Gå til innhold

Å takle skikkelige tilbakefall etter lang tids "suksess"


Glitter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Glitter skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke vært akuttinnlagt på seks måneder bortsett fra nå og for to uker siden. Nå er problemstillingen uansett en annen. 

Men jeg håper jo dette bare er en dyp dal og at jeg skal komme meg opp fra det igjen. Jeg setter min lit til Zyprexa og Abilify nå. Jeg håper det funker. Dvs Zyprexa synes jeg virket, men virkningen gikk jo ut så jeg fikk en ny en i sta. Hadde egentlig bare en I døgnet, men de så hvor mye den hjalp meg så de fikk legen til å sette opp en til. 

Du har sikkert fått høre det før sagt fra fagfolk - men du med dine utfordringer er en stor ressurs. I 20-30 årene sliter ekstremt mange med forskjellige livsbelastninger- noen i kortere tid og andre i år etter år. Har du hørt om EQ instituttet? Hvis ikke kan det være noe du kan ha nytte av. Det er kort fortalt terapi på følelser. Du må bare ikke finne på og slutte livet ditt her og nå glitter. Du er en ung kvinne med to barn som elsker deg - men som også må hensyns tas ut fra situasjonen rundt deg. Du er ekstremt smart, nådd allerede veldig langt og kan oppnå mye hvis du bare begynner og tro at du er god nok. Bagasjen følger deg, men du må finne måter du kan leve med det på. 

Anonymkode: 01442...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du har sikkert fått høre det før sagt fra fagfolk - men du med dine utfordringer er en stor ressurs. I 20-30 årene sliter ekstremt mange med forskjellige livsbelastninger- noen i kortere tid og andre i år etter år. Har du hørt om EQ instituttet? Hvis ikke kan det være noe du kan ha nytte av. Det er kort fortalt terapi på følelser. Du må bare ikke finne på og slutte livet ditt her og nå glitter. Du er en ung kvinne med to barn som elsker deg - men som også må hensyns tas ut fra situasjonen rundt deg. Du er ekstremt smart, nådd allerede veldig langt og kan oppnå mye hvis du bare begynner og tro at du er god nok. Bagasjen følger deg, men du må finne måter du kan leve med det på. 

Anonymkode: 01442...9f2

Det var et motiverende innlegg å lese så takk for det. 

Har ikke hørt om EQ institutt nei. Det tror jeg ikke finnes i min by. 

Det jeg per nå sliter med er hva de definerer som vrangforestillinger og mine dårlige måter å håndtere all angsten og uroen som kommer med det. Jeg unngår å snakke detaljert om hva det dreier seg i hvert fall her ute på forumet. Men sier ikke alt i dagboken. Men det river meg i fillebiter. Jeg ville egentlig ikke gå på antipsykotisk, for jeg tenkte det ikke ville hjelpe samt jeg vil ikke ha så mye medisiner. Men det ble så ille at jeg sa ja under tvil da jeg begynte på den første. Sa litt raskere ja da jeg begynte på den andre. Nå er jeg litt bedre, men det er bare medisinene som blokkerer visse ting som er skjold. Alt sammen er der jo ennå. 

Men jeg håper jeg vil komme meg på beina. Jeg hadde gjort alt for å få klemme guttene og hunden min nå. Men jeg skal i det minste ringe de snart. Må bare få kontroll på angsten. 

Ja enig i at jeg må finne en måte å leve med dette på. Kanskje jeg skal melde meg på dikt-kurs hvis det finnes. Jeg har jo alt en samling på 80 dikt. Og en egen diktserie som heter "jenta". Det har vel blitt 8 stk i den serien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til alle dere som backer meg opp i tråden så vil jeg si at jeg setter pris på det. Men hold det saklig og ikke gå til angrep på @Kashmir

Vi har kranglet før og blir nok å gjøre det igjen også. Jeg synes det ble ugreit, men vil ikke at tråden nå skal bli alle mot en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (26 minutter siden):

Det var et motiverende innlegg å lese så takk for det. 

Har ikke hørt om EQ institutt nei. Det tror jeg ikke finnes i min by. 

Det jeg per nå sliter med er hva de definerer som vrangforestillinger og mine dårlige måter å håndtere all angsten og uroen som kommer med det. Jeg unngår å snakke detaljert om hva det dreier seg i hvert fall her ute på forumet. Men sier ikke alt i dagboken. Men det river meg i fillebiter. Jeg ville egentlig ikke gå på antipsykotisk, for jeg tenkte det ikke ville hjelpe samt jeg vil ikke ha så mye medisiner. Men det ble så ille at jeg sa ja under tvil da jeg begynte på den første. Sa litt raskere ja da jeg begynte på den andre. Nå er jeg litt bedre, men det er bare medisinene som blokkerer visse ting som er skjold. Alt sammen er der jo ennå. 

Men jeg håper jeg vil komme meg på beina. Jeg hadde gjort alt for å få klemme guttene og hunden min nå. Men jeg skal i det minste ringe de snart. Må bare få kontroll på angsten. 

Ja enig i at jeg må finne en måte å leve med dette på. Kanskje jeg skal melde meg på dikt-kurs hvis det finnes. Jeg har jo alt en samling på 80 dikt. Og en egen diktserie som heter "jenta". Det har vel blitt 8 stk i den serien. 

https://eqi.no/utdanning-kurs/eq-kompetanse-digital/ se om du kan melde deg på her? Det koster jo men for deg har jeg stor tro på at denne terapien kan fungere for deg slik du kan reparere gamle sår. Nå vet jeg ikke hvor du bor men i vårt samfunn fungerer mye digitalt. Fint å lese at du ikke skriver detaljert om helseopplysningene dine, du har jo allerede sett i denne tråden hvor ødeleggende det kan være. Ikke ok at du skal føle angst ved å skrive tråd her. Husk på og skjerm deg selv og- det er ikke sikkert du selv synes det var ok å lese om når du er på den andre siden og føler livet på en annen side. Husk at det er flere hundre som leser her inne og nå på dette stadiet er du veldig sårbar. Jeg har stor tro på deg og din vilje til bedring. Masse lykke til glitter - vi er flere som heier på deg. 

Anonymkode: 01442...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

https://eqi.no/utdanning-kurs/eq-kompetanse-digital/ se om du kan melde deg på her? Det koster jo men for deg har jeg stor tro på at denne terapien kan fungere for deg slik du kan reparere gamle sår. Nå vet jeg ikke hvor du bor men i vårt samfunn fungerer mye digitalt. Fint å lese at du ikke skriver detaljert om helseopplysningene dine, du har jo allerede sett i denne tråden hvor ødeleggende det kan være. Ikke ok at du skal føle angst ved å skrive tråd her. Husk på og skjerm deg selv og- det er ikke sikkert du selv synes det var ok å lese om når du er på den andre siden og føler livet på en annen side. Husk at det er flere hundre som leser her inne og nå på dette stadiet er du veldig sårbar. Jeg har stor tro på deg og din vilje til bedring. Masse lykke til glitter - vi er flere som heier på deg. 

Anonymkode: 01442...9f2

Takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

https://eqi.no/utdanning-kurs/eq-kompetanse-digital/ se om du kan melde deg på her? Det koster jo men for deg har jeg stor tro på at denne terapien kan fungere for deg slik du kan reparere gamle sår. Nå vet jeg ikke hvor du bor men i vårt samfunn fungerer mye digitalt. Fint å lese at du ikke skriver detaljert om helseopplysningene dine, du har jo allerede sett i denne tråden hvor ødeleggende det kan være. Ikke ok at du skal føle angst ved å skrive tråd her. Husk på og skjerm deg selv og- det er ikke sikkert du selv synes det var ok å lese om når du er på den andre siden og føler livet på en annen side. Husk at det er flere hundre som leser her inne og nå på dette stadiet er du veldig sårbar. Jeg har stor tro på deg og din vilje til bedring. Masse lykke til glitter - vi er flere som heier på deg. 

Anonymkode: 01442...9f2

Jeg synes det er viktig å påpeke at dette er alternativ behandling, og ikke et behandlingstilbud innenfor psykiatri. Hvis jeg hadde så sammensatte vansker som Glitter har, så ville jeg holdt meg unna alternativ behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
frosken skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er viktig å påpeke at dette er alternativ behandling, og ikke et behandlingstilbud innenfor psykiatri. Hvis jeg hadde så sammensatte vansker som Glitter har, så ville jeg holdt meg unna alternativ behandling. 

Det er sannelig rett samtidig så er det ingen av oss som kjenner glitter irl. Glitter må selv kunne kjenne på hva som hjelper henne og opplysning om ny terapiform skader ingen- gjør det vel? Det er ikke bra for noen og oppholde seg på psykiatrisk over tid. Glitter er født frisk, kommer seg igjennom bachelor utdanning. Så er hun ikke diagnosene sine. 

Anonymkode: 01442...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er sannelig rett samtidig så er det ingen av oss som kjenner glitter irl. Glitter må selv kunne kjenne på hva som hjelper henne og opplysning om ny terapiform skader ingen- gjør det vel? Det er ikke bra for noen og oppholde seg på psykiatrisk over tid. Glitter er født frisk, kommer seg igjennom bachelor utdanning. Så er hun ikke diagnosene sine. 

Anonymkode: 01442...9f2

Folk må finne de løsninger som hjelper for dem selv - men jeg synes det er viktig å være tydelig på at eq-opplegget er alternativ behandling og ikke terapi gjennomført av helsepersonell med fagutdanning innen psykiatri. Har du prøvd opplegget selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (På 16.3.2024 den 13.38):

Og når har jeg tenkt på hva som er best for meg? Når jeg sier hun ikke får nok så betyr det ikke at hun får så lite at det går imot dyrevelferd. Hun kjeder seg bare litt ekstra. Fortsatt får hun mat, litt lek og trening, tur og kos. 

Hvis jeg ikke kommer meg snart så omplasserer jeg henne. Men det er altså opp til meg å vurdere. Jeg spurte ikke deg. 

Jeg synes du ikke bør drøye å omplassere valpen vis du ikke kan gi den det den trenger. Det er heller ikke bra for valper vis det blir flere forskjellige  mennesker som passer den ,valpen trenger å være del av en fast flokk/eier.  

Regner med at du selv ikke har det særlig godt heller, når du vet at valpen burde ha fått mer av alt,og at det å ha valp nå sikkert stesser deg. 

Jeg har en hund der forrige eier var syk,og hundene ble et år før den ble omplassert .Det er tydelig på hunden at den har ikke opplevd særlig mye i livet sitt,da eier ikke har hatt overskudd, Den har for det meste ligget i sengen med eier og gått noen små lufeturer i nærmiljøet. Hunden var engstelig og usikker på det meste av det som burde være normalt for en hund på 1 år da jeg overtok den, og det har vært mye arbeid å få den til å bli en trygg og selvsikker hund som den er i dag.  Men uansett hvor mye arbeid jeg legger ned i henne nå, har hun tapt viktig kunnskap og opplevelser fra  sitt første leveår ,det viktigste året i en hunds liv, og hun vil aldri  bli den hunden hun kunne ha blitt vis hun hadde fått riktig trening og stimuli fra hun var valp. 

Så vær realistisk, har du ikke de rette forutsetninger for å ta deg av en valp nå ,gi den fra deg. Du kan heller få deg en ny hund når tiden er riktig for det .

Anonymkode: 85a25...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes du ikke bør drøye å omplassere valpen vis du ikke kan gi den det den trenger. Det er heller ikke bra for valper vis det blir flere forskjellige  mennesker som passer den ,valpen trenger å være del av en fast flokk/eier.  

Regner med at du selv ikke har det særlig godt heller, når du vet at valpen burde ha fått mer av alt,og at det å ha valp nå sikkert stesser deg. 

Jeg har en hund der forrige eier var syk,og hundene ble et år før den ble omplassert .Det er tydelig på hunden at den har ikke opplevd særlig mye i livet sitt,da eier ikke har hatt overskudd, Den har for det meste ligget i sengen med eier og gått noen små lufeturer i nærmiljøet. Hunden var engstelig og usikker på det meste av det som burde være normalt for en hund på 1 år da jeg overtok den, og det har vært mye arbeid å få den til å bli en trygg og selvsikker hund som den er i dag.  Men uansett hvor mye arbeid jeg legger ned i henne nå, har hun tapt viktig kunnskap og opplevelser fra  sitt første leveår ,det viktigste året i en hunds liv, og hun vil aldri  bli den hunden hun kunne ha blitt vis hun hadde fått riktig trening og stimuli fra hun var valp. 

Så vær realistisk, har du ikke de rette forutsetninger for å ta deg av en valp nå ,gi den fra deg. Du kan heller få deg en ny hund når tiden er riktig for det .

Anonymkode: 85a25...baf

Hvis Glitter har en psykose nå, så trenger hodet hennes ro og hvile. Ikke forståsegpåere som skal plage henne med alt mulig hun burde og ikke burde. Det kan tas senere. Valpen blir tatt vare på nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (9 timer siden):

Folk må finne de løsninger som hjelper for dem selv - men jeg synes det er viktig å være tydelig på at eq-opplegget er alternativ behandling og ikke terapi gjennomført av helsepersonell med fagutdanning innen psykiatri. Har du prøvd opplegget selv? 

Ja det har jeg med god effekt :) Når det er sagt så er utdanningen som EQ terapeut godkjent av Helsedirektoratet. Hva vet du om siste setning om jeg kan spørre? For det er rimelig feil fakta opplysning. 

Anonymkode: 01442...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ja det har jeg med god effekt :) Når det er sagt så er utdanningen som EQ terapeut godkjent av Helsedirektoratet. Hva vet du om siste setning om jeg kan spørre? For det er rimelig feil fakta opplysning. 

Anonymkode: 01442...9f2

Ja, godkjent som alternativ behandling. Ikke som ordinær behandling mot psykiske lidelser. Det stilles ingen formelle krav til å ta kursene for å bli såkalt EQ-terapeut .

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (1 minutt siden):

Ja, godkjent som alternativ behandling. Ikke som ordinær behandling mot psykiske lidelser.

Riktig så er det noe som ikke er hensiktsmessig når noen forblir i et system år etter år- og stadig faller tilbake på samme mønster. Derfor opplyste jeg om terapiformen EQ ;) 

Anonymkode: 01442...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Riktig så er det noe som ikke er hensiktsmessig når noen forblir i et system år etter år- og stadig faller tilbake på samme mønster. Derfor opplyste jeg om terapiformen EQ ;) 

Anonymkode: 01442...9f2

Er ikke samme mønster. Er en helt annen problemstilling nå enn tidligere. Dvs har hatt det sånn her før, men ikke så ikle som nå. Og er først nå jeg virkelig hat begynt å snakke om det. 

Men uansett takk for tips. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Riktig så er det noe som ikke er hensiktsmessig når noen forblir i et system år etter år- og stadig faller tilbake på samme mønster. Derfor opplyste jeg om terapiformen EQ ;) 

Anonymkode: 01442...9f2

Folk må få velge hva de selv vil, sålenge de har forstått hva det er de kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (1 time siden):

Folk må få velge hva de selv vil, sålenge de har forstått hva det er de kjøper.

👌🏻

Anonymkode: 01442...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

For å spore tråden tilbake til hvordan takle tilbakefall etter en lengre god periode så har jeg nå snakket med en overlege som til vanlig har jobbet på psykoseposten i mange år. 

Han mener jeg må gå på Abilify fast og han har satt opp Zyprexa ved behov når ting blir ekstra ille. Slik at jeg tar Zyprexa istedenfor øl. 

Så har han også bestemt seg for å sende henvisning til utredning enten poliklinisk psykoseteam eller sengepost. Jeg visste ikke hva jeg foretrakk så sa bare at det fikk han vurdere. 

Jeg synes dette er vanskelig selv om jeg også håpte på å få hjelp. Da får jeg bekreftet om jeg er såpass syk eller ikke. 

Det som var så deilig det var å snakke med en om dette som om det ikke var så alvorlig. Jeg har holdt munn om dette i mange år bortsett fra et par mislykkede forsøk hvor jeg har formulert meg slik at de ikke har forstått. Nå fikk jeg mulighet til å tømme meg til han og vi snakket litt rundt de såkalte vrangforestillingen(e). 

Føler meg nedbrutt og lettet på samme tid. 

Også sa han at skal jeg utredes så må jeg være rusfri. Det var godt å få en til motivasjon til å ikke ruse meg. 

Nå har jeg et lite håp i alle fall. 

Ellers synes jeg det var synd at tråden skulle bli ødelagt sånn her. Ikke akkurat rett tid og sted. Men det er nå sånn på DOL av og til så det går bra det. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg å kjenne på ulvehungeren som kommer av Zyprexa. Hsr vært oppe siden 0130, og er svært sulten. Fikk en yoghurt, men man får ellers ikke mat her på natta. Men klokka 07 kommer kaffen da. 

Jeg er veldig forvirret om dagen. Våknet og skjønte ikke hvor jeg var. Satte meg opp og da trodde jeg at jeg var i fengsel. Så klede jeg på meg og gikk på badet, stellet meg og pusset tenner. Så plutselig skjønte jeg hvor jeg var. Men det var 5 minutter med total desorientering. 

Aldri opplevd noe slikt. Ikke som nykter i alle fall.

Og i går trodde jeg at jeg var på en annen anledning for da vi gikk til medisinrommet gikk jeg forbi før jeg trodde vi skulle helt bort i korridoren slik som på den andre avdelingen. 

Hva er det som skjer med hjernen min? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (5 timer siden):

Nå begynner jeg å kjenne på ulvehungeren som kommer av Zyprexa. Hsr vært oppe siden 0130, og er svært sulten. Fikk en yoghurt, men man får ellers ikke mat her på natta. Men klokka 07 kommer kaffen da. 

Jeg er veldig forvirret om dagen. Våknet og skjønte ikke hvor jeg var. Satte meg opp og da trodde jeg at jeg var i fengsel. Så klede jeg på meg og gikk på badet, stellet meg og pusset tenner. Så plutselig skjønte jeg hvor jeg var. Men det var 5 minutter med total desorientering. 

Aldri opplevd noe slikt. Ikke som nykter i alle fall.

Og i går trodde jeg at jeg var på en annen anledning for da vi gikk til medisinrommet gikk jeg forbi før jeg trodde vi skulle helt bort i korridoren slik som på den andre avdelingen. 

Hva er det som skjer med hjernen min? 

Det er vanskelig å vite hva som skjer i hjernen din. Du er overbelastet? Ja, den ulvehungeren er intens. Zyprexa er en versting sies det. Mpt økt vekt/apetitt. Hvor lenge blir du på akuttposten? Mulig du ikke vet det nå. Masse god bedring❤️

Anonymkode: da6f0...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...