Gå til innhold

Palestina-demonstrantene og Sylvi Listhaug.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (23 minutter siden):

Mens Israel har stengt to millioner palestinere inne i en konsentrasjonsleir, halvparten barn, fratatt dem vann, mat og strøm, bombet dem i fillebiter og åpent ignorert FNs folkemordanklager

Som jeg sa... Egypt og andre land har også et ansvar her. De kan åpne grensene for dem. 

Anonymkode: 8c1a4...2b3

Fortsetter under...

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Egypt og andre land har også et ansvar her.

Hvilke andre land? Det er bare Egypt og Israel som grenser til Gaza.

Som jeg sa, det er flere grunner til at Egypt ikke åpner grensene, ikke alle av dem like noble.

- De vil ikke legge til rette for at Israel tvinger palestinerne ut av Gaza og tar over landet deres.

- De er redde for at krigshandlingene kan forflytte seg over grensen og at de blir dratt med i krigen.

- De vil ikke ta kostnaden med å ta inn så mange flyktinger. 

Det forundrer meg at du bruker så mye energi på å peke på andre land når det er Israel som dreper. Det er en måte å unnskylde en morderstat på.

Endret av Drømmeautomat
AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (9 minutter siden):

Hvilke andre land? Det er bare Egypt og Israel som grenser til Gaza.

Som jeg sa, det er flere grunner til at Egypt ikke åpner grensene, ikke alle av dem like noble.

- De vil ikke legge til rette for at Israel tvinger palestinerne ut av Gaza og tar over landet deres.

- De er redde for at krigshandlingene kan forflytte seg over grensen og at de blir dratt med i krigen.

- De vil ikke ta kostnaden med å ta inn så mange flyktinger. 

Det forundrer meg at du bruker så mye energi på å peke på andre land når det er Israel som dreper. Det er en måte å unnskylde en morderstat på.

Det forundrer meg at du ikke ser på Palestina som en morderstat også. Jeg synes de er verre enn Israel. Det går vanvittige med millioner av økonomisk støtte fra blant andre Norge inn der, og de kunne for lengst hatt et oppegående land med verdisyn som Israel og vesten. Men nei, det viktigste for Hamas er å bruke storparten av pengene på våpen, tunneler, osv, og å holde egen befolkning nede i fattigdom, elendighet, uvitenhet, og med hjernevask om hvor onde Israel er fra barna er bittesmå. Snakk om morderstat 

Drømmeautomat

Ingen her forsvarer Hamas, og man må skille mellom dem og den palestinske sivilbefolkningen. Israel har for lengst vist at det ikke bare er Hamas de er ute etter. De bedriver en kollektiv avstraffelse av hele den palestinske sivilbefolkningen.

Høyst sannsynlig ville Hamas drept israelere for fote om de hadde hatt den militære kapasiteten. Men det har de ikke, og derfor skjer det ikke. Men Israel dreper. Så langt har Israel drept 26 ganger så mange palestinere som det ble drept israelere 7. oktober.

Når er det nok for deg? Hva skal til før du syns mange nok barn er drept i Gaza til at Israel har gått over streken? 50.000? 100.00? En million? Har du i det hele tatt en øvre grense?

AnonymBruker

Den internasjonale domstolen i Haag konkluderte i januar 2024 med at Israel sannsynligvis bryter Folkemordkonvensjonen.       De krever samtidig at Israel må slutte og drepe og skade palestinerne. Beslutningen er et folkerettslig bindende vedtak som Israel må følge, noe de ikke gjør.

Anonymkode: a20d1...cbe

Annonse

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (3 timer siden):

Ingen her forsvarer Hamas, og man må skille mellom dem og den palestinske sivilbefolkningen. Israel har for lengst vist at det ikke bare er Hamas de er ute etter. De bedriver en kollektiv avstraffelse av hele den palestinske sivilbefolkningen.

Høyst sannsynlig ville Hamas drept israelere for fote om de hadde hatt den militære kapasiteten. Men det har de ikke, og derfor skjer det ikke. Men Israel dreper. Så langt har Israel drept 26 ganger så mange palestinere som det ble drept israelere 7. oktober.

Når er det nok for deg? Hva skal til før du syns mange nok barn er drept i Gaza til at Israel har gått over streken? 50.000? 100.00? En million? Har du i det hele tatt en øvre grense?

Hvorfor kan ikke Hamas bare levere tilbake gislene? Da vil jo ikke Israel ha noen særlig grunn til å krige mot dem lenger. Så Hamas sitter med nøkkelen til fredeligere stunder igjen. Men de vil jo ikke.. ergo da må Israel fortsette.

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor kan ikke Hamas bare levere tilbake gislene? Da vil jo ikke Israel ha noen særlig grunn til å krige mot dem lenger. Så Hamas sitter med nøkkelen til fredeligere stunder igjen. Men de vil jo ikke.. ergo da må Israel fortsette.

Israels uttalte mål er å knuse Hamas, ikke å få tilbake gislene. Hvis målet primært var å få tilbake gislene kunne Israel ha inngått en avtale med Hamas. Hamas' krav er at Israel trekker seg tilbake fra Gaza og frigir palestinske fanger fra Israelske fengsler. Det vil ikke Israel gå med på.

Gislene er dessuten Hamas' forhandlingskort. Hvis de hadde frigitt dem betingelsesløst kunne Israel bare fortsette nedslaktingen av palestinerne enda mer hemningsløst, uten fare for å drepe noen av sine egne.  

Gislenes pårørende har lenge demonstrert for at Israel skal inngå en avtale så de kan få tilbake sine kjære. Den israelske regjeringen lytter ikke til dem. https://www.aljazeera.com/news/2024/1/22/gaza-hostages-relatives-storm-israeli-parliament-as-protests-intensify

Å få tilbake gislene er simpelthen ikke Israels førsteprioritet.

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (1 minutt siden):

Israels uttalte mål er å knuse Hamas, ikke å få tilbake gislene. Hvis målet primært var å få tilbake gislene kunne Israel ha inngått en avtale med Hamas. Hamas' krav er at Israel trekker seg tilbake fra Gaza og frigir palestinske fanger fra Israelske fengsler. Det vil ikke Israel gå med på.

Gislene er dessuten Hamas' forhandlingskort. Hvis de hadde frigitt dem betingelsesløst kunne Israel bare fortsette nedslaktingen av palestinerne enda mer hemningsløst, uten fare for å drepe noen av sine egne.  

Gislenes pårørende har lenge demonstrert for at Israel skal inngå en avtale så de kan få tilbake sine kjære. Den israelske regjeringen lytter ikke til dem. https://www.aljazeera.com/news/2024/1/22/gaza-hostages-relatives-storm-israeli-parliament-as-protests-intensify

Å få tilbake gislene er simpelthen ikke Israels førsteprioritet.

Hvis dealen er å bytte uskyldige ofre (gislene) mot palestinske terrorister som sitter fengslet med god grunn, skjønner jeg godt at st Israel ikke kan gå med på det. 

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis dealen er å bytte uskyldige ofre (gislene) mot palestinske terrorister som sitter fengslet med god grunn, skjønner jeg godt at st Israel ikke kan gå med på det. 

Det gjør du nok. Men poenget mitt er at uansett om Hamas hadde sluppet løs gislene så ville ikke Israels angrep stanse. Hamas kan ikke få den pågående massakren til å slutte, om det så var det eneste de ville. Det blir derfor fullstendig ulogisk å legge skylden på Hamas aleine for ugjerningene Israel begår.

Drømmeautomat skrev (5 timer siden):

Det har jeg skrevet gjentatte ganger i denne tråden, så jeg gjentar ikke alt. Israel burde hatt en mye mer moderat og langsomt militær aksjon, med et mye større fokus på å beskytte sivile. Den massakren de nå utfører har ikke ført dem nærmere å få frigitt de resterende gislene. Tvert imot har Israel selv drept flere av gislene. 

Israel hadde rett til en militær respons etter 7. oktober, men det ga dem ikke rett til å utføre et folkemord. Verden er virkelig ikke så svart/hvitt. 

Hamas har vel drept nesten alle gislene, så ikke skyld på Israel. 

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (1 time siden):

Det gjør du nok. Men poenget mitt er at uansett om Hamas hadde sluppet løs gislene så ville ikke Israels angrep stanse. Hamas kan ikke få den pågående massakren til å slutte, om det så var det eneste de ville. Det blir derfor fullstendig ulogisk å legge skylden på Hamas aleine for ugjerningene Israel begår.

Hvordan vet du at Israels angrep ikke vil stanse hvis de får tilbake gislene?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan vet du at Israels angrep ikke vil stanse hvis de får tilbake gislene?

For Israel ønsker ikke en to stats løsning. De ønsker å fordrive hele det palestinske folket

Anonymkode: a20d1...cbe

Annonse

Kashmir-
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det forundrer meg at du ikke ser på Palestina som en morderstat også. Jeg synes de er verre enn Israel. Det går vanvittige med millioner av økonomisk støtte fra blant andre Norge inn der, og de kunne for lengst hatt et oppegående land med verdisyn som Israel og vesten. Men nei, det viktigste for Hamas er å bruke storparten av pengene på våpen, tunneler, osv, og å holde egen befolkning nede i fattigdom, elendighet, uvitenhet, og med hjernevask om hvor onde Israel er fra barna er bittesmå. Snakk om morderstat 

Ledere. Ikke staten i seg selv. 

Kashmir-
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det samme kan man jo si om Israel. Det er IDF som kriger, ikke befolkningen. 

Ja, selvsagt. Men jeg tror befolkningen fremdeles er sinte for massakren 7. Oktober. Jeg tror nok at de sivil i enhver krig egentlig bare vil ha fred, men så er det litt delte meninger om hvordan det skal oppnås også iblant. Men det blir for mange ofre. Ikke bare sivile, men de unge som faktisk må ut og kjempe. De ser så unge ut mange av dem, og det er de jo også. Jeg ser jo på dem som ofre oppe i dette også. 

Endret av Kashmir
Drømmeautomat

Vestlige leger som har jobbet frivillig i Gaza forteller om en rekke barn under og i barneskolealder som har blitt skutt med presisjon i hode og torso.

https://www.theguardian.com/world/2024/apr/02/gaza-palestinian-children-killed-idf-israel-war

Kashmir-
Drømmeautomat skrev (58 minutter siden):

Vestlige leger som har jobbet frivillig i Gaza forteller om en rekke barn under og i barneskolealder som har blitt skutt med presisjon i hode og torso.

https://www.theguardian.com/world/2024/apr/02/gaza-palestinian-children-killed-idf-israel-war

Det er grusomheter. Hamas burde som nevnt hatt en strategi for å kunne redde "sine egne, og spesielt barn før de bestemte seg for å utføre en massakre. De har bygget tunneler, de er selv i sikkerhet.

Det er ikke dermed sagt at noen kan forsvare at barn blir skutt av israelere. Langt fra også. Det er en katastrofe, og noen soldater blir dessverre helt ødelagte i hodet av å bli sendt ut i krig. De blir umenneskelige. 

Gjest Vendi
Drømmeautomat skrev (3 timer siden):

Jeg står for Israels rett til å forsvare seg, men dette er jo helt absurd.. Det har gått altfor, altfor langt. Det er ikke å "forsvare" seg dette. Helt forferdelig, og jeg kjenner jeg blir både sint og lei meg! 😟 Virker virkelig som at de driver etnisk rensing, og det er helt uakseptabelt å bevisst myrde og skade uskyldige barn! 

Kashmir-
Vendi skrev (16 minutter siden):

Jeg står for Israels rett til å forsvare seg, men dette er jo helt absurd.. Det har gått altfor, altfor langt. Det er ikke å "forsvare" seg dette. Helt forferdelig, og jeg kjenner jeg blir både sint og lei meg! 😟 Virker virkelig som at de driver etnisk rensing, og det er helt uakseptabelt å bevisst myrde og skade uskyldige barn! 

Hva mener du med at de driver med etnisk rensing? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...