Gå til innhold

Uføretrygd er latmannslønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, han var kjempeflink som bet tennene sammen og sto i jobben.  Det har nok ikke vi som er uføre lært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

 

Kverulanter. 

Anonymkode: bbd8d...69d

Hvorfor er du anonym? 

Hvorfor skal ting som er fullstendig feil og som 10 (!) trykker "liker" på stå uimotsagt? 

Jeg kverulerer ikke. Poenget mitt er ikke å ha rett her. Poemget er å konfrontere ukloke ytringer med argumentasjon. 

Jeg tror både du og ISW bør tåle det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I min verden går man ikke rundt å tenker på andres inntekt.. 

Det eneste jeg kan forbanne meg over er ledere som ikke gjør jobben sin, slik at det går neg utover andre. 
De bør virkelig tenke på om de fortjener lønnen sin. 
Uføre er folk som har helseplager og ikke kan stå i jobb. 
Hadde jeg blitt ufør nå hadde jeg mistet over 30% av inntekten min som er ganske mye. Men siden jeg har jobbet hele livet og har lite igjen på boliglånet hadde jeg nok klart meg. 
Verre for de som blir ufør i ung alder og ikke har fått jobbet seg opp og tjent penger og investert i bolig. 
Min far ble ufør 2 år før han gikk av med pensjon grunnet ryggen. Han har jobbet et langt liv, og med en rygg som ikke fungerer hadde han ikke sjans. Men dagene ble lange uten jobb. 
Mange uføre kan bli led i kor, spille golf, og fylle dagene med positive aktiviteter man klarer. 
Ingen skal skamme seg fordi man er blitt ufør. Det kan skje alle det 

Anonymkode: 02efb...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I min verden går man ikke rundt å tenker på andres inntekt.. 

Det eneste jeg kan forbanne meg over er ledere som ikke gjør jobben sin, slik at det går neg utover andre. 
De bør virkelig tenke på om de fortjener lønnen sin. 
Uføre er folk som har helseplager og ikke kan stå i jobb. 
Hadde jeg blitt ufør nå hadde jeg mistet over 30% av inntekten min som er ganske mye. Men siden jeg har jobbet hele livet og har lite igjen på boliglånet hadde jeg nok klart meg. 
Verre for de som blir ufør i ung alder og ikke har fått jobbet seg opp og tjent penger og investert i bolig. 
Min far ble ufør 2 år før han gikk av med pensjon grunnet ryggen. Han har jobbet et langt liv, og med en rygg som ikke fungerer hadde han ikke sjans. Men dagene ble lange uten jobb. 
Mange uføre kan bli led i kor, spille golf, og fylle dagene med positive aktiviteter man klarer. 
Ingen skal skamme seg fordi man er blitt ufør. Det kan skje alle det 

Anonymkode: 02efb...952

Men noen syns vi bør "tørre å ta debatten" 

Slike ytringer kommer fra mer priviligerte som vet at det de mener vil belaste andre mindre priviligerte. Men det er liksom "verdt det" siden regnskapet blir feil. Det menneskelige aspektet er nedprioritert og skal ikke taes hensyn til. 

Noe sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Enig sukk. Forstår godt hva du mente. Lykke til i jobben i kirkens sos, du er rett kandidat og vil helt sikkert hjelpe mange. 

Anonymkode: bbd8d...69d

Det er ikke slik at man automatisk blir flink til å hjelpe andre når man har slitt med angst/depresjoner selv.

Det er lett å havne i argumentet når jeg har klart det, da klarer du det også. 

Anonymkode: 2b866...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er selvfølgelig noen som er uføretrygdede uten grunn, men jeg lurer på om dere som jobber vet hvor omfattende prosessen mot uføretrygd er. Det er årevis med arbeidsutprøving, all mulig behandling og mange eksperter som skal vurdere og uttale seg. Og sånn bør det være. Men jeg har en ung slektning som har gått på aap i 5 år og får utbetalt ca 11000 kr i måneden. Det er ikke så veldig lukrativt å være syk. Og man kan ikke søke ufør før nav har gitt klarsignal.  Deretter tar det 5-6 måneder før man får svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nå, man velger selv det livet man vil leve med alle konsekvenser det innebærer.

Noen tar i ett tak, andre har ikke de samme ressursene hverken mentalt, fysisk, økonomisk eller emosjonelt.

Når man selv har pushet seg selv veldig hardt for å oppnå noe kan det virke provoserende å se andre kaste inn håndkleet og leve på samfunnet. De som lever på samfunnet, kan finne det provoserende å se noen med ressurser de selv ikke har.

Betyr ikke at det ene er feil eller riktig. Her spesielt må vi huske på å ikke tro annet enn det som blir skrevet rett ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (6 minutter siden):

Men noen syns vi bør "tørre å ta debatten" 

Slike ytringer kommer fra mer priviligerte som vet at det de mener vil belaste andre mindre priviligerte. Men det er liksom "verdt det" siden regnskapet blir feil. Det menneskelige aspektet er nedprioritert og skal ikke taes hensyn til. 

Noe sånt...

Ja, det er liksom så modig å tørre å ta debatten,  men hvis vi som står på den andre siden har motargumenter,  så er vi bare hårsåre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motiva2 skrev (Akkurat nå):

Det er selvfølgelig noen som er uføretrygdede uten grunn, men jeg lurer på om dere som jobber vet hvor omfattende prosessen mot uføretrygd er. Det er årevis med arbeidsutprøving, all mulig behandling og mange eksperter som skal vurdere og uttale seg. Og sånn bør det være. Men jeg har en ung slektning som har gått på aap i 5 år og får utbetalt ca 11000 kr i måneden. Det er ikke så veldig lukrativt å være syk. Og man kan ikke søke ufør før nav har gitt klarsignal.  Deretter tar det 5-6 måneder før man får svar.

Det er noen som får uføretrygd på feil premisser ja. 

Og hvem sin skyld er det?  Det er et viktig spørsmål. 

Hvor ligger ansvaret i de tilfellene?   Den bebatten bør vi tørre å ta, for nå syns jeg fagfolk må stå til rette i slike tilfeller.

Og hvor mange er det? Noen "vet om" en, om det er nabo eller slekning. Slike personlige erfaringer er ikke alkurat gode argimenter. 

Hvor mange er det som urettmessige får uføretrygd egentlig? Det lurer jeg på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (5 minutter siden):

Leste nå, man velger selv det livet man vil leve med alle konsekvenser det innebærer.

Noen tar i ett tak, andre har ikke de samme ressursene hverken mentalt, fysisk, økonomisk eller emosjonelt.

Når man selv har pushet seg selv veldig hardt for å oppnå noe kan det virke provoserende å se andre kaste inn håndkleet og leve på samfunnet. De som lever på samfunnet, kan finne det provoserende å se noen med ressurser de selv ikke har.

Betyr ikke at det ene er feil eller riktig. Her spesielt må vi huske på å ikke tro annet enn det som blir skrevet rett ut.

Lever på samfunnet? Hva betyr det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
ISW skrev (4 timer siden):

Tusen takk for all støtte og hyggelige svar.

For de som kjenner meg her inne, så er jo en del av min fortid med på å prege meg litt også i dag. Jeg er fortsatt nokså rigid og liker å ha rett (påståelig), blant annet. Ovenfor sterke personligheter (også anonyme) her inne kan det ha medført opphetede diskusjoner. Og jeg skjønner at det framstår veldig "feil" å til dels legge ansvaret for mobbing på seg selv eller den som blir utsatt for det. Det jeg tror jeg mener, er at hvis man er i situasjon X eller Y, så er det ikke så mange andre som vil hjelpe deg å komme deg ut av situasjonen. Vi kan velge å legge oss ned og dø (som er en dårlig løsning) eller vi kan velge å gjøre det vi kan for å løse problemet.

Mamma lærte meg alltid ting som "Har du vondt i hodet, ta 2 Paracet og gå på jobb". Jeg overfører dette til "Har du angst eller depresjon, ta en Zoloft og gå på jobb", eller som vel Ingvard Wilhelmsen sa "Det er ikke mer synd på deg enn andre". Jeg vet ikke, men å synes synd på seg selv fører ikke til noen ting positivt. 

Noen anonyme brukere her inne synes å mene at jeg er født med sølvskje i munnen. Jeg håper for de det gjelder at denne tråden er noe oppklarende i forhold til det, i alle fall.

Takk for at du delte fra ditt liv her. Har ikke så mye å si akkurat nå. Men takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Lever på samfunnet? Hva betyr det? 

Lever på samfunnet: i et sosialistisk samfunn så tar vi vare på hverandre når vi blir syke. I form av økonomiske ytelser. Om vi i Norge ikke hadde hatt sykepenger, uføretrygd, fri utdanning osv. så hadde samfunnet vårt vært veldig annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trinity80 skrev (3 minutter siden):

Lever på samfunnet: i et sosialistisk samfunn så tar vi vare på hverandre når vi blir syke. I form av økonomiske ytelser. Om vi i Norge ikke hadde hatt sykepenger, uføretrygd, fri utdanning osv. så hadde samfunnet vårt vært veldig annerledes.

Lever I samfunnet? Vi er alle samfunnet. Noen mener selvsagt at noen er viktigere enn andre, og det er de nok i enkelte tilfeller. Uansett er alle samfunnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (15 minutter siden):

Takk for at du delte fra ditt liv her. Har ikke så mye å si akkurat nå. Men takk!

Takk? 

Folk deler veldig mye fra livene sine her. Det er stort sett det folk gjør her. Mange som deler ganske heavy tilværelser. 

Takker du dem ? 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Lever I samfunnet? Vi er alle samfunnet. Noen mener selvsagt at noen er viktigere enn andre, og det er de nok i enkelte tilfeller. Uansett er alle samfunnet. 

Hvor skrev jeg lever i samfunnet? 😅 Lever PÅ samfunnet.

Om man hadde kuttet ut ytelser jeg skisserte ovenfor, så er det jo definitivt mange som hadde falt utenfor av ulike årsaker.

Noen lever også utenfor samfunnet men ønsker fremdeles å nyte ytelsene. De vil bo uten mennesker rundt seg, eller minimalt med kontakt med andre. Men hjelp ønsker de fremdeles.

Det blir som diskusjonen vi hadde i går, noen ønsker ikke å ha beredskap hjemme. De blir da de vi må hjelpe i krisesituasjon. Samme greia.

Det er å leve PÅ ett samfunn men ikke I ett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Takk? 

Folk deler veldig mye fra livene sine her. Det er stort sett det folk gjør her. Mange som deler ganske heavy tilværelser. 

Takker du dem ? 

Nå må du roe deg ned. 

Selv om du er uenig med meg, er det unødvendig å klikke sånn som du gjør her. Jeg synes jeg har redegjort ganske mye for mitt ståsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (5 minutter siden):

Hvor skrev jeg lever i samfunnet? 😅 Lever PÅ samfunnet.

Om man hadde kuttet ut ytelser jeg skisserte ovenfor, så er det jo definitivt mange som hadde falt utenfor av ulike årsaker.

Noen lever også utenfor samfunnet men ønsker fremdeles å nyte ytelsene. De vil bo uten mennesker rundt seg, eller minimalt med kontakt med andre. Men hjelp ønsker de fremdeles.

Det blir som diskusjonen vi hadde i går, noen ønsker ikke å ha beredskap hjemme. De blir da de vi må hjelpe i krisesituasjon. Samme greia.

Det er å leve PÅ ett samfunn men ikke I ett. 

Jeg skrev lever I samfunnet. Vi er alle en del av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Kashmir skrev (5 minutter siden):

Takk? 

Folk deler veldig mye fra livene sine her. Det er stort sett det folk gjør her. Mange som deler ganske heavy tilværelser. 

Takker du dem ? 

Ja, når noe svært personlig blir fortalt, kan jeg takke. Takke for at den personen viser meg tillit ved å fortelle noe vanskelig.  Absolutt ikke første gang jeg har gjort det.

Jeg kan også takke for råd eller kommentarer som i første omgang kan virke harde eller skarpe, men som ved litt ettertanke har klokskap i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
motiva2 skrev (47 minutter siden):

Ja, han var kjempeflink som bet tennene sammen og sto i jobben.  Det har nok ikke vi som er uføre lært.

Nei, vi er latmannslønnstagere.

Anonymkode: aa08d...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...