Gå til innhold

Å takle skikkelige tilbakefall etter lang tids "suksess"


Glitter

Anbefalte innlegg

Hvordan takler dere det? 

Etter å ha hatt mine mest friske 6 måneder på 7-8 år så har jeg bare blitt ganske dårlig igjen. Selv om jeg gjorde alt rett. Etter jeg ble dårlig igjen har jeg gjort dårlige ting igjen. Og vært veldig destruktiv i hodet mitt. 

Hele verden raser sammen og jeg lever i en annen virkelighet enn de rundt meg. 

Hvordan takle det? Jeg har ikke like mye hjelp nå som før så det gjør det ekstra vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Leit å høre at livet er vanskelig. Jeg har vært stabilt deprimert i flere år, så jeg kan ikke akkurat svare på spørsmålet ditt. Hva har hjulpet deg før/hva tror du kan hjelpe deg nå?

Anonymkode: da6f0...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (7 minutter siden):

Hvordan takler dere det? 

Etter å ha hatt mine mest friske 6 måneder på 7-8 år så har jeg bare blitt ganske dårlig igjen. Selv om jeg gjorde alt rett. Etter jeg ble dårlig igjen har jeg gjort dårlige ting igjen. Og vært veldig destruktiv i hodet mitt. 

Hele verden raser sammen og jeg lever i en annen virkelighet enn de rundt meg. 

Hvordan takle det? Jeg har ikke like mye hjelp nå som før så det gjør det ekstra vanskelig. 

Om alt raser sammen; finnes det mer hjelp å få? 

Anonymkode: da6f0...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Leit å høre at livet er vanskelig. Jeg har vært stabilt deprimert i flere år, så jeg kan ikke akkurat svare på spørsmålet ditt. Hva har hjulpet deg før/hva tror du kan hjelpe deg nå?

Anonymkode: da6f0...d00

Det var nok en kombinasjon. Jeg sluttet å ruse meg, og tok derfor medisiner hver dag, jeg hadde folk rundt meg. Men det med folk rundt meg var bare 3 av seks måneder. Jeg fikk meg hund. Jeg hadde tro på egen framtid og evner.

Vet hvordan du har det. Hadde det sånn lenge..

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om alt raser sammen; finnes det mer hjelp å få? 

Anonymkode: da6f0...d00

Nja. Jeg har blitt satt på antipsykotisk og jeg er henvist til utredning. Men vet egentlig ikke hva det skal hjelpe for. Men jeg håper så jeg er med på alt de foreslår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (11 minutter siden):

Nja. Jeg har blitt satt på antipsykotisk og jeg er henvist til utredning. Men vet egentlig ikke hva det skal hjelpe for. Men jeg håper så jeg er med på alt de foreslår.

Hvilken hjelp ville du ønsket å få nå?

Anonymkode: da6f0...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (12 minutter siden):

Det var nok en kombinasjon. Jeg sluttet å ruse meg, og tok derfor medisiner hver dag, jeg hadde folk rundt meg. Men det med folk rundt meg var bare 3 av seks måneder. Jeg fikk meg hund. Jeg hadde tro på egen framtid og evner.

Vet hvordan du har det. Hadde det sånn lenge..

Tar du medisinene dine nå?

Anonymkode: da6f0...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (16 minutter siden):

Nja. Jeg har blitt satt på antipsykotisk og jeg er henvist til utredning. Men vet egentlig ikke hva det skal hjelpe for. Men jeg håper så jeg er med på alt de foreslår.

Det er bra at du er med på alt de foreslår. Jeg tror nok at mye vil løse seg for deg når du kommer opp i riktig dose på Abilify. Og gjør det det ikke, så si at du vil prøve et annet AP. Selv har jeg veldig nytte av Zyprexa. 

Glitter skrev (26 minutter siden):

Hvordan takler dere det? 

Etter å ha hatt mine mest friske 6 måneder på 7-8 år så har jeg bare blitt ganske dårlig igjen. Selv om jeg gjorde alt rett. Etter jeg ble dårlig igjen har jeg gjort dårlige ting igjen. Og vært veldig destruktiv i hodet mitt. 

Hele verden raser sammen og jeg lever i en annen virkelighet enn de rundt meg. 

Hvordan takle det? Jeg har ikke like mye hjelp nå som før så det gjør det ekstra vanskelig. 

Så vil jeg si at du bør være litt tålmodig med deg selv. Som bipolar kan det jo gå opp og ned, selv med medisiner. Ikke døm deg selv for hardt for å ha vært/være destruktiv. Det er noe som kan følge med i flere lidelser. Men viktig å si til seg selv at det vil gå over og at bedre dager kommer igjen. 

Tror bare man må være litt tålmodig noen ganger, og vente på bedre tider. Har hatt det skikkelig vanskelig selv til tider, og vet det kan være veldig vanskelig å se noe håp da. Men så viser jo all erfaring at det vil gå over igjen. Jeg tror derfor at dette vil gå over og bli bedre for deg også. Gi det bare litt tid, vær tålmodig, og viktigst av alt: Gi ikke opp! Følg behandlingsanbefalinger (som du gjør), og ikke vær redd for å foreslå annet AP eller andre ting, hvis du tenker at det er verdt et forsøk. 

Klem til deg om du vil ha ❤️

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilken hjelp ville du ønsket å få nå?

Anonymkode: da6f0...d00

Jeg vet egentlig ikke. Kanskje derfor jeg er så fortvilet? Jeg kan ikke øke mer på Litium, men jeg håper abilify kan hjelpe litt, men tror ikke det vil det. Men jeg håper på hjelp fra DPS for å lære å takle alt? 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tar du medisinene dine nå?

Anonymkode: da6f0...d00

Ja jeg gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Vendi skrev (4 minutter siden):

Det er bra at du er med på alt de foreslår. Jeg tror nok at mye vil løse seg for deg når du kommer opp i riktig dose på Abilify. Og gjør det det ikke, så si at du vil prøve et annet AP. Selv har jeg veldig nytte av Zyprexa. 

Så vil jeg si at du bør være litt tålmodig med deg selv. Som bipolar kan det jo gå opp og ned, selv med medisiner. Ikke døm deg selv for hardt for å ha vært/være destruktiv. Det er noe som kan følge med i flere lidelser. Men viktig å si til seg selv at det vil gå over og at bedre dager kommer igjen. 

Tror bare man må være litt tålmodig noen ganger, og vente på bedre tider. Har hatt det skikkelig vanskelig selv til tider, og vet det kan være veldig vanskelig å se noe håp da. Men så viser jo all erfaring at det vil gå over igjen. Jeg tror derfor at dette vil gå over og bli bedre for deg også. Gi det bare litt tid, vær tålmodig, og viktigst av alt: Gi ikke opp! Følg behandlingsanbefalinger (som du gjør), og ikke vær redd for å foreslå annet AP,  hvis du tenker at det er verdt et nytt forsøk. 

Klem til deg om du vil ha ❤️

Takk for det. ❤️ 

Jeg er redd all antipsykotisk som har bivirkning på vekt. Jeg gikk opp mye på de to uker jeg gikk på zyprexa før jeg nektet å gå mer på det. 

Men ja. Det vil jo komme dårlige perioder. Jeg bare tror jeg takler det dårligere mer enn folk flest? 

For selv om diagnosen borderline er tatt vekk, så er jeg jo ikke like "flink" som andre å regulere smerte?

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (Akkurat nå):

Takk for det. ❤️ 

Jeg er redd all antipsykotisk som har bivirkning på vekt. Jeg gikk opp mye på de to uker jeg gikk på zyprexa før jeg nektet å gå mer på det. 

Men ja. Det vil jo komme dårlige perioder. Jeg bare tror jeg takler det dårligere mer enn folk flest? 

Skjønner det, for sånn har jeg også tenkt. Men fant ut at det var/er bedre å være frisk(ere) og ha noen kilo for mye, enn å være syk(ere) og veie mer normalt. For mitt vedkommende så lever jeg heller med noen kilo ekstra for å være i litt bedre form. 

Når det gjelder Zyprexa så mener jeg at jeg var mer sulten i starten. Nå som jeg har stått på det en stund, går det faktisk greit å spise normale måltider til normale tider. 

Om du takler dårligere perioder verre enn andre, vet jeg jo ikke, men det kan jo tenkes iom at du har flere diagnoser. Det er ikke lett sånn som du har fått det med sykdommer. Håper veldig på at du skal få riktig hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (9 minutter siden):

Jeg vet egentlig ikke. Kanskje derfor jeg er så fortvilet? Jeg kan ikke øke mer på Litium, men jeg håper abilify kan hjelpe litt, men tror ikke det vil det. Men jeg håper på hjelp fra DPS for å lære å takle alt? 

Ja jeg gjør det. 

Jeg gikk også på Zyprexa og gikk masse opp i vekt det året. Byttet til Abilify og det hjelper meg faktisk (trodde ikke heller at det ville hjelpe). Har prøvd å seponere noen ganger men jeg blir alltid dårligere. Bp2.

Anonymkode: da6f0...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (1 minutt siden):

Skjønner det, for sånn har jeg også tenkt. Men fant ut at det var/er bedre å være frisk(ere) og ha noen kilo for mye, enn å være syk(ere) og veie mer normalt. For mitt vedkommende så lever jeg heller med noen kilo ekstra for å være i litt bedre form. 

Når det gjelder Zyprexa så mener jeg at jeg var mer sulten i starten. Nå som jeg har stått på det en stund, går det faktisk greit å spise normale måltider til normale tider. 

Om du takler dårligere perioder verre enn andre, vet jeg jo ikke, men det kan jo tenkes iom at du har flere diagnoser. Det er ikke lett sånn som du har fått det med sykdommer. Håper veldig på at du skal få riktig hjelp. 

Ja skjønner godt du har tatt det valget. Men blir det ikke en vurdering i forhold til hvor plaget man er? Jeg tror du har vært mer plaget enn meg? Vanskelig for meg å si, eller umulig. Har bare tenkt det, og beundret deg for alt du får til.

Takk. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Å bli bedre er aldri en rett linje oppover, tilbakefall og dårlige perioder er endel av veien mot bedring :) 

Anonymkode: 9012f...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gikk også på Zyprexa og gikk masse opp i vekt det året. Byttet til Abilify og det hjelper meg faktisk (trodde ikke heller at det ville hjelpe). Har prøvd å seponere noen ganger men jeg blir alltid dårligere. Bp2.

Anonymkode: da6f0...d00

Ok. Det er jo interessant for jeg har også bp2. Jeg sluttet på Abilify i desember, men bare 5 mg. Nå mener fastlegen min at jeg trenger 10. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å bli bedre er aldri en rett linje oppover, tilbakefall og dårlige perioder er endel av veien mot bedring :) 

Anonymkode: 9012f...0d8

Men hva om tilbakefaallet er så ødelagt at livet raseres? Barnefar har reagert voldsomt og jeg har mistet ungene mine. Etter det har jeg egentlig gitt opp. De var det som holdt meg oppe. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 minutt siden):

Ja skjønner godt du har tatt det valget. Men blir det ikke en vurdering i forhold til hvor plaget man er? Jeg tror du har vært mer plaget enn meg? Vanskelig for meg å si, eller umulig. Har bare tenkt det, og beundret deg for alt du får til.

Takk. ❤️

Å tusen takk for det, det var fint sagt av deg ❤️

Jo, det ble en vurdering i forhold til hvor plaget jeg var. Men om jeg var mer plaget enn deg, vet jeg ikke. Jeg synes det du står i nå virker veldig tøft.

Zyprexa virker hos meg også stabiliserende mtp det bipolare, ikke bare på det "psykotiske". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

Men hva om tilbakefaallet er så ødelagt at livet raseres? Barnefar har reagert voldsomt og jeg har mistet ungene mine. Etter det har jeg egentlig gitt opp. De var det som holdt meg oppe. 

Det føles nok slik, men alt arbeidet du har lagt ned fra tidligere veier også inn. Situasjonen din er vanskelig, det betyr ikke at alt er rasert eller er ødelagt. Det er i slike situasjoner man kan skimte effekten av det gode arbeidet man har gjort.

Anonymkode: 9012f...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (12 minutter siden):

Å tusen takk for det, det var fint sagt av deg ❤️

Jo, det ble en vurdering i forhold til hvor plaget jeg var. Men om jeg var mer plaget enn deg, vet jeg ikke. Jeg synes det du står i nå virker veldig tøft.

Zyprexa virker hos meg også stabiliserende mtp det bipolare, ikke bare på det "psykotiske". :)

Føles i hvert fall veldig godt å bli validert. Tror du skjønner hvor mye det betyr. ❤️

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det føles nok slik, men alt arbeidet du har lagt ned fra tidligere veier også inn. Situasjonen din er vanskelig, det betyr ikke at alt er rasert eller er ødelagt. Det er i slike situasjoner man kan skimte effekten av det gode arbeidet man har gjort.

Anonymkode: 9012f...0d8

Hm ja. Det er jo noe å tenke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-

Jeg vet ikke hva du mener med "å takle"? 

Du har havnet i et alvorlig uføre nå hvor du også har mistet muligheten til å ha guttene dine. 

Jeg tror ikke at du kan takle dette som i at noe vil gjøre ting så mye lettere akkurat nå. Ta medisinen din og du burde jo holdt deg unna alkohol.

Sånn jeg ser det så må du bare fortsette å holde ut rett og slett. Det er tid som skal til nå tror jeg. Ikke stort du kan gjøre annet enn å vente på at det føles litt lettere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...