Gå til innhold

Hva er din hvilepuls?


Gjest Krøll47

Anbefalte innlegg

Gjest Krøll47

Min hvilepuls ligger på 62-63 nå om dagen. 

I januar var jeg nede i 58 noen dager. 

Noe rart er at den var oppe i godt over 70 i slutten av februar. Why? Den har så sunket gradvis nedover til der jeg ligger nå igjen.  

Jeg trener mye og er i midten av trettiårene. 

 

Hva er deres hvilepuls? Trener dere ofte? Alder? 

Screenshot_20240305_100730.jpg

Screenshot_20240305_100704.jpg

Screenshot_20240305_100647.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min hvilepuls har økt en del siden jeg begynte med Wegovy. Før var den 48-50 - nå ligger den på 57-65.

Uansett hvordan man ser det, er puls bare et øyeblikksbilde (uansett om du måler den over 15 sekunder eller 24 timer). Utrolig mye (stress, blodtrykk, matinntak, hydrering, kaffe, tid siden siste trening, +++++++) kan påvirke pulsen. Så lenge hvilepulsen din ikke i snitt er over 100, og den ikke er så lav at den gir deg plager, og stiger ved aktivitet, så er det meste normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min hvilepuls ligger mellom 58-68 som standard. Røyker, trener ikke, men går turer. Kvinne, 52. 

Anonymkode: 2391c...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel

Jeg unngår å skrive nøyaktig alder, men jeg er over 50.

Hvilepulsen min er derimot under 50. Rundt 48 når jeg ligger på sofaen og ser TV. Jeg tror den er medfødt lav og jeg har ikke så bra kondis som hvilepulsen tyder på. Jeg tror det betyr at jeg har et stort hjerte. (I alle fall i bokstavelig forstand.)

Jeg trener 2 ganger i uka og da er det enten intervall eller lengre joggetur. Jeg går også mye i fjellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47
ISW skrev (7 minutter siden):

Min hvilepuls har økt en del siden jeg begynte med Wegovy. Før var den 48-50 - nå ligger den på 57-65.

Uansett hvordan man ser det, er puls bare et øyeblikksbilde (uansett om du måler den over 15 sekunder eller 24 timer). Utrolig mye (stress, blodtrykk, matinntak, hydrering, kaffe, tid siden siste trening, +++++++) kan påvirke pulsen. Så lenge hvilepulsen din ikke i snitt er over 100, og den ikke er så lav at den gir deg plager, og stiger ved aktivitet, så er det meste normalt.

Takk for utfyllende svar. Dette med medikamentpåvirkning har jeg ikke tenkt over. 

Leste på Fitbit at normalpuls skulle være sånn 60-80 (under er du i god form, over not so much) så synes det egentlig er rart at jeg ikke ligger mer jevnt på starten av 60 tallet med trening flere ganger i uken. Trener ikke mye kondis da... 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Min hvilepuls ligger mellom 58-68 som standard. Røyker, trener ikke, men går turer. Kvinne, 52. 

Anonymkode: 2391c...37a

Det var vel bra puls til å ikke trene og i tillegg røyke? 🙌 Bra for deg :) Turene gjør vel sitt. 

Grendel skrev (5 minutter siden):

Jeg unngår å skrive nøyaktig alder, men jeg er over 50.

Hvilepulsen min er derimot under 50. Rundt 48 når jeg ligger på sofaen og ser TV. Jeg tror den er medfødt lav og jeg har ikke så bra kondis som hvilepulsen tyder på. Jeg tror det betyr at jeg har et stort hjerte. (I alle fall i bokstavelig forstand.)

Jeg trener 2 ganger i uka og da er det enten intervall eller lengre joggetur. Jeg går også mye i fjellet. 

Oi. Pulsen indikerer jo toppform?! :) medfødt lav puls... Du er sikkert i bra form også da, så litt av æren får du vel ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Målte min nå, sittende ved kontorpulten. Ca 10 min siden jeg gikk litt.

Pulsen er på 65. Tror den kanskje er ca 60 hvis jeg har ligget nede en stund. Har ingen smartklokke som måler puls, så det går "år og dag" mellom hver gang jeg måler den. Er 53 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

85 og det er lavt til å være meg. Kan ha med medisiner å gjøre sa legen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus

Jeg har ikke hvilepuls nå, har gått rundt her på jobben i over en halvtime, men har sittet i noen minutter og nå er den, ifølge klokka, på 69. Tok en manuell sjekk og det stemmer faktisk ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321

Jeg lå på rundt 65-70, men etter en hjerteoperasjon nylig så har hvilepulsen sunket  til 55-60. Er i dårlig fysisk form.  Mulig at pulsen er såpass lav pga medisiner, vet ikke. (Har aktivitetsklokke som måler pulsen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke pulsklokke, så blir ikke veldig nøyaktig og heller ikke konstant målt, men tror den ligger på ca. 56. Har bestandig vært relativt lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har på pulsklokke konstant hele døgnet. Når jeg sover så er den stor sett rundt 57 på det laveste. Men ellers når jeg er så kan den faktisk ligge ganske høyt. Sånn som akkurat nå så har jeg bare sittet helt stille i senga og sett på youtube siste timen og pulsen min er nå 79. Men det er kanskje fordi jeg er dårlig trent? Mener i alle fall på at det er det jeg har hørt er den vanligste grunnen til høy hvilepuls.

Anonymkode: 27ff5...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47

Interessant å høre variasjonene. Taler for normalområde 60-80 for oss voksne. Noen sprekinger under 60. 

Jeg tror jeg fikk svar på det jeg lurte på forresten angående at min hadde endret det. At kaffe, medisiner osv. virker inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Krøll47
Skrevet (endret)
Vhanja skrev (9 minutter siden):

Målte min nå og den lå på 84. 

Men det var puls akkurat nå? Hvilepuls er når man er helt i ro :)

 

Min er 74 nå. Er nok ikke hvilepuls for sitter og venter på at verksted skal bli ferdig med bil. Har et møte jeg skal rekke med sjefen og er ikke offisielt borte fra jobb engang 🫣🫣🫣

Endret av Krøll47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krøll47 skrev (1 minutt siden):

Men det var puls akkurat nå? Hvilepuls er når man er helt i ro :)

 

Min er 74 nå. Er nok ikke hvilepuls for sitter og venter på at verksted skal bli ferdig med bil. Har et møte jeg skal rekke med sjefen og er ikke offisielt borte fra jobb engang 🫣🫣🫣

Jeg har kontorjobb og har sittet her siste timen og jobbet. :) Drakk kaffe for en liten stund siden, vet ikke hvor lenge den har innvirkning på pulsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47
Vhanja skrev (Akkurat nå):

Jeg har kontorjobb og har sittet her siste timen og jobbet. :) Drakk kaffe for en liten stund siden, vet ikke hvor lenge den har innvirkning på pulsen.

Ok. Det vet jeg ikke hvor mye og hvor lenge kaffen påvirker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
påskelilje skrev (23 timer siden):

Målte min nå, sittende ved kontorpulten. Ca 10 min siden jeg gikk litt.

Pulsen er på 65. Tror den kanskje er ca 60 hvis jeg har ligget nede en stund. Har ingen smartklokke som måler puls, så det går "år og dag" mellom hver gang jeg måler den. Er 53 år.

Målte igjen nå, etter å ha sittet stille i ca en halvtime: 62.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (1 time siden):

Har ikke pulsklokke, så blir ikke veldig nøyaktig og heller ikke konstant målt, men tror den ligger på ca. 56. Har bestandig vært relativt lav.

 

påskelilje skrev (39 minutter siden):

Målte igjen nå, etter å ha sittet stille i ca en halvtime: 62.

Målte helt manuelt mens jeg satt ved pulten og kom til 58, vil anta pulsen da er minst 4-5 lavere ved full hvile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg fant et gammel innlegg fra 2017. Da målte jeg mens jeg var på jobb. Jeg skrev at den varierte mellom 56-67. Under 60 når jeg satt helt stille. Bare jeg begynte å snakke, steg den til over 60. Det har gått 7 år, men tipper det er ganske likt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...