Gå til innhold

Noen som har forsøkt å gå ned i dose på Litium?


Glitter

Anbefalte innlegg

frosken
Skrevet (endret)
Glitter skrev (4 timer siden):

Ja Litium skal kontrolleres nå i mars. Så har tenkt til å få det gjort før jeg har time 18 mars. 

Vet ikke om han føler han har nok kompetanse til hvor mye den evt kan reduseres. Men han har kanskje noen han kan ringe. 

Med litium er målet å ha virksom serumkonsentrasjon, men samtidig lavest mulig. Siden du er såpass ung og planlegger å gå på litium lenge, vil det være fornuftig å få en lege/psykiater til å vurdere om det er hensiktsmessig å ha lavere serumkonsentrasjon enn 0.9. Men resultatet på 0.9 trenger ikke å være dekkende for den reelle situasjonen, det kan ha vært et tilfeldig resultat. Hvilken dose som gir den ønskede serumkonsentrasjonen, er uvesentlig. 

For mange vil det være ønskelig med en lavere serumkonsentrasjon enn 0.9 - vel og merke hvis den målingen er representativ. 

L5.5.1 Litium | Legemiddelhåndboka (legemiddelhandboka.no)  

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter
frosken skrev (3 minutter siden):

Med litium er målet å ha virksom serumkonsentrasjon, men samtidig lavest mulig. Siden du er såpass ung og planlegger å gå på litium lenge, vil det være fornuftig å få en lege/psykiater til å vurdere om det er hensiktsmessig å ha lavere serumkonsentrasjon enn 0.9. Men resultatet på 0.9 trenger ikke å være dekkende for den reelle situasjonen, det kan ha vært et tilfeldig resultat. Hvilken dose som gir den ønskede serumkonsentrasjonen, er uvesentlig. 

L5.5.1 Litium | Legemiddelhåndboka (legemiddelhandboka.no)  

Ok. Takk. Jeg er jo også ferdig med å bli befruktet. Så har jo kun betydning for hvordan jeg føler meg. 

Men jeg er redd for nyrer og stoffskifte.

Noe som er helt absurd da jeg før har tenkt jeg må ha NOE for å ikke DØ!?....Det var det jeg sa til tidligere behandler om dette. At jeg dør faktisk snart. Men jeg dør overhodet ikke nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken
Skrevet (endret)
Glitter skrev (17 minutter siden):

Ok. Takk. Jeg er jo også ferdig med å bli befruktet. Så har jo kun betydning for hvordan jeg føler meg. 

Men jeg er redd for nyrer og stoffskifte.

Noe som er helt absurd da jeg før har tenkt jeg må ha NOE for å ikke DØ!?....Det var det jeg sa til tidligere behandler om dette. At jeg dør faktisk snart. Men jeg dør overhodet ikke nå. 

Jeg har erfart på nært hold at en person måtte ha nyretransplantasjon som følge av litiumbruk gjennom mange år, så jeg synes det er all grunn til å være opptatt av at litiumnivået ikke skal være høyere enn nødvendig. 

For ordens skyld; hennes nyresvikt kom ikke plutselig, så om hun hadde blitt bedre fulgt opp med nyrefunksjonsprøver underveis, så er det all grunn til å tro at hun hadde sluppet å bli så dårlig. Hvis nyrefunksjonen begynner å bli dårlig, så bør det tas på alvor. 

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
frosken skrev (3 minutter siden):

Jeg har erfart på nært hold at en person måtte ha nyretransplantasjon som følge av litiumbruk gjennom mange år, så jeg synes det er all grunn til å være opptatt av at litiumnivået ikke skal være høyere enn nødvendig. 

For ordens skyld; hennes nyresvikt kom ikke plutselig, så om hun hadde blitt bedre fulgt opp med nyrefunksjonsprøver underveis, så er det all grunn til å tro at hun hadde sluppet å bli så dårlig. Hvis nyrefunksjonen begynner å bli dårlig, så bør det tas på alvor. 

Okei. Takk for din erfaring. Dette styrker mine tanker om å vurdere om jeg trengte å ha 0,9. Det er mye som har endret seg i livet mitt. Jeg ser for meg at hvis jeg opprettholder visse faktorer, så kan jeg tåle lavere serum.

Så dette skal jeg følge videre opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (4 minutter siden):

Jeg har erfart på nært hold at en person måtte ha nyretransplantasjon som følge av litiumbruk gjennom mange år, så jeg synes det er all grunn til å være opptatt av at litiumnivået ikke skal være høyere enn nødvendig. 

For ordens skyld; hennes nyresvikt kom ikke plutselig, så om hun hadde blitt bedre fulgt opp med nyrefunksjonsprøver underveis, så er det all grunn til å tro at hun hadde sluppet å bli så dårlig. Hvis nyrefunksjonen begynner å bli dårlig, så bør det tas på alvor. 

Det er sånne ting jeg er så redd for ang litium. Jeg vil ikke bruke det hvis ikke jeg er helt nødt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken
Vendi skrev (Akkurat nå):

Det er sånne ting jeg er så redd for ang litium. Jeg vil ikke bruke det hvis ikke jeg er helt nødt.. 

Poenget er at serumkonsentrasjonen skal være hensiktsmessig og nyrefunksjon kontrolleres regelmessig. Da vil det som regel gå bra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (50 minutter siden):

Gjør vi ikke alle det på et tidspunkt? 

Jeg har faktisk det å gå ned i dose på et punkt som mulig selvsabotasje. Bare for å utforske mitt motiv for å gå ned i en dose som holder meg så bra MENTALT. 

Det skal jammen meg ikke være lett alltid. Regner med at jeg kommer til å velge å gå opp i dose.

Anonymkode: c9c80...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...