Gå til innhold

Å takle skikkelige tilbakefall etter lang tids "suksess"


Glitter

Anbefalte innlegg

frosken skrev (15 minutter siden):

Ja

Vet du hvor raskt den vil virke? Har det nesten uutholdelig akkurat nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter skrev (1 minutt siden):

Vet du hvor raskt den vil virke? Har det nesten uutholdelig akkurat nå. 

Den vil virke umiddelbart - i alle fall på angst og uro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (5 minutter siden):

Den vil virke umiddelbart - i alle fall på angst og uro. 

Ja. Jeg kjenner på mindre angst og uro, men har fortsatt tankene og det. Men var litt lettere å sitte i ro. Men er vel abilify som evt kan hjelpe med det andre da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Er faktisk ganske mye roligere merker jeg. Funker jo mye bedre enn vival. 

Hvorfor gir de ikke zyprexa til alle i stedetfot vivak? 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (55 minutter siden):

Er faktisk ganske mye roligere merker jeg. Funker jo mye bedre enn vival. 

Hvorfor gir de ikke zyprexa til alle i stedetfot vivak? 

Bipolar her og tar zyprexa ved behov. Bp2

Anonymkode: 5c9b6...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bipolar her og tar zyprexa ved behov. Bp2

Anonymkode: 5c9b6...d44

Okei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (2 timer siden):

Får prøve zyprexa nå, men vil helst ikke gå på den fast. Kan man ta den ved behov når man føler seg ekstra dårlig? 

Kroppen/hjernen din jobber nok på høygir. Zyprexa skal være effektiv.

Anonymkode: da6f0...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Kroppen/hjernen din jobber nok på høygir. Zyprexa skal være effektiv.

Anonymkode: da6f0...d00

Ja jeg tror også den er på høygir. Om natten også. Ble dog overrasket over å kjenne effekt så fort. Er jo ikke bra, men nå har jeg istedenfor å gå fram og tilbake i gangen vært mer i ro. Det kjennes ut som at hjernen har fått et midlertidig skjoll mot alt som prøver å komme inn i hodet. Jeg kan liksom fornemme at det er der, men det kommer ikke like mye inn. 

Men er redd for denne ulvehungeren så hvis jeg ender opp med å måtte bruke ap så kan det ikke være zyprexa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (5 minutter siden):

Ja jeg tror også den er på høygir. Om natten også. Ble dog overrasket over å kjenne effekt så fort. Er jo ikke bra, men nå har jeg istedenfor å gå fram og tilbake i gangen vært mer i ro. Det kjennes ut som at hjernen har fått et midlertidig skjoll mot alt som prøver å komme inn i hodet. Jeg kan liksom fornemme at det er der, men det kommer ikke like mye inn. 

Men er redd for denne ulvehungeren så hvis jeg ender opp med å måtte bruke ap så kan det ikke være zyprexa. 

Har du ulvehunger nå? Jeg gikk dessverre opp 40 kg på Zyprexa. Byttet til Abilify etter ett år.

Anonymkode: da6f0...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du ulvehunger nå? Jeg gikk dessverre opp 40 kg på Zyprexa. Byttet til Abilify etter ett år.

Anonymkode: da6f0...d00

Nei ikke per nå, men i dag var første gang jeg har tatt det. Vet ikke hvor mange mg det var heller. Vil anta 5 eller 10. 

Jeg er jo fysen på noe da, men det er jeg generelt for tiden. Men ikke sånn ulvehunger jeg har opplevd på andre medisiner. 

Ja for meg er det uaktuelt å gå fast på zyprexa pga det med vekten. Men de tenkte det var bra å ta nå i hvertfall siden uro og angst knyttet til det jeg sliter med har vært ille i går og i dag. 

Håper Abilify skal ha effekt for den kan jeg akseptere å gå på. 

Men hva hvis medisinen virker, hvordan skal de få utredet meg da? Bør en ikke være medisinfri under utredning så man kan utelukke diagnosen? Ved å se en uten medisiner?

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Glitter skrev (4 minutter siden):

Nei ikke per nå, men i dag var første gang jeg har tatt det. Vet ikke hvor mange mg det var heller. Vil anta 5 eller 10. 

Jeg er jo fysen på noe da, men det er jeg generelt for tiden. Men ikke sånn ulvehunger jeg har opplevd på andre medisiner. 

Ja for meg er det uaktuelt å gå fast på zyprexa pga det med vekten. Men de tenkte det var bra å ta nå i hvertfall siden uro og angst knyttet til det jeg sliter med har vært ille i går og i dag. 

Håper Abilify skal ha effekt for den kan jeg akseptere å gå på. 

Men hva hvis medisinen virker, hvordan skal de få utredet meg da? Bør en ikke være medisinfri under utredning så man kan utelukke diagnosen? Ved å se en uten medisiner?

Må du ha ny utredning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Må du ha ny utredning? 

Ja de må utrede om jeg har psykose slik de mistenker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Glitter skrev (1 minutt siden):

Ja de må utrede om jeg har psykose slik de mistenker. 

Ok. Jeg må spørre siden jeg ikke er helt inne i dette. Du får nå altså medisiner som hjelper. Er ikke målet med utredning å vite hvilke medikamenter en bør/ må bruke?  Når du allerede får noen som hjelper- hvorfor utredning da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrevet (endret)
Kashmir skrev (3 minutter siden):

Ok. Jeg må spørre siden jeg ikke er helt inne i dette. Du får nå altså medisiner som hjelper. Er ikke målet med utredning å vite hvilke medikamenter en bør/ må bruke?  Når du allerede får noen som hjelper- hvorfor utredning da? 

For at jeg evt skal få videre hjelp. Og selv om zyprexaen funker så er ikke alt i orden. Den har hjulpet. Ikke fikset. 

Hun jeg snakket med I stad sa det er et veldig bra behandlingsopplegg i byen dersom man blir diagnostisert. Har aldri hørt om tilbudet, men hørtes bra ut. Forutsatt at det faktisk er psykose da...Det er jeg langt fra sikker på.

Men jeg stusser på å begynne på medisiner før utredning for da dekkes jo eventuelle symptomer over. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (7 minutter siden):

Ja de må utrede om jeg har psykose slik de mistenker. 

Psykose som del av bipolar depresjon eller psykose som del av noe annet? 

Anonymkode: 18e8f...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Glitter skrev (1 minutt siden):

For at jeg evt skal få videre hjelp. Og selv om zyprexaen funker så er ikke alt i orden. Den har hjulpet. Ikke fikset. 

Hun jeg snakket med I stad sa det er et veldig bra behandlingsopplegg i byen dersom man blir diagnostisert. 

Men jeg stusser på å begynne på medisiner før utredning for da dekkes jo eventuelle symptomer over. 

Noe kan ikke fikses. Noe må man lære å leve med på best mulig måte.

Men må du ha utredning, så må du jo det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Psykose som del av bipolar depresjon eller psykose som del av noe annet? 

Anonymkode: 18e8f...715

Det vet jeg ikke. De har bare sagt at jeg virker psykotisk. Her jeg er nå. Der jeg var sist hadde de et annet syn, at det var psykotiske symptomer, men trodde ikke det var psykose. Men overlegen jeg har nå jobber på psykosepost med lang erfaring. I motsetning til hun psykologen på den andre avdelingen. 

Jeg har ikke spurt så mye. Har vært for sliten. Men skal spørre litt i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Noe kan ikke fikses. Noe må man lære å leve med på best mulig måte.

Men må du ha utredning, så må du jo det. 

Eh, ja. 

Fagfolkene vet nok hva som er realistisk å måtte leve med og hva jeg kan få hjelp til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Glitter skrev (1 minutt siden):

Eh, ja. 

Fagfolkene vet nok hva som er realistisk å måtte leve med og hva jeg kan få hjelp til. 

Da må du stole på dem da? Ikke velge ut hvem du vil høre på og velge bort dem som gir deg uønsket respons. Kanskje er faktisk dem du "ikke stoler på" dem du egentlig burde lyttet til? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Kashmir skrev (14 minutter siden):

Da må du stole på dem da? Ikke velge ut hvem du vil høre på og velge bort dem som gir deg uønsket respons. Kanskje er faktisk dem du "ikke stoler på" dem du egentlig burde lyttet til? 

 

Hvorfor skal jeg stole på henne? Det er en grunn til at jeg ikke stoler på henne.

Nå har jeg både familie og mange erfarne helsemennesker som synes det virker psykotisk. Og hun på den andre avdelingen sa ikke at det IKKE var psykose, men hun bagatelliserte det hele. 

Det er helt søkt av deg å fortelle meg hvem JEG skal stole på. Min tidligere behandler sa også at jeg hørtes psykotisk ut, men tenkte da psykotisk depresjon. 

Jeg har skjønt at det er veldig vanskelig for deg å akseptere at jeg blir oppfattet som ganske syk nå, men en ting sier jeg nå ifra om og det er at jeg kommer ikke til å gå inn i noen kverulerende diskusjon med deg om hvorvidt jeg har psykose eller ikke. Jeg forholder meg til helsepersonell og de som faktisk er spesialist innenfor psykose framfor en ung psykolog som ikke har spesialisert seg innenfor det.

Jeg tror ikke selv jeg har psykose, samtidig har jeg begynt å lurte når legene sier det de gjør og setter i gang de tiltakene de gjør. Og alt jeg vil er å bli kvitt alle disse plagene som du bare vet en brøkdel om. Så jeg håper faktisk det er noe som kan behandles. Hvis ikke er det jeg tror og mener sannheten og da er jeg fortapt.

Kommer ikke til å diskutere videre på akkurat dette. Jeg har virkelig ikke nerver til det nå. Kanskje DU kan stole på at de som kjenner meg gjør rett vurdering. Enten det er psykose eller ikke. Og hun damen henviste meg til utredning for å finne ut av ting hun også. Det bare var en dårlig skrevet henvisning til feil avdeling på DPS. 

Og de er faktisk to leger her nå som vanligvis jobber på psykoseposten.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...