Gå til innhold

Uføretrygd er latmannslønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

påskelilje skrev (4 minutter siden):

Med å lese rommet mener jeg å ha antenner ute for å se om det er riktig tidspunkt å trampe frem når noen har fortalt noe meget privat og vanskelig,  eller om det kan være lurt å være litt varsom. Kanskje vurderte du dette,  ikke vet jeg.

Men jeg ønsker ikke å diskutere dette. Det er en sidediskusjon som tar fokus både fra TS og fra det ISW beskrev (selv om jeg vanligvis setter pris på digresjoner).

Javel. Så da skal betroelsen være grunn til at annet uakseptabelt blir stående uimotsagt i ren sympati? 

Det høres veldig manipulerende ut i mitt syn. 

Jeg har ikke vært ufin mot noen, men at noen forteller om en hard barndom og i samme tråd kommer med ganske hard holdning mot mobbeofre, så skal jeg la det gå? 

Og i tilegg liker ikke ISW offerrolle heller! 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

UtakknemligDiva
Everybody skrev (26 minutter siden):

Tenk å leve livet i luksus med god helse slik at man slipper å motta uføretrygd.

Man lever ikke nødvendigvis i luksus fordi man ikke mottar uføretrygd. Jeg klager ikke, jeg er glad jeg har en jobb å gå til så jeg slipper å bli gal av tankekjøret som oppstår så fort jeg har en dag uten spesielle planer. 
Men en gang i måneden tenker jeg at det må være deilig å være mann, for de slipper den helvetes dagen i starten på en viss uke 😉 og det verste er at det er det naturen som har gjort.
Nei, jeg skal ikke starte på noen piller som man risikerer å humørsvingninger av, for de som hadde tenkt å foreslå det.

Endret av UtakknemligDiva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (33 minutter siden):

Ja.

Hva er det som gjør at de som blir mobbet blir mobbet? (Jeg spør fordi jeg ikke vet).

Det er det forsket mye på. Mobbeofre ofte ett eller vanligvis flere av de kjennetegnene som er listet opp nedenfor. Den vanligste fellesbetegnelsen for de som blir mobbet, er at de er passive eller underdanige.

  • De er gjerne stille, forsiktige, følsomme, og tar kanskje lett til tårene.
  • De er usikre med liten selvtillit (negativt selvbilde).
  • Hvis de er gutter, liker de ikke å slåss, og de er ofte fysisk svakere enn sine klassekamerater.
  • De har få eller ingen venner.
  • De er redde for å bli skadet og slå seg.
  • De har ofte lettere for å omgås voksne (foreldre, lærere) enn jevnaldrende.

Anonymkode: aa08d...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er det forsket mye på. Mobbeofre ofte ett eller vanligvis flere av de kjennetegnene som er listet opp nedenfor. Den vanligste fellesbetegnelsen for de som blir mobbet, er at de er passive eller underdanige.

  • De er gjerne stille, forsiktige, følsomme, og tar kanskje lett til tårene.
  • De er usikre med liten selvtillit (negativt selvbilde).
  • Hvis de er gutter, liker de ikke å slåss, og de er ofte fysisk svakere enn sine klassekamerater.
  • De har få eller ingen venner.
  • De er redde for å bli skadet og slå seg.
  • De har ofte lettere for å omgås voksne (foreldre, lærere) enn jevnaldrende.

Anonymkode: aa08d...857

Så de som mobber er egentlig feiginger og svake når de går etter de letteste ofrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (1 time siden):

Så de som mobber er egentlig feiginger og svake når de går etter de letteste ofrene?

De opprettholder bare "the pecking order".

Anonymkode: aa08d...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble nok mobbet fordi jeg var stille, sjenert og slet med de sosiale kodene. 

De som mobber har ofte problemer selv, men de har en personlighetstype som er slik som "spis den andre før du selv blir spist". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@ISW

Jeg synes du deler en sterk historie. Du har kjempet mye, og du har kommet bra ut av mange av kampene dine. Du har grunn til å være både glad og stolt over dine egne valg og prestasjoner. Men så kommer det et lite men: I noe av det du skriver her, så legger du til rette for en tenkning av typen "hvis alle bare hadde gjort det samme, så hadde de også fått gode liv". Og videre "mange av de som er uføre, er det fordi de ikke har gjort det de skulle ha gjort". Jeg misliker generell skyldlegging på folk som er uføre (selv om det alltid vil finnes noen få som misbruker systemet, sånn er det jo på mange livsområder - juks til eksamen, butikktyverier, juks med timelister, trygdebedrageri, skatteunndragelser osv. osv.)

Du sier vel noe lignende som  at det er "offerrollen" som er det farligste.  Ja, jeg tror at det å innta det vi kaller "offerrolle" ofte er skadelig. Imidlertid så har jeg ikke truffet så mange med psykiske vansker som har sett på seg selv som ofre; derimot virker det som de fleste sliter med dårlig selvfølelse, mye skam og opplevelse av at de er "feil", ikke passer inn i fellesskapet osv.  Mange har kjempet svært mye, uten at de har oppnådd de livene de gjerne skulle ha hatt. (Jeg har selvfølgelig også møtt noen som primært ser på seg selv som offer og ser ut til å tenke at absolutt alt som skjer skyldes dårlige mødre, av og til hjulpet godt inn i offerrollen av psykologer.) 

Når det gjelder de unge med moderate psykiske lidelser som uføres for tiden, så synes jeg det er utrolig trist for dem det gjelder. Vi har også  et stort økende problem med skolevegrere som vi som samfunn ikke ser ut til å klare å løse, og mange av disse risikerer å uføretrygdes som unge voksne. Det blir mye å ta igjen dersom du ikke har hatt undervisning i årene mellom du er 13 og 18. 

Jeg tror vi som samfunn bør gjøre mer for å bidra til at unge voksne har best mulig forutsetninger for å klare voksenlivet. At vi klarer å bidra til robusthet og tilpasningsdyktighet for livets utfordringer. Ut i fra de historiene jeg hører fra både skoler og BUP, så har vi mye ugjort. 

Tror ikke du mener å "legge sten til byrden" for uføre, @ISW, - men muligens gjør du det allikevel. Jeg skjønner @Kashmir sin frustrasjon i tråden. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 timer siden):

Jeg ble nok mobbet fordi jeg var stille, sjenert og slet med de sosiale kodene. 

De som mobber har ofte problemer selv, men de har en personlighetstype som er slik som "spis den andre før du selv blir spist". 

Det handler som @Everybodyskriver, at det er feighet og redsel fra mobbernes side ja. Og det kan handle om å føle seg truet som at man er smartere, penere og mer selvsikker også. Eller gjør mer ut av seg. Så med andre ord : å gjøre seg bemerket på en eller annen måte. 

Da ser ofte de som selv sliter eller er uskkre- rødt. Og dermed er det i gang. 

Jeg var litt usikker på om jeg burde gjenoppta mitt engasjement her. Jeg har hatt kommunikasjon med @ISW så det er sagt, på meldinger. .Det var litt dårlig timing av meg, det innrømmer jeg. Men mobbing provoserer meg så innmari. Mitt ansvar- ingen andres. 

Jeg har mot å betrakte mobbeofre som feil. Jeg har også mot å tenke at BARN som mobber er feil. De gjør utvilsomt feil handlinger, men under en viss alder må vi også se at de har problemer de ikke kan håndere på annen måte. 

Matoma sier og ser det ganske klart i VG ( tror det var VG ) i dag. 

Å liste opp karaktertrekk ved de som blir mobbet som over her blir feil. 

- barn er ofte usikre da de er veldig uferdige personligheter. 

- det er ikke mange barn som liker å sloss! Ikke gutter heller. 

- de fleste er redde for å slå seg og bli skadet ( selv om noen har lavere impulskontroll og ikke skjønner konsekvenser som barn ofte ikke gjør ) 

-jeg likte også ofte å være med eldre barn. Ble takk og pris aldri mobbet, men de hadde tilgang på mye mer enn jevnaldrende, rett og slett. 

 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (5 minutter siden):

@ISW

Jeg synes du deler en sterk historie. Du har kjempet mye, og du har kommet bra ut av mange av kampene dine. Du har grunn til å være både glad og stolt over dine egne valg og prestasjoner. Men så kommer det et lite men: I noe av det du skriver her, så legger du til rette for en tenkning av typen "hvis alle bare hadde gjort det samme, så hadde de også fått gode liv". Og videre "mange av de som er uføre, er det fordi de ikke har gjort det de skulle ha gjort". Jeg misliker generell skyldlegging på folk som er uføre (selv om det alltid vil finnes noen få som misbruker systemet, sånn er det jo på mange livsområder - juks til eksamen, butikktyverier, juks med timelister, trygdebedrageri, skatteunndragelser osv. osv.)

Du sier vel noe lignende som  at det er "offerrollen" som er det farligste.  Ja, jeg tror at det å innta det vi kaller "offerrolle" ofte er skadelig. Imidlertid så har jeg ikke truffet så mange med psykiske vansker som har sett på seg selv som ofre; derimot virker det som de fleste sliter med dårlig selvfølelse, mye skam og opplevelse av at de er "feil", ikke passer inn i fellesskapet osv.  Mange har kjempet svært mye, uten at de har oppnådd de livene de gjerne skulle ha hatt. (Jeg har selvfølgelig også møtt noen som primært ser på seg selv som offer og ser ut til å tenke at absolutt alt som skjer skyldes dårlige mødre, av og til hjulpet godt inn i offerrollen av psykologer.) 

Når det gjelder de unge med moderate psykiske lidelser som uføres for tiden, så synes jeg det er utrolig trist for dem det gjelder. Vi har også  et stort økende problem med skolevegrere som vi som samfunn ikke ser ut til å klare å løse, og mange av disse risikerer å uføretrygdes som unge voksne. Det blir mye å ta igjen dersom du ikke har hatt undervisning i årene mellom du er 13 og 18. 

Jeg tror vi som samfunn bør gjøre mer for å bidra til at unge voksne har best mulig forutsetninger for å klare voksenlivet. At vi klarer å bidra til robusthet og tilpasningsdyktighet for livets utfordringer. Ut i fra de historiene jeg hører fra både skoler og BUP, så har vi mye ugjort. 

Tror ikke du mener å "legge sten til byrden" for uføre, @ISW, - men muligens gjør du det allikevel. Jeg skjønner @Kashmir sin frustrasjon i tråden. 

 

Takk for godt og nyansert innlegg! 

Jeg synes det er vanskelig å diskutere dette uten å bli oppfattet som hårsår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (8 minutter siden):

Det handler som @Everybodyskriver, at det er feighet og redsel fra mobbernes side ja. Og det kan handle om å føle seg truet som at man er smartere, penere og mer selvsikker også. Eller gjør mer ut av seg. Så med andre ord : å gjøre seg bemerket på en eller annen måte. 

Da ser ofte de som selv sliter eller er uskkre- rødt. Og dermed er det i gang. 

Jeg var litt usikker på om jeg burde gjenoppta mitt engasjement her. Jeg har hatt kommunikasjon med @ISW så det er sagt, på meldinger. Så er det sagt. Det var litt dårlig timing av meg, det innrømmer jeg. Men mobbing provoserer meg så innmari. Mitt ansvar- ingen andres. 

Jeg har mot å betrakte ofre som feil. Jeg har også mot å tenke at BARN som mobber er feil. De gjør utvilsomt feil handlinger, men under en viss alder må vi også se at de har problemer de ikke kan håndere på annen måte. 

Matoma sier og ser det ganske klart i VG ( tror det var VG ) i dag. 

Å liste opp karaktertrekk ved de som blir mobbet som over her blir feil. 

- barn er ofte usikre da de er veldig uferdige personligheter. 

- det er ikke mange barn som liker å sloss! Ikke gutter heller. 

- de fleste er redde for å slå seg og bli skadet ( selv om noen har lavere impulskontroll og ikke skjønner konsekvenser som barn ofte ikke gjør ) 

-jeg likte også ofte å være med eldre barn. Ble takk og pris aldri mobbet, men de hadde tilgang på mye mer enn jevnaldrende, rett og slett. 

 

Ble ikke helt sikker på om du var enig eller uenig i det jeg sa. Men det med at barn som mobber ofte har like problem som de som blir mobbet, men at den ene gruppen håndterer det ved å gjøre seg liten og blir stille og sjenert, mens den andre gruppen velger å heve seg selv via mobbing for å unngå å selv bli tråkket på, hørte jeg på en podcast. Det kan ha vært sinnsyn, podcasten til webpsykologen. Men jeg husker ikke da det er lenge siden. 

For meg gav det i alle fall mening. Begge grupper har problemer i livet, men de velger ulike strategier for å håndtere det. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (Akkurat nå):

Ble ikke helt sikker på om du vag enig eller uenig i det jeg sa. Men det med at barn som mobber ofte har like problem som de som blir mobbet, men at den ene gruppen håndterer det ved å gjøre seg liten og blir stille og sjenert, mens den andre gruppen velger å heve seg selv via mobbing for å unngå å selv bli tråkket på, hørte jeg på en podcast. Det kan ha vært sinnsyn, podcasten til webpsykologen. Men jeg husker ikke da det er lenge siden. 

For meg gav det i alle fall mening. Begge grupper har problemer i livet, men de velger ulike strategier for å håndtere det. 

Jo jeg er enig i at de har problemer selv. At de sliter eller føler seg truet ved at andre gjør seg bemerket. På en eller annen måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de som blir mobbet bør aldri "forstå" at de blir. Det er ikke riktig. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Jo jeg er enig i at de har problemer selv. At de sliter eller føler seg truet ved at andre gjør seg bemerket. På en eller annen måte. 

Ja okei. :)

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Men de som blir mobbet bør aldri "forstå" at de blir. Det er ikke riktig. 

Nel. Eller, man kan jo forstå eller anta at x og y var årsaken, men uten at man mener det var greit av den grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (3 minutter siden):

Ja okei. :)

Nel. Eller, man kan jo forstå eller anta at x og y var årsaken, men uten at man mener det var greit av den grunn. 

Tja.. men nei 😀 kanskje er jeg litt standhaftig her siden jeg setter pris på mangfold. Jeg kunne jo blitt lett et mobbeoffer selv. Det er nok bare tilfeldigheter at jeg ikke ble det. Og at jeg hadde eldre venner som ble venner med meg fordi de var forelsket i broren min 🙃

Ikke tvillingbroren min. Han var litt utsatt. Men jeg hadde en eldre også. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Tja.. men nei 😀 kanskje er jeg litt standhaftig her siden jeg setter pris på mangfold. Jeg kunne jo blitt lett et mobbeoffer selv. Det er nok bare tilfeldigheter at jeg ikke ble det. Og at jeg hadde eldre venner som ble venner med meg fordi de var forelsket i broren min 🙃

Ikke tvillingbroren min. Han var litt utsatt. Men jeg hadde en eldre også. 

Hm. Ja. Jeg forstår kanskje ikke helt hva du mener. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 minutt siden):

Hm. Ja. Jeg forstår kanskje ikke helt hva du mener. :)

Hva skal vi forstå? Det er vel det jeg lurer på 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Hva skal vi forstå? Det er vel det jeg lurer på 🙂 

Å forstå mobbing er jo viktig for å kunne forebygge det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (Akkurat nå):

Å forstå mobbing er jo viktig for å kunne forebygge det. 

Å fortå at vi må se at noen barn er dysfunksjonelle siden de mobber, ja. Men ikke forstå at noen blir mobbeofre. Og ihvertfall ikke at de forstår det selv. Da blir jeg så frustrert . For jeg har aldri noensinne sett at det er forståelig at de blir. 

Jeg var en jøvla rar unge. Jeg ser den. Mer og mer. Men jeg ville aldri forstått om jeg ble mobbet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

Dette engasjerer, og det er bra. Men jeg er litt opptatt i dag, så jeg får ikke fulgt tråden så mye som jeg gjorde i går. Kommer sterkere tilbake 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...