Gå til innhold

Hva er det som er så fint med bunad?


Gjest jøss

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hvorfor dette med bunad har blitt så populært. Det er i stor grad "oppkonstruerte" drakter, og den tradisjonen som tidligere var ubrytelig med at fok skulle ha tilknytning itl den drakten de bar, er det ingen som overholder. Folk kjøper den drakten de synes er "fin", mer eller mindre uavhengig av sine aner.

Det å sprade rundt og "vise fram" bunaden sin er blitt det viktigste for mange, som ellers gir blanke i både bygdekultur, kulturhistorie og bondetradisjoner. Det er blitt et "must" at ungdommene får bunad til konfirmasjonen, og hjelpe meg kjøper folk bunader til småunger også - slik at de ikke kan leke engeng p å 17. mai, men må slepe rundt med subbeside stakker.

Fri og bevare meg sier jeg - finn fram matrosdress/kjole i stedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 203
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Solsikke

    37

  • Sør

    34

  • Ulv I Faarikaal

    16

  • pip

    6

Mest aktive i denne tråden

Du verden... Da er vi, i følge deg, de eneste i HELE Norge som har valgt bunader fra det stedet vi kommer fra! Dæven, nå følte jeg meg sjelden, gitt! :o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri kledd meg i en bunad som jeg ikke har tilhørighet til. Jeg har nordlandsbunaden, den blå. Det er selvsagt mange bunader som er mye, mye finere enn min. Blant annet svalbardbunaden men siden jeg ikke har tilhørighet derfra kunne jeg ikke drømme om å kle meg i den.

Bunad har jeg til meg og mine barn fordi den er tradisjon og ett fint plagg. Jeg synes det er viktig at vi tar vare på våre tradisjoner. Og jeg må vel egentlig si at jeg synes det er tøv å kle seg i en bunad som man ikke har forhold til. Min mor og begge mine bestemødre har nordlandsbunad. Nå har jeg og mine to døtre nordlandsbunad. Plagget er ikke videre behagelig å ha på seg, det klør og er ganske varmt. Men likevel føler jeg at jeg tar vare på våre tradisjoner med å bruke dette plagget. Jeg skal ha bunaden på meg i konfirmasjonen til mitt fadderbarn, ellers blir den ikke brukt til annet enn 17. mai.

Og jeg vil spørre deg: Hvorfor skal ikke vi nordmenn ta vare på våre tradisjoner? Skal vi bli så internasjonal at vi til slutt glemmer våre tradisjoner?

Og jeg må også si selv om det kan oppfattes rasistisk, at for meg er det rart å se en mørkhuded i en norsk bunad. Det er noe som ikke helt stemmer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg ville aldri kledd meg i en bunad som jeg ikke har tilhørighet til. Jeg har nordlandsbunaden, den blå. Det er selvsagt mange bunader som er mye, mye finere enn min. Blant annet svalbardbunaden men siden jeg ikke har tilhørighet derfra kunne jeg ikke drømme om å kle meg i den.

Bunad har jeg til meg og mine barn fordi den er tradisjon og ett fint plagg. Jeg synes det er viktig at vi tar vare på våre tradisjoner. Og jeg må vel egentlig si at jeg synes det er tøv å kle seg i en bunad som man ikke har forhold til. Min mor og begge mine bestemødre har nordlandsbunad. Nå har jeg og mine to døtre nordlandsbunad. Plagget er ikke videre behagelig å ha på seg, det klør og er ganske varmt. Men likevel føler jeg at jeg tar vare på våre tradisjoner med å bruke dette plagget. Jeg skal ha bunaden på meg i konfirmasjonen til mitt fadderbarn, ellers blir den ikke brukt til annet enn 17. mai.

Og jeg vil spørre deg: Hvorfor skal ikke vi nordmenn ta vare på våre tradisjoner? Skal vi bli så internasjonal at vi til slutt glemmer våre tradisjoner?

Og jeg må også si selv om det kan oppfattes rasistisk, at for meg er det rart å se en mørkhuded i en norsk bunad. Det er noe som ikke helt stemmer da.

Du liker ikke å se fargede i bunad sier du. Hva med adoptivbarna da? Er ikke de norske og har de ingen tilhørighet her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri kledd meg i en bunad som jeg ikke har tilhørighet til. Jeg har nordlandsbunaden, den blå. Det er selvsagt mange bunader som er mye, mye finere enn min. Blant annet svalbardbunaden men siden jeg ikke har tilhørighet derfra kunne jeg ikke drømme om å kle meg i den.

Bunad har jeg til meg og mine barn fordi den er tradisjon og ett fint plagg. Jeg synes det er viktig at vi tar vare på våre tradisjoner. Og jeg må vel egentlig si at jeg synes det er tøv å kle seg i en bunad som man ikke har forhold til. Min mor og begge mine bestemødre har nordlandsbunad. Nå har jeg og mine to døtre nordlandsbunad. Plagget er ikke videre behagelig å ha på seg, det klør og er ganske varmt. Men likevel føler jeg at jeg tar vare på våre tradisjoner med å bruke dette plagget. Jeg skal ha bunaden på meg i konfirmasjonen til mitt fadderbarn, ellers blir den ikke brukt til annet enn 17. mai.

Og jeg vil spørre deg: Hvorfor skal ikke vi nordmenn ta vare på våre tradisjoner? Skal vi bli så internasjonal at vi til slutt glemmer våre tradisjoner?

Og jeg må også si selv om det kan oppfattes rasistisk, at for meg er det rart å se en mørkhuded i en norsk bunad. Det er noe som ikke helt stemmer da.

Solsikke da!! Dette var ikke videre gjennomtenkt. Du kan forvente å få Sør på nakken nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest herreminfred

Jeg ville aldri kledd meg i en bunad som jeg ikke har tilhørighet til. Jeg har nordlandsbunaden, den blå. Det er selvsagt mange bunader som er mye, mye finere enn min. Blant annet svalbardbunaden men siden jeg ikke har tilhørighet derfra kunne jeg ikke drømme om å kle meg i den.

Bunad har jeg til meg og mine barn fordi den er tradisjon og ett fint plagg. Jeg synes det er viktig at vi tar vare på våre tradisjoner. Og jeg må vel egentlig si at jeg synes det er tøv å kle seg i en bunad som man ikke har forhold til. Min mor og begge mine bestemødre har nordlandsbunad. Nå har jeg og mine to døtre nordlandsbunad. Plagget er ikke videre behagelig å ha på seg, det klør og er ganske varmt. Men likevel føler jeg at jeg tar vare på våre tradisjoner med å bruke dette plagget. Jeg skal ha bunaden på meg i konfirmasjonen til mitt fadderbarn, ellers blir den ikke brukt til annet enn 17. mai.

Og jeg vil spørre deg: Hvorfor skal ikke vi nordmenn ta vare på våre tradisjoner? Skal vi bli så internasjonal at vi til slutt glemmer våre tradisjoner?

Og jeg må også si selv om det kan oppfattes rasistisk, at for meg er det rart å se en mørkhuded i en norsk bunad. Det er noe som ikke helt stemmer da.

"Og jeg må også si selv om det kan oppfattes rasistisk, at for meg er det rart å se en mørkhuded i en norsk bunad. Det er noe som ikke helt stemmer da."

Sag mal, spinnst du oder???

Det er en VANESAK det vet du.

Jeg synes det er langt verre med de lubne damene som for enhver pris skal stappe seg oppi bunaden sin - dessuten ser man med en gang 20 kg tyngre ut med bunad på.

Der var jeg like usaklig som deg, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heller ikke undertegnet

Du liker ikke å se fargede i bunad sier du. Hva med adoptivbarna da? Er ikke de norske og har de ingen tilhørighet her?

Det sto ikke noe om at hun _ikke likte_ å se mørkhudede i bunad. Les riktig, det sto _rart_. 2 forskjellige ting det!

Og når du slenger dritt uten å undertegne, så kan vel jeg gjøre det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Romeriksbunad, jeg synes ikke den er noe spesielt fin, synes den er kjedelig. Men den tilhører nå det distriktet jeg bor og er i fra, så derfor er jeg tross alt fornøyd med den. Jeg synes Telemarksbunaden er fin, men jeg tror jeg hadde syntes det hadde blitt helt feil hvis jeg skulle ikledd meg den.

Det som ellers er så fint med bunad, er at da veit man _alltid_ hva man skal ha på seg på 17 mai. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Bunad ? Et dyrt og upraktisk kledebon. Kunne aldri tenke meg det, jeg ville se ut som noe underlig fra indre enfold. De som bruker bunad mener det er noe viktig fra vår kultur, men jeg skjønner ikke det. Hardingfele hører liksom med, men jeg syns det høres ut som tusen hylende fortapte sjeler i helvete, samme med sekkepipe. Er jeg ukulturell ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nattsvart

Solsikke da!! Dette var ikke videre gjennomtenkt. Du kan forvente å få Sør på nakken nå.

Hvis man kommer i klammeri med Sør har man fortjent det. Han er åpen, ærlig, omsorgsfull, støttende og ikke fordomsfull. Det er flott at han i klare ordelag gir uttrykk for sine medmenneskelige tanker og følelser. Og han akseptere godt at man er uenig med han, selvom han sier tydelig ifra. Hvis alle var som Sør ville dette vært et svært interessant og hyggelig forum å være på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kommer i klammeri med Sør har man fortjent det. Han er åpen, ærlig, omsorgsfull, støttende og ikke fordomsfull. Det er flott at han i klare ordelag gir uttrykk for sine medmenneskelige tanker og følelser. Og han akseptere godt at man er uenig med han, selvom han sier tydelig ifra. Hvis alle var som Sør ville dette vært et svært interessant og hyggelig forum å være på.

Skinnet kan bedra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hummla

Jeg ville aldri kledd meg i en bunad som jeg ikke har tilhørighet til. Jeg har nordlandsbunaden, den blå. Det er selvsagt mange bunader som er mye, mye finere enn min. Blant annet svalbardbunaden men siden jeg ikke har tilhørighet derfra kunne jeg ikke drømme om å kle meg i den.

Bunad har jeg til meg og mine barn fordi den er tradisjon og ett fint plagg. Jeg synes det er viktig at vi tar vare på våre tradisjoner. Og jeg må vel egentlig si at jeg synes det er tøv å kle seg i en bunad som man ikke har forhold til. Min mor og begge mine bestemødre har nordlandsbunad. Nå har jeg og mine to døtre nordlandsbunad. Plagget er ikke videre behagelig å ha på seg, det klør og er ganske varmt. Men likevel føler jeg at jeg tar vare på våre tradisjoner med å bruke dette plagget. Jeg skal ha bunaden på meg i konfirmasjonen til mitt fadderbarn, ellers blir den ikke brukt til annet enn 17. mai.

Og jeg vil spørre deg: Hvorfor skal ikke vi nordmenn ta vare på våre tradisjoner? Skal vi bli så internasjonal at vi til slutt glemmer våre tradisjoner?

Og jeg må også si selv om det kan oppfattes rasistisk, at for meg er det rart å se en mørkhuded i en norsk bunad. Det er noe som ikke helt stemmer da.

Hei Solsikke. Du skriver "Og jeg må også si selv om det kan oppfattes rasistisk, at for meg er det rart å se en mørkhuded i en norsk bunad. Det er noe som ikke helt stemmer da."

Må si du gav meg noe å tenke på der.

Vi håper å få adoptere fra Kina. Har med tiden tenkt å skaffe meg bunad.

Vil det være "riktig" at våre barn har bunad? Da tenker jeg på tradisjonen med bunad.

Nå får jeg vel alle adoptivforeldrene på nakken, men skitt au.

Jeg ville se helt malplassert ut i en kinesisk drakt.

Jeg må avslutte med at om barna ønsker bunad til evt konfirmasjon vil de selvfølgelig få det.

Vennligst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg bunad selv, men...

Hadde polsk bunad da jeg var liten. De er det mye dilldall på, de! *ler* Følte meg som et veldig fint juletre ;-)

Ellers synes jeg at menn i bunad er sexy.

Så da så! Har planer om å forære mannen min en bunad etterhvert.

Personlig synes jeg ikke det er så om å gjøre at folk _må_ ha bunad fra der de kommer fra. Men det er kanskje fordi jeg ikke legger så veldig mye i det der med bunader annet enn at de er fine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solsikke da!! Dette var ikke videre gjennomtenkt. Du kan forvente å få Sør på nakken nå.

Gjenomtenkt eller ikke. Jeg synes det er rart. Det er min mening. Jeg sa ikke at jeg ikke likte å se mørkhudede i norsk bunad. Men jeg sa at det er rart og se dem i norsk bunad. Nettopp fordi jeg ser på bunaden på den måten jeg gjør. For meg er bunaden noe helnorskt. Slik som kineserne har sine plagg og andre har sine plagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri kledd meg i en bunad som jeg ikke har tilhørighet til. Jeg har nordlandsbunaden, den blå. Det er selvsagt mange bunader som er mye, mye finere enn min. Blant annet svalbardbunaden men siden jeg ikke har tilhørighet derfra kunne jeg ikke drømme om å kle meg i den.

Bunad har jeg til meg og mine barn fordi den er tradisjon og ett fint plagg. Jeg synes det er viktig at vi tar vare på våre tradisjoner. Og jeg må vel egentlig si at jeg synes det er tøv å kle seg i en bunad som man ikke har forhold til. Min mor og begge mine bestemødre har nordlandsbunad. Nå har jeg og mine to døtre nordlandsbunad. Plagget er ikke videre behagelig å ha på seg, det klør og er ganske varmt. Men likevel føler jeg at jeg tar vare på våre tradisjoner med å bruke dette plagget. Jeg skal ha bunaden på meg i konfirmasjonen til mitt fadderbarn, ellers blir den ikke brukt til annet enn 17. mai.

Og jeg vil spørre deg: Hvorfor skal ikke vi nordmenn ta vare på våre tradisjoner? Skal vi bli så internasjonal at vi til slutt glemmer våre tradisjoner?

Og jeg må også si selv om det kan oppfattes rasistisk, at for meg er det rart å se en mørkhuded i en norsk bunad. Det er noe som ikke helt stemmer da.

Du skriver: "Og jeg må også si selv om det kan oppfattes rasistisk, at for meg er det rart å se en mørkhuded i en norsk bunad. Det er noe som ikke helt stemmer da."

Hvor mørke i huden har man "lov" av deg til å være, før du bedømmer det som "rart" å gå i bunad?

Skal vi ha to klasser mennesker i Norge (i Sør Afrika hadde de fire klasser) - en klasse med "ordentlige nordmenn" som har lys hud, blå øyne, ser ariske ut og har "lov" å gå i bunad.

Og en gruppe med alle oss andre, som ikke lever opp til Hitlers ariske "idealer", og derfor ikke får "lov" til å gå i bunad...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og jeg må også si selv om det kan oppfattes rasistisk, at for meg er det rart å se en mørkhuded i en norsk bunad. Det er noe som ikke helt stemmer da."

Sag mal, spinnst du oder???

Det er en VANESAK det vet du.

Jeg synes det er langt verre med de lubne damene som for enhver pris skal stappe seg oppi bunaden sin - dessuten ser man med en gang 20 kg tyngre ut med bunad på.

Der var jeg like usaklig som deg, gitt.

Jeg vet jeg var usaklig. Men jeg sa akkurat hva jeg mente sant. Jeg synes det er rart og det er helt sikkert en vanesak slik som alt annet. Men akkurat nå synes jeg det er rart og se en mørkhuded i norsk bunad. Akkurat som jeg synes det er rart og se en norsk kvinne tildekket på muslimsk vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken er som baken. Jeg synes bunad er fint, jeg. Har selv bunad fra der slekta mi er fra og fikk den til konfirmasjonen. Gubben har Oslodrakt som jeg synes er kjempestilig, og den vil jeg også kjøpe til gutten min når han blir litt større.

Og forresten, så synes jeg matrosdress / kjole er gyselig. men det er min mening. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenomtenkt eller ikke. Jeg synes det er rart. Det er min mening. Jeg sa ikke at jeg ikke likte å se mørkhudede i norsk bunad. Men jeg sa at det er rart og se dem i norsk bunad. Nettopp fordi jeg ser på bunaden på den måten jeg gjør. For meg er bunaden noe helnorskt. Slik som kineserne har sine plagg og andre har sine plagg.

Mener du at barn med mørk hud ikke kan være "norske"?

Altså, et slags apartheid system, hvor bare vi som har lys hud og blå øyne er nordmenn, og resten av befolkninen er "noe annet"?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...