som vil hjelpe deg å komme deg ut av situasjonen. Vi kan velge å legge oss ned og dø (som er en dårlig løsning) eller vi kan velge å gjøre det vi kan for å løse problemet.

Mamma lærte meg alltid ting som "Har du vondt i hodet, ta 2 Paracet og gå på jobb". Jeg overfører dette til "Har du angst eller depresjon, ta en Zoloft og gå på jobb", eller som vel Ingvard Wilhelmsen sa "Det er ikke mer synd på deg enn andre". Jeg vet ikke, men å synes synd på seg selv fører ikke til noen ting positivt. 

Noen anonyme brukere her inne synes å mene at jeg er født med sølvskje i munnen. Jeg håper for de det gjelder at denne tråden er noe oppklarende i forhold til det, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (4 timer siden):

Glenn Roger fra Indre østfold ja. Tok utdanningen sin på Livets harde skole. 

Og jeg som fikk kritikk her fordi jeg skrev at amrikanske jenter i mange tilfeller var mer sjalu og kontrollerende... 

😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (28 minutter siden):

Tusen takk for all støtte og hyggelige svar.

For de som kjenner meg her inne, så er jo en del av min fortid med på å prege meg litt også i dag. Jeg er fortsatt nokså rigid og liker å ha rett (påståelig), blant annet. Ovenfor sterke personligheter (også anonyme) her inne kan det ha medført opphetede diskusjoner. Og jeg skjønner at det framstår veldig "feil" å til dels legge ansvaret for mobbing på seg selv eller den som blir utsatt for det. Det jeg tror jeg mener, er at hvis man er i situasjon X eller Y, så er det ikke så mange andre som vil hjelpe deg å komme deg ut av situasjonen. Vi kan velge å legge oss ned og dø (som er en dårlig løsning) eller vi kan velge å gjøre det vi kan for å løse problemet.

Mamma lærte meg alltid ting som "Har du vondt i hodet, ta 2 Paracet og gå på jobb". Jeg overfører dette til "Har du angst eller depresjon, ta en Zoloft og gå på jobb", eller som vel Ingvard Wilhelmsen sa "Det er ikke mer synd på deg enn andre". Jeg vet ikke, men å synes synd på seg selv fører ikke til noen ting positivt. 

Noen anonyme brukere her inne synes å mene at jeg er født med sølvskje i munnen. Jeg håper for de det gjelder at denne tråden er noe oppklarende i forhold til det, i alle fall.

Jeg har vært her ganske lenge nå, og jeg syns ikke du virker rigid i det hele tatt. Tvert i mot så oppfatter jeg deg rund som en fjærestein. Ikke oppfatter jeg at du må ha rett hele tiden heller- du trekker deg heller unna.Har sett deg irritert et par ganger, og det husker jeg fordi det nettopp ikke er typisk deg. Du er også megaflink til å komme med utfyllende og gode svar når noen spør om noe konkret. Og så har du utvilsomt brukbar intelligens, men klokhet derimot... Der har du litt å gå på. Jeg syns du rett og slett er du er uklok noen ganger. Men.altså. Ingen er perfekte 🙃

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Jeg har vært her ganske lenge nå, og jeg syns ikke du virker rigid i det hele tatt. Tvert i mot så oppfatter jeg deg rund som en fjærestein. Ikke oppfatter jeg at du må ha rett hele tiden heller- du trekker deg heller unna.Har sett deg irritert et par ganger, og det husker jeg fordi det nettopp ikke er typisk deg. Du er også megaflink til å komme med utfyllende og gode svar når noen spør om noe konkret. Og så har du utvilsomt brukbar intelligens, men klokhet derimot... Der har du litt å gå på. Jeg syns du rett og slett er øitt uklok noen ganger. Men.altså. Ingen er perfekte 🙃

Hei,

Jeg vet ikke hva du legger i klok, men jeg har egentlig sett på meg selv som mer kunnskapsrik enn intelligent. Men mye jeg kan er jo egentlig ikke så nyttig.

Det jeg vet, er at Frosken er en klok person. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kashmir skrev (15 minutter siden):

Og jeg som fikk kritikk her fordi jeg skrev at amrikanske jenter i mange tilfeller var mer sjalu og kontrollerende... 

😆

Jeg vet ikke hva du snakker om nå. Har du fått kritikk for det av meg ? I hvilken tråd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 minutt siden):

Hei,

Jeg vet ikke hva du legger i klok, men jeg har egentlig sett på meg selv som mer kunnskapsrik enn intelligent. Men mye jeg kan er jo egentlig ikke så nyttig.

Det jeg vet, er at Frosken er en klok person. :)

I klok legger jeg å være ærlig på en hensynsfull måte, og også at en har kunnskap om mye uten å briefe 🙂 Jeg sier ikke at du briefer altså! Ja, dette var min "analyse", og du fremstår intelligent for meg. Og du kan ihvertfall tall 😀 og jeg syns du gir gode svar på andre konkrete spørsmål også. 

Frosken er bra. Jeg vet ikke om alle er like bra personer her, men jeg har seriøst aldri fått mot en eneste person her! Unntatt i øyeblikket da. Det kan skje. Jeg syns brukere her oppfører seg imponerende bra selv om det er de som ikke alltid er like... reflekterte. Det er også greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke hva du snakker om nå. Har du fått kritikk for det av meg ? I hvilken tråd ?

Nei, det var en anonym. Det ble bare litt morsomt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (10 minutter siden):

I klok legger jeg å være ærlig på en hensynsfull måte, og også at en har kunnskap om mye uten å briefe 🙂 Jeg sier ikke at du briefer altså! Ja, dette var min "analyse", og du fremstår intelligent for meg. Og du kan ihvertfall tall 😀 og jeg syns du gir gode svar på andre konkrete spørsmål også. 

Frosken er bra. Jeg vet ikke om alle er like bra personer her, men jeg har seriøst aldri fått mot en eneste person her! Unntatt i øyeblikket da. Det kan skje. Jeg syns brukere her oppfører seg imponerende bra selv om det er de som ikke alltid er like... reflekterte. Det er også greit. 

Jeg glemte kanskje det viktigste i det jeg betrakter som klok : det er den ene som har dypere syn på ting. Der alle svarer forutsigbart kommer den kloke med svar som vekker oss litt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (15 minutter siden):

I klok legger jeg å være ærlig på en hensynsfull måte, og også at en har kunnskap om mye uten å briefe 🙂 Jeg sier ikke at du briefer altså! Ja, dette var min "analyse", og du fremstår intelligent for meg. Og du kan ihvertfall tall 😀 og jeg syns du gir gode svar på andre konkrete spørsmål også. 

Frosken er bra. Jeg vet ikke om alle er like bra personer her, men jeg har seriøst aldri fått mot en eneste person her! Unntatt i øyeblikket da. Det kan skje. Jeg syns brukere her oppfører seg imponerende bra selv om det er de som ikke alltid er like... reflekterte. Det er også greit. 

Grunnen til at jeg spør er at jeg om to uker blir å finne som frivillig innen selvmordsforebygging og krisehåndtering (omskriver det litt av hensyn til gjenkjennbarhet). Da er det jo en fordel å være litt klok 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (Akkurat nå):

Grunnen til at jeg spør er at jeg om to uker blir å finne som frivillig innen selvmordsforebygging og krisehåndtering (omskriver det litt av hensyn til gjenkjennbarhet). Da er det jo en fordel å være litt klok 😊

Du er vel ikke gjennomført uklok! 😀 Det så forresten bra ut! Viktig jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Syntes du det er O.K. å kalle uføretrygd latmannslønn?

Anonymkode: aa08d...857

Det er en god beskrivelse!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (35 minutter siden):

Grunnen til at jeg spør er at jeg om to uker blir å finne som frivillig innen selvmordsforebygging og krisehåndtering (omskriver det litt av hensyn til gjenkjennbarhet). Da er det jo en fordel å være litt klok 😊

Du skal med andre ord jobbe som frivillig i kirkens sos. Viktig jobb. 

Anonymkode: bbd8d...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skal med andre ord jobbe som frivillig i kirkens sos. Viktig jobb. 

Anonymkode: bbd8d...69d

Jepp. Tusen takk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (6 timer siden):

🤣 Er vi ørlite forutinntatt med tanke på navn her, eller!?

ISW skrev (6 timer siden):

Både navn og lokasjon! :D

For meg er det Trude fra Trøgsstad😁 Må jo være lov å spøke. Og jeg kan spøke, betaler samtlige navpenger og sykepenger - så kom til meg 🤣 Oljebransjen 👏👏👏🥳

Da jeg var sykmeldt selv sist for noen år siden, tok jeg den spøken hos saksbehandler i Nav. Han lo ikke🥹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (15 minutter siden):

Da jeg var sykmeldt selv sist for noen år siden, tok jeg den spøken hos saksbehandler i Nav. Han lo ikke🥹

😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (39 minutter siden):

Jepp. Tusen takk 😊

Det er en veldig viktig jobb og jeg er glad for at noen tar slike jobber. Slik jeg kjenner deg herfra, så tror jeg du vil gjøre en utmerket jobb😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...